Dagens JDM Klassiker : Nissan MID4 (SIR_Pierres gästblogg)!

1 mars 2012, 10:43

Var längesedan vi hörde något från våran gästbloggare SIR_PIERRE, men nu har han grävt djup i kunskapsbanken om JDM-bilar och bjuder oss på en riktigt udda fågel i Nissan MID4!

Mannen, myten och Malmö-legenden Pierre kommer fortsätta dela med sig från SIN BLOGG här, samt medverka i SUPERIOR-TV när tid och tillfälle ges under säsong. Väldigt kul för oss, och säkerligen lika kul för alla hans fans (!) och haters (!!). 😉

– – – – 

Jag stötte på denna bilden idag.

Och då kom jag på.. Att vi fick aldrig någon mittmotor gatubil ifrån Nissan..
(R390 ser jag inte som en gatubil direkt 😉 )

Bilen ovan.. Denna Porsche 959, Testarossa, NSX liknande bil blev det tyvärr aldrig något utav.
3 år senare kom NSX.. Som många säger byggdes just pga denna.. Och dom misstankarna kan jag absolut hålla med om.
File:Nissan MID 4.jpg

Hurvida den var inspiration till NSX eller inte är inte så mycket att snacka om egentligen.
Det är rätt så obvious.
Viktigare är att den var föregångare till 300ZX (Som egentligen skulle vara mittmotor)

Bilen var ett koncept som visades på Frankfurt 1985, Och var tänkt att säljas som en utmanare till Porsche och Ferrari i slutet av 80talet.

Det var en rätt så tekniskt bil, Och mycket av den tekniken användes sen i då dåtida väldigt moderna 300ZX.

Dom höll på ett tag med denna bilen, Och jag har inte haft koll på den sen 300ZX tiden.. Så jag vet faktiskt inte varför det aldrig blev något utav den.

Första versionen utav den såg ut såhär.

Nissan MID4, 1985

1985 Nissan Mid4 Concept

Den ”vita” var vänsterstyrd och den röda högerstyrd.

Denna versionen hade Z31áns VG30 V6a som lämnade 230hk.

Prestandan var inte så jätteimponerande.
Denna versionen vägde 1230kg, Vilket jag tycker är rätt så bra med tanke på att den var 4-hjulsdriven också.(33/67)
Ett system som senare hamnade i Skyline.

Som ni ser.. Mycket från konceptbilar hamnar i andra modeller sen.
Bra som dåligt.. Som dåligt så räknar jag det fyrhjulsstyrda HICAS systemet t.e.x..

Bil nr2, Den röda

Visades på Tokyo Auto Show i Oktober.. Så någon månad efter den vita.

Nästa gång vi fick se bilen var precis två år senare, Tokyo igen.
Och här trodde vi givetvis att det var en bil redo att börja produceras.

Då kallades den för MID4-II och såg ut såhär.

Det var en helt ny bil, Men med fortfarande samma tänkande.
Karossen var helt ny, Men fortfarande så var det aerodynamiska det viktigaste.

Denna vägde en del mer, 1400kg vägde den in på, Men hade 330hk istället.

Nissan-MID4-500-day3jpg87wtmk

 

Men Nissan sa då 87 att den ännu inte var fulländad, Och sen så släpptes uppdateringen Z31 300ZXm Ny motor osv, Och där var väl här nån gång nästan alla Japaner bara började bry sej om amerikanarna istället.

Sen vet jag faktiskt inte vad som hände..
Jag vet att det iallafall blev minst 3st ex utav MID4-II

Och, Denna var rätt så snabb.

330hk på 1400kg fulltankad osv osv och all teknik, AWD/styrd osv osv.
Så 0-100 på 4.9 sek är inte dåligt alltså..

Den hade kunnat bli en riktig hit. Kanske bättre än vad det gick för NSX?

Den kanske inte är så jävla snygg idag.. Speciellt inte när vi inte kan sluta jämföra den med Honda NSX.

Men tänk er 1987..

Att se denna mittmotor turbobil ifrån Japan som var snabbare än det mesta på den tiden,.

Nissan-MID4-500-5837883727_7299a470cd_zwtmk

Nissan-MID4-500-DSC03048wtmk

Nissan-MID4-500-mid4000wtmk

Nissan-MID4-500-4081303465_ff413ebd35_zwtmk

Nissan-MID4-500-MID4-motewtmk

Nissan-MID4-500-Mid_4_backwtmk

– – – – –

Om ni vill läsa mer inlägg av denna stil, plus en hel del godsaker för oss grabbar- besök då SIR PIERRES GODISPÅSE som uppdateras frekvent dygnet runt! 🙂



Comments are closed.

Blogg-arkiv

Blogg-kategorier

  Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
  Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
  Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
  Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
  UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
  Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
  Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
  Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
  Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
  Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
  Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
  SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
  Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
  Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
  Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
  Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
  Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
  SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
  Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
  RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
  Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
  Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
  Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
  Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
  Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
  Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
  Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
  Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
  JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
  JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
  iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
  Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
  Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
  Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
  Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
  Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
  Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
  Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
  SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
  Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
  Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
  Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
  Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
  Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
  Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
  200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

Sök i Bloggen

Vår senaste video

Se en av våra demobilar

GZON "20B POWERED THREE ROTOR" RX-7
GZON ”20B POWERED THREE ROTOR” RX-7
För att få den ultimata prestandan måste du hitta den ultimata motorn. Efter ett par års vila återkommer nu en välkänd bil inom FD3S-kretsar tillbaka p [...]

Senaste bilarna i lager

Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.