Dagens Bil : RE Amemiya AZ-1

5 april 2011, 20:57

Det här med japanska supersportbilar, Eller bristen på dom, talas det mycket om. 

 

Visst, Det finns inget annat land som levererat så bra presterande ”vanliga” sportbilar som Japan.

 

Men när man då gör så bra jobb på dom vanliga sportbilarna.. Varför har man då aldrig gett sej på att göra en riktig supersportbil?

 

Man ska aldrig säga aldrig.. Där finns ju t.e.x Nissan R390 GT1 och några försök ifrån Tommy Kaira osv osv.. Men aldrig någon serieproducerad supersportbil.

 

Det närmsta vi har kommit borde väl isåfall vara NSX?

 

Visst.. Den hade också bara knappa 280hk som alla andra JDM bilar på den tiden… Men fan vad den presterade bra ändå!

 

Så…. Jag vill inte gå in för mycket på vad skillnaden mellan en sportbil och en supersportbil är… För Japanerna hade ju sin gentlemanna-lag som begränsade bilarna OFFICIELLT till 280hk.

 

Men…. Om vi själva skulle speca en supersportbil då med Japanska ingredienser, Hur hade det då kunnat se ut?

 

Lätt vikt of course..   Och då vill vi också ha en lätt motor såklart, Så där har vi en Wankel.
Och om vi kan välja helt fritt så väljer vi givetvis en 3-skivig(20b) sådan.

 

Och det ultimata är ju att mittmontera den isåfall.

 

Men om jag säger att det redan har byggts en sådan bil?

 

Och att den ser ut såhär..

Och att den har växellåda, Diff och stötdämpare ifrån den EXTREMA Porsche 962C.

Sen behövs det ju bromsar med.. Och då har den bilen det bästa som fanns just då.. Bromsar ifrån Ferrari F40..

 

Men med ett sånt utseende.. Och såna ingredienser.. Så vore det som att tillaga den bästa måltiden.. Och sen mixa ner den till en grötig röra…

 

Så.. Vad sägs om ett widebody kitt då för att tuffa till den?

Alltså… Det sjuka är att jag är nästan helt ärlig med er nu…

 

Autozam AZ-1 är en väldigt rolig liten Kei-Car (som jag har skrivit om tidigare. )

2-sittsig, Mittmotor, Måsvingedörrar, Ferrari gälar.

 

Hur cool som helst. Måste iallafall vara den coolaste av alla Kei-cars.

 

Den bilen byggdes utav Suzuki men såldes via Mazda under Autozam namnet.

 

Den byggdes mellan 92-94. Och fick väl mest uppmärksamhet just pga måsvingedörrarna.

 

Tråkigt nog så hade den bara dom där 64 hästarna som var maxgränsen för Kei-Cars.

 

Men nog om den…. För den bilen har egentligen inget med Amemiya´s version.

 

GReddy och Amemiya tog tag i denna modell, och byggde en helt outstanding one-off bil utav det hela.

 

1996, Strax efter Japans ekonomiska kris, Så tog Wankel-specialisterna Amemiya och byggde byggde denna bil inför Tokyo Auto Saloon.

 

Nu har jag inte helt koll om GReddy hade nått med just denna bilen att göra, Men Greddy och Amemiya gjorde ett par demo-bilar under sina år av samarbete.

 

Bilen fick iallafall namnet GReddy VI-AZ1, Så detta var deras 6e demobil i serien.

 

Bilen grundades på AZ-550 Type-C..

(Men var både längre och bredare)

 

Så det enda den hade kvar ifrån den lilla AZ-1 var egentligen måsvingedörrarna.

 

Den fick en 3-skivig Wankel som sagt. Mittmonterad på längden.

Samma Bilstein dämpare som på Porsche 962, Samt vxllåda och diff som jag sa ovan.
Bromsar från F40.. Osv osv.. En riktigt påkostad bil helt enkelt.

 

Bilen byggdes om år 2000, Blev omlackad till vitt (Mycket snyggare)

 

Fick en riktig vinge på häcken, Fick bredare däck, Bromsar ifrån Ferrari F50.. Ja den fick sej en ordentlig uppdatering helt enkelt.

Sen såldes bilen till en privatperson..

 

Och såhär cool är den.



Kommentarer

En kommentar till “Dagens Bil : RE Amemiya AZ-1”


  • Gzon skriver:

    Re-Amemiyas AZ1a ligger helt klart på min top 5 most wanted cars. Riktigt frän!

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (88 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (31 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Se en av våra demobilar

    MICKE_J "GRACEFUL 200MPH" Soarer -00
    MICKE_J ”GRACEFUL 200MPH” Soarer -00
    Varför bygger man om en bil från topp till tå, för att ändå suggestivt endast komma halvvägs av vad en mycket ädel biltillverkare gör på löpande [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo V300 Vertex edition (2JZ-GTE)
    Toyota Aristo V300 Vertex edition (2JZ-GTE)
    Mazda RX-7 Type-RB FD3S "Series 8"
    Mazda RX-7 Type-RB FD3S ”Series 8”
    (SÅLD!) Toyota Aristo 2JZ-GTE VVTi 2003 Facelift (4-dörrars Supra)
    (SÅLD!) Toyota Aristo 2JZ-GTE VVTi 2003 Facelift (4-dörrars Supra)