SUPERIOR SELECTED: Stefanos aka ”Grekens” Nissan Skyline R33 GT-R!

27 juli 2011, 19:18

Ny feature från KINNEKULLE TRACKDAY 2011 och Stefanos aka ”Greken” (aka Spiderman för de riktigt insatta) fina Nissan Skyline R33 GT-R med den helhjutna JDM-kombinationen av vit OEM bil med schyssta Enkei RPF1 18″ fälgar.

 

Martin ”BILBILDER.SE” Persson var bakom kameran såklart, och även om miljöerna givetvis är lika den session som gjordes samtidigt som denna (Jon Olssons RX-7) så hoppas jag ni finner mycket nöje i bilderna:

 

 

Faktiskt så är bilens styrkor att det är less is more och att mycket mer än så inte behövs på en Skyline av generation BCNR33. När dessa kom var de ett jättelyft från en R32 i framförallt komfort och kvalite.

 

Har man pendlat mellan de två så vet man vad jag talar om, går inte komma ifrån att den äldre Godzillan för alltid kommer vara råast av dom- men som ren bil och i ingenjörskonst så är efterkommande generationer mycket mer moderna…

 

 

När det gäller maskinellt är denna bara småvässad med en fet intercooler från Apexi framtill, och ett cat-back avgassystem av samma tillverkare- samt öppna luftfilter.

 

Finns få saker som ur fabrik kommer lika väl avstämda som en RB26DETT motor, och även om de som alla JDM-motorer mår bra av lite väss; så är det kanske inte högsta prion man bör ha ifall men t.ex. ska ge sig ut och åka bana.

 

Det man istället kan börja med är kanske lite värre bromsar, som om jag inte minns fel var det Stefanos blev varse om denna första vända ut på banan. Värre belägg och skivor kommer man skapligt långt på, då R33 hade Brembo-bromsok från fabrik redan att leka med!

 

Svårt att fylla i något bortsett från att en Skyline GT-R är en bil som är riktigt komplett direkt från tillverkaren, och även om sky is the limit och det är modellen med överlägset flest eftermarknadsdelar att välja på- så är det sannerligen en bil att njuta av i rätt originalskick?

 

 

Utbudet DIREKT I JAPAN som var det sättet Stefanos av oss en gång köpte den är enormt bra på fina Skylines. Märk gärna ordet fina extra mycket, då det är gott om slutkörda också- men de brukar leta sig ut till ”fixa till —> sälja” importfirmor runtom i världen (UK!).

 

 

Vi tycker det är roligare sikta på en välvårdad då de ger mycket mer för pengarna, samtidigt som ett ras på en RB26 inte heller är det billigaste. Därför en med lite ”fultrim” och kanske okända mil som är ett känt men ändå förbisett problem med UK-importer kan bli din livs sämsta affär istället för drömköpet det skall vara…

 

Men nog av propaganda för Japan-import, och njuta av bilderna och kom gärna med feedback genom att kommentera nedan.

 

Snabb fråga: Kvalar dessa Enkei fälgar in på en Top 10 ”all time most JDM” lista? Tänk Volk TE37, CE28, Advan Racing SR3 och dylika. Visst är dessa ändå en redig klassiker t.o.m. jämför med dom?


SUPERIOR SELECTED: Jon aka Legos Mazda RX-7 Type-R (Bilbilder.se)

25 juli 2011, 21:19

Medan Martin @ BILBILDER.SE har semester och laddar om sina batterier, så tar vi en av hans sessions från KINNEKULLE TRACKDAY 2011 på en Mazda RX-7 FD3S och förgyller bloggen med!

 

Objektet tillhör ännu en klippa inom Superior Drivers Club och har haft sin RX-7 såpass länge att den verkligen fått ett personligt stuk; med mååånga bitar som inhandlats från jorden runt för att sätta hans egna prägel på bilen.

 

Hans namn är Jon Olsson, men han är inte professionell skidåkare utan kallas för ”Lego” och är en skön kille från Dalarna. Dessa bilder är precis som under WANGAN MEET III en extra-tjänst som erbjudits de inom SDC så att de för ett otroligt förmånligt pris kan få proffs-foton på sina bilar.

 

 

Alla som nyttjat den får de i högupplöst format, och det är nog mer än en som redan hunnit gå steget längre för att printa en otroligt schysst tavla att sätta upp på väggen t.ex. Detta är något vi kommer gräva djupare i, då vi ärligt talat tycker (inklusive jag själv!) de flesta är alldeles för dåliga på att föreviga sina bilar = stora passion i livet!

 

 

Men åter till bilderna och bilen i sig. Det som är mest anmärkningsvärt sedan Jon köpte den av oss på Superior via DIREKTKÖP I JAPAN är att den hunnit få ett Superior boost-up paket samt en helt nyrenoverad & portad motor för att få lite pulver under huven.

 

Mycket annat godis som gett den sitt ”multi-kulturella”, men ändå rena utseende. Exempel på vad jag menar med det är t.ex. fälgarna, som är de klassiska ”tre-ekrade” (de är ju inte det egentligen, men ändå) fälgarna från Advan Racing som han valde att lacka ”Takata-gröna”.

 

Det som skulle bli en ”temporary fix” har istället fått stanna. Just det bekräftar det jag vet om att Mr. Lego är väldigt öppen för att blanda stilar även om han ofta visat 100% stilenliga JDM-byggen som inspirations-källor.

 

Tror därför den kommer gå en ljus framtid till mötes, även om ”banåkar-buggen” troligen bitit honom rejält hårt = prioritet på att få bilen åka fort är det som ligger på tapeten mest just nu. 😉

 

 

Kommer även en session med en viss Greks Nissan Skyline BCNR33 GT-R framöver, och efter det kommer det riktigt goa godiset i påsen med bilder på två riktigt vassa bilar som fångats med samma duktiga fotografs ögon —> kamera!

 

Lämna gärna feedback, och om du är sugen på en liknande session med högupplösta bilderna direkt i din hand, tveka inte att skriva en rad i kommentarer nedan eller att KONTAKTA OSS.

 

Stort tack till Jon aka Lego för att alltid vara mer än en trogen och snäll kund, ska bli kul att se vad du sätter för tid på Mantorp om några veckor! 😀


Två giganter i svensk JDM Time Attack snart i varsitt mini-galleri:

13 juli 2011, 13:25

Under KINNEKULLE TIME ATTACK 2011 fick Martin BILBILDER.SE Persson sätta klorna i två stycken bilar av minst sagt hög dignitet på den Svenska scenen. Stamgäster i bloggen och överhuvudtaget de som har Time Attack som huvudintresse inom JDM-skolan känner säkert väl till dom:

 

Phantom Supra, powered by MajoR – ägd av Robin Antonsson:

 

 

Superior Time Attack BNR34 Skyline – ägd av Martin ”Gzon” Gustavsson:

 

 

Båda bilarna fick en handfull bilder var som kvalar in i SUPERIOR SELECTEDklassen på ögongodis, och vi kommer använda dom för att skriva om varsitt mini-reportage som belyser hur det ser ut i speclistan denna säsong för att kapa ytterligare tiondelar.

 

Vi har även en grym surprise att dela med oss av, där vi anlitat ”one of the best” för att verkligen pressa ur maximum av varje bil- och samtidigt ge ägarna Robin och ”Gzon” rådgivning om hur de ska kunna ta steget till nästa nivå förarmässigt…

 

Nu blev ni nyfikna va? Blir två härliga inslag vi får se i bloggen så fort semestern är över, längtar själv redan efter att få skriva dom och visa vilka kanonbilder BILBILDER.SE tagit…! 😀


No more bullsh*t, nya MajoR Aero delar på Phantom Supra @ Kinnekulle!

11 juli 2011, 21:47

Idag har vi haft sådär lagom mycket (massor) att göra, och därför är det på bensinångorna man kravlar sig fram (föreställ er det?) till tangentbordet för att bjuda våra blogg-läsare på något denna monday of all mondays.

 

Duger det då med en bild på det som är v. 1.00 av den diffuser vi på MajoR Aero med Mr. MA nere i Skåne i spetsen tog fram till Phantom Supran lagom för att den skulle vinna ännu ett Time Attack @ Kinnekulle? 😉

 

 

Egentligen skulle detta bli ännu en teaser inför de grymt nice gallerier som finns ”kvar” från denna träff signerat foto-esset Martin BILBILDER.SE Persson, men då denna ramade in Mr. MA’s hårda arbete inför denna träff så bra; så fick det bli det istället!

 

Med ”no more BS” menar vi att det är prylar på väg ut, och att vi bestämt oss för att inrikta oss på racelösningar och det klientelet. Funktion före form så att säga; you’ll see what we mean… 🙂


SUPERIOR SELECTED: Time Attack & more @ Kinnekulle 2011!

7 juli 2011, 23:40

Dags att avsluta starkt när det gäller KINNEKULLE RING 2011 och partiet som verkligen var allra mest intressant, Time Attack fighten mellan de snabbaste bilarna på plats. Martin BILBILDER.SE Persson var självklart på plats och fångade toppen, samt en liten ”målgång” session på de som tog pallplats. Nu kör vi:

 

 

(Vi börjar i omvänd ordning egentligen, med det kanske bästa fotot på de som var vinnarna på träffen. Om ni gått igenom galleriet så märker ni att det inte är mycket foton på Supran och Skylinen… två gallerier till på G med dom!)

 

 

(Denna härliga vinkel fångade den enorma silo som tornar sig över Kinnekulle Ring. Partiet på banan här däremot hör till de mer tekniska, då man måste fightas mot både nivåskillnader i höjd och knixiga kurvor i följd.)

 

 

(Mannen som knep bronset var Peter aka ”Mitzu” som körde ”Bobbans” Nissan Skyline som faktiskt hör till en av Sveriges första. Ett stycke JDM-historia alltså, och jag skulle kunna skriva mycket längre om mina första minnen av denna bil på ett av de tidigare Japmeet som då var på Gelleråsen. Good times!)

 

 

(Visst är det härligt att se vilken helt annan dynamik en Impreza får när det är en ”Type-R” dvs 2-dörrars?)

 

 

(Grabbarna grus som från vänster var de som knep pall-platserna: Robin Antonsson, Martin ”Gzon” Gustavsson och Peter aka ”Mitzu”. Resultatet officiellt och tider hittar ni HÄR!).

 

 

Ni får ursäkta det något kortare bloggandet, men vi lovar att bilderna är det som givetvis är det bästa med detta inlägg. Fast vi medger att vi sparat en del guldkorn då Gzons R34 GT-R och Robins Phantom Supra får sina egna gallerier, ihop med lite smått och gott i faktaväg om var målsättningen är i år + uppgraderingar färskt gjorda, mm. mm.

 

Hiskeligt lång fredag framför oss idag, men vi har en väldigt nice överraskning då Sveriges största namn inom modern bilstyling, Lukas Kooz blir intervjuad av ”Asse” @ CLUB-JDM för våran räkning.

 

Det kommer imorn efter lunch, missa inte…!


SUPERIOR SELECTED: Kinnekulle Trackday 2011 **UPPDATERAD!**

6 juli 2011, 17:59

Förra fredagens banträff på KINNEKULLE RING som arrangerades av SUPRA CLUB SWEDEN bjöd på skönt avslappnad stämning och gott om kvalitativ körning. Det var delar ur hela JDM-Sverige på plats samt några speciellt inbjudna gäster, och här kommer Martin BILBILDER.SE Perssons första galleri från det som skedda banan:

 

 

(Lennart är en välkänd übertrevlig profil ute på de forum som finns för wankel-entusiaster, och med sitt racebygge i form av en toklättad Mazda RX-8 bjöds det på skönsång från de snurrande rotorerna som hette duga! Effekten för att hävda sig i toppen finns inte där just nu, men nosade trots det på tider under minuten…)

 

 

(Vet inte hur Martin nosade fram denna härliga vy av banan, men det blev ett par riktigt bra foton från den iaf! David @ SUPERIOR MEDIA var även på plats med sin Impreza Type-R som vi importerat åt honom, och mellan han jobbade hårt med att filma hann han ta några varv själv också!)

 

(En läcker Acura RSX (?) som bar Top Secrets ”trademark” färg med stolthet. Bruka ofta kalla dess JDM-kusin Honda Integra DC5 Type-R för den bästa framhjulsdrivna bil som byggts, galet mycket problemfri prestanda- Honda kan man lita på när det gäller NA och FWD.)

 

 

(Steffen kunde med sin nästan ”bone-stock” Subaru Legacy B4 RSK hänga på sina bröder i Superior-familjen som hade värre STi-doningar som ni kan se ovan och nedan. Det är väldigt imponerande och en klar indikation på att denna JDM-modell är en ”all-round performer” utan dess like. Tänk er den trackday-preppade vi har TILL SALU då istället?!)

 

 

(Busig liten Honda Civic som dessutom hade överladdning under huven. Detta är ”bang for the buck” en av de bästa modellerna om man gillar att svänga och vill bygga en relativt potent bil.)

 

 

(Trots Tein Super-wagon coil-overs så ser man lite tendenser på att Dan Toressons Subaru Forester STi -05 kränger lite i kurvorna, dags för lite hårdare inställningar kanske? Nja, bilen går riktigt bra för att vara helt original förutom dragkrok som till vardags drar husvagnar, bilar och allt möjligt. Brukis of the decade??)

 

Vi nöjer oss med detta axplock då Martin har många fler foton på väg, nästa del blir en svängom i depån och stilstudie av de häftigaste bilarna där. Efter det får vi ännu ett galleri från banan, och när vi är färdiga där så kommer det en hel den ”bonus-godis” då flera Superior Drivers Club medlemmar passade på att köra singel-shoots på sina bilar.

 

Vi uppskattar feedback genom att kommentera nedan, vilken var din favorit på plats denna träff? Vilken bild är bäst? Var inte blyga…! 🙂


TEASER: Peter Björcks 1000+HK Toyota Supra @ Kinnekulle 2011!

5 juli 2011, 22:33

Efter en lång, lång dag och riktigt intensiva dygn så skänker Martin ”BILBILDER.SE” Persson mig ett alldeles ljuvligt avslut, precis innan man tvingar sig till att läsa en bok och varva ner lite i sängen:

 

 

Kort och gott, bilder från KINNEKULLE TRACKDAY 2011 är på väg, och vi börjar med Del 1 av 2 av det som Martin fångade på bana.

 

Givetvis går vi ut tungt direkt med denna stekheta bild på våran vän Peter Björck med sin 1000+ (???) HK Toyota Supra. GILLAR!!!


Nästa gång ni vill äta bra nära Kinnekulle: Forshems gästgivaregård!

3 juli 2011, 01:34

_mg_4890-copyHar precis efter ett litet kvälls-ryck svarat klart på alla mail i inkorgen, och belönar mig själv med ett litet blogginlägg om ett restaurang-besök efter KINNEKULLE TRACKDAY 2011 på till utsidan väldigt enkla FORSHEMS GÄSTGIVAREGÅRD.

 

Vet att de flesta förmodligen är glada över att slippa läsa om matäventyr i bloggen nuförtiden, men är bara tvungen visa vilken pärla till matställe som ligger här.

 

Eller, det känns fel att bara kalla det ”matställe”, då det är en upplevelse som för oss varade hela 4 timmar trots att vi samtliga är väldigt glada i aptiten etc.

 

Klicka bilden till höger för att se menyn och låta det vattnas i munnen… 🙂

 

Men hur kom det sig att vi upptäckte att fem-stjärnigt gourmet-ställe i skogen då? Allt började med att vi skulle hitta ett vandrarhem, och då snubblade jag in på denna restaurang som verkligen tar svensk husman med über-kvalitativa råvaror (lokala oftast) till högsta möjliga nivå.

 

 

(Carpaccio på lokal dovhjort och hemmagjord pesto med bl.a. ramsjö-lök var inte fy skam som en av de många rätterna. Nämna lök var ett genomgående tema och fanns med här och var i menyn!)

 

Stora skillnaden mot ett snordyrt ställe som inte ligger såpass långt ute i skogen som detta; är att allt kändes genuint och vi slapp minsta lilla pretentiösa vibb som kan prägla ställen som normalt serverar mat av såhär hög klass…

 

 

(Denna till synes enkla men löjligt vällagade rätt satte minnen för livet. Tänk att aborre med hollandaise-sås när det är ”hem-lagat” av rätt person kan vara sådan smakupplevelse…)

 

Ska inte irra mig själv vidare då man ärligt talat är lite trött vid det här laget och har massa att göra imorn (idag!), men lovar er att det är värt att offra en kväll här före eller efter nästa gång du ska till Kinnekulle Ring och köra. Sagolikt bra, man kom på sig själv med att leta fel då allt var såpass perfekt och härligt gott- då är det illa! 😉

 

 

Tack till David @ SUPERIOR MEDIA som fick den störiga uppgiften att fota all mat och oss själva. Även tack till hon som serverade oss som trots att vi var minst sagt trötta och tramsiga stod ut med oss hela vägen; t.o.m. när Dan skulle med sin egna (icke)-logik räkna notan hur den skulle delas bland oss.

 

Idag är det som sagt tyvärr en massa på agendan som måste lösas inför kommande vecka, men vi har bl.a. två SUPERIOR SELECTED gallerier på väg upp från Ronny och Rani som fortfarande inte är helt klara med GATEBIL MANTORP 2011.

 

Helt OK för en slö söndag, eller hur? Höres senare!


Smakprov: Martins Superior Selected bilder @ Kinnekulle igår!

2 juli 2011, 17:19

Rejält seg dag som får skyllas på ännu en intensiv vecka som kulminerar i en härlig träff med SUPRA CLUB SWEDEN igår på KINNEKULLE RING (klicka för allt bloggande därifrån).

 

Det kostade som sagt lite energi och bl.a. en otroligt efterlängtad konsert med The Strokes var det som offrades personligen, även om en riktigt minnesvärd middag med några ur närmsta Superior-familjen gav en del plåster på såren.

 

Kan som vanligt inte säga det tillräckligt med ord hur det känns som man är lyckligast i världen när det kommer till att träffa alla ur gänget som alltid jobbar röven av sig för varandra skull. Sånt kan man inte sätta ett monetärt värde på, och är otroligt stolt över att vi tillsammans byggt upp en sådan genuin ”familje-känsla”…

 

 

Alltså; inga sura miner över vad som missats, utan gårdagen var enormt trevlig och tack vare våran stjärn-fotograf Martin ”BILBILDER.SE” Persson har vi nu ett gäng feta gallerier att bjuda på kommande vecka. Han var snäll nog att bjuda oss på ett smakprov innan han stack på en svensexa, sådant uppskattar vi verkligen!

 

 

 

Resultaten har ni redan sett, och det som verkligen var värt att tala om var Phantom Supra vs Gzons Superior Skyline R34 slutade = vinst till Supran men ändå med två bilar som vill mycket mer under säsongen med sina prestationer…

 

 

Finns inte mycket mer att säga om dom förutom att Martin som vanligt håller otroligt hög klass i allt sitt arbete åt SUPERIOR SELECTED. Hur tycker ni förresten den satsningen har gått hittills? Har vi klarat vårat närmast kaxiga målsättning med att försöka ha bland de bästa bilderna från varje träff här hos oss? 🙂

 

Nu står mat i ugnen innan man måste dyka på en massa saker som halkat efter inför stora event som igår.

 

Blir mer bloggande imorn om träffen, och ett litet inlägg om middagen som bara måste nämnas senare ikväll!


Vinnare + Resultat Kinnekulle JDM Time Attack ”det lata sättet”…

1 juli 2011, 16:09

Vi slänger snabbt ut scoresheet för tiderna som körts här under Face-off, och därmed måste vi även snabbt avslöja vart pall-platserna gick. Är som alltid massor av folk som hänger över en och vill att vi ska åka och äta etc, så vi kör den lata varianten och visar en bild på allt:

 

 

Därmed kan ni få en väldigt enkel förklaring på vilka de stora vinnarna här vart idag, vi löser även det med en bild- så får de som kommenterar nedan väldigt gärna fylla på mera. 😉

 

img_0156

 

Varit precis som jag hade önskat denna dag, en väldigt avslappnad typ av träff med massa tid för att snacka med folk förutom att kunna få en massa körning. Time Attack-delen kändes halv-ljummen i år då vi hade två blytunga favoriter som gjorde att battle om tredjeplatsen också vart prestige-fyllt…

 

…och där vart det ju också en rutinerad räv som körde en annan rutinerad rävs bil som var receptet för framgång.

 

Men vi ska göra en bättre resumé under morgondagen, då kommer även ett litet galleri av Martin Persson på läckra bilar som kört. Tack för idag! 🙂


Time Attack is underway, Gzon öppnar upp med 59,7…

1 juli 2011, 14:58

Vi har hunnit köra igång, och som ett Time Attack skall så går det undan med bilarna. Gzon var först ut med sin BNR34 och satte helt OK press på att Robins ”Phantom Supra” skulle i minsta laget hålla sin klass för att slå tiden…

 

Har åkt med Robin en vända innan, och på ren söndags-körning så höll han sig över minuten. Som bäst har han kört 59, 1 så att han har all press på sig att ro hem detta nu.

 

Martin bilPersson har för övrigt hunnit med en riktigt vacker shoot av (smutsiga) skitungen, här nedan får ni en teaser av vad jag själv knäppte för kort på den. Då utan super-kunnande inom fotografi, en galet bra kamera och hjälp av extrablixtar.

 

img_0152

 

Ska få några mer seriösa teasers av Martin som varit en klippa hela dagen. Trots få riktigt vassa bilar, lite surmulet väder och på en vardag- så har vi nog mycket roliga bilder att se fram emot!

 

Nu fortsätter Time Attack, resultatet lär komma inom en timme eller så! Vem vinner, Robin eller Gzon?!


Smakprov: Martin ”Bilbilder.se” Persson @ Kinnekulle Trackday 2011

1 juli 2011, 13:06

Här kommer två bilder som är totalt slumpmässigt utplockade från första sessionen Martin ”BILBILDER.SE” Persson tagit åt oss som en SUPERIOR SELECTED PHOTOGRAPHER. Han kör både fritt foto i depån och på bana, men som vanligt har vi bokat in några ur Superior Drivers Club som får något utöver det vanliga…

 

_mg_6867

 

(Denna läckra Subaru Impreza GC8 Type-R tillhör ingen mindre än David @ SUPERIOR MEDIA som mellan varven att filma smått och gott rastar sin bil på bana. Domen hittills är ”bättre däck ett måste”.)

 

 

(Dan Toresson som driver Superior Workshop Syd i Växjö är alltid på när det är träffar Superior-familjen ska på. Han provar sig fram sakta men säkert, och har på tekniskt krävande Kinnekulle Ring slagit till med 1.07 hittlls.)

 

Vad tyckte ni om bilderna? Har även ett smakprov på de singel-shoots som Martin gör här på plats. Men ska bli ett sant nöje att dela med sig av hans resterande material också…


A new guy has arrived… Gzons Skyline R34 GT-R + nya bromsar!

1 juli 2011, 12:48

Då har en av de som verkligen har chansen att utmana om vinsten ankommit med Gzon och  hans Nissan Skyline R34 GT-R V-spec. Den tog vinsten här förra årets race, och är säkerligen sugen på att jaga Robins bästa tid på 58,7 denna säsong.

 

Bilen är fortfarande full-weight och det enda som är ändrat inför denna säsong är en stooor uppgradering av bromsar framtill. Var  ju där det verkligen brast förra året när den ”bara” kom trea på årets stora final på Mantorp Park.

 

Så för att råda bot på det så har Martin aka ”Gzon” verkligen inte snålat utan slagit till på ett riktigt elakt Brembo-kit samtidigt som det ska monteras på Porsche GT2 bromsar bak (inte på till denna träff).

 

 

Har redan hunnit prova ett par varv, och med mycket trafik och egentligen bara ”warm-up” så körde han med passagerare 1.00 blankt vilket får anses som helt OK då det inte är heeeelt torrt på banan.

 

Tyvärr är framdiffen rätt slut, samma sak med däcken (nya på väg)- så några jätterekord kommer det nog inte köras. Utan under minuten är en realistisk målsättning, så får vi se hur långt det räcker…?

 

Kommer om någon timme ett smakprov på vad Martin ”BILBILDER.SE” Persson tagit för kort hittills. Blir första gången man får se vad han går för på rörliga bilder, skoj! 🙂


”The man in black” är också här; Peter Björcks Toyota Supra

1 juli 2011, 11:31

Ett kort inlägg med en mycket god vän till oss som vi dessutom är enorma fans av, Peter Björck.

 

Han har tagit med både sin ökända 1000HK+ (??? Bromsades i veckan, resultatet håller han hemligt!) Toyota Supra samt sin ”daily driver” som är något vi återkommer till under dagen.

 

Hans crew har som vanligt slitit hårt för att få hit Supran, och även om det är mycket striktare med att det inte får gå brett så är det alltid en show att se Björck pina sina bilar som om det vore hans sista dag i livet…

 

Kommer som sagt ett inlägg om hans ”andra” bil som ärligt talat får mer uppmärksamhet än Supran. Ni som inte vet vad det är redan, var förberedda på en chock! 😉


Ytterligare en bil att hålla lite extra koll på; Lennarts Mazda RX-8!

1 juli 2011, 11:28

En bil som jag redan för ett par år sedan tyckte var riktigt ball men som aldrig vad jag vet fått till det hela ordentligt med sin motor etc, är Lennarts Mazda RX-8.

 

Denna bil har alltid varit väldigt strikt byggd för banracing, och han var faktiskt ”före sin tid” här i Sverige med det utförandet. Alltså innan ”Time Attack-vågen” inkom och su började med sina fina arrangemang.

 

 

Tyvärr är det inte längre kompressor i den, och för att hävda sig i toppen behövs mer mos- men går absolut inte klaga på det härligt rena wankel-ljudet som maskinen frambringar. Ska bli spännande att se om den på låg vikt och ett seriöst chassie ändå kan knipa en topp-placering idag?

 

 

Jag skulle inte ha något emot alls att en wankel visade framfötterna lite, så håller tummarna för Lennart och hans crew!


Bankörningen igång och kollat runt depån, men nu blir det Phantom Supra!

1 juli 2011, 09:28

Då har vi kommit igång med körning, och uppehållet av regn ihop med det milda klimatet har gjort att banan är nästintill torr redan nu. Tack för det högre makter!

 

 

Hunnit gå en vända också och sett vad som är på plats som är roligt, och rätt klent faktiskt med monster även om det finns några som gör att Top 10 blir oviss såklart. Den som givetvis har blytungt favoritskap efter sin 58,7 tid förra året här är ju Phantom Supra- som denna säsong har en del nytt godis från MajoR Aero som ska ge lite mer downforce:

 

 

Inte så märkvärdigt i syn då det är prototyper, men vi ska göra R & D på prylarna så de verkligen fungerar optimalt också. Vi har Mr. MA nere i Skåna att tacka för dessa fina produkter, och mycket mer ska det bli när vi väl hunnit utvärdera lite och gjort en ordentlig lösning på säljstrategin framöver.

 

Men nu ska jag strax hoppa in i ovan monster och försöka förstå återigen varför man lagt ner en förmögenhet i både tid och energi på det… 😉


En icke-JDM bil som väckte nyfikenhet; Lancia Delta Integrale!

1 juli 2011, 07:52

Denna råa kärra såg vi redan på GATEBIL MANTORP 2011 och var flera som gillade vad de såg rent utseendemässigt. Var dock svårare att avgöra om den gick något, men det kommer vi få solklara svar på idag istället. Ska se till att få mig en  närmare titt på detta till utsidan sett monster…

 

 

SUPRA CLUB SWEDEN försöker ju att bjuda in ett antal riktigt snabba ekipage till varje träff, så ska ta mig en runda och se om någon har nappat för att ta chansen att knäppa oss JDM-töntar på näsan. Denna bil kan man som bilentusiast inte säga något annat om än att den är tokfet iaf!

 

 

Bilden är tagen av Ronny @ JAMedia.nu och från ett kommande galleri vi inte hunnit få ut än som vi kallar ”trackday special” från GATEBIL MANTORP 2011.

 

Mera följer hela dagen, nu ska man ut och mingla lite…!


Superior-bloggen LIVE @ Kinnekulle Ring – SCS Time Attack!

1 juli 2011, 07:44

Vi är på plats och upprättar en blogg-station med tveksamt med tillräckligt nät, tanken är att blogga lite sporadiskt under dagen om vad som händer. Vi har ju i minsta fall en tidig fight mellan Gzons Skyline BNR34 och Robin Antonssons ”Phantom Supra”.

 

Det är rätt mulet på plats och har regnat, men varma vindar strömmar in as we speak och prognosen har lovat uppehåll hela dagen. Förhoppningsvis så hinner vi få en snustorr bana i god tid till Time Attack delen, så förarna får tid på sig att pressa lite också!

 

Kommer stadiga men korta rapporter här under dagen, ni får gärna lämna önskemål och ställa frågor i kommenterer nedan anytime!


INFÖR: Trackday och Time Attack @ Kinnekulle Ring, Fredag 1 Juli!

29 juni 2011, 04:28

Årets första riktiga banträff för oss JDM-tokar är här, följ allt inför, under och efter HÄR (BOKMÄRK) i Superior-bloggen!

 

Ni som varit kloka nog att markera detta datum sedan länge är nu halv-vägs till en riktigt underbar dag- välkomna till Kinnekulle Ring trackday arrangerat av SUPRA CLUB SWEDEN!

 

Detta blir tredje året i rad som vi deltar i denna härliga banträff som verkligen är i just the right size och otroligt skön/avslappnad stämning har alltid varit genomgående varje år!

 

Körningen är för allt ifrån nybörjare till att under eftermiddagen hålla ett redigt Time Attack för de allra snabbaste bilar, det anordnas även ett JDM Face-off där snabbaste klubbarna i Japan-Sverige möter varandra. Se filmen nedan av SUPERIOR MEDIA från förra årets körningar:

 

JDM Face Off Kinnekulle June 18th 2010 – Superior Syd from Superior Media on Vimeo.

 

Till denna träff är det viktigt att ni i Superior Drivers Club som är intresserade av att köra anmäler er enligt följande, jätteviktigt att ni tar er tiden och fyller i detta genom att kommentera nedan eller skicka ett mail via KONTAKTA OSS med uppgifterna:

 

Namn:

Bil + Reggnr:

Passagerare:

SMA-licens (kostar 150:- annars):

Kan du eller någon med dig stå flaggvakt:

 

Underlättar jättemycket för oss, men om du bara vill komma som publik är det bara ange det vid insläppet och lyssna vart ni ska parkera- en symbolisk städpeng på 20:-/person uppmuntras att bidra till SUPRA CLUB SWEDEN crew! 🙂

 

En annan nyhet detta event är att våran SUPERIOR SELECTED FOTOGRAF Martin Persson kommer vara på plats för att bevaka eventet, och precis som under WANGAN MEET III är det möjligt att boka honom för en extra feature på din bil. Exempel nedan från det tillfället:

 

 

 

Ett alldeles utmärkt tillfälle att få proffs-foton på din bil ute på bana, men Martin erbjuder alltid en perfekt ”gott och blandat” påse för de bilar han gör en feature på. Tveka inte att KONTAKTA OSS även om du inte är medlem i Superior Drivers Club för att få veta mer!

 

Här nedan följer tidsschemat för träffen, efteråt kommer vi i Superior-familjen med största sannolikhet träffas för att äta en god bit mat en bit bort från banan. Glöm inte heltäckande kläder, handskar och hjälp!

 

07:00-09:00 Grindarna Öppna.
08:00 Förarmöte 1 i Bandepån.
08:30 Besiktning öppnar.
09:00 Körpass instruktörsbil för spårvals visning.
09:30 Förarmöte 2 i depån
10:00 Körpass Avancerad.
11:00 Körpass Nybörjare.
12:00 Körpass Avancerad.
13:00 Körpass Nybörjare.
14:00 Körpass Avancerad.
15:00 JDM FACEOFF.
16:00-16:30 Frikörning.
16:40 Pris utdelning Bandepån.
17:00 Träffen avslutas.

 

 

(Förra årets etta och tvåa kommer i år igen, blir det dom två som gör upp om titeln som snabbast JDM-bil @ Kinnekulle – eller kliver en dark horse fram och snuvar dom?!)

 

Kommer givetvis att skrivas en hel del om allt som händer på plats under träffen, och David @ SUPERIOR MEDIA är givetvis framme med videokameran i högsta hugg för att följa allt som händer. Glöm inte att GILLA VÅR FACEBOOK om du verkligen inte vill missa något av våran bevakning…

 

Då ser vi alla fram emot en riktig kanondag på ”kullen” där man verkligen får inviga säsongen på allvar efter en hel del träffar som ändå saknat kvalitativ bankörning? Väl mött! 🙂


Ett gäng bilder på när meck med Phantom Supran slukade Midsommar…

27 juni 2011, 20:29

Så hur var din midsommar 2011? Vart det sill och nubbe med släkten och sedan frejdigt med Jäger & Red Bull på kvällen med polarna…?

 

Vi på Superior har lite andra traditioner, och även om fredagen hade en light version med mycket god mat och bra umgänge så ägnades lördag åt något helt annat…

 

Med knappt en vecka kvar tills Time Attack @ Kinnekulle 2011 så hade turen efter månader av små små punkter på check-listen kommit till att kasta tillbaka en fräscht genomgången MajoR 2JZ-GTE på 836HK till sitt chassie i form av Robin Antonssons ”Phantom Supra” som förra året var överlägset snabbaste JDM-bil på våra banor runtom  Sverige!

 

Johan Carlsson @ MAJOR BY SUPERIOR IMPORTS hade då gått igenom maskin och bytt till nya fräscha lager, samtidigt som oljetråg uppgraderades med en ny typ av skvalp-plåt där bl.a. Peter Björck var med och kom med synpunkter (tack till Mattias Lind som skötte tillverkningen).

 

Även en ny vattenpump (elektrisk) hade handlats in av Robin, samtidigt som några småsaker rättades till för ännu enklare underhåll och förberedelser för uppgraderingar under kommande säsong. Ett mycket värre oljekyl ska bl.a. på för att ständigt söka nya lösningar på att få ner alla temperaturer under tidsjakt…

 

Dagen började självklart ute hos Johans idylliska hus ute i Baggertorp, och det var sannerligen surt värre att man inte fick njuta mer av tillvaron där ute. Där lastades motor på Herr. Carlssons egna släp och kördes prompt in till Superior Workshop Katrineholm.

 

 

Med oss idag var också ett av de viktigaste bollplanken för Superior Drivers Club i form av Cim Nilsson med (pluspoäng om ni vid det här laget vet vad för Supra han kör till vardags!). Han bistod hela natten lång med grovmeck utan att gnälla en enda gång; förutom när det var prompt tvunget att inte vara Light-Cola att dricka! 😉

 

i

 

Men vi låter bilderna nedan tala mera om hur dagen gick och slutade istället:

 

 

(Mästerverket i egen hög person, det man minns absolut bäst från ELMIAMÄSSAN 2010 är just denna magnifika motor som byggdes av vårat då nya varumärke MAJOR BY SUPERIOR IMPORTS. Många som sedan dess undrat vad som händer och sker, men utåt ligger vi lågt förutom med det som tas fram till just Phantom Supra = produkter för alla er andra kommer tids nog också av våran mekaniska tillverknings-del av firman…)

 

 

(Här har ni ägaren Robin Antonsson, kanske är hans -16kg i matchvikt en av de större uppgraderingarna inför denna säsong. Visst ser han lite mer deffad ut sen förra året!)

 

 

(Ännu en av de nya produkterna som vi testar för att ev. ta in på den svenska marknaden. Ett system som på ett smidigt sätt övervakar ett stort gäng tempmätare. Förra säsongen hade vi lite väl hög avgastemp och därför vill vi mappa om lite, där är all typ av övervaknings-utrustning värd sin prislapp; samt att man under race tidigt vet om något är på väg att gå snett och kan slå av. Insurance you know!)

 

 

(Typiskt scenario där vi inte klarade oss utan Johan Carlssons oumbärliga hjälp. En bult till grenröret sade ”jag vägrade flytta mig” så fick bli att kapa. Kudos till Cim också som utan att tveka åkte till Nyköping för att hämta en ersättnings-bult… Thats the Superior-spirit!)

(När vi kommit såhär långt och krånglade med de nya solida motorfästen vi tagit fram så var dagen nästan till ände, och det var bara början på en låååång natt samt efterföljande dag för stackars Robin…)

 

 

(Flera gäster dök givetvis upp i Superior Workshop Katrineholm under dygnet som flög förbi. Här har ni REALCARS försäljningschef – Marcus som tappert kollade lagret efter en turbopackning; men tillslut var han snäll nog att snickra ihop en custom istället- tack!)

 

 

(Någonstans här när runt 04.30 på morgonen var allt grovmeck gjort och alla bitar låg på plats tilsynes. Då insåg jag att börja förbereda sig för uppstart med tom tank sedan flera timmar tillbaka mentalt bara var en dålig idé. Så jag och Cim for hemåt (stackaren fick köra hem mig också) och dagen efter fick Robin klara sig själv i verkstaden.)

 

Dagen efter fick Robin erfara det jag själv hade fruktat, att oavsett hur bra saker kan vara i teorin så är det alltid saker som strular när det är ett såpass stort jobb som att sätta in en maskin i bilen igen.

 

Det var sannerligen inte lätt, men med grym hjälp av Martin ”Gzon” Gustavsson och givetvis eviga redan flertalet omnämnda gånger Johan Carlsson kunde lämna Katrineholm och vara åter i Göteborg innan midnatt. Med andra ord… Vi ses väl på Kinnekulle Ring denna fredag?!

 

 

En liten bonusfråga måste vi ju hinna med innan vi avslutar inlägget:

 

-Kommer Phantom Supran vinna på fredag, eller försvarar officiellt Gzon sin titel från förra året innan Robin körde sin snabba 58,7 tid mot slutet av säsongen?

 

Hoppas alla markerat fredagens datum som en banträff att vara med på, mer info om den kommer under morgondagen- ni som är med i Superior Drivers Club kör gratis som en förmån!

 

Äntligen är sommaren igång på allvar tycker jag och första Time Attack runt hörnet, gotto love it! 😀


Blogg-arkiv

Blogg-kategorier

  Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
  Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
  Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
  Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
  UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
  Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
  Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
  Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
  Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
  Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
  Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
  SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
  Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
  Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
  Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
  Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
  Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
  SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
  Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
  RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
  Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
  Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
  Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
  Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
  Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
  Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
  Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
  Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
  JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
  JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
  iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
  Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
  Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
  Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
  Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
  Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
  Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
  Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
  SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
  Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
  Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
  Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
  Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
  Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
  Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
  200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

Sök i Bloggen

Vår senaste video

Se en av våra demobilar

Superior "TIME ATTACK" Skyline BNR34 GT-R
Superior ”TIME ATTACK” Skyline BNR34 GT-R
Vi brinner för den mest extrema formen av racing för gatbilar: Time Attack. Sedan tidigare endast en mytomspunnen testplattform i Japan, nu även på framma [...]

Senaste bilarna i lager

Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.