ÅRSRESUMÉ 2010: ”Årets…” tillbakablicken fortsätter i Del 4!

6 januari 2011, 05:52

Efter några dagars paus ger vi oss in i Del 4 av ÅRSREUMÉ 2010 som med en näve passion och en nypa distans tar upp spontana minnen från det passerade året.

 

Vi hoppas alla våra läsare lämnar en liten kommentar så serien av krönikor kan fortsätta ett litet tag till, finns ännu otroligt mycket kul material att dela med sig av- om intresset är på topp dvs.

 

Dessa alla inlägg närmsta dagarna kommer hamna i VECKANS GRUS kategorin, så det blir en liten comeback för den lilla avdelningen som legat och sovit ett tag. Vi kör allt i en väldigt slumpad men dock alfabetisk ordning…

 

Då kör vi igång! Kom ihåg att varje inslag är “Å R E T S….”:

 

*****

 

…”Hotspot” eller favoritplats att hänga på:

 

Varför inte öppna Del 4 med en riktig sommar-stänkare till minne. Johan Carlsson i Katrineholm var iaf. den som stolt kan slå sig för bröstet när det gäller absolut trevligaste hak när solen gassade på som mest föregående sommar!

 

Med sin terass som är som tagen ur en romantiserad encyklopedi där ämnet är svensk sommar så var det flera omvägar som togs för lite grillning och dopp i poolen…

 

(Och självklart inleder vi med detta minne bara för att jäklas med alla er som idag jobbar utomhus i en j*vla massa snö; må sommaren skynda sig nu…)

 

*****

 

…Inofficiella påbörjade projekt hos inofficiella Superior Syd:

 

inofficiella-paborjade-projektSom ännu en återknytning till tidigare nämnda minnen från förra året, så kommer även här ett fordon som ni säkert känner igen om ni bara läser bakåt i övriga delar i årskrönikan (gissa gärna).

 

Dan Toresson och hans sambo Anusha har länge funnits på kartan över folk som blöder Superior-blod och svettas Superior-svett.

 

Därför kunde man inte vara nog trevlig när man skickade ner en mycket ledsen RX-7 med massor av potential i sig till Växjö för deras omvårdnad.

 

Detta var den inofficiella starten på Superior Syd där egentligen resten av ligan kring Växjö kan räknas in (Stoffe, David och Stefanos). Även viss förstärkning ännu längre söderöver i form av Peter Rasmusson och en hel del andra karaktärer gjorde detta till mitt personliga val av ”årets inofficiella projekt” = byggt nästan enbart på hjärta och viljan att etablera något nytt & spännande!

 

Tro mig, ni kommer få läsa mycket mer om Superior Syd kommande säsong, och vi hoppas vinna många JDM-entusiaster nere i Södra Sveriges hjärtan + förtroenden…

 

*****

 

…”Jag ska vara riktigt rädd om bilen nu”:

 

Vi vänder 180 grader från att hylla Dan till att ge han en liten passning som egentligen skulle kunna kvala in till årets mest otursamma händelse.

 

Det var få som förra säsongen missade import via DIREKTKÖP I JAPAN som Dan gjorde av oss på en viss Subaru Forester STi, eller hur?

 

Nu ska ni få höra det sjukaste av allt, efter att vi mirakulöst efter en jäkla massa resor över Södermanland fick den reggad i absolut sista stund till GATEBIL MANTORP 2010… Dan lyckas att bli påkörd bara ca 24 timmar senare?!

 

Trodde inte mina öron när han i all stressyra ringde mig och berättade det. Men det var bara rycka på axlarna och gilla läget. Vi nämnde förut ordspråket ”every cloud has a silver lining” och det var att Dan fick en fritt inträde på MANTORP PARK resten av säsongen, då föraren av den Nissan Micra som var inblandad har en hög ansvarstjänst där. 😉

 

*****

 

…JDM-sportbil i Skandinavien samt ”dra åt skogen vad fett bygge”-award:

 

Efter att i ögonvrån sett något som mest liknade en JGTC-bil när man precis ankommit till Mantorp Park och GATEBIL 2010 så blev man minst sagt fortsatt konfunderad när man såg Christian Valtonens Mazda RX-7 härja runt på banan.

 

Det lät inte alls ”som den skulle”, och sanningen kom fram att det ”bara var en 4cyl motor från en Nissan” som satt i den. Visserligen på nästan 700HK men ändå… 

 

Jag kan bara säga, att oj oj vad man fick äta upp sina (avundsjuka?) förbittrade funderingar. Efter en framfusig promenad direkt fram till mycket trevlige och väldigt öppne Herr. Valtonen (som pinsamt nog kunde flytande svenska istället för att prata engelska som jag pretentiöst öppnade med) så hade man officiellt stött på säsongens absolut värsta bygge. Jag låter det galleri jag tog då tala sitt tydliga språk:

 

 

Om ni söker i bloggen kan ni läsa mer om detta bygge, som jag ”hands down” utnämner till årets fetaste i Skandinavien. Och vill ni höra skvaller direkt från en säker källa…?

 

Christian har rivit ner den och bygger värre setup till denna säsong, kanske kommer det nyheter om bygget här i Superior-bloggen framöver…! 😀

 

****

 

…Kattmördare (?!):

 

Något man knappast vill förknippas med är att tillfoga skada till djur. Men ärligt talat, efter att ha bevittnat filmmaterialet av Subaru-Mickes smått bisarra påkörning av en korkad förbipasserande katt; så fastnade minnet tillräckligt för att bli en del av årsresumén.

 

Nu kanske ni undrar hur sjutton vi fick se hans trackday Subaru Impreza i väldigt ”poor taste” bjuda en katt på en ca 20m luftfärd så är förklaringen lika enkel som beklaglig (nja).

 

En katt har inget att göra på MANTORP PARK under uppvärmningen till ett Time Attack!

 

(Hoppas vi nu inte får några överkänsliga djurvänner runt halsen, tvärtom är många av oss som driver Superior stolta kattägare. Katten borde dock valt en annan promenadsträcka just denna lördag…)

 

*****

 

…Logik när det gäller fortkörningsböter:

 

Hur många av er åkte på fortkörningsböter förra året? Kom igen, upp med en hand och kommentera. Vi vet att ni inte köpt en Japansk sportbil för att slavisk sätta farthållaren med en nolla på slutet…!

 

Själv vill jag bara försöka hitta någon logik i detta: hela säsongen åkte jag runt i 200MPH SOARERN och den kan ni säkert lista ut, har en del potential i att klättra snabbt i fart.

 

Lämnar osagt om så någonsin skedde, men även rent statistiskt då den som sagt var den bil jag körde absolut mest… hur fasen förklarar man att (livets första!) fortkörningsböter kom en udda dag då man lånat faders skitslöa Subaru Legacy 2.0…?!

 

Måste väll falla under kategorin ”brandskattning” för tidigae synder, en liten paradoxal gliring ödets makter kokade ihop för att håna mig. 3700:- fattigare blev jag, och fattar fortfarande inte vad läxan man lärde sig av den kostnaden var- någon som vill förklara tack??

 

*****

 

…Match made in Heaven:

 

När vi bytte in Edin Bilals pedantskötta Toyota Soarer som vi även levererat massor av splitt nya svindyra delar till, så var det ingen överdrift att man hoppas den också skulle bli en sån där bil som fick ”rätt” sorts ägare.

 

Man ska inte kalla det att böner besannades, men när en person som på kvällarna kan drabbas av rastlösa tvångstankar om att han måste till garaget och rekonda bilar… Då vet man att denna röda läckerbit fått helt rätt ny förmyndare!

 

Faktum är att Freddan från Katrineholm faktiskt har chansen att utmana om lite pokaler på kommande säsongs träffar när det gäller puts. Inte skäms man för att säga att både bilens skick och hans besatthet av renlighet verkligen skapar förutsättningar för det…? 🙂

 

*****

 

Då nöjer vi oss med dessa små praliner till läsning och beskådning. Det finns material för minst en del till att blogga om, men allra troligast två; men vid popular demand så kanske man kniper ihop hela tre delar till innan man nöjer sig med att lägga locket på 2010 och se framåt?

 

Tack alla hittils som även utanför bloggen gett en klapp på axeln för denna serie, se till att kommentera nedan så man blir extra glad över att logga in på siten senare idag!



Kommentarer

11 kommentarer till “ÅRSRESUMÉ 2010: ”Årets…” tillbakablicken fortsätter i Del 4!”


  • Cim skriver:

    Rolig läsning ännu en gång! Du får nog erkänna att du var aningen trött när du skrev det där? 😛 För denna mening är inte den bästa 😛
    ”Nu ska ni få höra det sjukaste av allt, efter att vi mirakulöst efter en jäkla massa resor över Södermanland fick den reggad i absolut sista stund till GATEBIL MANTORP 2010… Dan lyckas att bli påkörd bara ca 24 timmar senare?!”

    Hehe. Bra jobbat, och får säga att jag ser fram emot några fler delar =)

  • Troberg skriver:

    Det har varit ett händelserikt år men dett år kommer nog bli minst lika händelserikt. Angående Freddans Soarer så kommer den visas på så många tillställningar som han bara hinner med 🙂

  • Edstrand skriver:

    Alltid kul att läsa om det som har hänt under året som gått. En katt på Mantorp? Haha.. det var udda. 🙂 Fortsätt skriva MJ!

  • Steffen skriver:

    Sponsrade växjöpolisen med 2800kr. Blev sommarens dyraste glassrunda. Dagens lärdom var fartspärr är bra och civilare med sneakyantenner är inte lika bra 😉

  • Micke_J skriver:

    Oj då, lite trötthet var det nog allt. Ska revidera inlägget med lite mer kaffe i kroppen. Tack alla som kommenterar, det uppmuntrar väldigt mycket ska ni veta. 🙂

  • Adam Wangan Meet Crew skriver:

    Mycket intressant läsning som alltid micke 🙂

  • Dan T skriver:

    ja det har vart ett mycket roligt år så det har, både med en fin forester och 7an som kom ner till oss, mycket kul har det vart på alla träffar mm. Men jag och sambon hoppas på en ny sommar med ännu mer träffar än vad vi hade 2010:) hoppas att man bara hinner med att stanna upp 1 ynka sekund under år 11 bara

  • Micke_J skriver:

    Dan: Stanna upp är ju sååå 2010? 😉

    Nej då, ska nog finnas tid att ÄTA lite god mat mer än en gång under säsongen också. Eller vad säger Adam om det?

  • lego skriver:

    ett tips till webbien, vore fint om man kunde lägga in så man kan hoppa fram och tillbaka mellan bilderna i gallerier med pil-tangenterna. vet att det finns på många andra sidor och bör väl inte vara ett för avancerat script 🙂

  • Micke_J skriver:

    Bra tips Lego… Alla sånna saker man stör sig på får vi hoppas finns på 2.0 siten. 🙂

  • 1JZ Tompa skriver:

    Vill bara säga hur djupt impad man blir av det jobb som du lägger ned på bloggen Micke.Och dom mycket proffsiga filmerna från Superior Syd kan man kolla på hur många gånger som helst,dom är en välkommen insperation i det totala vintermörkret.Kan knappt bärga mig till säsongen 2011 ska ta sin början.

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "STREET MONSTER" Supra -98
    Superior ”STREET MONSTER” Supra -98
    Som bland de första i Sverige med en nyare VVT-i Supra visste vi att vi hade chansen att göra något riktigt spektakulärt- för att ge gatbils-scenen ett [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.