En lektion i Italiensk historia.

23 september 2010, 23:40

Det ryktas ju om att den nya Lamborghinin som kommer, Den som ska ersätta Murceilago kommer heta Jota.

 

Och det verkar som om alla inte har koll på vad Jota står för.

 

Fick höra idag, And i quote.

”Men vilket töntigt namn…. Jota låter ju fan som någon Skoda har byggt.”

 

Så jag tänkte ge er en lektion i vad Jota står för hos Lamborghini.

Måste börja med att säga att jag inte tror den nya bilen kommer heta Jota, Inte enbart.

 

Jag får börja med att förklara att Jota är både en modell från 70-talet och en specialversion utav Miura och Diablo.

 

Vad jag vet så satt den första Jota badgen på en ultralätt specialversion utav Miuran.

 

Ideén bakom Jota kom utav Lamborghinis testförare Bob Wallance,

 

Tanken var att göra en reaceversion utav Miuran, Med vässat motor, helt ombyggd upphängning, lättviktskaross och full race-spec mee bur osv.

 

Främste kännetecknet för dom som inte har så värst bra koll är att Jota´n inte hade pop-up lampor som den vanliga Miuran.

 

Prestandan på denna bilen var outstanding!

 

440hk på 900 kilo.

 

0-100 på 3.6 sek och toppade 320km/h.

 

Men det blev bara ett enda ex utav denna bilen,

Den byggdes 1970, Såldes 70-71 pga Lamborghinis ekonomiska kris, Och förstördes i en krash samma år.

Det var den nya ägarens mekaniker som förstörde bilen när han skulle imponera på sin flickvän som satt som passagerare….

 

Men sen 75-76 så byggdes det 5st replikor pga den stora efterfrågan.
Men ingen av dessa 5 var lika råa som Jota´n.

 

Dessa 5 ”replikor” byggda av Lamborghini hette egentligen inte Jota, Utan dom hette Miura SVJ, Där sista bokstaven står för Jota.

 

Dessa 5 bilar som byggdes vintern 75-76 åt en tysk återförsäljare grundades på en Miura P400 S, Men fick en makeover som liknade Jota´n.

 

Nicholas Cage har ägt en av dessa 5.

 

Dessa Jota replikor känner vi lättast igen på den väldigt underliga tak-vingen.

Egentligen är Miuran i sej värd ett eget inlägg då den enligt mej är världens första Supersportbil.

Men jag lämnar det åt Top Gear istället.

Så hittills har vi en bil med modellnamnet Jota, Och 5st med Jota stämpel som tillägsnamn.

 

Vill ni läsa mer specifikt om varje av dessa 5 SVJ så gör ni det här.

 

Jag vet att Lamborghini byggde en exakt Jota replika 2003. Men jag återkommer om den när jag hittat info om det.

 

Men såhär långt kan jag förstå att inte mer än såna fanatiker som mej känner till Jota namnet.

 

Men Diablon känner alla till, Bilen som jag vägrade tycka om pga namnet.

Never mind,

 

Jag vill tycka att den mest kända/populära Diablon var Diablo SE30, Jag tror det var den starkaste Diablon med hela 600hk.

 

Diablon fanns i MÄNGDER av versioner, Löjligt många.

 

Och Jota tillägsnamnet användes till fler modeller än SE 30, Men dom är inte alls lika kända så än en gång är det bara fanatiker som mej som har koll på det.

 

Det användes på

Diablo Jota Americana by Al Burtoni.

Och 

Diablo SE Jota R.

 

 

Den sistnämna var strikt en ban-bil har jag för mej.

 

Så som sagt, Den intressanta är SE30 eller SE Jota.

 

Den byggdes i 150 numrerade exemplar.

 

Men det skilljer lite delade påståenden om hur dessa 150 kom till.

Vissa säger att ca 12-15 st var Jota bilar ifrån fabrik, Och att övriga skulle vara standard Diablos som blev i efterhand kittade utav fabriken,

Men å andra sidan så sägs det att det bara gjorde 28st sådana ”Eftermarknads kitt”.

 

 

Diablo Jota känner iallafall jag bäst igen på dom ursnygga scoopen som sitter på motorhuven/Bagageluckan.

ja… Detta för nog räcka för att förkalra vad Jota innebär hos Lamborghini.

 

Se det som en RS modell kanske, En råare och starkare version utav deras ordinarie sortiment.

 

Råare än Superlegera alltså .

 

Så OM Lamborghini nu kommer välja att använda Jota igen som ett modellnamn och inte ”bara” som ett tillägsnamn så har dom VERKLIGEN mycket att stå upp till.

 

Och jag tror, att även om Murceilago´ns efterträdare kommer heta något annat, Så kommer den vara det mest extrema vi har sett ifrån Lamborghini hittills……



Kommentarer

3 kommentarer till “En lektion i Italiensk historia.”


  • Micke_J skriver:

    En mycket värdefull historielektion… Känns som Lambo går starkt i dagens tider och det är skitkul, ett mer testosteronfyllt varumärke finns inte. Det får Ferrari att verka en aning gay t.o.m. 😉

  • SIR_Pierre skriver:

    ”You buy a Ferrari when you want to be somebody. You buy a Lamborghini when you are somebody.” -Frank Sinatra,

  • Micke_J skriver:

    SATAN vilket legendariskt uttryck av gudfadern till allt som kallas stek & klass!

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    GZON "20B POWERED THREE ROTOR" RX-7
    GZON ”20B POWERED THREE ROTOR” RX-7
    För att få den ultimata prestandan måste du hitta den ultimata motorn. Efter ett par års vila återkommer nu en välkänd bil inom FD3S-kretsar tillbaka p [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.