10 augusti 2011, 20:52
Ronny @ JAMedia var den som hann redigera klart sina bilder först från denna stora träff, och vi mjukstartar med 16 väl valda bilder från ”strippen @ ACTION MEET 2011”. Är helt klart dags för lite mer om det som egentligen är stora kassa-kon för hela träffen, dvs 402m körningen- flera (många flera) gallerier och bilder kommer…
(Det jag lite halvdant uttryckte i förra inlägget om att strippen främst lockar p.g.a. de unika ”stuk” alla bilar har; borde väl backas upp tämligen enkelt av Uhr Jr’s lilla Opel med Saab-motor. Det är när funktion föder form som jag myser mest, och även om det är ingenting som är vackert över det- så är det ändå riktigt kul att kolla på!)
(Anatomin bakom ett riktigt snabbt FWD-bygge, minst lika extremt som en riktigt avancerad GT-vagn från Le Mans fast det bara går rakt fram! Kan ni med hjälp av framdörren urskilja vad det är för bilmodell från början?)
(Jag har varit av den enkla åsikten att ”retro-Mustangen” i den nya tappningen var stekhet när den kom, men sedan dalade som en sten rent estetisk för mig. Kanske hann det bli för många smaklösa exemplar med billiga krom-fälgar från Kina som sabbade det för mig; men denna är ju faktiskt snäppet roligare i ”Super Snake” utförande och kompressor från fabrik. Tiderna var helt OK även om den i utseende lovar mer än höga tolvor och under 200km/h i slutfart…)
(4WD-klassen är faktiskt den som utvecklats rekordsnabbast under 2000-talet alltmedan RWD alltid varit det som varit standard inom dragracing. Jag minns tidigt 2000-tal när SuperEvo-JoCCe rattade sin bil från 12’er ner till 10’an, och en norsk herre vid namn Jonus fick kändisskap på att sätta Audi-femman på kartan med sitt bygge. Missar otaligt många profiler nu, men det är faktiskt riktigt ballt med 4WD+Audi, enough said!)
(I tät fight med en fullfjädrad ”drifting-bil” så vinner en dedikerad 402m-krigare fighten om ”mest kaotiska och tråkiga interiör”. Här handlar allt om funktion till den graden att det hela känns snurrigt. Kanske ett orättvist exempel, men ändock charmigt att hitta syften mitt i allt kaos av mätare/knappar/reglage etc. Extra kul är ju ”LUNCH”-knappen, säkerligen kopplad med GSM direkt till närmsta pizzeria… eller inte.)
(Än en gång blir mannen som filmar och redigerar allt inom SUPERIOR MEDIA, David Johansson fångad på bild själv; med ett leende på läpparna dessutom! Inte undra på att filmerna blir bra när man har ren arbetsglädje, trots att han förmodligen efteråt dras med tinitus och alltför högljudda launch-control smatter permanent i skallen numera.)
(En tribute till det som egentligen ”är” sporten idag; jänkarna. Visst skulle jag kunna ägna ett helt inlägg om att det behövs förnyelse och mera uppmuntran för att få in annat än det vi sett i snart 50 år- men det är ändå dom som är de permanenta kungarna på strippen…)
There you go! Då har vi dragit igång maskinen för att få ut de bästa och ”SUPERIOR SELECTED” bilderna från ACTION MEET 2011 också.
Ronny har flera gallerier på väg ut, och våran ”joker” ska få tillbaka en hel radda utvalda bilder för lite redigering- så kommer hans bilder med. Patience for quality… God natt! 🙂
Kommentarer
3 kommentarer till “SUPERIOR SELECTED: Mjukstart av ”Strippen” på Action Meet 2011!”
Man ser ju direkt att det är Robert Uhr’s Saab 9-3 SS =)…
Fan David var snabbare: enklaste sättet att se att det var Roberts 9-3SS var att det sitter en saabmotor av gamla typen i den, inte många SS som är backliftade på det viset… 🙂
Därför fick man sig en smärre wow-upplevelse när man spanade in Kalles Uhr’s ”Opel”.
Förstå gången jag såg den live var på ett flygfält i Bivaröd, Skåne. Jag kom i kontakt med ägaren och på omvägar fick de tillträde att testa bilen eftersom det var ~2dm snö norr om Jönköping.
Roberts SAAB är snabbare. Men med Kalles lille Opel så blir det värre.