RESUMÉ 2010: ”Årets…” Rond 3 av förra årets spontana minnen!

2 januari 2011, 16:13

Som rubriken säger så ger vi oss in i rond 3 av förra årets betraktelser via min (Säljchef Micke_J) mobiltelefons folder för kamerabilder!

 

Ni vet vid det här laget att allt är skrivet med glimten i ögat, och vi hoppas ha byggt upp en liten skara stammisar som läser med uppskattning.

 

Ni får mer än gärna kommentera nedan även om det bara är ett kort ”bra skit” inlägg… 🙂

 

Dessa alla inlägg närmsta dagarna kommer hamna i VECKANS GRUS kategorin, så det blir en liten comeback för den lilla avdelningen som legat och sovit ett tag. Vi kör allt i en väldigt slumpad men dock alfabetisk ordning…

 

Då kör vi igång! Kom ihåg att varje inslag är “Å R E T S….”:

 

*****

 

…Fiasko #1, att skänka bort titeln som Sveriges snabbaste JDM-bil.

 

Inför årets stora Time Attack på Mantorp Park där JDM-eliten skulle göra upp om titeln som ”Sveriges snabbaste” i det segmentet, så var givetvis titelförsvarare från 2009 Gzons BNR34 Skyline.

 

Var innan racet vilt spekulerande om Gzon personligen skulle plocka bilens bästa tid på 1.24,9 då det var en del finlir gjort så man kunde plocka mycket tid i år.

 

Snacka om totalt antiklimax när tiderna under dagens trackday inför racet sviktade totalt, anledningen? Dåliga bromsar! Jag vet inte om man behöver gå in på detaljer, men det var otroligt pinsamt att komma till ett krig totalt oförberedd över saker som är rätt elementära ska vara 100% i ett Time Attack?

 

Äran räddades på plats med att knipa en bronsplats, endast några tiondelar bakom en mycket potent Nissan GT-R med P800 trimpaket. Men trots den trösten så anser jag oavsett att detta var ett av Superior Imports största fiaskon under året, en vinst på KINNEKULLE TIME ATTACK 2010 spelade inte heller någon roll sett till vad man borde åstadkommit här…

 

*****

 

…Fiasko #2, från Sveriges elakaste tomgång till…?

 

En bil som hade växt sakta men säkert under vintern för att bli en av de vassaste ”sjuor” vi någonsin byggt, kom med nöd och näppe körandes till ELMIA 2K10.

 

Väl där hann den etsa fast sig i folks minnen bara genom att stå på tomgång. Yes, det är ingen överdrift utan videoklippet nedan får er säkert att haja till. Detta var ingen ”vanlig” singelturbo RX-7…

 

Tråkigt nog strök styrboxen med och vi bestämde då att istället för att gå på ett gammaldags Apexi Power FC så fick ny teknologi i ett Haltech Platinium göra susen. Som alltid med något som man är först ut med så sväljer det en hel del ”R&D timmar”.

 

Att klämma in dom under brinnande högsäsong som ömsesidigt för kunden och oss krockar med massa privata åtaganden man också har, så försvann tiden väldigt fort. Blev inget att skryta om, och nya mål är satta för 2011 istället.

 

Rätt hårt att kalla det ett fiasko, men kolla videon nedan och fundera över hur denna motor skulle låta @ 2.o bar och 8500rpm!

 

httpv://www.youtube.com/watch?v=ZsWFDFxrEHE&feature=player_profilepage

 

*****

 

…Fiasko #3, MajoR RB26 motorn som kunde blivit årets Joker:

 

Efter allt intensivt och heldedikerat arbete på Phantom Supran som slutade i att den blev Sveriges snabbaste JDM-bil så hade vi faktiskt en joker parallelt med i leken.

 

Projektet var en RB26 ”hybrid” som hade varit ett utdraget bygge som vi nu skulle rätta till och göra en uppföljning på succén med Robin Antonssons 2JZ-GTE i ovan nämnda Supra. Tyvärr verkade som klivet i att bara ta över spillbitarna som fanns bara ett mindre berg bara det.

 

Nästa bekymmer kan man inte klandra annat än att RB26 inte är en rolig motor att bygga och beställa delar till. Tror det mesta felade när det jag skrev om ”hybrid” kom fram.

 

Våra fiaskon kanske inte är några totala debakel, men med de hårda krav vi själva ställer på oss samt kunder förväntar sig… så blir även detta ett ”fiasko”. Nya tag till 2011 och då hoppas vi berätta mycket mer om både motorn och bilen som har potential att bli g r y m t :

 

”Every cloud has a silver lining…”

 

*****

 

…”Gubben i lådan”, som egentligen var en doktor:

 

När det betydde som mest, så dök vårat ”ess i rockärmen” upp som en vit riddare. Time Attack handlar ibland om hundradelar och att lägga pussel, och ibland kan en bit göra skillnaden…

 

Mannen som mappat Phantom Supran i hans legendariska bromsbänk där (hundra) tusentals hästar passerat igenom; är ingen mindre än Göran ”Dr. Ernie” Englund.

 

Efter bromsningen saknade vi lite gatmassage för kärran och drogs förutom alla uppenbara problem en debut med helt ny setup ger; med alldeles för lågt ladd mot det i bänken.

 

20100522646

 

Spola fram till TIME ATTACK MANTORP PARK! Göran dök upp som en riktig rockstjärna i absolut sista minuten, faktiskt efter en spelning nere i Göteborg (hans bror är rockstjärna). Med hans hjälp bara någon timme innan Time Attack skulle börja så väcktes det ren åska ur den motor MajoR by Superior Imports hade byggt.

 

Därför får han årets ”gubben i lådan”-award, och vi kan än en gång dra slutsatsen att riktiga proffs levererar när det krävs som mest: DTE RACING som är Görans företag är inget annat än det med stort P!

 

*****

 

…Gästfriaste upplevelse och schysstaste kollegiära insats:

 

Inför GATEBIL MANTORP kontaktade jag RAIDOPOWER för att få lite hjälp med att ordna flera GoPro-kameror (som de säljer och har jättebra support för).

 

Givetvis spårade det ur när två företagsledare som jag och Andreas korsade vägar, och vi bokade bl.a. en gemensam ”Oktokopter” för att försöka skaka fram extra spännande filmmaterial.

 

Det blev inte så värst mycket att skryta med när det gällde flygande kameror, men väl på plats så fick vi massor av hjälp utav Raidopowers crew som bl.a. hade en jättestor buss och tält med sig. Dessutom hade de team ihop med ROCKSTAR ENERGYDRINK som också satte sin prägel på träffen.

 

Måste än en gång passa på och tacka särskilt Andreas för den enorma gästfriheten, men även Micke och resten av gänget på plats.

 

Vi hade det enormt kämpigt med att försöka spela in en film samtidigt som Phantom Supran gjorde allt i sin makt för att slippa köra (mer om det senare).

 

Hade det inte varit för er hade vi inte lyckats spela in det som blir sista minnet i denna del av årskrönikan…

 

*****

 

…Film med mest passion, kärlek och skaparglädje:

 

Ni vet vad det kommer handla om nu. Gör ni det inte så har ni helt enkelt inte sett den. Detta var mer än bara ”en lyckad film” för oss. Det var ett statement för framförallt David @ SUPERIOR SYD MEDIA att man faktiskt kan uppnå drömmar och att det alltid är värt att sikta mot stjärnorna. Vi börjar med trailern:

 

Gatebil Sverige 2010 at Mantorp Park trailer – Superior Syd from Superior Syd on Vimeo.

 

Redan där hade David chockat byxorna av mig med att slänga in sån sjukt stämningsfull stämning och äkta filmisk känsla. De tidigare filmerna hade varit bra… Men detta…?

 

Vid det här laget la man sig själv i och vi spenderade m å n g a sena kvällar på MSN Messenger ihop för att fila och bolla ideer, och filmen växte och växte. Tillslut var vi nöjda, och vi låter er själva ta en titt en gång till för att säga vad ni tyckte:

 

Gatebil Sweden 2010 at Mantorp Park – Superior Syd from Superior Syd on Vimeo.

 

Eftersom vi redan tjatat om hur mycket vi gillade filmen, och redan fått otroligt mycket beröm- så vill jag att ni i perspektiv av att ha sett en massa andra filmer sedan dess; gärna berättar hur den står sig än idag? Kommentera nedan, sen lovar jag ni slipper tjat om det som varit och istället lägger fokus på att göra en bättre film om JDM FACE-OFF MANTORP 2010! 😉

 

Trailer: JDM Face Off At Mantorp Park 2010 – Superior Syd from Superior Syd on Vimeo.

 

*****

 

Vart kanske en aning övervikt på negativa saker denna del av årskrönikan, men jag uppskattar själv personer och organisationer med självinsikt- som inte är rädda för att ge sig själva kritik. Finns flera punkter som kommer peka på saker jag inte varit nöjd med. Är bara ett sunt tecken på att man har koll på läget anser jag och inte hybris som vissa ibland verkar tro..

 

Nu vill vi ha massor av respons från er läsare, har ni själva några minnen ni kan koppla med ovan händelser eller det jag hunnit skriva i DE ANDRA DELARNA = kommentera!



Kommentarer

8 kommentarer till “RESUMÉ 2010: ”Årets…” Rond 3 av förra årets spontana minnen!”


  • Emil skriver:

    Den svarta rx7an morrar så jäkla rått! Gäller nog att inte vara blyg om man ska köra runt i den.. lär dra blickar till sig 😀

  • Adam Wangan Meet Crew skriver:

    Jag minns mest Elmia 🙂 dels för jag inte kunde ta mig till dem andra eventen samt det var där man träffade dig Micke.
    Allt som började med ett mail och fråga angående bromsar, som sen slutade i att jag testjobbade lite kort för dig er som fotograf.
    Sen även att jag fick se lite preview på Major delarna 😉 kul och kunna se det 🙂

    Nu hägrar ju även Wangan Meet 3: The final(bra namn) och Superior Syd dök upp,sjukt trevliga och vi ser fram emot mer demobilar av er och fler från er kommer till eventet.

    Sen att man lärt känna dig lite mer personligen är bara kul som fasen med.
    Ser fram emot detta året och Helsingborg 😉
    Du vet var jag står där med ju, så hoppas vi tar tag i det med när det är dags.

    Vet detta kanske inte är vad för kommentar du väntade dig, men ville ändå dela med mig av det.

  • CrilleD skriver:

    Fiasko med Mattes bil får jag ju hålla med om, man tänkte vi börja i god tid men sista dagarna innan Elmia vart sjukt stress.
    Jag tror tom. att jag fick stress-polera den samma dag, för vi inte hunnit med.
    Men nästa år ska väl han få lite redemption!

  • mattias skriver:

    2011 satsar vi pa nu……..

  • Cim skriver:

    Ge oss en riktigt positiv och framåtblickande del fyra nu!

  • Jimmy skriver:

    Jag kan väl bara lägga en stor ” :O ” som kommentar till gzon uppgradering av bromsar, dom är sjukt maffiga ! 😀

  • Sir_Pierre skriver:

    Fyfan vad man längtar tills nästa Gatebil.. Så jävla trevligt vi hade sist.. Men nästa år kommer jag som besökare och inte förare.

  • Micke_J skriver:

    Ja, Gatebil var bland de bästa events man varit på. Främst för att familjen backade upp så starkt med Syd i spetsen. Skulle man ta ur en viss krånglande bil ur ekvationen hade det varit enormt svårslaget…

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    GZON "20B POWERED THREE ROTOR" RX-7
    GZON ”20B POWERED THREE ROTOR” RX-7
    För att få den ultimata prestandan måste du hitta den ultimata motorn. Efter ett par års vila återkommer nu en välkänd bil inom FD3S-kretsar tillbaka p [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.