Bättre bromsar.

2 oktober 2010, 17:57

Nissan 350Z största akilleshäl när det gäller bankörning i originalskick är bromsarna.

 

Alltså Brembo bromsarna som sitter på är riktigt bra, Men dom får inte den kylning som dom behöver.

Detta lärde jag mej den hårda vägen i sandfållan efter Mantorp-rakan—–Halvvägs till Mjölby…

 

Utvecklingen av min bil har sedan dag 1 varit att pressa den över gränsen, Backa ett par steg och se vad som behövs justeras.

 

Jag har sedan den dagen på Mantorp testat flera olika bromsklossar och skivor, Och hittat en bra bromsvätska, Men har ändå alltid velat ha ordentligt med kylning till bromsarna.

 

Luft är ju gratis liksom…

 

Men då har det ännu en gång visat sej att det är bara jag i hela världen som har brytt sej om att fixa kylningen till Z33ans bromsar.

Det finns air ducts till alla andra bilar, men inte 350Z.

 

 

Så jag skapade en egen lösning.

 

Dom två svarta hålen som ni ser i fronten döljer 2 stora slangar som leder luft till bakom bromsarna.

OBS. Gammal bild.

 

Nu har jag givetvis gjort en massa annat för att förbättra bromsarna också, Men jag vill tro att slangarna har gjort lite nytta iallafall.

 

Och idag när jag har BAD ASS bromsar så släpper nu Nismo Air Ducts till Z33an!
Bara sisådär 5 år försent!

 

Men även om jag har ett fungerande recept idag så tänker jag skaffa mej dessa Air Ducts.

Dels för att jag har sökt efter sådana i 5 år, Dels för att man aldrig kan ha för bra bromsar! Och dels för att dom är i kolfiber 😉

 

Vill ni läsa mer om mitt sökande på en kylningslösning så finns det en tråd här, Och det snackas mycket om det i min projekttråd med.

 

Jag har ännu ingen aning om vart jag ska få tag på dessa eller vad det kostar, men dom lär INTE vara billiga eftersom det är Nismo och kolfiber… Så luft kanske inte är gratis ändå 😉

 

Mitt recept på mina bromsar så som det är idag lyder.

 

* Brembo 4 kolvs bromsar, OEM och MYCKET bra.

 

* Performance Friktion fullflytande bromsskivor med alu nav, Dras keramiskt uppbyggda racegrejer som är helt outstanding tillsammans med deras race klossar. Väger lite också.

 

* Performance Friction Raceklossar, Mycket bra, Mycket tåliga och håller länge, enda nackdelen är att dom greppar MYCKET sämmre än OEM grejerna när dom är kalla. Är bara till för bana.

 

* Goodridge stålomspunna slangar, Custom made eftersom Goodridge inte hade grejer till 350Z då, Är inte supernöjd med dom eftersom ena slangen har läckt en gång i tiden, Men det har jag modifierat ytterligare.

 

* DOT 5.1! Bromsvätska,

 

* Kylnings slangar till ventilation ( Custom made)

 

* Stillen Brake Master Cylinder Stiffener

 

Jag har gjort MÅNGA undersökningar om andra big break kitt, Både billiga och dyra, bla så är ju StopTeck lockande prisvärda.

Men deras största kitt bromsar som bäst 60cm kortare än OEM Brembo bromsarna… Med OEM klossar o skivor…

I högre farter så var dom exakt lika bra. Mer om det testet kan ni läsa här.

 

Så jag insåg att det fanns ingen poäng i alls att byta mina Brembo OK mot nått större och tyngre bara för att var snyggare eller prisvärda..

 

En liten rolig notis… Mekonomen tar en bra bit över 100.000kr för dessa guldfärgade 4 kolvs Brembo OK!

 

Dom är förövrigt väldigt populära i bilvärlden, R34 GTR, Impreza STI, EVO´na, Ferrari 360 m.m har dom original.

 

Så dom får sitta på tills man har möjlighet att köpa riktiga keramiska kolfiberbromsar.

Innan jag äntligen fick mina Performance Friktion bromsar efter 1.5 års väntetid så testade jag dom  onödigt dyra Nismo klossarna, Och EBC´s Turbo Groove´s skivor och deras Yellowstuff klossar.

 

Såhär såg dom ut efter några varv på Mantorp.

Redan på första varvet jag var ute så åkte jag av minst 3 gånger!

 

Så fort jag tryckte på bromsen så snurrade jag runt… Förstod ingeting!

Men det visade sej sen att bromsarna brann på ena sidan och greppade bara på andra sidan…

 

Så Performance Friktion har jag rekomenderar och hållt högt sen jag fick dom på bilen.

 

Vill ni läsa mer om PF så är här ett besök på fabriken som ni kan läsa om.



Kommentarer

5 kommentarer till “Bättre bromsar.”


  • David.J GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    Ja bromsar är en mkt viktig del på bilen. Jag själv har tänkt att köra med de guldiga brembo oken på min bil. De sitter ju på New age sti. Kommer börja med att bara ha dem fram. Med dem oken så blir det 326mm skivor istället för 296mm som det är orginal. Dessa ok kan ja köpa nya i UK för £820 paret. I sverige är dessa oken svindyra. Det är scoobyparts som säljer dessa . På deras hemsida har de bara kompl kit för fram och bak. Dock mailade jag dem å fråga om jag kunde köpa endast oken och det gick bra. Ja fick det förklarat av dem på scoobyparts att de köper direkt från brembo och att de är därför de kan sälja dem till så bra pris.

    Tills dessa ok ska ja precis som pierre köra med Performace friction skivor. Dock så finns inte race varianten utan ja får nöja mig med gatversionen. Men den ska funka bra den också. Även den är flytande och har alunav.

    Klossar blir performance friction 01 -- racebeläggen. Per Stacke sa att de använder dessa i bl.a STCC så de är inget man borde köra med på gatan. Så därför blir det också några sportbelägg lämpade för gatan.

    Detta tillsammans med nån fin bromsvätska blir nog kanon på min bil.

  • David.J GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    Ska givetvis fixa nån bromskylning också. Finns två hål i fronten som ja skulle kunna använda. http://www.garaget.org/?car=194946&image=2035374 Det understa syns knappt i läppen, men där finns redan kylning från början. men den är inte riktad mot bromsarna så får bygga om det innanför om ja ska använda det hålet. Syns bättre här http://www.garaget.org/?car=194946&image=1975612 .

    Det övre hålet som är precis under blinkersen skulle ju också gå att använda. Detta hålet är även lite större än det andra. Fast i nuläget vet ja inte hur mkt plats det är bakom stötfångaren.

  • Micke_J skriver:

    Oj oj, här har jag massor att lära mig och uppgradera på Soarern. Har enormt fina bromsar fram som är helt VÄRDELÖSA då ABS inte funkar = låser upp rätt snabbt oavsett hastighet. Project Mu är märket, funderar på att sätta Supra 2-kolvs ok bak och byta ABS till något hippare. Man måste få stopp på skiten när den inte bara är tung, utan saknar väghållning för fem öre…

    Hade dessa Brembo på min Forester STi förut. Riktigt bra, även fast jag aldrig pressade så jag behövde mer än bara byta belägg en gång. Kan varmt rekommendera Endless CCXR belägg istället för PFC- de gjorde underverk på Gzons BNR34 tills original skivor sa stopp…

  • Steffen skriver:

    Antar att bromsbalansen har rubbats rätt ordentligt då Project Mu’s grejer är en aningen rejälare 😉 Vissa tillverkare (t.ex. Stoptech) anpassar sina framkit så de är helt bolt-on utan att det strular till med bromsbalansen och ABS, vet inte hur det är med Project Mu i detta fall. Balansen bör förmodligen bli bättre med de tilltänkta Supra-oken och större skivor. Bara och börja räkna skivstorlekar, kolvareor å bromscylindrar och allt sånt där typiskt obegripligt.

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    GZON "20B POWERED THREE ROTOR" RX-7
    GZON ”20B POWERED THREE ROTOR” RX-7
    För att få den ultimata prestandan måste du hitta den ultimata motorn. Efter ett par års vila återkommer nu en välkänd bil inom FD3S-kretsar tillbaka p [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.