Resumé av gårdagen, 200MPH motorn kommer ”hem”…

29 juni 2009, 14:31

Oj, vilken frustrerande helg det vart av hela motorbygget. Går inte lura ”naturens krafter” när det kommer till ett så omfattande projekt som att slå ihop en motor. Då detta är det första som jag solo står bakom så är det i princip omöjligt att ha alla pusselbitar på plats som behövs för att de ca 30 moment som innefattas ska hinnas med.

 

Dennis gjorde sitt bästa med de förutsättningar vi hade, och vi hade bl.a. Jimmy på JRM RACING att tacka för rätt hylsa samt lån av ”Plastigage” för att mäta lagerspel för säkerhets skull.

 

Sedan var även Zeb Lopez på plats nere i verkstaden och den där ”kom över på en fika” vart istället en heldag där hans support också var ovärderlig. Har känt Sebastian som han egentligen heter rätt länge, men mest som en flyktigt bekant. Det är kul när folk man inte förväntar sig saker av bidrar på ett genuint schysst sätt. 😎

 

Fattade tillslut ändå ett beslut då vi inte hann med det som vi planerat. Är inte nöjd med mycket men som jag sa till Dr. Ernie tidare idag:

 

”Kan man inte vända motgångar till framgångar så har man inget i den här branschen att göra!”

 

 Från första början har det varit enormt många turer kring motorn och man har fått runda igenom Plan B, C och ibland t.o.m. D innan man fått de önskade resultatet. Man har hela tiden lärt sig mer om allting, och det som inte dödar härdar sägs det ju.

 

Kan därför sammanfatta det hela med att motorn nu hittat ”hem” till Katrineholm där Johan Carlsson fått ta ansvaret för att göra den sista absolut roligaste biten i att slå ihop den. Nästa datum vi siktar på att skruva är torsdag. Vi har ju en Time Attack på Mantorp att förberede oss inför dess.

 

Kan inte säga med ord utan att tjata över hur glad jag är att ”cirkel” nu är sluten och motorn kommit till någon som jag vet kommer leva upp till de höga krav man ställer på engagemang och kunnande. Det sistnämnda finns överallt, men få är rakryggade och habila nog att leverera. Johan har båda delarna, och finns det en gång man kunnat vara efterklok så- ja då kan ni säkert dra slutsatsen själva om vart projektet borde sjösatts från början…

 

Eftersom motorn nu är i K-holm vet man också att Mattias på BTO finns där som Johans högra arm och fullblodigt proffs för svets och bearbetning så är det en extra trygghet. Inget minus heller att Gzon nu hela tiden kan syna över bygget utan att projekt i firman som måste prioriteras kompromissas.

Nu kör vi hårt gubbar, Action Meet är målet…! 😀

PS. Kommer mer info om beslut som fattats om bygget tekniskt sett samt bilder från dagen senare idag!



Kommentarer

5 kommentarer till “Resumé av gårdagen, 200MPH motorn kommer ”hem”…”


  • Gurra G skriver:

    Fan vad gött att det går framåt även för dig,, Man börjar se ljuset i alla moln av motgångar:)

  • Micke_J skriver:

    Ännu en hel del oväder att härda ut… ”At the end of a storm, there is a golden sky- and the sweet song of a lark.” 🙂

  • Gurra G skriver:

    Helt klart:)

    Fick du mitt sms efter bromsningen:)

  • Micke_J skriver:

    Jepp! Fina siffror, action meet?

  • Gurra G skriver:

    Hinner tyvärr inte,, men kommer troligen upp på SCS träffen 7-8/8 :)..
    Om allt lirar med svensk bilprovning=p

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "STREET MONSTER" Supra -98
    Superior ”STREET MONSTER” Supra -98
    Som bland de första i Sverige med en nyare VVT-i Supra visste vi att vi hade chansen att göra något riktigt spektakulärt- för att ge gatbils-scenen ett [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.