And so it begins; Sveriges första Nissan 200SX med 1JZ-GTE motor?

23 november 2010, 12:05

Calle Linnarsson köpte för ett tag sedan en hel 1JZ-GTE motor av oss som han skulle ha till sin driftstukade Nissan 200SX. Motorn hade vi haft ståendes ett tag i verkstaden och ärligt talat ruvat lite väl mycket på, då 2500cc stor rak sexa från Toyota är väldigt fint att ha tillhands för ett litet busbygge t.ex…

 

Men nu blev det alltså så att Calle; som först spontant kontaktade oss för att fråga om någon kul motor till sitt projekt; tillslut blev ägaren av den. Ska man kalla denna bild det officiella startskottet för projektet som vi hoppas startas upp och bränner sin första uppsättning däck denna säsong…?

 

 

Har personligen stor respekt för någon som vågar trampa sig ut på riktigt djupt vatten och se utmaningen i att greja något som i detta avlånga land inte har gjorts ännu. I USA däremot där 1JZ-GTE är ett mycket mer prisvärt och busvänligare motoralternativ mot 3000cc ”storebror” 2JZ-GTE, så har man sett det mesta förses med en spis av detta slag.

 

No guts no glory, önskar Calle mer än lycka till- och hoppas på flera bilder under vintern som är roligare att titta på men med samma innebörd för projektet! 🙂



Kommentarer

12 kommentarer till “And so it begins; Sveriges första Nissan 200SX med 1JZ-GTE motor?”


  • Björling skriver:

    Nog den tredje 1jz i 200sx. Men första i en s14, sen finns det ju nån med 2jz fast dom är ju så gott som finska.

    Synd att 6 i 200 är snart vanligare än en SR20

  • Micke_J skriver:

    Där ser man Magnus, tack för infon och välkommen till bloggen! Anledningen till att man skippar SR20 är för att den har kass bottenregister och måste uppgraderas MASSOR för att kunna varva mer och därmed klara laggen. Vi har bra samarbete med Raidopower som byggt SR20 till sin, och det är varvstopp som gäller hela tiden för dom i drifting = hade blivit så mycket enklare med en I6a istället…

  • Björling skriver:

    Jo vet problemet med SR20. Drömmer om motorbyten jag med, men som vanligt så är de pengarna som styr.
    Första inläget i bloggen men läst den sen den startade, Men du får uppdatera oftare.
    Eller läser jag den för ofta.

  • sjunne skriver:

    mer sex till folket 😉 den hoppas vi blir färdig till 2011 då alltså 🙂 lycka till

  • Dan T skriver:

    fasen vilket kul bygge, ja SR spisen måste ju moddas till för att få en hyfsad botten i och den gammle 6an råder bot på den.
    till ett sådant här projekt så är nog en 2,5l ett bättre alternativ än 2:an.
    men varför inte en 20b wankel snurra? hade ju vart så grymt

  • Jocke skriver:

    Ni kan ju läsa om projektet här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2510344#p2510344 Hoppas inte det gjordew nåfot att jag llänkade till hans projekt då det är väldigt rolig läsning 😀

  • Jocke skriver:

    Sorry för den dåliga stavningen sitter med gipsad höger-hand :rolleyes:

  • Micke_J skriver:

    Nej herregud, perfekt att projektlänken kommer upp! Calle är en jäkla trevlig kille som vi hoppas få möjlighet att satsa mer på, riktiga entusiaster kan man inte få för många av i ”familjen”. 🙂

    Välkommen till bloggen förresten Jocke! Vad kör du? Känner igen ditt efternamn, kan det vara Honda?

  • Calle skriver:

    Ja, sr20 motorn måste ju varvas ordentligt för att få någon effekt, Körde ju min gamla sr20 på cirka 550 och den var helt död innan 4500 varv, Detta vill jag komma ifrån lite.
    Effekt målet är ungefär den samma med 1jz, (mellan 500-600hk) Fast med ett bredare register och mer botten dra 🙂

    Följ gärna projekt tråden, den uppdateras nästan dagligen med allt som händer med bilen, delar som beställs, skruvande på bilen, tankar o planer mm. 🙂

    Peace out!

  • Dille skriver:

    Tummen upp för denna typen av byggen! Men snälla, låt det bara inte bli ännu ett avstannat projekt som man ofta ser på forum -- för denna vill jag se live 🙂

  • Micke_J skriver:

    Calle är rätt driftig av sig, men sånt som ekonomi spelar ju in också- bilen ser sjukt lovande ut iaf. 🙂

  • Calle skriver:

    Jag kan garantera alla att denna kommer bränna en hel del däck nästa sommar 😉
    Den ska bli klar! kommer troligtvis stå på elmia i år igen 🙂

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    GZON "SCANDINAVIAS FINEST" RX-7 Spirit-R
    GZON ”SCANDINAVIAS FINEST” RX-7 Spirit-R
    Jakten på perfektion är en subjektiv sak. Under alla år som vi på Superior Imports AB, och framförallt Tekniskt ansvarige på vårat företag Martin R [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.