Lets talk about brakes… JDM brakes

12 april 2009, 12:40

20090412777

Prylgalen som man är så kan vissa detaljer vara väldigt intressanta medan de för andra är väldigt försumbara. Som det här med bromsar, har ni kolla där ute vad det är som gäller, funkar och är allmänt bra att veta om det? Tror väldigt många blir förvånade och kan till en början säga att ”size doesnt matter” verkligen gäller här.

 

Vi kan ta och börja med ”top of the line” från Japan som jag hittat på en av mina favoritbilar på mässan. ENDLESS JAPAN håller otroligt hög kvalité och framförallt på rekommendation av våran guru i Japan, SUNLINE RACING så kör vi stenhårt på dessa. Väldigt få som har råd med de värre kiten dock. Så det var tufft att se skapliga bromsar på en i övrigt mer än skaplig bil. 🙂

 

20090412778Bakläxa får dock denna Evo, som jag tror tillhör en god bekant till mig. Varför byta till K-sport (skräp) bak när original förmodligen sköter uppgiften bättre? Blir mera strul med att kalibrera och få känslan i en bromsvåg när man gör så. Skippa och kör original, lovar att laptimes blir bättre såvida du inte lägger ner timmar på att felsöka och testa på olika banor vad som funkar bra.

 

20090411764Till sist har vi ett väldigt prisvärt alternativ som vi reagerade över. Måste vara bland de första i Sverige, tillhörde en trevlig kille som ställde ut en klarröd Skyline R33 GTS-T i Paintworx 8-ball monter. GREX är ju GReddys ”hårdvaru-division” och de har nu som sagt släppt ett prisvärt alternativ till de extremt dyra Alcon/Trust bromsar som de även säljer.

Jag ser gärna att folk kommenterar med sina åsikter när det gäller bromsar, vad har ni för favoritmärke? För min del blir det enormt glassiga och goa PROJECT µ på Soarern. 😀



Kommentarer

9 kommentarer till “Lets talk about brakes… JDM brakes”


  • Oskar skriver:

    Själv är man skarpt imponerad av Brombo bromsarna. tycker odm biter riktigt bra.

  • Edin skriver:

    Alltid ekonomin som styr när det gäller allt inom bilar. Men får man drömma så får jag nog ta och välja endless eller PROJECT mu..

  • Micke_J skriver:

    Brembo har ju sina race-modeller. Annars för gata är ju de s.k. ”Ferrari F50” det värsta dom har, och där ligger Japaner före om man ser till prisklass kontra prestanda. Att Brembo gör det absolut värsta som finns är jag nog med på, inga leksaksbromsar som sitter på t.ex. Porsches värsta bilar. Eller gör jag bort mig nu när jag säger att Brembo gör till dom också? 😮

  • SIR_Pierre skriver:

    håller med helt. du har ofta mycket bättre bromsegenskaper med OEM Ok men med eftermarknads skivor/klossar,vätska och ev bättre ventelation.

    jag har läst många tester om olika bigbrake kitt och till just 350Z så är OEM Brembo Oken men original klossar/skivor minst lika bra som bigbrake kitten ifrån tex stoptech,K sport/D2 osv osv.

    och i mitt fall då med 5.1 bromsvätska, kylningsslangar och performance friktion klossar och deras fullflytande skivor med Alu nav MYCKET bättre än deras större och TYNGRE grejer (ofjädrad vikt vill man spara på så mycket det går)

    och snackar vi bara brembo så har dom ett stooort sortiment med olika OK. men just deras 4 kolvs OK ( dom som ofta är kopparfärgade) sitter på allt möjligt ifrån Impreza till Ferrari 360

    och helt rätt Edin. det är tyvär ofta ekonomin som styr bilbyggandet.. därför väljer man bromsar FÖRST, sen väghållning ( det kostar inte mycket att riva inredning hehe) sen därefter när du har ett chassi och bromsar som klarar min det dubbla i HK då ger man ser på trimmandet som sträcker sej utöver BPU

    men alla har sina egna recept

  • Micke_J skriver:

    Mycket klok post. Vi uppmuntrar alltid våra kunder att gå på rätt sorts belägg och skivor först. Sällan oket som är bekymret såvida de inte har större mål än gata.

    Håller också med fullständigt om de märken du räknade upp som ”more show then go”. OEM är som sagt bättre i de flesta fallen.

  • Stefan-RX7 skriver:

    Härliga reportage från mässan, dock förstår jag inte varför bromsarna på den orangea bilen (både fram och bak) skulle vara skit? Visst är de billigare i inköp än Endless men bara för det är det väl inte skit?
    Det stod även en grå evo bakom den orangea, även den hade bromsar från Ksport (eller om det var D2).
    Söker man runt på nätet så finner man ju en hel del tävlingsbilar som använder dessa och liknande bromskit. Rallybyggen, time attack, banracing och sånt….
    Visst, det är säkerligen inte ”super bästa bästa” men säkert väldigt bra bromsar för pengarna…
    Förutsatt att man som alltid använder bra belägg, bromsvätska och tillräcklig kylning…
    Sen är det förståss (antar jag) för syns skull också. Om ett oriignalkit i mindre storlek bromsar lika bra så kan man ju förstå om man vill byta till ett störe kit om bromsverkan är lika bra eller bättre, och att det samtidigt ser bättre ut rent ”kosmetiskt”.
    Är ksport/d2 flytande skivor förresten? Endless?
    Säljer ni både Ksport och Endless till Supra MKIV? (Horsepowerfreaks)

  • Stefan-RX7 skriver:

    Ps.
    Har läst runt mer i din blogg, intressant fredagsnöjje måste jag säga, har saknat en sån här blogg

  • Micke_J skriver:

    Vi säljer INTE K-Sport, allt från Endless dock. Och poängen är i grund och botten att original ok med bättre skivor och belägg overall är bättre. Kanske inte överlägsna, men bättre spara pengarna. Du är inne på rätt spår, kosmetiskt ser det ju manligare ut med rejäla ok. 🙂

    Kul med lite längre inlägg, fortsätt så!

  • Micke_J skriver:

    Tackar ödmjukast!!

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "TIME ATTACK" Skyline BNR34 GT-R
    Superior ”TIME ATTACK” Skyline BNR34 GT-R
    Vi brinner för den mest extrema formen av racing för gatbilar: Time Attack. Sedan tidigare endast en mytomspunnen testplattform i Japan, nu även på framma [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.