Dagens Klassiker : Ford RS200

12 oktober 2010, 12:17

Ford RS200…..

Är ännu en bortglömd bil.

 

Inte bortglömd av oss fans och bilälskare, Utan av tillverkarn.

 

 

 

Ännu en bil som togs fram för att tävlas med, Men som sen fick en liten behandling för att släppas ut i några ex på gatan.

 

Denna extrema bil byggdes i 200 ex mellan 84-86 för att tävla i det legendariska Grupp-B Rally…. Vilka bilar som fanns då.. Vilka bilar som togs fram under den tiden….

 

Aja vilket som, Fords förra rallybil var en framhjulsdriven Escort MK II, Så steget från den till denna 4WD mittmotorbil var enormt!

 

Ghia ritade denna bil som än idag ser väldigt unik ut, Förutom framrutan och dörrarna som hämtades ifrån Sierran.

 

Chassit bestod av en självbärande monocoque runt passagerarutrymmet. Vid denna fästes hjälpramar som bar upp hjulupphängningar och drivlina. Hjulupphängningarna bestod av dubbla fjädrar och stötdämpare och en undre triangellänk vid varje hjul.

 

Den Cosworth-byggda tirbo-motorn monterades på längden framför bakaxeln.
I gatuversionen så lämnade den 250hk, Och i tävlingsutförande det dubbla.

 

Men eftersom bilen var framtagen för att köra rally så var även gatubilarna i grund och botten samma bil som den vi sågs köras i Grupp-B, Så där är nog ingen gatubil som har under 450hk egentligen.

 

Som vanligt på 80-talet så kom all kraft på höga varv, Och motorn var mer eller mindre livlös på låga varv, Denna mycket vanliga ketchupeffekt gjorde bilen väldigt svårkörd.

Motorn var ju bara på 1.8L, så utan turbohjälpen så var där ju inte mycket till kräm.

Senare kom det en EVO modell med 2.1L motor, Den hade 800hk.

 

För att förbättra viktfördelningen placerades mittdifferentialen och växellådan fram, bakom framaxeln. RS200:n är troligen den enda bilen som byggts med omvänd transaxel. Från fördelningslådan överförde en andra kardanaxel kraften till bakhjulen. Alla tre differentialerna hade broms av viskotyp. Kraften mellan axlarna fördelades normalt till 37% fram och 63% bak. Föraren kunde justera detta till 50/50-fördelning eller enbart bakhjulsdrift. Den avancerade drivlinan gjorde bilen tyngre än konkurrenterna med sina 1050kg.

 

Det låter ju absolut inte mycket, Men det är en väldigt liten bil.

 

Bilen började tas fram 84, Och rullade redan samma år, året därpå så testades den hårt medans dom övriga 199 byggdes.

 

Ni kanske själva kan gissa att reglementet krävde 200 bilar för att dom skulle få tävla.

 

Men sen 86, När 800hk motorn kom, Så bannlystes Grupp-B bilarna ifrån Rallyt….Och rally har aldrig varit detsamma sen dess…

 

Då som först så bestämde Ford sej för att sälja dessa bilar som gatubilar.
Förstår ni nu hur vassa dessa ”gatubilar” är?

 

Men när bilarna byggdes så var inte byggkvalite´nån prioritering.
Ford tog för givet att rally stallen själva skulle bygga om bilarna efter egna behöv och smak.

 

Så för att det skulle bli gatubilar utav dom så togs alla bilar tillbaka för en grundlig genomgång innan dom såldes till privatkunderna.

 

Men tro mej, Det var inte så mycket som direkt försämrades, Alltså prestandamässigt, Utan saker o ting justerades o spändes bara.. typ.

 

Så den sista bilen såldes först 89.

 

Så inofficiellt så har gatubilarna nog aldrig haft dom där påstådda 250hk.

 

1.8L motorn har minst 450hk och 2.1L motorn har minst 650hk…

 

Detta gör att denna legaliserade rallybil gör 0-100 på 2.1 sekunder….!

 

Det är nog snabbare än det tog dej att läsa den meningen!

 

Utav dom 200 bilarna som byggdes så var bara 24st i EVO utförande med 2.1L motorn.

 

Vill ni läsa mer om denna extrema gatubil så kan ni göra det här.


Så vad jag menade med min inledning är att vi ALDRIG mer kommer få se nått sånt från Ford eller någon annan tillverkare…

 

Vi saknar Grupp-B bilarna mer och mer för varje år…



Kommentarer

3 kommentarer till “Dagens Klassiker : Ford RS200”


  • Samuel skriver:

    Denna bil har alltid varit en drömbil för mig, kommer ihåg när man var liten och hade denna kaross på sin rc-bil 😉

    Kan tipsa om att den går att köra i forza 3 och det är ett riktigt monster 🙂

  • Micke_J skriver:

    Minns första gången jag läste om en sådan i Bilsport för många år sedan, var en svart med Löfberg Lila dekaler på som någon tok ägde. Riktigt bra artikel, bilen har präntats in i skallen sedan dess. Bra summering Pierre!

    Men bland Grupp B så fanns ÄNNU större favoriter faktiskt…

  • Robert skriver:

    jag säger bara AUDI…..

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    MICKE_J "GRACEFUL 200MPH" Soarer -00
    MICKE_J ”GRACEFUL 200MPH” Soarer -00
    Varför bygger man om en bil från topp till tå, för att ändå suggestivt endast komma halvvägs av vad en mycket ädel biltillverkare gör på löpande [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.