Bilar som var gränsfall på Top 10 listan:

15 april 2009, 21:35

Tillbaka vid datorn och dags att lägga Elmia helt bakom sig. Nu är det ju snart EDPS Emmaboda och Gzon muttrade något om en Time Attack på ringen med BNR34an? 😉

 

Iaf, med detta inlägg så sätter jag punkt för Elmia. Det finns maaaassor av inlägg för er att kommentera och jag älskar bråkmakare, so bring it guys n’ girls så vi kan älta mässan ett litet tag till där!

 

Då kör vi, har bara tagit helt random bilar från katalogen med kandidater till Top 10 och ska försöka vara nyanserad i de småsaker man tycker påverkade bedömningen.

 

Pierres Koppar/Carbon 350Z: Låg länge och lurade på att kvala in sig, men det hade varit för mycket hjärta än hjärna bakom det beslutet. Har fortfarande en bra bit att gå, färgkombinationen är bland mässans bästa däremot och när vi var nere på Vallåkra var det kärlek vid första ögonkastet direkt.

Med lite hjälp av oss och SUNLINE RACING kan jag nästan garantera att den inte bara kvalar in på vår Top 10, utan kan göra riktigt bra ifrån sig på både bana och show framöver. 😉

 

Ellemarks Audi TT: Fick ju tidigt se bitar från detta bygge och var otroligt spänd på att se den färdiga produkten. Något folk muttrar om är ju ”bilen är ju bara en original omlackad TT”, men jag skulle vända på det argumentet och se hur många det är som tar en -08 premiumbil och river till grunden och gör samma sak? Precis som jag nämnde om amerikanaren som placerade sig högt på VÅRAN TOP 10 LISTA så kommer man långt med en fantasifylld lack bara. Däremot har Ove och gänget en bit att gå fortfarande, våtslipa slidorna och fixa rinningarna är åtgärd #1 för det klagade folk oerhört mycket på…

 

BMW 5-serie Alpina ”German spy version”: Benämningen är min egen. Tyckte denna bil var riktigt tung och nu är det tredje gången jag säger det, men BMW-byggena håller ofta hög finish. Fastnade direkt för den solidsvarta lacken, de råa utmärkade Alpina-fälgarna och den ”old school” guld sidodekoren som fanns. Helt klart en bil som fick mig att tänka på deckare från 80-talet där skurkarna gick i skinrockar där de gömde en Uzi och bröt på tyska. Kanske något som liknar detta? 😀 

 

20090413818Nelzons Mitsubishi Evo 6 ”Time Attack”: Jag kände mig nästan lite taskig som inte lyckades få med denna otroligt häftiga bil på min Top 10. Men jag kunde inte hitta ett sätt att komma runt hur man kan förstöra slutresultatet så mycket genom att hänga på K-sport bromsar och de fälgar som satt på! 🙁 Gör han bara något åt dessa två saker så lovar jag att den ligger på samma nivå som den gröna, för jag gillade att de var mycket custom-lösningar på samt att färgen var intressant tillsammans med de kontraster som satt på. Får hoppas de däck jag ska hämta upp av bilens ägare fortfarande är lika billiga som innan bloggen sattes igång. Ägaren Nelzon driver en RIKTIGT BRA DÄCKVERKSTAD som levererat många däck till Superiors demobilar…

 

P-A Johanssons Saab: Då han vann årets bygge förra året var det ju omöjligt att ranka honom. Men jag måste bara ta tillfället i akt och hylla det här sjukliga bygget! Om jag inte minns fel har han dessutom redan presterat på strippen och visat att den t.o.m. är snabbare än den ser ut. Under locket finns en stilstudie i hur det ska se ut i ett motorrum. Jag tycker P-A representerar det bästa vi i Sverige kan åstadkomma på en nivå inte långt ifrån Koeningsegg. Bättre reklampelare för fallerande Saab än denna bil finns inte. Någon borde snart inse hur mycket deras varumärke kan stärkas med ett par reklamsnuttar som innehåller denna bil, i Japan och USA går eftermarknaden hand i hand med OEM tillverkningen. Men i Sverige är vi hopplöst efter på den fronten…

 

VW Corrado widebody: Vet inte var jag ska börja, vart en väldigt snabb sväng vid denna bil och en idé för att påkalla mer uppmärksamhet hade väl varit att ställa denna bredvid den OTROLIGT FETA VW PASSAT som stod en bit bort. Är oerhört svårt på en bilmässa att uppskatta allt ordentligt, det är lätt att man blir blind. Man vill heller inte gå i samma fälla som de man sågar tveklöst genom att slänga på galna dekaler i grälla färger och så. Det är inte lätt att hävda sig, men från en bilbyggare till en annan så vet jag hur mycket jobb som är nedlagt för att få samma finish som denna Corrado har. Good job!

 

Björns Hot-wok FWD Drug: En bil som haft ägare i många år sett ur JDM-ögon. Är faktiskt lite nostalgiskt att minnas de äldre tiderna när Zatzy var en ”smula annorlunda” och det kördes evenemang frekvent på Tullinge. Var rätt trevligt att växla några ord med Björn också, bilen har kommit otroligt långt sen the early days som sagt. Letade lite lätt efter gamla bilder och tror detta faktiskt är en sällsynt bild från år 2000??? Björn om du läser här så släpp gärna en kommentar, det gäller vänner och behöriga också. 🙂

 

 

Nu tycker jag folk borde fått sig en hyfsad uppfattning av mässan, glöm inte kommentera gamla som nya inlägg. Respons är bara kul, positiv som negativ. 🙂


Superiors Choice @ Elmia 2009 går till…

15 april 2009, 01:54

…mannen med den sinnessjuka gröna Evon! Både jag och Gzon är riktigt impade över specen på den, det är på gränsfall till frosseri i godis och plånboken har fått tala i det språk som ovanligt nog är = dyrast samma sak som bäst.

 

 

Hursomhelst är det ruskigt brutala VARIS kitet ännu mer breddat som jag förstått av Tokan. Ruskigt bra arbete, har sett en annan Evo från Norge med detta kit och finishen på detta är klasser högre. Sen återstår ju att se om den är lika snabb, något jag betvivlar då jag ur prestandasynpunkt mer ser detta som ett katalogsbygge- medan den gula först och främst gått hårt i Japan (och nu ledsagas av duktiga JRM Racing i Sverige).

 

Men Rock & Roll för denna bil som jag tycker är en värdig vinnare av Superiors Choice award på Elmia 2009. Handsken är kastad för att se om den går ens hälften så snabbt som den SER ut att göra! 😀

 


Superiors Top 10 bilar @ Elmia 2009 lista!

15 april 2009, 01:37

Efter att ha glott igenom bloggen lite och skummat igenom folks fototrådar slänger jag ihop en Top 10 lista a lá Bloggstyle. Dvs inte 100% genomtänkt och mer underhållande än faktamässig! 😉

 

Gzon har bidragit med synpunkter han också, men rankingen står jag för = vill ni skälla så är jag grabben att vända er till!

(Våra egna bilar är självklart diskade, men jag hade nog objektivt kunnat klämma in minst en av dom på listan- vad tycker ni?)

 

1. Superior choice! Avslöjas i nästa inlägg…

2. Aquila Racecar. Vi var chockade över att höra att denna bil redan gjorts i 17 exemplar. I Danmark har de en racingserie som står huvud och axlar över det värsta vi kan producera. Skönt att vi kan trösta oss med att ha Koeningsegg i Sverige, men få fattar nog vilken satsning det är att bygga en bil som skulle kunna tävla i Le Mans högsta klass.

3. Oz Welch gamla jänkare. Som jag skrev i ett separat inlägg så var detta det överlägset bästa lackjobb jag någonsin sett. Bilen tog hem D’Agostinos US-pris och det är väl ett tecken på att fler höll med om att detta verkligen var något makalöst. Vet att min bil aldrig kommer nå samma höjder, men mitt tankesätt om att en EXTREMT bra lack drar till sig mer blickar än extrema modifikationer fick sig ännu mera vatten på kvarnen nu.img_0532

4. Lotus Esprit ”GT replica”. När våran granne på podiet dök upp så hajade jag till direkt. Massor av racelösningar som får alla wannabes som snackar om att de bygger för Time attack etc att börja gråta. Bilen ser brutalt hård ut och var en av de få man kände var ”värdig” att stå på podiet tillsammans med oss. De övriga gav mycket att önska…

5. BMW Z4 ”AC Schnitzer”. Detta var en av bilarna som växte på en ju oftare man gick förbi den. Sjukt hög kvalité på alla bitar som satt på och pricken över i var det riktigt fräscha motorrum man fick se sista dagen. Var verkligen ett skolexempel på en bil som förtjänat pris i sin klass jämför med dess konkurrenter. Men det ruttna röstningssystemet förhindrade det.

6. Nissan Silvia S15 ”Tvillingarna”. Gör man dubbelt upp av något vet jag inte om man får dubbel effekt, men ju mer jag bläddrar i bilderna från mässan desto mer sticker den gröna och gula Silvian ut. Finsmakare protesterar vilt att man för helsike inte kan välja två bilar på en plats, men det är ju egentligen en och samma bil. Typ… Nja? Iallafall är enda kritiken jag har att komma med att Paintworx borde låtit fantasin flöda mera och lacka om inte hela så delar av kolfiberhuvarna. Bodykitet som sitter på håller grym finish och är riktigt cleant, men huvarna drar ner helhetsintrycket lite. Blivit småallergisk mot Kinakolfiber denna helg…

7. VW Yakuza Phaeton. Behöver man säga mer än att den vann allt som gick att vinna? Absolut inte våran stil och hade det inte varit för det Japanska temat hade man nog mer äcklats. Alltid varit lite svag för beige/champagne på bilar dock ända sedan det var inne i USA för många år sen, och ju längre tiden gick desto mer drogs man in i haussen för hur fet denna bil är. Den vann välförtjänt i sin klass, men på våran lista räcker det bara till sjua!

8. BMW M3 CSL ”Time Attack”. Nej det är inte Loaded vi menar nu, den bilen vart förstörd av en god tanke som inte höll i praktiken när de gjorde den i skum flake’ig miltärgrön eller något. Denna bil var också av den naturen att bitarna som satt på var av högsta klass, och ett otroligt vågat fälgval gör att den nu i slutfasen när man radar upp bilder faktiskt sticker ut ordentligt.

9. Corvette C5R ”Time Attack”. Tokslaktat chassie med zero kompromisser för att ta sig runt snabbt på bana. Var synd att jag inte hann prata mer med ägaren som verkade väldigt taggad för att bli involverad i race av det snabbare slaget. Nu var denna enormt extrem och stod på slicks, men helt klart en värdig motståndare till våran BNR34 GT-R demobil runt bana…

10. Phantoms (Robin i SCS) Toyota Supra. Oj, blev riktigt svårt att välja den sista bilen. Har lyxat en del och fyllt platser på väldigt impulsiv känsla, därför vart det minst 5 bilar att välja mellan för att kunna trycka in på denna plats. Kan väl kort och gott säga att den har det mesta en fet Supra ska ha? Ge på lite mer extrema lösningar utan att bry sig om det estetiska istället för bolt-on temat så har vi nog en god kandidat till Sveriges vassaste Supra på bana här!

 

Vill ha MÄNGDER av kritik för denna lista, skapa kaaaos i kommentarfältet, jag bangar inte för att förklara varför andra mycket fina bilar inte kom med. Men kom ihåg att detta i grund och botten är en BLOGG och inte någon institution. 😉

 

Tack till Bramstedt för några av bildernn!


Nu är det avgjort: Yakuzan rensade hus!

13 april 2009, 15:43

Tyska Yakuza Phaetonen rensade hus vid stora prisutdelningen. Vi är inte ett dugg förvånade då den har en showlack som krossar ALLT på mässan. När dessutom Lukas Kooz är sjukt impad som han inte gjorde hemlighet av igår så visste man att den skulle vinna en hel del priser.

 

Fanns nog inte mycket mer den kunde vinna som den gjorde. Minns inte allt, men till och med D’Agostino som är specialinbjuden gäst för US-bilarna gav ett av sina priser till den och lovordade som bara den. Fet respekt till tyskarna, men säger som Koozen sa till mig: ”Vore coolt om han gjorde samma grej fast t.ex. på en Soarer”.

 

Undrar hur mycket fjäsk det var i det inlägget, men tanken är svindlande för hur coolt det vore- i mörkare nyanser…

 


A nice touch, samt trevligt VW bygge

13 april 2009, 15:37

Gillade den här lilla detaljen, satt på en BMW från Göteborg som även den hade ”nya” tyskstuket (eller snarare det klassiska Japanska för oss som har koll). Var redigt snyggt med en toning från vanliga färgen till kolfiberdetaljen på bakspoilern. Hela mässan har jag grymtat lite lätt åt att alla envisas med att ha så mycket flakes i sin lack, men är lite kluven om jag gillar det eller inte om det är i klarlacken på kolfiber.

 

Ett annat bygge jag upptäckte sent som Pierre upplyste mig om var denna VW som hade enormt mycket gjort på sig med bra kvalite på alla jobben. Tråkigt nog är det fortfarande bara en VW, och han hade haft oerhört mycket mer potential om han börjat på en annan kaross. Mannen som gjort den får iaf två tummar upp för hur seriöst jobbet är, och om han tar sitt förnuft till fånga bygger han på något spännande Japanskt nästa gång? 😀


Jakten på ”Superior choice Elmia 2009” går vidare…

13 april 2009, 11:56

Efter en runda har vi tagit lite spontana bilder på vad vi ska sålla ifrån, här kommer två gallerier med smått och gott:

 

 

 

Alldeles nyss kom resultaten ut för vilka som vunnit i respektive mindre klasser. Vi kan inte säga annat än att vi inte hoppades på att plocka några priser (det är inte därför vi är här) men att det gav oss ett gott skratt och se hur misslyckat röstningssystemet för detta funkar. Bilsport, agera nu och gör om reglerna om ni vill att bilbyggare som lagt ner sin själ i bilarna ska komma tillbaka med nya satsningar. Vi får väl se om man orkar göra en längre utläggning om saken framöver…


Två håriga byggen vi vill se klara snart!

13 april 2009, 11:51

Lägg på ett kol grabbar, dessa bilar vill vi verkligen se ”in action” i sommar. Hallenborg har hållt på med sin Corvette/Viper-hybrid ett bra tag och det blir bara värre och värre. Se till att komma ur den onda cirkeln av att aldrig nöja sig- men heller aldrig köra bilen!

Den andra bilen är en gammal vän till Gzon som nu flippat totalt och byggt ett kompromisslöst racingbygge. Även där säger jag gammal och vis som jag är: bygg klart och nöj dig med att ha kommit halvvägs än att bli ännu en i raden av de som är snabbast på forum etc utan att ens ha lämnat sina garage. If you get my point… 😉

 

img_0510img_0630


Ägaren till detta neon ombeds omedelbart…

13 april 2009, 11:37

img_06351img_0636

 

 

 

 

 

……..att omedelbart ta bort det från sitt fordon då det förstör hela presentationen av den! Väldigt subjektivt och kanske lite småelakt för att vara Superior blogg, men tyckte ordet ”malplacerat” fick en helt ny innebörd när jag såg dessa. Försökt hålla igen min irritation men kunde inte hålla mig längre!

 

(Måste kanske ta en kopp kaffe för att bli på bättre humör och inte vara så negativ.) 😉


Vår Skyline på Elmia = More go then show…

13 april 2009, 09:37

 

Det roliga med den vita Skylinen är att Japanen som byggde den knappast hade i åtanke att den en dag skulle stå och fronta Sveriges största Bilmässa. Det är rakt igenom ett rått och funktionellt stuk, även om man inte kan förneka att widebodykitet är läckert som bara den…

 

Här nedan följer spec, och ni har väll inte missat att BILEN ÄR TILL SALU för futtiga 255 000:- ? 😉

 

Front, bak, kjolar samt alla skärmar bytta. Otroligt handarbete då bakskärmen är av plåt och breddad ihop med innerskärmen. En uppsättning breda (295 däck runtom) exklusiva 18″ SSR fälgar i polerad finish och stegad kant sitter på. Nismo äkta kolfiberhuv, samt ordentligt byggd skruvbar helbur.

 

Denna GT-R har ett brutalt ”VIP” stuk kantat medinspiration från 400R modellen. Sitter även äkta och väldigt sällsynta Nissan original Xenon-lyktor på.
Motor bytt till komplett N1 maskin, vilket bl.a innebär dessafördelar mot vanlig RB26DETT:

 

-Balanserad vev.
-24U block som är starkare med bättre vattenkanaler.
-Förstärkta kolvar & vevstakar.
-Vassare kammar.
-Större kullagrade turboaggret (goda för ca 500HK).
-Vatten och oljepump uppgraderade.

 

Utöver N1-motorn sitter dessa eftermarknadsdelar på, för att välja ut detviktigaste:

 

*Apexi GT-spec Intercooler.
*Apexi öppna luftfilter.
*Nismo 600cc spridare
*Z32 massemätare
*Mappad styrbox
*OZ rostfritt avgassystem.
*HKS Två-skivig koppling (Tål 500+HK).
*HKS Ställbara coil-overs.
*Flertalet extra mätare (Olja, vatten, boost)


Idag delar vi ut ”Superiors choice”!

13 april 2009, 09:31

Nu är man på plats igen, gårdagen vart av det lugnaste slaget hittills med middag på Aqua (som för övrigt inte har mat motsvarande priserna, men skapligt gott ändå) och lite häng på hotellet. Gzon drack givetvis ren Baileys, men försökte kompensera det femenina i det genom att beställa en tia. 😉

 

Vi ska gå en sväng nu och välja varsin Top 10 på mässan och komma överens (blir intressant) om mässans ”Superior choice”. Eftersom vi lämnar vid 15.00 så blir det nog bara två omgångar med inlägg, så se till att gå igenom alla gamla inlägg under tiden och kommentera så det ryker om det! 🙂


Vem vinner ett race!? Deloran vs F&F Supra!

12 april 2009, 17:47

Riktigt skoj att se filmbilarna på plats. Kul scenario det vore om Micheal J Fox line’ade upp bredvid Vin Diesel vid ett rödlyse med respektive filmbil:

 

2009041279020090412791

 

Vin Diesel: Whats the retail on one of those…?

 

Micheal J Fox: More then you can afford pal! *WROOOM* All stainless-steel Deloran!

 

Vin Diesel: Smoke him…

 

Sedermera skulle ju Supran KROSSA Deloranen då vi alla vet den egentliga prestandan på den gamla konservburken från 80-talet- med eller utan plutonium som bränsle. Men det sjuka är ju att Micheal sen skulle kunna åka tillbaka i tiden och se till att Vinny höll sig till den motor som Paul Walker först kommer med till verkstaden istället för en GTE-motor. För de flesta ser väl i den scenen att det är en sur 220 hästars sugmotor som sitter i vid det tillfället? 😉

 

(Förmodligen skulle Supran krossa Deloreanen ändå, med eller utan turbo och med slirande koppling etc.)

 

FOTNOT: Deloran är gjort i rostfritt stål och inte aluminium. Tack Johan Carlsson för den korrigeringen, tur att det bara är en blogg och fakta kommer i andra hand gentemot underhållningsvärde. 😉


Lettisk motivlack som föll mig i smaken

12 april 2009, 17:24

Jag vet faktiskt inte varför jag stannade upp lite extra vid den här bilen. En MX-6 med lite kjolpaket och rätt trista fälgar. Men något var det iaf. som gjorde att jag gick igång lite (hmm). Är väl lite av en sucker för allting post-apokalyptiskt och gärna lite dystert manga-inspirerat.

 

Vet inte om det var budskapet konstnären ville förmedla här, det kanske bara var så att han var lite smådeppig- som min kompanjon väldigt ofta brukar säga om folk från Baltikum. Varför vet jag inte. Han är konstig ibland den där Martin. 😀


Det SJUKASTE lackjobb jag sett!

12 april 2009, 17:17

Okay, jag skäms inte för att erkänna att ”Classic US”-bilarna ligger ett par decennier före oss relativt unga ”show” byggare runtom i hobbyn. Det kanske är så när man är gammal och pensionerad, med så mycket mer tid över till sin bil..? 😀 Nej, helt allvarligt så saknar vi som har mer gatbilar den där sista gnuttan passion, disciplin och framförallt TÅLAMOD som krävs för att vi ska börja kunna utmana dom på allvar.

 

Visst finns det undantag, men idag såg jag verkligen det absolut läckrast lagda lacken i mitt liv. Var på över 100m avstånd i US-hallen som en röd candy lyste mig i ögonen. När jag kom närmare stod en lika vacker lila skapelse bredvid- vilket brutalt sjukt djup! Vilken blankhet rakt igenom! It was like coming to paint heaven for gods sake!20090412794

 

Imorn ska jag ta rätt på ägaren som var från USA och fråga hur många våtslipningar de gjort i klarlacken och lite annat. En liten lektion i hur mycket jobb det är att lacka en showbil kan man säga!

 

Magnus och Ramon, nu vet ni var nivån ska ligga med min Soarer! 😉


Smått och gott från A-hallen

12 april 2009, 13:07

Gått en redigare vända nu, och börjar få grepp om vad som finns på mässan nu. Sett lite allt möjligt och tycker det är färre bilar än förra året, men med genomsnittligt högre kvalitet. Nedan är ett galleri med lite bilar man fastnade för. Gör det lätt för mig och gör en kort kommentar för varje, dags för lunch nu ju… 😉 

 

  • 350Z ”Time Attack”. Samma bil som Gzon provsatt i gällande Bride GIAS stolarna (tack återigen för det). Har mycket ombonat på sig och är på ytan en väldigt komplett kompromiss mellan en gatbil som ”ser” fullvärdigt racing ut. Tufft att bestämma mellan denna och Pierre Ingelsgårds Koppar/carbon 350Z…
  • Skyline GTS-T i ”Millenium Jade”. Gillar denna färg skarpt på Skyline BNR34, var kul att se den live på en bil äntligen. Ägaren driver en tuningfirma i Karlstad och vi hoppas de hoppar på våran uppmaning att prestera med tuffa bilar än att bara snacka om sin egna förträfflighet. Trevliga var dom iaf. och vi önskar dom lycka till.
  • Nissan 300ZX/Corvette C5 ”hybrid”. Bedrövligt, smaklöst och helt helt fel. Då har man lyckats sett ur ett ultraperspektiv. Kenny Kyrks Nåkab är kända för att alltid testa gränserna, och även om det inte faller en i smaken har jag djup respekt för hantverket och att man vågar. Alltid enklare att snacka och hata ner på saker än att vara en profil som sticker ut- go Kenny go!
  • KTM X-bow. Trodde först det var en konceptbil, då hade jag på stört utsett den till mässans grymmaste bil. Det kan jag fortfarande göra trots att den går köpa på beställning, helt otroligt snyggt att se KTM’s klassiska färgkombinationer gjort på något som mer liknar ett fordon. Inte läst på mig så mycket om vad den kan presterna, men ca 800kg och 240HK med det chassiet lär kunna gå fort…
  • Saab 9000 Talladega. Väldigt ombyggd Saab som inte alls går i mina traditioner, men jag kunde inte låta bli att hugga tag i ägaren och fråga om diffusern som jag tyckte var en väldigt lyckad detalj. Kalle som ägaren hette hade gjort den själv från scratch, och får av mig tummen upp för just denna detalj. Hade inte alls tvekat till en liknande lösning på en annan bil man har i åtanke. Hmm… 😉

Smaksak: Lackad fälgkant, bra eller…

12 april 2009, 12:53

Något annat man kan ägna många meningslösa minuter på är fälgar och vilken finish man ska ha om man lackar själv. Jag är av den åsikten att fälgen försvinner helt och hållet om man lackar centrum svart. Och i de fall man bara lackar fälgkant svart så blir fälgen mindre. Joakim ”Qvarnis” Qvarnström har för i år smidat till stuket lite på sin välkända Porsche, och det var en av dom sakerna jag tyckte var negativt. De som gick förbi medan jag spanade på detta frågade sig ”varför det bara var 17″ fälgar på bilen” när det tydligt är 18″.

 

Tycker dessutom att det är synd att gömma BBS LM’s starkaste sida, den stegade kanten…

Men jag gillade verkligen att han kört en kombination av matta färger på bilen. Nu ser den riktigt rå ut, lite nyfiken på var målsättningen ligger i år. Dragrace ena året och Ringen det andra. En stor profil är han och det är mycket snack hela tiden, då är man etablerad på allvar…

 

20090412776


Lets talk about brakes… JDM brakes

12 april 2009, 12:40

20090412777

Prylgalen som man är så kan vissa detaljer vara väldigt intressanta medan de för andra är väldigt försumbara. Som det här med bromsar, har ni kolla där ute vad det är som gäller, funkar och är allmänt bra att veta om det? Tror väldigt många blir förvånade och kan till en början säga att ”size doesnt matter” verkligen gäller här.

 

Vi kan ta och börja med ”top of the line” från Japan som jag hittat på en av mina favoritbilar på mässan. ENDLESS JAPAN håller otroligt hög kvalité och framförallt på rekommendation av våran guru i Japan, SUNLINE RACING så kör vi stenhårt på dessa. Väldigt få som har råd med de värre kiten dock. Så det var tufft att se skapliga bromsar på en i övrigt mer än skaplig bil. 🙂

 

20090412778Bakläxa får dock denna Evo, som jag tror tillhör en god bekant till mig. Varför byta till K-sport (skräp) bak när original förmodligen sköter uppgiften bättre? Blir mera strul med att kalibrera och få känslan i en bromsvåg när man gör så. Skippa och kör original, lovar att laptimes blir bättre såvida du inte lägger ner timmar på att felsöka och testa på olika banor vad som funkar bra.

 

20090411764Till sist har vi ett väldigt prisvärt alternativ som vi reagerade över. Måste vara bland de första i Sverige, tillhörde en trevlig kille som ställde ut en klarröd Skyline R33 GTS-T i Paintworx 8-ball monter. GREX är ju GReddys ”hårdvaru-division” och de har nu som sagt släppt ett prisvärt alternativ till de extremt dyra Alcon/Trust bromsar som de även säljer.

Jag ser gärna att folk kommenterar med sina åsikter när det gäller bromsar, vad har ni för favoritmärke? För min del blir det enormt glassiga och goa PROJECT µ på Soarern. 😀


Gårdagens träff och race!

12 april 2009, 09:45

Efter en väldigt trevlig middag med Supra Club Sweden på SOYA och att vi mött upp Henrik Gunnarsson, en RX-7 kund till oss där vi byggt motorn från grunden till 550HK (!)- så var det dags att börja umgås med andra trafikanter på Jönköpings gator. Vi plockade upp Pierre med koppar/carbon 350Z’an och begav oss mot A6.

 

Snacka om flashbacks man fick från FÖRRA ÅRETS VALLÅKRATRÄFF denna afton! Polisen är verkligen övertygade om att gatbilar är djävulens påfund och gjorde allt för att ”störa” denna träff. Japp, ordet STÖRA är verkligen ljusår från att ”hålla ordning” eller något annat som man tycker poliser har som uppgift. Istället för att göra det lätt för sig och låta folk parkera på stora A6 parkeringen för att få allting koncentrerat och enkelt att fördela sina resurser på, så spärrade de av alla infarter och lät tjuriga bilister svina runtom på gatorna istället.

 

Var verkligen kaos med fylla, bilar som letade som yra hamstrar efter ett sätt att komma in på parkeringen och dylikt. Vi parkerade vid Shell och gick bort en sväng, men det mesta hade dött ut då. Fick samtal från ett par kunder och bekanta om vart det skulle hållas ”prestandamätningar på gata” och vi begav oss dit!

 

Var galet lång kö och en smula oorganiserat, men det får man räkna med när det är Elmia-helg. Var väldigt nöjd med att visa upp bilen lite smått där. Tror fler än en gillade min HELT ORIGINAL SUBARU FORESTER STi -04! Vet att en Toyota Supra förmodligen blev lite förvånad över att en familjebil kan röra på sig såpass… 😉

 

20090412771Efteråt blev det reträtt till hotellet och använda upp våra gratiskuponger i baren. Ingen av oss är speciellt känd för att dricka alkohol, så vi hade en slant att göra av med. Vart en hel del mineralvatten att ha på lager på rummet, en stor Baileys till Gzon (flickdricka haha) och en utsökt speciallagrad Caoil Ila whiskey till mig. Efter den vart man helt paj och sov som en stock… 🙂


Marcus Walz ger blytung inspiration…

11 april 2009, 16:45

 

Om inte detta är tekniska porr så säg mig vad som är det. Fullständigt lysande koncept Marcus Walz kör med, råa matta toner med väldigt modern finish på allt i metall. Ska nog ta mig ett litet snack med de burdusa tyskarna imorgon och se om det ger något.

 

Försökte be om en broschyr men deras kunskaper i engelska var begränsade till ”Talk to ze boss, talk to ze boss” och pekade på Marcus som såg väldigt upptagen ut.

 

Får hugga han imorn eftermiddag när det är rätt lugnt. 🙂


Best in show so far!

11 april 2009, 16:26

Mattias och Johan har fart runt på mässan och scoutat vad vi tror kan bli best in show senare i helgen. Vi tror starkt på kreativa inlägg som rostiga kedjor, gul/svarta avspärrningsband och motivlack med sprayburk… Vad tror ni? 🙂

 


Mässans hårigaste motorrum utsett…

11 april 2009, 14:12

 

Kan ni gissa vems det är? Kan nästan kalla mannen som äger den för lite av en ungdomsidol, han har varit med länge… 😀


Blogg-arkiv

Blogg-kategorier

  Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
  Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
  Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
  Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
  UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
  Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
  Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
  Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
  Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
  Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
  Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
  SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
  Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
  Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
  Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
  Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
  Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
  SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
  Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
  RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
  Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
  Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
  Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
  Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
  Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
  Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
  Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
  Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
  JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
  JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
  iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
  Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
  Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
  Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
  Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
  Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
  Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
  Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
  SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
  Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
  Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
  Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
  Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
  Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
  Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
  200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

Sök i Bloggen

Vår senaste video

Se en av våra demobilar

Superior "STREET MONSTER" Supra -98
Superior ”STREET MONSTER” Supra -98
Som bland de första i Sverige med en nyare VVT-i Supra visste vi att vi hade chansen att göra något riktigt spektakulärt- för att ge gatbils-scenen ett [...]

Senaste bilarna i lager

Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.