Shelby historielektion.

12 september 2010, 23:14

Trots att jag föröskt hålla mej till sktrikt JDM inlägg nu dessa 2 veckor som Micke har varit borta,, Så tänkte jag avsluta med raka motsatsen =)

 

Lite Jänkeläsning dör nog ingen av.

Jag ska försöka hålla detta inlägget kort.

Jag hade kunnat göra detta oändligt långt då jag både hyllar Carrol Shelby högt och ÄLSKAR AC Cobra.

 

Men långt ska det inte bli.

 

 

Min kusin ringde häromkvällen.

 

Har har köpt en Ford Shelby Mustang GT500.

Mappad i efterhand och den lämnar 610HK.

 

Med på köpet så fick han stake också.

 

Visst, 610hk medger respekt.

 

Men som vi vet,, Så finns det skillnad på hästkrafter och hästkrafter..

 

Så med självsäkerheten i bakfickan kom han förbi ikväll.

 

En stor, fläskig Mustang som bara skriker muskler.

Snygg, Mycket snygg.

 

Jag säger inte så mycket, Bara spanar in den..

 

Han ger mej nyckeln direkt men med orden ”Den är FÖR snabb”….

 

Jag sätter mej i bilen, Startar.. Härligt V8 muller är aldrig fel.

Justerar stolen så att jag sitter ordentligt och upprätt.

Och ber han koppla ut antispinn…

 

Det är det första jag gör när jag sätter mej och ska provköra en bil.

 

Inga såna tramsigheter.

 

Tröög koppling..

 

backar sakta,, lyssnar på mullrandet..

 

Ställer mej i mitten av vägen med hjulen rakt fram, Och trycker ner plattan i mattan så ag nästan ställer mej upp i bilen.

Den vrålar och viner nått så otroligt! Full gas på 1an och 2an!…

 

 

Och säger direkt till min kusin.. Den har inga 610hk….

 

”Jojo det finns papper på det”

 

Ja i motorn kanske, Inga 610hk på hjulen..

 

Men det har jag märkt mer och mer att det är ingen förutom jag som räknar kraften som kommer ut på marken..

 

Kör ut från områden och ger mej in där jag brukade leka om nätterna..

Rullar i 2an, Plattan i mattan igen!.. Och den spinner inte ens..

 

Visst.. den sticker iväg.. men 610hk borde riva upp asfalten..

 

tar första rundellen lungt, Vill känna av chassit först innan jag kastar ut baken..

Och ja.. som väntat.. den rör sej som en båt..

 

2ans växel och fullgas igen, 3an..4an.. tvärnitar!

Och bilen slänger o kränger som om den BARA bromsade på framhjulen.. wtf har dom för bromsar bak!?

 

Kommer till nästa rundell, Tänkte bara få ut lite sladd, 2an + full gas igen.. och den understyr…

 

Kör ut på rakan, Stannar… Frågar ” Är antispinn verkligen urkopplat??”

 

”Ja”

 

Hmm.. vi trycker på knappen igen.. Och den var faktistk urkopplad innan. Så trycker bort antispinn igen.

 

Ger mej på rundellen ännu en gång och gör en riktigt scandinavian flick+fullgas.

Inget… testar igen.. och igen…

Bilen vill inte drifta. .bara studsa runt..

 

Jag förklarar tydligt min besvikelse över bilen, Visst, Där är mycket kraft i den.. Kompressorvinandet är GRYMT härligt..Snygg. Fläskig. Men thats it..

 

” Jaha.. o hur går din bil då?” Säger han nedlåtande…

 

Och resten klurar ni nog ut själva.. Givetvis bjöd jag honom på en åktur han aldrig kommer glömma..

 

Men nu tänkte jag istället skriva lite kort om 8 grymma bilar som fått äran att bära Shelby stämplen.

 

Jag börjar med en bil som jag redan har skrivit ett långt och väldigt bra inlägg om.

 

AC Shelby Cobra Daytona Coupe

Från 1965
4.7L V8 med 390+hk.

 

Denna bilen byggde Shelby innan han började med Ford GT.
Bilen byggdes enbart för att spöa Ferrari i bland annat Le Mans, Vilket den gjorde, 2 år i rad.

 

Men som sagt, Läs mycket mer om den här.

 

Så till min favoritbil.

 

Denna ligger på första plats över drömbilar.

 

Det är här som jag är rädd att inlägget skulle bli för långt,Men jag ska behärska mej.

 

Shelby Cobra 427 SuperSnake

Från 1966 (Kom redan 62 men med mindre motor)

 

Just denna supersnake modellen hade en 7 Liters V8 med kompressor och 800hk…

 

Ja du läste rätt.. 800 hästkrafter.. i en öpppen, liten Roadster…1966…
Visste ni att innan Cobran kom så var det fri hastighet på alla motorvägar världen över.
Men efter ett repotage om AC Cobra där journalisten skröt över att han hade kört bilen över 300km/h på en allmän motorväg så kom första hastighetsbegränsningen.

 

Cobran var hatad i USA, Studsande tegelsten.. Mordmaskin..

 

När Austronaterna var hemma från sina uppdrag eller träningar hos NASA så fick dom ha vars en Cobra att köra med.. Vilket slutade med att ( Har inga exakta siffror) 80% av austronaterna som USA och NASA hade lagt miljoners kronor för att utbilda körde ihjäl sej i sina Cobror.

 

Carroll Shelby brukade göra ett test med sina passagerare.

 

Han slickade på en 100 dollars seden och fäste den på instrumentbrädan.
Om passageraren han ta sedeln innan bilen hade nått 100km/h så fick han behålla den..

 

Ingen lyckades.

 

Detta jag har skrivit ovan var om 289an (en sån vår Kund har) och 427an.

 

Dom hade 365 och 550hk.. Vilket var vansinnigt mycket bara det..

 

Supersnake hade alltså 800hk…

 

Det såldes en Supersnake på auktion 2007.
Den gick för 5.5 miljoner.. Dollar!

 

Bill Cosby, komikern, Han FICK en sådan av Carroll Shelby på den tiden det begav sej, Men han lämnade tillbaks den eftersom den var okörbar.

 

Jag tror han ångrar sej ganska mycket nu, Men o andra sidan så har han livet i behåll idag.

 

Det får räcka om Cobran tyvärr.

 

 

SÅ ni till den vanligaste kanske?

Eller den som folk mest känner till.

 

Mustangen. Men där finns det ett par st olika också att välja mellan.
Jag kommer bara ta dom viktigaste.

 

Shelby Mustang GT350 H / Ford Shelby GT-H

Både modellen från 1966 och 2005 hade en 4.6L V8a på 325hk.

 

Just detta utseendet, med dom guldiga stripsen hade ett H i slutet av sitt namn.

 

Det H stod för Hertz, Jepp biluthyrningsfirman.

 

Du kunde alltså 1966 (ja 2005 med) hyra en American Dream med 325hk.

 

1001ex fanns att hyra runt om i USA, Men gissa om dom var fullbokade i måånga veckor framåt..

Finns mer att läsa här.

 

Shelby Mustang GT500KR

En vassare version utav den bil som blev förevigat med smeknamnet Eleanor efter filmen Gone in 60 seconds.

 

I filmen var det en GT500, Men här med två bokstäver till, KR.

 

Det står för något väldigt kaxigt, King of the Road…

 

från 1968
428 Jet V8a som enligt pappret lämnade 350hk… Men alla är vi överens om att bilen mer lämnande passande 500hk redan ifrån fabriken..

 

På denna bilen så gjorde alla ventilationsgap nån nytta till skillnad från hos lillebrorn GT350.

 

Så nu till nått mycket ovanligt och oväntat..

 

Givetvis måste jag bjuda på en överraskning med.

 

Kolla denna lilla bilen.

 

Kan ni tänka er att detta är en äkta Shelby?

 

Shelby GLHS

 

Från 1986.

 

Hur coolt det än vore så hade denna bilen ingen stor V8 som resten av Shelby bilarna.

 

Här satt det en 2.2l turbomatad 4a som lämnade 175hk…

 

0-100 på 6.5 sek, Så den var säkert rolig ändå, Jänkarna säger att den ”Goes like hell”

 

ja jag är full allvarlig, det är en äkta Shelby.. I endast 500ex.

 

Kolla hos Wiki.

 

 

Sen var det dött där hos Shelby ett bra tag, Ända fram tills 1998.

 

Då fick vi se Shelby Series 1,

En lite underskattad bil tycker jag.

 

Vi har nog alla sett och kört den i nått Tv-Spel, Men thats about it.

 

4L V8a på 320hk är inte mycket, Men 0-100 på 4.4 sek.
Och det fanns en kompressormatad version senare också som lämnade ca 600hk.

 

Den gjorde 0-100 på 3.2 sek.. Men tyvärr blev denna ingen hit..

 

Det fanns planer på en Series 2.. Men vi har inte fått se nått ännu..

 

Men vi fick se en väldigt cool conceptbil, Som jag nämnde i mitt gamla inlägg.

 

Bilen som skulle vara den nya Daytona Coupe.

 

Ford Shelby GR1

Den fick vi se 2005
Supersnygg, 6.4l sugis V10a på 605hk.
Allt väldigt tilltalande.. Men det blev inte nått av den i heller.

 

And thats about ifrån ifrån Shelby själva.

 

Men som ni vet så har dom nu på senare år börjat samarbeta med Ford igen.

 

Den senaste ut är Shelby GT500.

Detta är 2010års modell.

 

5.4l V8 som lämnar 540hk (Oooh, jänkarna får ut 100hk per liter ;))

 

Men 540hk med hjälp av en kompressor.. Och trots 540hk så gör den 0-100 på 4.4 sek, Påstås det.. Snabbt, Men inte supersnabbt.

 

Denna ska vara snällare och lite lyxigare inuti än den jag provkörde tidigare ikväll.

 

Men snällare hade den verkligen inte behövt vara..

 

Men denna ska vara en lite mer GT vagn, Snällare i höra farter, bekvämare, Dricka mindre osv osv..

 

Även om Jänkebilar inte är nått för mej, Så måste jag erkänna att V8 mullrandet och kompressorvinandet lockar mej som fan.

 

Som sagt, Missa inte mitt inlägg om Daytonan.

Och här är några inlägg där Cobra nämns.



Comments are closed.

Blogg-arkiv

Blogg-kategorier

  Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
  Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
  Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
  Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
  UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
  Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
  Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
  Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
  Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
  Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
  Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
  SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
  Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
  Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
  Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
  Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
  Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
  SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
  Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
  RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
  Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
  Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
  Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
  Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
  Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
  Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
  Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
  Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
  JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
  JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
  iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
  Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
  Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
  Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
  Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
  Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
  Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
  Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
  SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
  Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
  Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
  Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
  Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
  Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
  Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
  200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

Sök i Bloggen

Vår senaste video

Se en av våra demobilar

GZON "20B POWERED THREE ROTOR" RX-7
GZON ”20B POWERED THREE ROTOR” RX-7
För att få den ultimata prestandan måste du hitta den ultimata motorn. Efter ett par års vila återkommer nu en välkänd bil inom FD3S-kretsar tillbaka p [...]

Senaste bilarna i lager

Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.