MajoR push forward; 24h sträck i garaget- klarar vi Kinnekulle 18e?!

13 juni 2010, 17:57

Huvanligen vilken insats vi har bakom oss med Robin Antonssons Time Attack Supra som kan vara det största Japanska racebygget i Sverige hittills! Det var fullt ös i garaget hela lördagen med mängder av gubbar på plats. Växelvis var det nog uppemot 10 personer som var igång med allt möjligt, garanterat en betydligt bättre dag är förra helgen som i jämförelse gick helt åt skogen…

 

 

Huvudprio var som ni säkert förstått nu när vi närmar oss BANKÖRNING FÖR SUPERIOR-FAMILJEN PÅ KINNEKULLE 18 JUNI det projekt MAJOR ägnat sig åt helt dedikerat sen uppstart.

 

Ni vet vad jag menar, och nu under upploppet så har vi haft världskrig med detta projekt sett till hur mycket resurser det svalt. Johan och Mattias har varit som dubbla admiraler över ett flottor och gett det en teoretisk chans att lyckas tills träffen nästa fredag med debut.

 

Utan deras hängivna arbete och mångfacetterade kompetens hade vi siktat på leverans någonstans kring 2011 kanske…

 

Även ägaren själv, Robin ”Phantom” Antonsson var på plats här under helgen för att under ledsagning av Gzon bygga det avancerade soppasystemet på bilen. Som sagt så står Superior för receptet på det där vi med Martins utbredda erfarenhet av detta kombinerat med vad vi lärt oss av bl.a MajoR 200MPH SOARER ska bygga något som flödar för effekten- och även klarar av att göra det under extremt höga G-krafter. Lovar mer info om det längre fram, men motorn och de hundratals timmar nedlagda börjar ge resultat nu:

 

 

Jag och Robin höll senare på natten in på tidig morgon med vissa grovjobb med chassie och soppasystem som ger oss ytterligare förbättrade odds för att få ut bilen tills banträffen. Alla inblandade i projektet vill verkligen få ut bilen nu, krävs det 24 timmars sträckpass för att lyckas så gör vi det- påminner mig mycket om hetsen inför ACTION MEET 2009 och jag bangar inte för sånt! 😉

 

En halv dag i telefon idag och anteckningsboken smockfulld av saker som ska fixas, nu blir det en intressant vecka fram tills fredag och Kinnekulle. Do or die…!



Kommentarer

7 kommentarer till “MajoR push forward; 24h sträck i garaget- klarar vi Kinnekulle 18e?!”


  • Robin A skriver:

    Ja du Micke jag får passa på å tacka för inatt 😉
    Riktigt skönt att vi fick så mycket gjort tillslut. bara slutspörten kvar nu…
    Stort tack till M&J åsso

  • Staffan E skriver:

    Ser bra ut!
    Var det väldigt mkt runt omkring motorn som har ändrats med eller varför var de så mycket jobb när motor mm redan var mappat och klart?

    Hoppas ni får fint väder på kullen och att allt lirar! Jag var i hällekis och jobbade idag, då sken solen och de var riktigt gött väder så hoppas de håller i sig.

    ps: ”största Japanska racebygget i Sverige” känns väll ändå lite i överkant? ;D

  • Micke_J skriver:

    Staffan: Allt som hade gjorts innan av föregående firma har i stort sett gjorts om, det är få grejer från fabrik som sitter kvar där de satt från början. Må verka enkelt om man bara skyfflar undan och gör nödlösningar som de hade gjort, men visar sig hur otacksamt det blir nu när man ska in med en ny setup.

    Jag diskuterar mer än gärna ett motsvarande Time-Attack projekt som är av högre rang än detta. Menade inte på allt vi har gjort i detta moment, utan i helhet. 🙂

  • Staffan E skriver:

    usch då, alltid segt att göra om dåliga jobb 🙁 förstår att de tar tid. Men bra att allt görs riktigt nu.
    Ja tvivlar inte på att den kommer bli riktigt snabb, tvivlar inte heller på att den kommer vara en av de snabbaste japsarna i år men ja tolkade det som att du menade att det var den mest ombyggda för racing. Alltså ett rent racebygge och där är listan ganska lång även när det gäller japsbyggen om man kollar runt lite.

  • Micke_J skriver:

    Staffan: Roligt med respons! Skrev lite i senaste inlägget om vilka racebyggen det finns i Sverige som skulle vilja ta en fight mot detta bygge och t.ex. Våran BNR34 som varit Sveriges snabbaste Japs inför denna säsong. Lista dom du tror kan mäta sig mot dom, vore kul attt arrangera en battle så att folk inte tror vi bara snackar upp oss- själcklart vill vi ju tävla också! 😀

  • Staffan E skriver:

    Finns ett par fina byggen som kommer bli snabba men att lista de känns lite onödigt då det är jrm evosarna och eran r34 som är snabbast och verkligen har presterat vilket är grymt skoj enligt mig. Robins kommer säkert också att hamna där i topp. Att lista ofärdiga projekt känns som att försöka ta äran från de som verkligen är snabba och det var inte min mening.

    Och det var som sagt inte hur snabb den kommer bli jag undrade över utan mer om hur kraftigt ombyggd för bana den verkligen är. I mina ögon är ”största race projektet” mätt i hur mycket ombyggd bilen är inte resultatet. Om man kollar på en bil som är totalt strippad, flyttat motorpaket bakåt en halvmeter, riktigt bur, torrsump, plangolv, riktig venturitunnel etc(vet två japsare som byggs så här just nu) Så är det ett större projekt även om bilen inte blir snabbast. Men jag kanske tolkade dig fel helt enkelt. För snabbaste japsbygget kan de säkert bli 🙂 men större och mer omfattande projekt finns det garanterat.

    Hoppas ni får ihop allt ikväll, om jag hinner blir det att köra upp och kolla på fredag!

  • Micke_J skriver:

    Bra skrivet Staffan, vi är största entusiasterna du kan hitta och pinkar aldrig revir. Intresset i Sverige måste växa, så då gäller det att peppa konkurrenter också att komma med demobilar som rör om i grytan lite. 🙂
    Hoppas du kommer på fredag så får vi fortsätta våran diskussion!

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    MICKE_J "GRACEFUL 200MPH" Soarer -00
    MICKE_J ”GRACEFUL 200MPH” Soarer -00
    Varför bygger man om en bil från topp till tå, för att ändå suggestivt endast komma halvvägs av vad en mycket ädel biltillverkare gör på löpande [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.