Resumé och krönika om ”Styling-bilarna” @ Action Meet 2011!

6 augusti 2011, 21:20

Då har vi inte så gott om tid innan vi efter en lång dag som började runt 05.00 och vidare på ett som alltid intensivt ACTION MEET (2011) just nu åker på bensinångarna i meningsfullt bloggande!

 

Vi tvekar inte en sekund utan kör en resumé för något som i efterhand av mig funderades en del över och diskuterades sinsimellan.

 

Verkliga personers synpunkter håller jag dock utanför, utan allt detta nedan får stå för mig själv och med avsikt att skapa lite debatt om nu någon är angelägen om att delta i en sådan såklart… 😉

 

Impromptu —> Nu kör vi!!!

 

Ett klargörande här. Inga har varit mer bemötande, respektfulla och glada över den enorma satsning vi på Superior gjort på att bevaka hobbyn; som Styling-folket som de så främmande kan kallas visat oss. Det värmer, speciellt när det för mig och t.ex. Sir_Pierre oftast helst handlar om mer hands on typ av bilaktiviteter.

 

Men deras engagemang har smittat mig att intressera mig mer i ”scenen” och är därför jag priar det som #1 på listan över resuméer att ta igen från träffen efter vårat internet-debakel på plats.

 

Styling-folk alltså. Ett par exempel på det är stadige ”hushållsnamnet” Lukas Kooz som vi i flera år stöttat i alla former med hjälp av positiv som negativ kritik- ämnat för att sporra han, främst i hans roll som profil/förebild/ambassadör för hobbyn.

 

 

Men denna gång fick Kooz på ett rätt brutalt och nästan lite elakt sätt en liten oförtjänt slap i ansiktet för sitt senaste bygge, som jag tror helt plötsligt inte tävlade mot de andra på plats- utan istället bedömdes mot hans tidigare byggen där det ärligt talat står sig rätt lättare (men icke hopplöst för att denna säsong plocka priser, utan vi talar ändå om killen som är i elitserien av kända bilbyggare).

 

Kort och gott, han fick endast en ”runner up” för sin bil, och det innebär att det enligt domarna fanns minst 10 bättre bilar än ”Zitrix” vilket sannerligen ger mycket bränsle för en härlig debatt om det bil för bil inte fanns en enda som han borde petat?

 

Plus för att man slutar gå ”efter namn”, men allt kändes lite väl svart eller vitt och jag tyckte synd om honom i efterhand. Hoppas sannerligen jag bara är konspiratorisk just ikväll när man är lite trött av sig…?

 

På tal om ”namn” då. Christoffer Geiros har gått fram som en ångvält denna säsong i sken av den intensiva bevakning hans grymma Audi-bygge fått av bl.a.  Superior-bloggen såväl stora medier utomlands.

 

Helt välförtjänt då stuket i Sverige är nyskapande som en bulldozer som röjer totalt i strukturer som oftast bestått av plast när det gäller att bygga något som ska utstråla och underhålla.

 

Han fick dock nöja sig med S I L V E R bara idag, och på tredje plats hade vi ett bygge som jag vill på ett fair men kanske en aning hårt sätt vill säga är precis vad jag vill att ”Geiros-effekten” ska mangla bort: stora berg av plast som har högre ambitioner på att gå på kvanititet före kvalitet med sina planlösa extremiteter, ”Jarlens” Nissan 200SX (??):

 

 

Tusen kudos för hantverket och kunnandet inom glasfiber (?), även att han på gott och ont lyckas sticka ut rätt dominant på en front-row @ Action Meet. Smaken är som baken, med dom orden hoppas jag man lämnar osagt allt annat än grattis till bronset…!

 

Men! Nu till vinnaren då. En kille som är alltid tar sig mer än bara tid i att småprata då han likt oss är en krigare som gör sitt jobb och deltar med inställningen = alltid göra sitt bästa every damn time (detta är ändå inget unikt utan delas av båda herrarna Kooz & Geiros samt ”Kärnkrafverket-Henke” med sin Audi A4 Avant ”Hardstyle”; som säkert inte ens själv är medveten om att vi kallar honom för detta).

 

 

(PS. Han var en av dom som välförtjänt tog en ”Top 10” placering på Action Meet, grattis grattis!)

 

Kom på ett sidospår nu, men fokusera för här kommer vinnaren med motivering och backning…

 

Med viss reservation för att strikta styling-träffar inte är vårat gig alltid, så har vi faktiskt sett Colle med sin Toyota ”Cellardo” Celica på majoriteten av träffar i år. Hade han även varit på VINGÅKRATRÄFFEN 2011 hade han nog fått full pott.

 

Dessutom var han tidigt ute och helhjärtat propagerade för att VALLÅKRA 2011 skulle bli en vändpunkt för det där med ”Japs @ Volvoträffen #1”.

 

Respekt för det med, vi svenskar är alldeles för fega med att bryta vanor- på det sättet delar jag ”Colles” agenda på alla sätt och vis. Men räcker det för att vinna best in show här…?

 

Nej! Anledningen till att det faktiskt var denna unga och trevliga kille som vann, är för att han är en krigare som går till jobbet varje dag- och inte lämnat något till slumpen. Han putsar, och putsar, och putsar och… putsar tills händerna blöder hela tiden. Det är så man kommer någonvart folk = hårt arbete!

 

img_0249

 

Därför känner jag att priset i sig inte kan motiveras bättre än att det var en solid arbetsinsats, och en vinst som jag inte tänker debatera speciellt mycket… men….

 

….

 

….

 

Var det verkligen ”årets bygge” som titeln så fashionabelt hette, eller bara en vinst i en säsong av stora events som kan liknas en ”Best of seven” play-off serie mellan två hockeylag = you win some you loose some…?

 

Men där sätter jag punkt och hoppas resumén och mitt för första gången väldigt liberala språk & åsiktsval om ”styling-grabbarna” väcker en liten tankenöt iaf.

 

Låt höra, eller är styling-delen av bilhobbyn inte gjord för att ägna djupa tankar åt? Då vill jag att ni förklarar det för de ca 30+ killar som slitit i månader och var hypernervösa under dagen när de skulle delas ut priser! 😎



Kommentarer

9 kommentarer till “Resumé och krönika om ”Styling-bilarna” @ Action Meet 2011!”


  • lego skriver:

    no offence till dom andra, men Sveriges snyggaste bygge i år är Geiros Audi, det är i en annan klass! Sen finns det ju andra sköna bilar som Eriks Datsun och Hasselholmens R34, men det kallar jag inte showbilar på samma sätt som Geiros Audi! Enda snygga bilen av dom bilder du lagt upp till och med 😉

  • Ronny 'JAM' Thomasson skriver:

    När Geiros dök upp första gången i ens närhet så tappade man hakan. På resan upp vet jag att han dyker upp. Man är förberedd. Ett snyggt bygge. Sen när man faktiskt ser den på plats så tappar man hakan igen.

    Jag gillar sånt som får ens tidigare förberedelser att slås ur funktion. Det finns inte många byggen som jag faktiskt kan uppskatta om och om och om och om igen. Men denna bara finns där och tillför… ett lugn.

    ”Smaken är som…” heter det ju. Så alla diskussioner om huruvida den eller den var bäst är… minst sagt svårt.

  • Micke_J skriver:

    Geiros är som jag skrev en Bulldozer som jag hoppas ska rensa upp rejält. Men styling-klassen i Sverige har sina knäppa regler, så därför ifrågasatte jag inte Colles vinst som en ”one time occasion”. Han har grym finish och slitit hårt för en bil som Kooz redan bemästrade för 6 år (?) sedan.

    Men att ens ifrågasätta vilket bygge i år som väckt mest uppmärksamhet och nästan förändrat att svenska styling-killar kommer börja våga bläddra i en tidning från USA; istället för att som #3 denna gång köra samma uttjatade men ännu extremare (fulare?) stuck… Det går inte. GeirosFTW. Car of the year.

  • Antonic skriver:

    Jag hade faktiskt hoppas på Gieros A4 hade vunnit.
    Klart bästa bilen där, fast JAG är lite sådär om kvaliten invändigt på vissa ställen.
    (När utsidan är världsklass)

    Men jämnför man med Kooz Rx8a så är ju A4an i världsklass.
    Jag äger själv en Rx8a och ni kommer få tycka och tänka om den nästa år;)
    Men denna är extremt fuskbygge i bagage syndes plåt och flera centimeters gliper.
    Påklistrat kolfiber som har släppt m.m.

    Så hade blivit mera förvånad om han hade kommit i bland dom 10 bästa.
    Jag gillar Kooz och hans byggen så absolut inget emot honom med han kan bättre!!

    Gillade dock Colle med otrolig finish på bilen vilket jag vill se mera av!

  • Lars skriver:

    Jag kan respektera tiden nedlagd på bilarna, jag kan till fullo respektera hantverket som byggarna gjort på sina bilar. Det betyder dock inte nödvändigt att jag uppskattar resultatet. Gieros Audi tyckte jag i alla fall var den som hade bästa av allt: Tid, Hantverk och ett resultat som inte var helt over the top. Om man får vara kritisk och lite krass, inte så mycket har hänt sedan 80-tales taksänkta och sönderbreddade Volvos. För mycket spackel, för mycket kolfiber, för mycket konstiga lackvarianter. Nu är ju smaken som baken, och folk hatar garanterat saker jag gillar, men så ska det väl också vara. Om alla tyckte samma sak skulle det suga så mycket värre…

  • Micke_J skriver:

    Lars: Känn dig inte ensam, din definition av det hela delas av många. Men bara respektera att det alltid finns någon som känner precis tvärtom, och har fått en ny respekt för hur ”styling-byggarna” sliter röven av sig- fast jag självklart vill se att Geiros sopar mattan med alla och inför nya trender i riket… 😉

    PS. Diggar din Avatar, hur fasen fick du den online? *Pinsamt att man inte kan sin egen blogg!*

  • Lars skriver:

    va? har jag en avatar? är det kung leonidas från THIS IS SPARTA? ( kan nämligen inte se att jag har någon avatar alls). Kommer säkert ifrån DICE Battlefield 3 Alphatest, där hade dom en tjänst för avatarer som gör att beroende på tjänst (t.ex bloggtjänst) så kollar den min e-post adress mot sin databas, har jag något upplagt så lägger den in den avatar jag valt. http://en.gravatar.com/ är adressen och funkar mot wordpress, facebook mm mm. Nog om THIS IS SPARTA, även om jag har minst lika badass skägg i verkligheten. Idag var första gången jag haft livsork att ta mig in på supieriorbloggen, jobbat _hela_ sommaren, och tyvärr inte lyckats ta en meter närmare att införskaffa en godzilla. Det hela dog lite när 3 eventuella köpare av min 6’a föll på målsnöret, dvs försäkringskostnader. Att betala 26k helförsäkrad/helår avskräcker nog dom flesta yngre…

  • Micke_J skriver:

    Lars: Det är Leonidas! 😀 Du får besöka bloggen oftare, om inte annat hoppas jag den SKÄNKER livsork…

  • Lars skriver:

    Det gör den, iaf på sätt och vis. Får väl mer ångest att jag inte tagit itu med bilförsäljningen och bilbyte, men det kommer ju upp en del intressanta inlägg. Som tur är en av mina default startup sidor speedhunters.com (ni har väl inte missat att dom kört AE86-porr tema ett tag 🙂 )

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    GZON "SCANDINAVIAS FINEST" RX-7 Spirit-R
    GZON ”SCANDINAVIAS FINEST” RX-7 Spirit-R
    Jakten på perfektion är en subjektiv sak. Under alla år som vi på Superior Imports AB, och framförallt Tekniskt ansvarige på vårat företag Martin R [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.