11 september 2011, 15:59
Pierre tar inför FRANKFURT IAA 2011 BILMÄSSAN i med hårdhandskarna när det framförallt gäller det som är mest intressant för oss älskare av Japanska sportbilar.
Ända sedan det ”glada 90-talet” har det inte hänt så värst mycket innan nya Nissan GT-R kom och förändrade hela scenen för superbilar vs prisvärd prestande.
Men för oss som hellre vill ha en busbil man kan kosta på och leka med, så var det ändå inte rätt på långa väger. Men nu kommer ett koncept som funnits ute ett tag, men nu tagit stora kliv framåt mot att bli verklighet- och plötsligt har vi två tillverkare som verkar ha varsin tvilling på G. Eller? Vi låter Pierre förklara:
———-
Toyota FT86.. Subaru BRZ…Scion FT-S..Scion FR-S..Subieyota.. Toybaru…
Kärt barn har många namn…
Men när ska detta kärleksbarn mellan Subaru och Toyota bli officiellt officiellt…?
Vi har sett spionbilder efter spionbilder..
Men jag tror att allt kommer handla om Subaru BRZ..
Dvs Subarus version utav detta förhållande.
Det är inte den största nyheten.. Enligt mej.. Eftersom jag anser att Toybarun redan är visad..
Men det kan vara den viktigaste nyheten på hela Frankfurt 2011… T.o.m den viktigaste nyheten på länge..
Visst.. Om nu Toyota kommer presentera FT86an.. Igen.. Så Kanske den kommer skilja sej något utseendemässigt än den dom visade sist..
Men för mej så har utseendet ingen betydelse här.. Eller lite iallafall.
Vi har fått se den i olika skepnader.. Vi vet vilken motor dom kommer ha..
Så vad vi inte vet.. Och BEHÖVER veta.. Är prislappen..
Det är DET allting handlar om.
Detta är förhoppningsvis vad vi har väntat på..
En billig bakhjulsdriven busbil.. Och inte en dag för tidigt..
Nu när ALLA driftar, Trimmar, Stylar och har sej..
När var det sist hela världen fick se en Japansk ”billig” bakhjulsdriven bil?
Jag vill säga sen Nissan S14..
Ja.. Nissan försökte ge sej in på marknaden med 350Z..
Men den var aldrig billig…Eller överladdad.. Och där så siktade Japanerna egentligen rätt så lågt.
Men med dyra grejer.. Ett klassisk exempel på att kasta pärlor åt svin.
En snabbare och roligare bil än Porsche Cayman/Boxster och Ford Mustang.
Det var väl inte så svårt? Tyvärr var bara prislappen helt fel. Porsche priser helt enkelt.
Och eftersom det var så längesen vi hade en rolig bakhjulsdriven bil överhuvudtaget ifrån Japan så hade folk glömt helt och hållet den bilden.
Så en sportbil från Japan överhuvudtaget var det inte på tal om.. Speciellt inte för Porsche pengar.
Nissan kände att dom inte ville ge upp kampen så lätt.. Och släppte den GRYMMA Nissan R35 GT-R!
Otroligt snabb.. Snygg.. Och framförallt prisvärd att köpa som inget annat!
Men….. Svindyr att äga..Precis som 350Z..
Det är här Toyota och Subaru gjorde det smarta..
Dom gick ihop.. Delad ekonomi.. Sambos..
En väl beprövad Boxter motor ifrån Subaru..ÖVERLADDAD!.. Bakhjulsdrift.. Ja jag vill inte säga ifrån Toyota.. Eftersom det var årtionden sen Toyota hade det på en sportbil.. Och Subaru har aldrig haft det.
Men joined forces iallafall..
Att bygga en bil som från första tanken ska vara en bil riktad för bus och eftermarknad..
En bil som alla tuners kan adoptera och uppfostra själva.
En bas.. En grund.. Ett rullande kitt..
Även om det inte officiellt är så.. så vet vi ju alla att dom ryktade 220+hk inte kommer räcka långt.
Det inofficiella är att detta är en ny boom som inte är en dag för tidigt.
en bil som är byggd för att tåla.. För att trimmas.. För att stylas..
Just like in the good old days..
Som sagt.. Nissan var där med sin R35..
Men en prislapp på 800.000kr… Må vara hur prisvärt som helst..
Men det är ingen instegsbil..
Det har minst lika länge ryktats om en ny Supra också.. Men jag vet att om/när den kommer.. Så kommer inte den i heller vara billig..
Kolla Lexus LFA.. Kostar som 2 Lambos!!
Det var länge snack om att det skulle komma en Toyota Version utav LFA.
Men hur ska dom lyckas snåla ner en LFA så att den kostar 1/10 max??
Så.. Toyota.. Subaru..
Visa bilen då.. Igen… Försök få det att se ut som det är något helt nytt och hemligt ni ska visa..
Visst där är kanske några detaljer ändrade..
Men vad hela folket väntar på.. är… Prislappen….
Ska ni förstöra allt genom att låta den kosta som en ny Impreza? Eller har ni fattat att den behöver kosta som en Ford Mustang?
Kommer detta vara vad vi väntat på? Vad vi behöver (Vad Hyundai redan gjort med sin Genesis Coupé men som ingen verkar ha fattat?!? Enda den saknar är den trimmvänliga överladdningen på sin höjd, Annars är den helrätt.)
Så..
Ge oss denna överladdade, bahjulsdrivna Japanska Toyota FT86.. Subaru BRZ…Scion FT-S..Scion FR-S..Subieyota.. Toybaru…Men ge oss ett vettigt pris på den.. Dom..
Missa inte mitt GAMLA inlägg in hela detta konceptet här.
Kommentarer
3 kommentarer till “Inför Frankfurt : Subaru BRZ vs Toyota FT-86”
FT-86’an… ja den har ju inte helt oväntat passerat i tankarna. Det har ryktas om priser runt 26-30k usd (rykten inget annat), men det låter ju i samma prisklass som när mustangen lanserades på nytt i staterna. Risken är bara att priset, som vanligt blir lost in translation när den ska passera lite gränser. EVO X RS gick att få tag i basutförande för under 240k skr i japan när den kom, men vad låg GSR modellen på i sverige i basutförande? 😉
Vi är många som är väldigt nyfikna!
Hoppas bara att prislappen blir bättre än Hyundais.
300k+ för lilla turbomotorn och 350k+ för V6:an är lite blodigt för en Hyundai.
Ge mig en liten, trimvänlig och framförallt LÄTT RWD-bil för under 300k.
Börjar tröttna på min nya Fiat 500 så en ny JDM-bil skulle vara perfekt 🙂
/Håkan
tycker ändå att alla ft86 concepten har varit feta:)