Brennas auktionsklipp: Subaru Legacy B4 RSK, klockren bus-brukis!

4 maj 2011, 05:05

b4rskDå var man igång igen efter några tuffa inledningsveckor på jobbet i Forsmark. Något sliten men med stor skrivlust!

 

Marcus ”Brenna” Brenander var namnet för er som hunnit glömma, även känd som Mickes praktikant för ett tag sedan. 🙂

 

Tänkte sticka in med ett inlägg om Subaru Legacy B4 RSK. Tycker de passar utmärkt då Vi tagit hem ett antal ex. av denna modell. Samtidigt som de står två st B4 RSK i lagret TILL SALU just nu och väntar på nya ägare.

 

Ska ju inte heller sticka under stolen med att de är ett ypperligt läge att nämna att min privata Subaru Legacy B4 RSK Blitzen är till salu. 😉

 

beedturbo2Kan ju börja med att säga att detta är en sjukt rolig och praktisk bil. Den Bästa bil jag haft faktiskt.

 

Ett ganska bra betyg eftersom jag kört Toyota Soarer och Nissan Silvia S15 innan, samt en massa billiga skitbilar som tidigare brukisar.

 

Men omständigheterna då gjorde att jag bestämde mig sedan för att bara ha en bil. Och då föll valet på en Legacy B4 RSK, och jag ångrar mig inte en sekund. Grabbarna på Superior hade öst beröm över modellen, och som sagt så vart man inte besviken när man väl fick sin!

 

Lite allmän info om RSK:n. Den kom 1999 och gjordes fram till 2003 (Facelift kom -02 för både B4 RSK och Blitzen). Under huven sitter det en 2 liters boxer 4:a med twinturbo på 280 friska hästar (260 med automat). Och med en vikt på strax under 1500kg så går den faktiskt riktigt bra!

 

Blitzen, som jag kör. Är resultatet av ett samarbete mellan Porsche och  Subaru. Porsche har bl.a designat kjolpaketet, fälgar och inredning. Färger brukar också va något som kommer med Blitzen och skiljer från normala utbudet.

 

be5-125312seatbFörutom den starka ”Premium red” som är exklusiv för bara Blitzen (självklart så finns Blitzen i andra färger), så är de ofta skinnklädsel som utmärker sig. Här har ni ett inredningsexempel på min Blitzen (sätesvärmare är gött på en JDM-bil).

 

B4 RSK finns även som kombi, men går då under namnet  GT-B. En trevlig familjesleeper som ingen Svensson-Volvo eller Saab har någon chans mot! 🙂 Även Blitzen finns som kombi.

 

Ni som var på Elmia kunde ju spana in  Eliza’s stylade GT-B. Kanske inte så mycket sleeper i just de utförandet men en riktigt fet bil som går bra och är väldigt praktisk! Klockren som bruksbil kan man säga. 🙂

 

 

Jag har kört med min Blitzen under 2 vintrar nu, och är verkligen nöjd med bilen och jag brukar den väl.  Har kört strax över 3000 mil sedan jag hämtade den. Fick också beröm på besiktningen senast för att jag hade en bil i så fint skick. Speciellt undertill, men det är inget ovanligt när det är Japan-importer. De brukar hålla otroligt hög klass med enormt lite rost undertill. Blir väl så när man inte använder salt på vägarna?!

 

169520-17440361Men man behöver inte vara rädd för att bruka dessa bilar på vintern här i Sverige. Så länge man sköter om bilen och tvättar den ordentligt och hyffsat regelbundet.

 

Måste även berätta om ytterligare en specialmodell som är mer speciell än alla Blitzen och Limited editions som finns hos Legacy! Nämligen Subaru Legacy S401!

 

En version som kom 2003 och har i princip allt som STi-katalogen har att erbjuda. En version som endast byggdes i 400ex, och är utrustad med läcker svart läderklädsel, 6vxl låda, 18″ fälgar och 293hk istället för B4 RSK’s 280hk. Dock finns inte S401 som kombi.

 

Är du sugen på en B4 RSK, Blitzen eller kanske tillochmed en S401!? tveka inte på att höra av dig angående DIREKTKÖP I JAPAN. Annars finns de två otroligt fräscha exemplar i lagret som står och väntar på att just Du ska höra av dig! 🙂

 

legacy00stigrillsample3

 

I galleriet finns bilder på Min Blitzen samt ett tidigare ex från innan faceliften där ni klart kan se skillnaderna i bodykitet. Enjoy!

 

 

Mickes kommentar: Skönt att ha ännu en pusselbit i våran familj tillbaka, stackars Markus får slava järnet på kärnkrafsverken för att få en skön lön i slutet av månaden. Bra val av bil då vi som sagt har två idealiska TILL SALU JUST NU.

 

Hade inte heller tackat nej till sen S401 modell, och denna generations är ändå inte omänskligt dyr (om man kan komma över en). Alltid kul med inslag om allt det roliga som man kan finna i Japan, och som Marcus skrev är det bara KONTAKTA OSS för alla sorts frågor om import etc! 🙂



Kommentarer

11 kommentarer till “Brennas auktionsklipp: Subaru Legacy B4 RSK, klockren bus-brukis!”


  • Steffen skriver:

    Mmmm, RSK’n är utan tvekan en riktigt kompetent bil. Bra väghållning, går som ett skott, lagom komfortabel och med ett bagage som är hyffsat bra, med kombin blir bagaget riktigt fint 🙂 Det finns bilar som är mer komfortabla, snabbare och mer ekonomiska men detta är en allroundbil som man lätt fastnar för och för en rimlig peng också. Dessutom så fungerar den även på vintern med sin fyrhjulsdrift.
    Däremot så skall man nog ta och tänka om ifall man vill bygga en banpreppad bil i framtiden, inget är omöjligt (titta bara på den vita RSK’n som är till salu) men Impreza STI är en bättre platform att börja på då allt det roliga godiset finns från start.

  • 1JZ Tompa skriver:

    Subarun är riktigt tuff och säkert bra,men inte RIKTIGT lika frän som Soarer!
    JDMmm….

  • sjunne skriver:

    rskn är en grym brukis, samtidigt som jag har förvånat många”hur kan det gå så snabbt?” väljer denna lätt före alla andra sedaner, 4wd, 280hk, låg vikt och plats för vuxna människor att åka långt med mycket packning
    kanske inte den snålaste, men samtidigt rimlig att försäkra, inte idiot dyr som en likvärdigt BMW och inte dyrare reservdelar än någon annan Subaru
    Perfekt året runt bil enligt mig 🙂
    men håller med Steffen är man ute och jagar fin tider på bana är en omogen impreza bättre alternativ…
    Det ända jag saknar är ställbara diffen….

  • Steffen skriver:

    Mmmm, det som är tråkigt med RSK’n är att den saknar 6-petad STI-låda med ställbar centerdiff, singelturbo (om man skall trimma satan) och de stora Brembo bromsarna. Allt går ju och fixa givetvis men det medför en massa merjobb. Angående försäkringen så betalade jag mer för min Legacy Turbo kombi -92 när den var halvförsäkrad jämfört med RSK’n som är helförsäkrad så med rätt bolag så blir det löjligt billigt 🙂

  • Micke_J skriver:

    Steffen och Sjunna: Allt det ni önska finns i S401 som Brenna skrev, börja spara. 😉

  • Steffen skriver:

    Hehe Micke, nu skall du inte vara elak å säga sånna saker 😉 Näe, en S401 vore inte fel helt klart men ärligt talat så hade jag nog hellre satsat på BL5ans STI-variant med de där sexigt svulstiga 6-kolvsoken där fram. Fast med tanke på att man blev så jäkla biten förra året efter lite Superstage och Mantorp så bör man egentligen sälja RSK’n och plocka hem en flådig Impreza….. fast och andra sidan så finns det ju en uppsjö med sånna, så man får väl helt enkelt hålla fast vid RSK’n och förädla den så långt det går 🙂 Btw Micke, dags att ta tag i HKS SLD-ärendet 😉

  • Micke_J skriver:

    SLD är HEMMA! 😀

  • Steffen skriver:

    Hihi…. då kommer man kanske några meter till på Mantorp innan fartspärren slår i 🙂

  • Steffen skriver:

    Gaah…. trött idag… givetvis menar jag att man kommer upp lite högre än 180 innan man måste bromsa 😉

  • David.J GC8 Type R - Superior Media skriver:

    Steffen:
    .
    Haha..har du fortfarande fartspärr =). De har jag aldrig haft på min 🙂

  • Gzon skriver:

    Steffen: Packade upp 15se HKS SLDs idag så det finns lösning på problemet. 😉

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "STREET MONSTER" Supra -98
    Superior ”STREET MONSTER” Supra -98
    Som bland de första i Sverige med en nyare VVT-i Supra visste vi att vi hade chansen att göra något riktigt spektakulärt- för att ge gatbils-scenen ett [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.