Vi kan idag på Superior-bloggen stolt publicera en intervju med en av Sveriges kändaste bilbyggare Lukas Kooz!
Under GATEBIL MANTORP 2011 stod han i Superior-camp med oss, och då vi hade http://www.clubjdm.se/som våran frilansare på plats denna dag- så förde vi dom samman!
Kulturkrocken var ett väntat faktum, men som gammal vän och många års sponsrande av Lukas så visste jag att ”Asse” skulle få en helt ny bild av vem mannen bakom ”styling-schabraken” som Kooz byggen ofta klassas som- bara han fick lite kvalitetstid ihop med honom!
—-
Är man bilintresserad i Sverige så är det svårt att missa ett namn, Lukas (Kooz) Koos. Lukas är en bilbyggare som började sent på 90-talet modifiera bilar och växt enormt under 2000-talet till att bli ett av Sveriges mest igenkända ansikten inom modifierade bilar. Tycka vad man vill om hans bilar, men det är en imponerad bedrift att hålla igång i över 10 år och lyckas ta hem så många priser och utmärkelser.
På Club JDM så kallar vi Lukas bilar för ”stylad” bilar. Visst, det är ett väldigt dåligt ord som inte beskriver något egentligen, men för oss på forumet så har det blivit synonymt med show bilar. Bilar där multimedia, extrema modifieringar som exempelvis 22” fälgar på en Honda Civic är en bilbyggares våta dröm.
Men vad säger egentligen bil stylingens frontfigur om JDM och Stance som är växande stilar i Sverige. Vi som går åt ett helt annat håll där bilarna ska vara användarvänliga och ”minimalt” modifierad. Där sånt som multimedia ligger längst ner prioriterat på listan och istället rätt bilhöjd och performance är något vi strävar efter.
—
Är du intresserad av stilar som HellaFlush, Stance, JDM m.m.?
Jag är för feg och det snackas också mycket skit. Min Celica tog jag ut på strippen en gång för skojs skull men kom på andra plats och då snackas det mycket skit och jag tror om jag skulle börja köra bana så skulle folk gilla mig ännu mindre. Det är nog bättre om jag håller på med det jag kan. Jag är väldigt öppen för alla stilar och tycker det är intressant men jag har hittat min stil, min nisch.
Sen tycker jag också att det är kul med den stora skillnaden, att alla bygger olika bilar och det skulle ju självklart inte vara kul om alla skulle bygga likadana bilar, det skulle aldrig gå. Fast man vet ju aldrig… Men stilarna i sig är riktigt coola, det blir väldigt maxade bilar.
Skulle du kunna tänka dig att bygga/köra en ”hellaflush” bil?
Jaja, jag vet inte om jag skulle vilja äga en själv men skulle självklart vilja hjälpa någon annan att bygga en. Sen har jag sponsorer som jag måste tänka på, jag måste exponera deras produkter på rätt sätt och måste bygga på ett visst sätt.
Skulle du då bygga dina bilar på ett annat sätt om du inte hade haft sponsorer?
Jag hade inte haft råd utan de, de finansierar allt och jag hade inte byggt bil utan de helt enkelt.
Om du hade haft andra sponsorer, hade du byggt annorlunda då?
Absolut hade jag gjort det.
Om du hade haft sponsorer som går in med endast racing produkter för att bygga en ordentlig banbil, hade du varit intresserad av att göra det? (Nu börjar jag leka lite med tankarna om vad Lukas skulle kunna tänka sig vilja bygga.)
Jag hade säkert tagit ut gränserna lite mer men sen så kör jag mycket med mina bilar. Blir i snitt 2000 mil bara till mässor varje säsong och då måste skiten hålla.
Bygger du bil för dig själv längre eller är det för företagen som sponsrar dig?
Nu har det blivit så och de senaste två bilarna är byggda för Pionner och Infinity. Men det är mina idéer självklart och jag bygger som jag vill. Jag kollar dock av med mina sponsorer vad de vill självklart då jag tar åt mig konstruktiv kritik.
Det är vissa som kommer med påståenden att du hindrar JDM och andra relaterade stilar till att utveckla sig i Sverige då många ”första-byggare” har dig som inspiration och då väljer att bygga en ”stylad” bil för att de har sätt dina bilar och hur du har nått många framgångar med de. Vad svarar du på det?
Haha, säger de det. Jag har ju trappat ner väldigt mycket med mina byggen, speciellt på de senaste två bilarna. De som ”hatat” mina bilar innan, hatar de nya också och de som gillar mina tidigare byggen, kanske tycker dom nya är mer ”tråkiga”. Så jag vet inte, jag skulle nog inte bli så populär om jag byggde en JDM bil.
Men jag tycker dock att stilen är cool, jag har sett en svart 350Z från Fatlace som hade bred fälgläpp och sänkt till marken med kraftig camber, det var snyggt, väldigt fett & stilrent på samma gång, den gillade jag skarpt. Sen tror jag också, om jag nu skulle börja bygga mer åt Hellaflush hållet så skulle jag nog förstöra för många.
Jag vill vara kreativ, skaparglädje som jag säger och bygga in högtalare och annan elektronik. Kommer jag då med till exempel en 350Z som är tok-sänkt med breda fälgar och 10st skärmar samt massa högtalare, då förstör jag stilen och för de som håller på med just det.
Hur blir det med nästa bil, är du intresserad av att bygga en bil nästa år.
Jag vet inte hur det blir nästa år, jag är inte sugen på att bygga en ny bil för första gången i mitt liv hehe.
Skulle du kanske vara sugen på att pröva bygge en bil som följer vissa ”stance” normer som låg bil med breda fälgar och ha de ”rätta” delarna. Inte nödvändigtvis en fullfjädrad maskin direkt men kanske bara ta en eller annan sak från stilen, som kanske sänka mer och bredare fälgar?
Jag vet inte men det skulle vara kul och chocka folk, det tycker jag är kul, retas lite. Jag vet dock inte hur…
Du får prata med Superior Imports (sponsor till Lucas Kooz) lägger Axel till lite skämtsamt.
Ja, jag och Micke har pratat om detta och han ger mig mycket konstruktiv kritik, han gillar inte mina bilar alls men han uppskattar jobbet bakom och han förstår att det är show som gäller och där syns man mest, så är det bara. Härligt med en sådan sponsor, helt underbart!
(Fotnot av Micke_J: Jag gillar väldigt mycket på Lukas bilar, speciellt hans gamla Eclipse och RX-7 som vi sponsrade helhjärtat. Vi har känt varandra ett par år nu och vet var vi har varandra som personer. I egenskap av sponsor tycker jag att man gör bäst i att ge konstruktiv kritik och sporra honom på det sättet- istället för att hylla allt planlöst. Är bara en enorm ömsesidig respekt för att vi båda har högsta ambitionerna i branschen, och verkligen är lyhörda för att plocka russin ur flera parters rådgivning!)
Mina sponsorer säger även att det är bra om det finns folk som inte gillar mina bilar, till och med hatar. Gillar alla bilen som man byggt då har något blivit fel. Det måste vara ca 15 % som inte gillar bilen har några av mina sponsorer sagt annars har man misslyckats. Jag fick min sponsor Pionner just för att vissa ”hatade” mitt bygge och på det viset blev jag ju hörd mer än förut.
Det kan vara svårt att byta stil nu när du är en så tydligt front figur inom ”styling” världen.
Ja, det är det. Med mina två senaste byggen har jag trappat ner och jag har varit väldigt orolig över vad folk ska tycka. Resultatet var förvånansvärt bra men vissa som gillade mina byggen tidigare blev besvikna för att det inte vart så extremt som tidigare och de som inte gillar mina bilar gillar de fortfarande inte, det kommer de aldrig att göra även om man bygger en JDM bil, tyvärr.
Vi tackar att vi fick prata med dig Lukas Koos, det var väldigt kul att höra dina tankar kring stilen vi håller på med.
Tack det samma, tycker det är skitkul när man kan diskutera olika stilar, speciellt med folk som håller på med det också.
—-
”Asse” skrev även en mindre krönika med tankar och slutsatser efter intervjun med Lukas, där han luftar nuvarande status på ”styling vs JDM/Hardcore” trender och var allting ovan kommer in i bilden.
Bl.a. att Lukas må vara fulländad när det kommer till styling och multimedia, men att det finns flera segment att upptäcka som t.ex. stance och dylikt (bilden på en typisk sådant bygge).
Ni kan läsa den på CLUB-JDM, en väldigt rekommenderad läsning som alltid är rak, öppen och kritisk mot allt kring scenen just nu (men självklart också med ljusglimtar i vad som utvecklats positivt senaste åren).
***LÄS MER PÅ CLUB-JDM NU!***
—-
En väldigt spännande intervju där två skolor ”möts” och finner gemensam mark. Kan avslöja att Asse precis som alla andra jag träffat som haft förutfattade meningar om Lukas; fick klart för sig att det är en supertrevlig, ödmjuk och väldigt lättsam kille.
Han gör det väldigt mycket för sina sponsorer, men kan även skriva under på att han kämpar enormt hårt med att få sin beskärda publicitet och synas på stora mässor etc.
Alla verkar glömma att det ändå är 10 f*cking år (!!!) han gjort detta, så det är inte konstigt att han är ett uppskattat och namnkunnigt inslag på mässorna. Stenhårt arbete bakom det!
Vi tackar ”Asse” för att han tog sig tid och likaså Lukas som offrade nästa hela söndagen @ GATEBIL MANTORP 2011 för att göra denna intervju.
Lämna jättegärna feedback om ni vill se flera liknande inslag som detta i Superior-bloggen, det är alltid kul att lyfta fram personerna bakom bilarna (på ett sätt så det inte bara är en klyscha dessutom9.
Skriven av Micke_J den 8 juli, 2011 · Permalänk · 8 Kommentarer