Dagens JDM Klassiker : Mazda 787B

9 februari 2011, 22:20

Detta är en bil som jag har nämnt minst en gång tidigare.

 

Men nu tänkte jag göra en annan vinkling på det.

 

Jag ska ge er 3 skäl till varför 1991 är det år som Mazda fans borde fira för all tid framöver.
(Dags för ett 20 års jubileum i år alltså)

 

1. För att det var det år som Mazda kickade ass med allt och alla i det prestigefyllda 24 timmars loppet Le Mans.

2. Försedd med en 4-skivig Wankelmotor så var detta den enda bilmodell utan kolvmotor att någonsin vinna le Mans.
Denna rotary motor var så effektiv (700hk) och lättviktig jämfört med dom andra motorerna så att FIA ändrade reglerna efter 91 så att Wankelmotorn där efter blev helt bannad från att vara med i Le Mans.. Hur jävla badass är inte det??

3. Tre stycken 787B körde i tävlingen, Dom placerade sej 1a, 6a och 8a.
Bil nr 55 ledde tävlingen i hela 3 timmar.. Från varv 320 till målflagg..

Det är helt otroligt hur Mazda under en enda säsong kom, Segrade och blev bannade…
Det är som att banna Michael Jordan från NBA… Eller Schumacher från Formel 1!.

Jag kan inte förstår att inte Mazda har satt dej emot detta beslut ordentligt än idag 20 år senare…

 

 

Mazda har ju tydligen passionen kvar för att vara den enda biltillverkade att fortfarande bry sej om att hålla Wankelmotorn levande..

Kan någon verkligen tycka att det var rätt utav FIA?  Eller skulle alla andra motorbyggare bara se detta som en motor, Och låta utvecklingen ha sin naturliga gång?

Är där någon annan överlägsen bil som blivit bannad på samma sätt??



Kommentarer

6 kommentarer till “Dagens JDM Klassiker : Mazda 787B”


  • Sälen_Johan skriver:

    3-Skivig? Are you sure? Har fått för mig att det är en till…

  • Micke_J skriver:

    Vad i hela friden menar du Johan? 😉

    (Obvious typo av Pierre)

  • Sir_Pierre skriver:

    jepp typo. har inte varit vän med mitt tangentbord på sista tiden =( dags för nytt ,)

  • David.J GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    Det stämmer bra det Johan skriver.
    .
    R26B

    The most prominent 4-rotor engine from Mazda, the 26B, was used exclusively for various Mazda-built sports prototype cars (including the 767 and 787B) in replacement of the older 13J. In 1991 the 26B-powered Mazda 787B became the first Japanese car and the first car with anything other than a reciprocating engine to win the 24 Hours of Le Mans race outright. It is still so far the only car to hold these distinctions. The 26B engine displaced 2622 cc and developed 700 hp (522 kW) at 9000 rpm. The engine design utilizes peripheral intake ports, continually variable geometry intakes, and an additional (third) spark plug per rotor.R26B

  • David.J GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    Jaha. nu står det ju 4 skivig =)

  • Bentley skriver:

    Vill minnas att Skyline BNR32 vart bannad i Australiensisk racing då inga av deras egna Holden osv hade en suck.

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (88 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (31 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Se en av våra demobilar

    Superior "STREET MONSTER" Supra -98
    Superior ”STREET MONSTER” Supra -98
    Som bland de första i Sverige med en nyare VVT-i Supra visste vi att vi hade chansen att göra något riktigt spektakulärt- för att ge gatbils-scenen ett [...]