Dagens JDM Klassiker : Toyota Celica 1600GT

14 oktober 2010, 21:59

Denna 70-tals Celica är en bil som jag stötte på i ett garage för en massa år sedan.

 

Bilen hade stått säkert två år, Jag föll för bilens lite muskelbils-aktiga utseende, Och såg det lite som en Japansk Mustang.

Men precis som med så många andra tillfällen så fegade jag ur för att det var lite väl mycket som behövdes gå igenom för att jag skulle kunna använda den som vinterbil.

 

Detta är också en bil som jag tycker man ska hålla ögonen öppna efter.

 

Detta är då den första generationen Celica, Den byggdes mellan 70/71-77.
Varför jag kom o tänka på denna bilen idag var för att jag letade info om en annan Toyota som denna Celica skulle ersätta, Men mer om den mycket dyrare bilen en annan gång.

Till skillnad från t.e.x Skyline så var Celica framtagen för att vara just en sportig och snygg coupe´.

 

Och när bilen visades på Tokyo Salongen i dec 70 så var det ingen hemlighet med att Toyota hade försökt efterlikna just Mustangen med lamporna både framtill och baktill.

Så det blev snabbt liknad vid en Mustang fast i mindre skala.

 

Celica´n fanns i 3 utförande utanför Japan, LT,ST och GT, Givetvis var den den bilen med GT i badgen som man ville ha, Den hade en 1.6L DOCH motor med dubbla förgasare.

Det kom en SV-1 version året därpå med som hade en 2L motor.
Det var den motorn som alla Celicor fick i USA.

 

Efter faceliften 75 så var det 2.2L som gällde.

 

Det är inte mycket hästar att snacka om, Som mest var den nog bara 125hk, Men på den tiden så, Och så vägde dom inte mer än 890kg, Så lite roliga skulle dom nog vara även med dagens mått.

 

Vill man ha den busigaste utav dom så fanns det en som hette GTV, Den hade lite bantad inredning, Inga lyxgrejer som elrutor osv och bättre stötdämpare.

Annars så bjöd Celican på en hel del godsaker, AC, Elhissar, Fanns som automatare osv.

 

Mycket mer tror jag inte att ni behöver veta, Skulle ni vilja veta mer så finns det mycket mer att läsa om denna Japanska Mustang här.

 

Nu är detta en sådan bil som kostar lika mycket som själva frakten att hem gissar jag på, Det får Micke svara på, Men som sagt så tror jag det är en blivande samlarbil.

 

 Men ni måste hålla med mej, Cool är den.



Kommentarer

4 kommentarer till “Dagens JDM Klassiker : Toyota Celica 1600GT”


  • David.J GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    Det är riktigt balla bilar detta. Det är faktiskt en kille här i stan som har en sån. Ska vara en del krut i den också. I runda slängar tror ja de va ca 400hk.

    http://www.gatbilar.se/viewImage.php?b=131764

    http://www.gatbilar.se/viewImage.php?b=131762

  • Micke_J skriver:

    Den var snygg förutom fälgarna. Har kikat efter den modellen av Celica också, men är lite ovanligare faktiskt…

  • Lars skriver:

    Den vita i undre bilden är ju lite småkänd. AE86 LSD bak, en motor (och lite mer 😉 från en S2000. Vackert exempel på modernisering av klassiker 🙂

  • Micke_J skriver:

    Visste jag inte! Jänkarna kallar väl sådant Pro Mod eller något. Ligger på önskelistan att göra samma sak en vacker dag!

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (31 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Se en av våra demobilar

    MICKE_J "GRACEFUL 200MPH" Soarer -00
    MICKE_J ”GRACEFUL 200MPH” Soarer -00
    Varför bygger man om en bil från topp till tå, för att ändå suggestivt endast komma halvvägs av vad en mycket ädel biltillverkare gör på löpande [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.