GT-R QUIZ: Varför skiljer det ca 4 miljoner yen mellan dessa två?

10 februari 2011, 13:31

Jag gillar att se er arbeta (!), därför gav ”old school” quizen igår lite mersmak. Man lär sig mycket på detta sätt också, jag ser att det finns guldkorn bland besökarna som ”know their shit”; men spännande nog har en av bilarna ännu inte blivit korrekt identifierad = go for it guys! 🙂

 

Dagens mini-quiz är något som jag hoppas kommer skilja wannabes från de som är hardcore.Det är ju enormt intresse för den första generationens Nissan Skyline och då när det är den ”första riktiga” GT-R’en.

 

Just idag på auktion så fick jag svart på vitt äntligen förklarat för mig vad som skiljer de riktiga dyrgriparna åt. Eller iaf. en väsentlig detalj på chassienumret som fick mig forska vidare om varför två vrålfeta och till synes ”genuina” godzilla ändå har en prisskillnad på flera miljoner yen?!

 

Men som sagt; varit många som mailat och frågat- prompt velat ha en ”äkta” GT-R utan att kanske för den delen veta vad som är den stora skillnaden. Kanske dags att utröna detta? Hmm, hmm…?

 

Ett klockrent svar går inte ge, men det finns en megastor detalj mellan dom som gör att priserna diffar 4-5 miljoner yen i slutpris på bilar som för otränade ögat ser identiska ut.

 

Men tycker vi alla gör ett försök att få detta klart en gång för alla, det må kanske ta död på mångas dröm om att ha en första ”äkta” GT-R då den är otroligt mycket mer sällsynt- men kanske även får folk att tycka det är mer OK att sikta på en replika…

 

Dagens mini-quiz: Vilken av bilarna är ”äkta” = dyrast, och bonuspoängen för en djupgående förklaring om vad som skiljer en riktig GT-R från en 2000GT-X t.ex?

 

Bil #1:

 

 

 

Bil #2:

 

 

Ska bli väldigt kul och se om folk orkar gräva upp lite info, det finns där ute men folk verkar väldigt känsliga speciellt i England med att dela med sig av den. Hursomhelst hoppas vi en vacker dag någon samlar mod (och pengar) att köpa en äkta GT-R; men i dagens läge skulle man även utan att tveka ta hem en replica.

 

De har båda gemensamt att vara dyra även om den ena är extremt dyr, men vill du låta ett proffs hitta ett exemplar utan att betala överpris- KONTAKTA OSS!

 

Kommentera nedan nu och kom med all er kunskap om denna gudalika ikon från Japan! 🙂



Kommentarer

27 kommentarer till “GT-R QUIZ: Varför skiljer det ca 4 miljoner yen mellan dessa två?”


  • Sir_Pierre skriver:

    Egentligen vill jag vänta med att svara på detta för att se om folk läst mina inlägg.. för jag är 96% säker på att jag har skrivit ett inlägg om detta.. Eller rättare sagt nämnt detta i ett inlägg.

    En äkta C110 GT-R gjordes bara under en VÄLDIGT begränsad period.. Vi snackar typ 6 månader eller så. Det byggdes under 200st äkta GT-R… Det fanns ingen efterfrågan på dom då helt enketl… Sen dröjde det 16 år innan vi fick se en äkta GT-R badge igen.

  • Micke_J skriver:

    Aaah, det inlägget skulle jag vilja läsa igen. Se om den nya infon jag har sstämmer med din. 😀

  • Sir_Pierre skriver:

    http://main.superiorimports.se/blogg/pierre/dagens-sleeper-2/

    e nog detta jag menar verkar det som..

  • Sir_Pierre skriver:

    Lite fel info där dock. Men det skrev väl på natten som vanligt 😉

  • Micke_J skriver:

    Aldrig aldrig aldrig att det där är en KGCP10, och det är där saker börjar bli intressant…

  • SIR_Pierre skriver:

    ne det insåg jag rätt så snabbt därefter. Men infon ang GTR på KPC110 stämmer.

  • Erik B skriver:

    Jag har inte läst eller letat något, men jag skulle kunna tänka mig att den äkta gtr:n levererades med alufälgar orginal.
    Men sen får den där camaro ss läppen mig att bli lite osäker ändå på att det är bil nr 1…

  • Erik B skriver:

    Alufälgar är fel ord kanske, ”lättmetall” är väl det man ska använda.
    Sen tycker jag mig se att bil 1 är lägre också, styvare chassi?

  • Micke_J skriver:

    Det är kanske lite kuggis, men läs på vad en ÄKTA GT-R är nu för fasen! 🙂

  • SIR_Pierre skriver:

    Det e som jag säger, det byggdes bara 197st äkta GT-R i den modellen. inräknat både 2d och 4d.

  • Micke_J skriver:

    Jomen Pierre, svara på hur du ser skillnad på dom förutom chassienumret? För dom är ju nästan identiska till utsidan? What is the deciding factor förutom att de med chassie KCGP10 var mycket färre? Vad har dom som inte KGC10 har? Catch my drift…? 😀

  • sjunne75 skriver:

    dom har inte gott mos under huven 😉

  • Micke_J skriver:

    Sjunne: Tell us more… 😉

  • Calle Linnarsson skriver:

    GT-R är ju värstingen så klart! den äkta GT-R:en hade 160 hk och dubbla överliggande kammar mot dom tidigare modellen om ja inte är helt ute o cyklar? och var rensad på de mesta man kan tänka sig för att spara på så mycket vikt som möjligt, sen var de väl som vanligt lite uppgraderad väghållning osv? sen hade väl GT-R:en läppen som sagt och även bakbreddarna som syns? 🙂
    ( nu får jag säkert skit för att jag har fel 😛 )

  • Micke_J skriver:

    Calle: Du snuddar den egentligen största faktorn du med. OK, en ledtråd… S20… 😉

  • Junior skriver:

    Jag antar att den Silvriga har den extremt dyra och sällsynta S20 motorn? Om jag inte har helt fel så är nästan alla dessa klenoder silvriga (ca80%) resten vita, plus att dom fick just plåtfälgar!.. så jag tror iaf att den Silvriga är svindyr och äkta… Men jag kan ha helt fel också! Och just denna 1:a gen GT-R KPGC10(2d) och PGC10(4d) är tillverkad i hela 1,945 exemplar tillsammans, det är dock 2:gen GT-R KPGC110 som också har S20 motorn som är tillverkad i 197 exemplar.. Men nog om de nu.. Som sagt jag gissar på den silvriga!

  • Micke_J skriver:

    pling pling Junior! Det stämmer att som några var inne på; att det framförallt är motorn på två liter som är den stora skillnaden!!!

    Tillverknings-siffror är svårt att veta exakt, men något iaf jag inte hade stenkoll på är att en KGCP10 hade S20 motorn som är det som gör en ”äkta” GT-R. Resten är bara GT2000-X och dylikt… 🙂

  • sjunne skriver:

    ville ge någon annan chansen att komma på vad som var skillnaden 🙂

  • Calle skriver:

    Jo, men s20 motorn är ju den med dubbla överliggande kammar, det hade väl inte den gamla L20 om ja minns rätt.

    PS, väntar på ett mail fortfarande micke 😉

  • Micke_J skriver:

    Du har rätt Calle, var du och Sjunne som var inne på det först. Junior wrapped it up.

    Eh? Trodde jag hade mailat dig, minnet har sviktat senaste tiden av fel anledningar. 😮

  • Calle skriver:

    nej, 25 januari fick ja senaste 😉 shit happens 🙂

  • SIR_Pierre skriver:

    Så fick vi nått svar? För motorn syns ju inte på bilderna. och en motor kostar inte flera miljoner 😉

  • Micke_J skriver:

    Pierre: Man kan faktiskt vad jag läst mig till säga, att eftersom KGCP10 var den som levererades med S20 motorn som var den väsentliga skillnaden bortsett från lite ”kosmetiska” skillnader och vissa uppgraderingar i chassie etc- så är den idag med matchande motor etc SNORDYR!

    Därför ska ni som insisterar på en äkta GT-R alltid kolla om det är rätt motor (2 liters sexa a la supervässad, twincam etc som Calle var inne på) och att det är rätt till karossens identitet.

    Är faktiskt inte speciellt mycket mer än så som skiljer en toppenfin KGC10 med L28 motor och en skramlig halvtaskig KGCP10 med S20. Flera, flera miljoner yen och två olika världar av utbud….

    Did you get it? 🙂

    (Någon får jättegärna speca de väsentliga skillnaderna mellan S20 och L28. Pierre?

  • SIR_Pierre skriver:

    Ne jag står fortfarande fast vid att det är för att det bara byggdes 197st äkta GTR.

    S20 motorn vill jag inte påstå är så superspeciell. Den fanns i 832st 4 dörrars PGC10.
    den fanns i 1197st KPGC10 men i bara 197st KPGC110.
    Den fanns även i alla Fairlady PS30 men i bara 3st av den väldigt speciella Z432R (PS30SB)

    Så det är inte motorn som gör bilen svindyr. Utan att den bara satt i så få GTRen utav modellen i inlägget.

    S20 motorn var en rolig och busig motor på 1.6Liter L28 är nått helt annat… en 2.8 glidarmotor för dom stora bilarna.

  • Micke_J skriver:

    Men Pierre, förutom sällsyntheten och kostmetiska detaljer… Vad är den stora skillnaden? Jo, motorn. 😉

    Sen tror jag du blandat ihop dom lite:

    The Nissan S20 engine (1998 cc) was a straight-6, DOHC internal combustion engine produced by Nissan (designed by the former Prince engineers) in the 1970s. It was essentially the same as the 1966 Prince GR8 engine of Prince/Nissan’s R380 racecar. It produces 160 hp (120 kW) @7000 rpm and 180 N·m (130 ft·lbf). The S20 weights 199 kg (439 lb).

    The S20 powered Nissan’s Skyline GT-R (C10 and C110) and Fairlady Z432 models

    http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_S20_engine

  • Andreas skriver:

    Hur många pengar handlar det om för dessa två bilar? Alltså, vad brukar slutpriset hamna på?

  • Micke_J skriver:

    Den dyra (silver) hamnade på ca 600 000:- hemma och klart medan den andra vita var mer human med slutnota på ca 250k. Väldigt höftade priser, man får aldrig exakta slutpriset…

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "TIME ATTACK" Skyline BNR34 GT-R
    Superior ”TIME ATTACK” Skyline BNR34 GT-R
    Vi brinner för den mest extrema formen av racing för gatbilar: Time Attack. Sedan tidigare endast en mytomspunnen testplattform i Japan, nu även på framma [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.