Gzons RX-7 (Codename: ”SUZ”) med 20B projekt går framåt!

11 november 2009, 12:59

Mycket meck har det varit för att den ståtliga pjäsen väl ska ens få plats i motorrummet! Martin har veltat göra en permanent lösning som är riktigt bra sett till tyngdpunkt samt med framtida utsikter då bygget ska få singelturbo samt annan drivlina (6-vxl låda, kardan etc). Här har ni en bild lite baklänges nog på allting provmonterat och klart med de turbos som ska lira denna säsong (effektmål på ca 500HK):

 

 

Det första stora steget är att få framvagnsbryggan tillsnickrad ihop med tråget. Det senarenämnda var inget mer än finmekaniskt hamrande för att den främre delen skulle kunna smita mellan. Finns mycket mer inom ämnet tråg och smörjning av en 20B, men det lämnar vi för en framtida diskussion.

 

Vidare ska det byggas helt nya motorfästen till rovan då det ser helt annorlunda ut mot en Eunos Cosmo som motorn kommer ifrån ursprungligen. Där har Martin (som vanligt) tagit hjälp av våra sylvassa ingenjörer på BTO; Johan och Mattias. Allt är gjort from scratch och enligt ”detta ska bli permanent” = högsta kvalite. Mattias har med sitt kunnande inom svetsning verkligen fått till det grymt bra.

 

 

Smålustigt är också att insuget på en 20B är bra mycket högre än på en vanlig två-skivig wankel så det har vi fått kapa ner och bearbeta så det ryker ett par centimeter.

 

Ni kan se här hur svår huven är att stänga utan att man gör något, men med hjälp av lite tanke och arbete från Johan Carlsson så blev det nästintill factory finish på allting och motorn är officiellt på plats!

 

 

Nu kommer den fasen där det börjar hända mer och mer, Gzon får själv kommentera ikapp med era frågor om bygget. 🙂



Kommentarer

4 kommentarer till “Gzons RX-7 (Codename: ”SUZ”) med 20B projekt går framåt!”


  • lego skriver:

    fyfan va härligt att se… jag vill åka med i suz en sväng i sommar 😉

  • niklas skriver:

    coolt Gzon. hatten av för herrn:D

  • sjunne skriver:

    rolf björk hette han som hade en mazda”nu vad dom heter” med wankel, som han körde racing med…detta var någon gång under 90-talet…glömmer aldrig det ljudet när den kom på rakan på Ring Knutstorp…

  • sjunne skriver:

    såååå…lite mer onödigt vetande….;)…kollade runt lite det ska ha varit typ 1990, han gick bort -91 tror jag…det var eunos cosmo med 20b motor…siffror har jag inte lyckats hitta nån info om…men tydligen var den bara en leksak, hittar ingen info om att han ska ha kört någar tävlingar med den….
    otroligt att man kommer ihåg en bil och ett ljud efter så många år 🙂

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "STREET MONSTER" Supra -98
    Superior ”STREET MONSTER” Supra -98
    Som bland de första i Sverige med en nyare VVT-i Supra visste vi att vi hade chansen att göra något riktigt spektakulärt- för att ge gatbils-scenen ett [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.