Diskussion: Mappa på E85 – JA eller NEJ?*UPPDATERAD*

25 juni 2009, 19:16

Fått mig en tankeställare i sken av massa goda nyheter med projektet som innebär att det inte är så avlägset med mappning. Är bara en uppsättning 1600cc spridare istället för mina 899cc JUN spridare bort från att kunna köra på sprit istället. 

 

Har under alla år duckat lite för valet mellan E85 och vanlig macksoppa. Men senaste tiden när t.ex. Statoil drar ner på utbudet av 98 Oktan samtidigt V-power priset skjuter i höjden så… Ja, kan säkert låta mig övertygas om att mappa 200MPH SOARERN på E85 med tanke på hur många vassa Supror det rullar på det bränslet här i Sverige. Ska passa på och dra ett varv på SMS-listan och höra med folk som SMR-Rickard och Björck bl.a. om deras synpunkt…

 

Så låt höra, vad tycker DU och motivera varför? 🙂

**UPPDATERAT MED SYNPUNKTER FRÅN ”VETTIGT” FOLK** 😉

Johan Carlsson: ”Finns inget som talar emot det! 4 bars soppatryck och massor med pumpar, jag ska köra E85 nästa år = 100 grader lägre avgastemp och möjlighet till högre tändning.”

Lars ”Wankel-Arvika”: ”Alla motorer mår bättre av det!”

Lasse @ JRM: ”Har kört E85 ett par säsonger, kräver tjockare olja med högre oljetryck som påföljd- men har jättefina lager. Kör Saab-spolar med HKS DLi och tändningen hänger med, går plocka mycket mer effekt med E85!”

Peter Björck: ”Andra nackdelar är mer slitage på motor, speciellt kallstart och om den går fett. Späder lätt oljan. Lite dålig tillgänglighet utomlands. Svårare vid kalla starter. Men annars är det bra.”

350Z Pierre: ”Inget talar emot enligt mig. Kallstarter och att det drar det dubbla i förbrukning. Liten nackdel är dålig tillgänglighet utomlands. Ska själv mappa på det när det finns någon som kan mappa ordentligt i Skåneland.”

Daniel Troberg: ”Egentligen talar ingenting emot förutom tjuriga vid kallstarter. Kan lösa upp packningar och slangar, men är mest på gamla motorer. Kort sagt är E85 renare än bensin”.

Zeb Lopez: ”Pumpar går sönder. Äter på aluminium om den står för länge. Ställer krav på soppasystemets kvalitet. Svårare att handskas med vid avställning etc. Bra recept: Trippla Bosch 044 pumpar, Paxton/Aeromotive-regulator och 1680cc Bosch spridare.”



Kommentarer

8 kommentarer till “Diskussion: Mappa på E85 – JA eller NEJ?*UPPDATERAD*”


  • Wolf skriver:

    Armin i stan kör ju E85… o har 1600 spridare.. o 262 hks kammar tror ja d va.. o han har ju problem o få den bra på låga varven… körbarheten i stan är ju totalt misslycakd säger han.. när han då jämför nu i veckan mappade in en supra med lite mindre modds o 606hk på hjulen ,så va jud en MKT mer lättkörd på låga varv…

    så ja.. rent effektmässig to alla sånna aspekter skiter ja i.. gick nu bara på vad han nyligen sagt själv av erfarenheter….

  • Bramstedt skriver:

    E85 ska ju vara bättre för miljön 😉

  • Micke_J skriver:

    Det där har nog bara med mappning att göra… Men att de är jävligt sura av sig har man förstått iaf, ställer högre krav på kallstarter och avställning av bilen mm mm. Ska upp ändra mitt inlägg med lite röster om det!

  • Wolf skriver:

    jo men preis.. är ju just d.. samt så stadskörning.. krypkörning.. inte lika snäll o jämn gång då… fast ja armin kör ju rett brutal setup så ja kan ju ha med d o göra.. o han är inte dålig på o mappa… kan ja inte påstå, den svarta de hade inne nyss gatmappades, o d fick väl ur kanske 60-70 hk till ur de ur bänken sen… så han har testat… men ja ska inte påstå han är välrdsbäst men 😀

    allt ja säger här e hörsägen.. ej giltigt i rätten 😉

  • SIR_Pierre skriver:

    ja det smörjer inte lika bra som bensin men det finns tillsatsatser att hälla i tanken eller så tankar man bara med vanlig bensin då och då ( man har givetvis en olika mappar,underlättar vid besiktning med) med etanol så har man lägre kompression dvs man kan ladda mer,, man får mer effekt vid samma ladd som med bensin men bäst av allt är att det inte blir lika varmt i motorn.

    och precis som du skriver så finns det väldigt få mackar,specielt obemannade med 98 oktan. nu kör jag dumt nog med enbart 99 mappar…och den soppan kostar ju 14kr/litern idag. som jag skrev innan så är nackdelarna kallstarter. men hur många av oss kör med våra racebilar på vintern? har faktiskt inte hört tidigare om problem med stadskörning som Wolf beskriver,,får kolla upp det. men i dagens läge så tycker jag det är konstigt att fler inte kör med Etanol istället.
    sen vet jag inte hur det beror dej med att kunna tanka bra Etanol utomlands, jag siktar ju på gatebil minst en gång om året och i norge har dom bara E75

  • Dille skriver:

    Vad säger Gzon?

  • Micke_J skriver:

    Vet inte vad som klassas som ”brutal” setup. Men så hemskt ska det väl ändå inte vara om den är ordentligt inmappad och det inte är insnålat någonstans? Får väl se om Dr. Ernie och att ha motorn i bromsbänk är i närheten av världsbäst då? 😀

  • Gzon skriver:

    Det finns både fördelar och nackdelar. Nu är ju maskinen inte uppsatt optimalt för etanol. Lite högre komp hade varit trevligt om det ska köras med etanol för att få ut bättre verkningsgrad. Kanske vore värt att prova både och i bänken och se?

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    MICKE_J "GRACEFUL 200MPH" Soarer -00
    MICKE_J ”GRACEFUL 200MPH” Soarer -00
    Varför bygger man om en bil från topp till tå, för att ändå suggestivt endast komma halvvägs av vad en mycket ädel biltillverkare gör på löpande [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.