Blir det fler än 1JZ-Tompa som ska jaga 1/4-mile tider på Action Meet?

2 augusti 2011, 18:59

Nu när det är ACTION MEET 2011 (BOKMÄRK!) som gäller och full fokus på det, så har man sakta börjat intressera sig för vilka som ska dit; och vad de ska göra där såklart. Om inte det väcker liv i alla att spika lördag för att åtminstonde komma och titta så vet jag inte vad som duger…? 

 

Idag hade jag ”1JZ-Tompa” här, en Superior Drivers Club medlem på besök med tre yngre förmågor dessutom, alla inklämda i en ”Hellaflush-aspirerande” Toyota JZZ30 Soarer:

 

Uppdraget lär tala sitt tydliga språk, då jag är enormt svag för modellen Toyota Soarer och gillar att se dom plågas; så kom jag och Tompa fram till att vi självklart skulle se vad en nästintill original drivlina och boost-up på en Soarer var kapabel till…

 

…och då behöver man riktiga däck såklart, vilket jag har skräpandes sen min egna Soarer härjade och körde av kardaner till höger och vänster (bilden nedan direkt efter ett sådant tillfälle):

 

 

Någon mer som saknar de turkosa tröjorna BTW? Kanske skulle återuppliva den kollektionen då jag faktiskt fortfarande tycker det är vår färg. 😉

 

Men kort och gott ska Tompa köra skiten ur sin Soarer, och vi har redan haft en intern vadslagning om vad som ska gå sönder först. Jag gissar på original koppling, medan Tompa är mer inne på en drivaxel eller liknande.

 

Kan mycket väl vara de väldigt hårt ansatta turboaggregaten också. Men ärligt talat är det häftigt hur mycket original grejer pallat med bara hittills, så därför måste vi ju nästan göra denna ”kamikaze-attack” och se ifall den kommer i mål?

 

Ville avslutningsvis slänga med en bilden till höger på två ”Superior-Soarers” med Tompas till höger. Visst är det rätt roligt hur bra det kan se ut med rätt sänkning, en frontläpp och givetvis rätt hjul!

 

Efter att också ha sett den i back-spegeln ett par gånger idag med sin låga & kaxiga uppsyn, det sköna ljudet ur en 1JZ-GTE osv; så växer suget ännu mer för att plocka fram besten och göra något enkelt med den = toksänka, piffa till med rätt stuk- och bara glida/busa när man känner för det…?

 

Lite what its all about när det gäller JDM-sportbilar alltså, men oh så bortglömt när vissa ”bygger bort sig” lite?!

Hoppas vi ser flera ur Superior-familjen och våra läsare på plats under ACTION MEET 2011, glöm inte GILLA VÅR FACEBOOK (KLICKA!) för att se det senaste i bloggen och lite till! 😎



Kommentarer

2 kommentarer till “Blir det fler än 1JZ-Tompa som ska jaga 1/4-mile tider på Action Meet?”


  • 1JZ Tompa skriver:

    Ja Micke,det ska bli riktigt kul på Mantorp.
    Mitt första mål är att slå tiden jag satte med min förra bil,
    en M5:a med 420hk/500nm dvs 13:47,slutfart 169.
    Sen får vi se var det slutar.Gör en liten shakedown på fredag.
    Gör detta eftersom både singelkonvertering och
    Supra MKIV bakaxel står på att göra listan.
    Trots att min 1JZ inte lev.700hk så låter den riktigt fint
    och jag njuter av varje minut bakom ratten på min
    JDM vagn!

  • Tony skriver:

    Hahahaha Mannen nu är den hemma…..

    Tack tomas för att du lockade mig i fällan…så nice

    Tack Erik.synes o morgon grabbar och gubbar

    MVH Tony

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    GZON "20B POWERED THREE ROTOR" RX-7
    GZON ”20B POWERED THREE ROTOR” RX-7
    För att få den ultimata prestandan måste du hitta den ultimata motorn. Efter ett par års vila återkommer nu en välkänd bil inom FD3S-kretsar tillbaka p [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.