”Andra generationens” Superior importörer? Peter inne på JDM-bil #2 med Subaru Legacy GT-B -02

31 juli 2014, 11:13

Superior Imports AB har sedan starten 2007 försett Sverige med de bästa bilarna importerade från Japan. Under resans gång har våra kunder blivit som en liten familj, och flera av de som köpte bil i de tidiga åren är kvar när vi sammanstrålar på träffar & mässor. Det har även hunnit bli kunder som inte bara köpt en bil, utan inne på sin andra! Bland många ny/gamla tillskott i ”gänget” har Peter Sköld (fd Kaldjärv) gått från Honda Civic FD2 med massa godis från Mugen & Spoon- till en toppenfin Subaru cialis ad music Legacy GT-B E-tune II 2002! – – – Peter är en kille som brunnit för JDM & Tuning hela sitt vuxna liv, och skramlade till 2010 ihop tillräckligt med pengar för att köpa sig sin drömbil- som också skulle agera som hans brukis. Det handlade om en väldigt sällsynt modell av en nyare Honda Civic FD2 som bara sålts i Japan, en med 2.0 Vtec motor i kombination med automatlåda. Utbudet var inte alls stort på dessa, som bara såldes vissa årsmodeller och i låg produktion. Tillslut hittade vi iaf en bil som närmast kan liknas ”som ny”, canada online pharmacy legitimate och kort efter beställde Peter en hel del godis från Spoon, Mugen och även fälgar från Enkei. Hela tiden kunde vi ge honom support, från att ha levererat bilen till att få hem dessa enormt svåra att beställa utanför Japan delar- till att väl i Sverige få allt lackerat enligt fabriks-finish och få på rätt sorts däck etc. Superior gav helt enkelt en helhetslösning på allt: Men nu, ett par år senare och Hondan såld var det dags för en rolig brukis igen. Valet föll på Subaru Legacy GT-B av senare årsmodell, kombi så hela familjen med hund får plats- och med bekväm automatlåda. Vi har alltid varit stora supporters av Subaru Legacy som i Japan mer höll ”BMW-klass” i utförande än som i Sverige var mer tråkiga bruksfordon. Den spännande EJ20 Boxer-motorn med Twin-Turbo fungerar ypperligt i en glidare/brukis, och inredning samt åk-komfort är sannerligen i premium-segmentet före många andra JDM-modeller. Efter några veckors idogt sökande efter en bil som hade rätt skick, gärna lite extra godis i form av fälgar & avgassystem mm. så fann vi rätt viagra cost per pill exemplar: En 2002 årsmodell med E-tune II paketet vilket innebär massor av utrustning från canada pharmacy online fabrik. Att det varit en föregående ägare som verkar haft en stilmässigt hållbar plan med sin bil verkar också tydligt, snyggt diskret kjolpaket och fälgar som ger lätta rally-vibbar. Skicket var ändå det som gjorde bilen till det typiska ”Superior-köp” som vi genom åren gjort oss kända för genom hårt arbete och dedikation mot hög kvalitet:   Vi gratulerar Peter till ett bra köp, och ser fram emot att visa mer av bilen när den är i Sverige. Det är nog inte omöjligt ni kommer få se den på utställningar nästa säsong, med ännu mer godis från de bästa ”Made in Japan” tillverkarna. Är man beroende av äkta JDM så är man!

– – – – – Vi har flera väldigt spännande importer på väg till kunder, men har inte hunnit uppdatera i bloggen ordentligt. Men det kommer! Vill du hitta din drömbil direkt i Japan så föreslår vi att du läser VÅR GUIDE (KLICKA!) på hur det går till, sedan KONTAKTAR OSS direkt!


IMPORT FRÅN JAPAN PÅ VÄG: Nissan Silvia S15 Varietta (Cab) äntligen hittad!

30 januari 2013, 21:36

Bloggen har varit på lång vintervila sedan Superior Meet 2012, och vi har hunnit reflektera en hel del över året som passerat. En sak är säker inför denna säsong; vi går tillbaka i våra rötter som Sveriges främsta inom import av Japanska sportbilar. Vi ”ny-lanserar” med att ta hem en Nissan Silvia S15 ”Varietta”! – – – The Blog has been in a long winters sleep since Superior Meet 2012, and we’ve had plenty of time to reflect over the year thats passed us by. One thing is half life of viagra for sure for this season; we are going back to our roots as one of Swedens frontier companies when it comes to JDM-imports. We are re-starting it all by taking cheap viagra pills a Nissan Silvia S15 Varietta to Sweden! Det har gått makalöst fort sedan vi redan 2011 märkte av vilken otrolig respons vår mediadivision gav; men det bäddade för att att mycket annat fick ta ett tillfälligt steg åt sidan. Efter flera hundra importer av Japanska sportbilar sedan tidigt 2000-tal gav den höga valutakursen och lägre efterfrågan på bilar av hög klass en väldigt passande paus i den delen av verksamheten- till nu då som skrivet. Denna väldigt udda fågel faller sannerligen inte alla på läppen, men köparen (som vi ska presentera i ett framtida blogginlägg) var säker på sin sak: Detta ska bli kommande säsongs bästa Japanska glassbil man bara kan åka, med en tydlig touch av ”VIP-stuket” som föddes i Japan. Vi vet redan nu att en hiskligt fet uppsättning Work Meister S1 fälgar är på väg till bilen, och skeppat med i containern från Japan kan mycket väl ett kjolpaket av hög klass följa med. Vi vill glädja alla våra fans med att säga att detta bara är ett första steg i att gå tillbaka i Superiors rötter, och vi kommer fräscha upp main ingredient in viagra mycket kring det som varit den egentliga kärnan av verksamheten. Som ni även märker har vi på denna site gått tillbaka till Svenska språket, även om det kan bli inlägg och inledningar på engelska.

Vi har många saker på gång med www.superiorimports.se som ska underlätta er upplevelse av siten, tillsvidare får ni mer än gärna ge cialis 20 mg tadalafil feedback på denna Varietta på VÅR FACEBOOK. Som en uppföljning ska vi avslöja vem köparen är, och vilka bilar han ägt innan. Det är ingen blyg kille när det kommer till ”S-bodies” kan vi iaf. dela med oss!


Nu har vi äntligen officiellt Toyota Sprinter Trueno AE86 på våra svenska vägar!

16 november 2011, 17:29

Idag har vi ägnat oss åt lite kulturberikande här på Superior, för visst måste man få använda fina ord när det handlar om att officiellt få Japanska legendariska fordon godkända för svensk trafik? 😉

Vi har en lång meritlista vi faktiskt inte tänkt så mycket på när det gäller att vara ”först” med import av vissa modeller. Aldrig ”tävlat” inom det, och oftast är det en pain in the ass och rätt dyrt att vara uteslutande först.

Med denna var det likadant, och därför i kombination med en aktiv sommar där bilen rullade på en tillfällig registrering; så dröjde det ända fram tills nu innan det var klappat och klar.

Men vi grejade det, precis som vi på daglig basis gör när det gäller lösningar för JDM-import. Ingenting är omöjligt, även om det ibland krävs en längre och omständigare resa för att komma i mål…

Håkan ”DJ Skyracer” Eriksson var ändå tålmodig som få, och det belönade sig nu precis innan snön föll. Därmed = Sverige har fått sin officiellt första registrerade Toyota Sprinter Trueno AE86 från Japan godkänd och klar. Blir med största sannolikhet en ännu större snackis kommande säsong då Håkan ska fortsätta renovera bilen till ett fläckfritt Initial-D ”original-stuk”!

Han har redan med hjälp av bl.a. RAIDOPOWER och J-SPEC som sponsorer fått gott om hjälp för att få chassiet i nyskick och riktigt körglatt. Motorn är även den relativt ”färdig” och det blir i huvudsak en omlack och lite allmänt pyssel i karossen innan den är redo för säsong 2012. Som vi sa på hemresan, enbart saker man angeläget putsar med under en kall svensk vinter…

Vi tackar Håkan för förtroendet att importera en entusiastbil som denna, och bugar djupt till alla som uppmuntrat honom längs med resans gång.

OLD SCHOOL JDM är något vi mer än gärna sysslar med, oftast till kraftigt rabbaterade priser- KONTAKTA OSS om du drömmer om en ”gamling” DIREKT FRÅN JAPAN du med!


FEATURE: Story of importing the best JDM-sportscars directly from Japan!

15 november 2011, 19:11

We got another SUPERIOR SELECTED feature for you here, and this time we mean to give you a little story on the pride we take upon ourselves each time someone hires us to FIND THEIR DREAMCAR IN JAPAN.

Its been everything from learning the ropes and buying cheap cars for myself, to helping others tap into the market- and finally the start of a long future legacy where our established name really means something.

Because you can’t go around calling yourself Superior Imports for nothing, right? True, and its been a long road with many sacrifices until we can honestly say that requests such as this car come around. Here comes a little story which is a testament of our quality control which I will tell with the aid of JALLEGRAPHICS pictures…

When Alexander contacted me, because he was in the market for a Series 8 (= 1999- year model FD3S RX-7). All he wanted was something that would separate from the crowd, but really valued that we also have a long history of tuning rotaries since early 2000’s; well before Superior Imports AB was conceived.

He had saved up a budget which we felt was good enough to get him a very nicely conditioned example, but he wouldn’t mind if it had some aftermarket parts either. Naturally, dipping into the market over there is dangerous if you are looking for quality.

I often say prices for a awesome car are much better then for the ”entry” kind of conditioned cars we at Superior still feel are worth importing. Why? Because there are so many of them, and everyone are looking for the cheapest possible!

Figure out the math yourselves, but we found ourselves out on thin ice very fast. Even venturing to have a go at a Veilside Fortune authentic Tokyo Auto Salon car which boggled our minds a bit, since it was a bit beat down and in shabby condition- but still eventually demanded around 40 000 Euro (!!!) to bring home.

And you thought Veilside was pretty hyped over there, son you don’t know just how extremely big they are there despite everyone hating down on them in the eastern world…

Moving on we got a little picky about it, and then found whats eventually this should I say… perfect RX-7. We did come across it once before, but it was sold way beyond our budget and we laughed off that you would need a fortune to buy it (which is true if you look at the market for a ”finished” car of this quality).

But then one day it was back on auction yet again, and I gave Alex a call knowing how much we had stretched his budget once. Why not talk him into trying it one more time just so we at least could bid over the minimum offer?

It was not hard to get the young man aboard the train, and we placed the bid… which led to another ”unsold” result. Oddly enough, our partners in Japan received a call from the broker handling the sale of the car at auctions (its complex), and did offer us a price which was well under the last sold price. It was still over our budget, even though Alex craved it more then anything.

Life had to go on, but a week or so later- it was up on auction yet again. Nothing new, cars can pop up weekly at some destinations and it doesn’t automatically mean they are sold cheaper.

Sometimes they are actually way more expensive since a bigger auction site did a little scalping on a small site; so they can make profit selling them in their market which has a lot more bidders.

But we went once again with what funds we had available, and we actually did an exception in letting Alex get some ”credit” just so we could up his bid. Normally this is a total no-no as you:

1. Want to keep customers orignal budget.

2. Its impossible to offer a good ”final price” of the import if we are to stake it in any monetary way.

Setting those principles aside to get something really unique, we went for it and… as you know reading this article and viewing the spectacular pictures taken by our already mentioned SUPERIOR SELECTED photographer Hjalmar van Hoek @ JALLEGRAPHICS (LIKE HIS FB!)We got it!

The story has just started here, but after a few long months we have to fast-forward and just let the above pictures speak their distinct language. This is as good as it gets when looking in Japan. And I want to thank Alex for having confidence in that Superior is all about brokering your hard-earned cash on the best possible deal out there instead of giving ourselves a good pay-day and finding something ”just OK”.

Lot more to tell about this beauty, but since it arrived so late and only had time to attend our Superior Meet before it went for winters rest- I can safely say 2012 will bring a lot of material worthy reading with this RE-Amemiya wide body winning RX-7 in the middle of it.

If you have any questions about the car or IMPORTS FROM JAPAN– don’t hesitate to comment below or CONTACT US right away!


Kort om läget i Japan nu och hur det påverkar importen av t.ex. BNR34?

11 oktober 2011, 17:58

Fick idag ett samtal från en herre i Superior Drivers Club som funderade på att ”uppa” sig från sin Nissan Skyline R32 GT-R till Master Godzilla BNR34 istället via import från Japan!

 

Han var nyfiken på hur priserna låg där, och hur det förehöll sig från den marknad som finns i UK (som vi oftast avråder ifrån, men undantag finns ju).

 

Senare var det någon som ställde samma fråga på ett forum, om hur den Japanska krisen påverkat IMPORT DIREKT FRÅN JAPAN som är en av våra starkaste sidor i verksamheten. Vi kan ha det sammanfatta båda frågeställningar på detta vis:

 

Minus: Valutan har skjutit i höjden, på endast ett par veckor har den stuckit med 10-15% beroende på hur du räknar. Självklart innebär det att prislappen på din JDM-import höjs lika mycket.

 

Då ska vi inte glömma att sedan den tyngsta finanskrisen har yenen gått upp säkert 25% efter att ha legat stabilt väldigt länge- ett tag dippade den faktiskt ner i samma nivå som US$!

 

Plus: Givetvis tvingar krisen många i Japan att sälja sina bilar, men då det är exporten som blir allra mest drabbad så ska man inte dra för höga växlar av detta än. I en rätt komplex ekvation jag knappt själv kan förklara så går priset faktiskt ännu upp på vissa modeller ännu.

 

Däremot har givetvis den bristande efterfrågan från utlandet då valutan är dyr gjort att efterfrågan sjunkit drastiskt. Och vad säger amatör-ekonomen i dig om detta? Jo, att minskad efterfrågan = lägre priser!

 

 

Summa: Jag skulle vilja säga att för de bilar vi ändå handlar med, dvs i ”premium-klass” och exemplar utöver det vanliga- så är läget bara aningen dyrare. För att då återknyta till BNR34 förfrågan så ligger de på ett ungefär kvar på samma pris som innan.

 

Då är ni även nyfikna över hur de kan fightas med priserna borta i UK…? Jodå, (positivt) överraskad så finns det som man alltid sagt inga ”för bra för att vara sant” exemplar när man vill ha något i lite finare klass.

 

Utan det är bilar långt över 10 000 mil som hamnar ~300 000:- SEK hemma och klart om man ska värdera tid/utgifter realistiskt. Dom pengarna så kliver man in i vårat minimi-krav på bilar från Japan. Vad väljer du hellre då? 😉

 

Japan förblir alltså ännu ett starkt kort, även om många prisvärda modeller och ”klipp” tyvärr inte går göra under den berömda -100 000:- gränsen. Men vi ger alltid ett ärligt svar om det är värt att ge det ett försök att SÖKA DIREKT I JAPAN här under vintern beroende på den budget du har tänkt lägga. KONTAKTA OSS så får vi se…? 🙂

 

Förfrågningar börjar ramla in nu och timingen för att ha gott om tid på sig att leta samt få hem i god tid till våran är runt hörnet.

 

Fega inte utan KONTAKTA OSS som sagt redan nu om att hitta din drömbil från Japan till säsong 2K12!


Brennas auktionsklipp: Toyota JZZ30 Soarer vs Supra MKIV!

20 juli 2011, 10:17

15424-206745Detta inlägg skulle vår kära Micke_J kunna skriva, eftersom han är Soarer-kungen själv och nästan är allvetande när de gäller modellen. Men eftersom han är nere och steker på rivieran så tar jag på mig uppgiften! 🙂

 

Hade ju privilegiet att ha rattat en Toyota Soarer 2.5TT som förstabil, även att de inte var tänkt så. Men så blev de.

 

Long story short. Köpte min Soarer 2005, och var andra ägaren av Soarer i landet (vad vi känner till). Guess who was first –> Micke_J.

 

Ung och ovetandes så tar man kontakt med Micke för att kolla så mycket man kan angående registrering och annan nyttig info. Och så lärde vi känna varandra.

 

15424-501147Hur som helst så är det en sjukt trevlig bil att köra. Otroligt bra komfort med sköna säten och stötdämpare som anpassar sig efter hur du kör (finns på de flesta JZZ30).

 

Toyota Soarer som gjordes mellan 1991-2001 är ju en Lexus-modell som utanför Japan heter Lexus SC. Den finns med V8(SC400), Rak 6a(SC300) samt en 2.5 liters rak sexa med dubbelturbo. Som Lexus finns den bara med V8 och NA I6.

 

Det är med 2.5TT motorn som Soarern blir intressant. Med 1Jz som motorn heter, lillebror till Suprans mäktiga 2JZ; så är den nästan lika trimvänlig som Supran. Många delar i motorn är faktiskt identiska. 1997 uppgraderades 1JZ med VVTi-topp och singelturbo, men den var fortfarande på 2.5 liter samt 280hk.

 

Varför skulle man då välja en Soarer framför en Supra undrar en del? Ja för det första så kan man komma undan rätt billigt med Soarer om man jämför med Supra. Det är sjukt mycket bil för pengarna. Den körkomfort som Soarer erbjuder är svårslagen. Det är riktigt ”sportig lyx”!

 

Samtidigt, om man slänger ut de sköna men tunga sätena så gör man den lätt till ett monster på bana eller för drifting! Sen så tycker jag personligen att Soarer ser riktigt bra ut. Inte original kanske, men med små modifikationer så kan man få den att se riktigt fet ut! 🙂

 

130_0506_15ztoyota_vertex_soarerfront_side_viewMen sen är ju Supran en rätt svårslagen bil. Mångas drömbil, som ändå är inom rimliga gränser. Suprans popularitet steg ju till skyarna efter The Fast And The Furious. Nästan alla som har ett bilintresse vet vad Toyota Supra är och står för.

 

Dock är ju Supran ganska ”vanlig” bland Sveriges JDM-bilar. En riktig dussinbil om man nu bortser från allt relativt logiskt tänkande..! 😉

 

Skulle jag stå inför detta val, så hade jag valt en Soarer vilken dag som helst. För det första så tycker jag med rätt modifikationer, att de är en riktigt snygg modell. Samt att den är mycket ovanligare än Supran. Ovanligt gillas! 🙂

 

170624-2056221 Kommer ihåg när jag precis hämtat min Soarer och gled runt i O-hamn. Folk vände sig om och stod och gapade, för att de aldrig sett en sådan modell innan. Nästan ingen visste vad de var för bil. Det var många som kom fram och frågade vad de va för sorts bil?

 

Har även fått sjukt mycket kommentarer på garaget.org av folk som aldrig tidigare sett en Soarer innan de gick in på min sida.

 

Tycker sådant är riktigt kul, så lite därav man själv och Superior gillar ovanliga bilar och våga prova okänd mark för andra! 🙂

 

Man kan kalla detta inlägg som ett litet PR-inlägg för Toyota Soarer, för Alla som läser detta vet ju vad Toyota Supra är och vad de står för redan 🙂

 

Vi på Superior Imports AB har tagit hem en del Soarer genom åren. Så har du funderingar om Soarer, så fråga gärna mig eller Micke genom att kommentera nedan inom ämnet. Finns även en riktigt kunnig kille vid namn Edin Bilal inom Superior-familjen. Även han harbytt från Soarer till just Supra, med för/nackdelar i efterklokhet- så tveka inte på att rådfråga oss om de är något ni undrar!

 

Går du och är sugen på att köpa en Toyota Soarer eller en Toyota Supra via DIREKTKÖP I JAPAN? Tveka inte på att höra av dig till oss, så kanske vi kan hitta Din drömbil åt dig!

 

Bjuder på ett litet galleri med bilar som antingen har blivit hemtagna av oss på Superior Imports, eller har någon stark ”connection” till oss! 🙂

 

 

Mickes kommentar: Detta måste vara en av de frågeställningar som man i de ”tidiga åren” ofta fick svara på. Nyfikenheten på ett alternativ till Toyota Supra när de började bli vanliga fick många att fråga, och vi har sålt en del riktigt fina Soarer genom åren.

 

Inlägget fick mig faktiskt längta till min egna Soarer som legat i dvala denna säsong då projekt med siten prioriterats. Kanske skulle lufta den en sväng med nytt chassie och rätt stance för bara en träff…? 🙂


Ännu ett busigt nyförvärv på väg från Japan; Nissan Skyline HCR32!

16 juli 2011, 03:42

 

Kul med att sista pusselbiten i den container vi får kalla en av de mest spännande hittills fick något i den något mer prisvärda busbils-klassen, men ändå håller våran normala väldigt höga standard inom JDM-import; Nissan Skyline R32 GTS-T (HCR32):

 

 

Tycker den passar väldigt bra ihop med en annan äldre Skyline vi har på väg hem i samma, eller vad säger ni? Grymt skön look och lär vara ett underbart tidsfördriv när man tittar i speclistan (mer om det när den kommer erbjudas till salu inom kort):

 

 

Prisklassen för den lär hamna en bit under 100 000:- strecket hemma och klart så helt klart bland de mer prisvärda bilar vi tagit hem på bra lång tid!

 

Går jättebra att KONTAKTA OSS om du tycker redan nu den ser helrätt ut, mer info om bilen kommer så fort kontoret återkommit från sin semester! 🙂


Nissan Silvia S15 Spec-R av hög kvalité på väg hem från Japan till Adam!

14 juli 2011, 02:55

Vi har surrat lite om att nästa container med bilar som kommer till oss DIREKT FRÅN JAPAN bli något Legen… (wait for it) …dary när det gäller hur spännande mix och kvalité som finns i den.

 

Det är som vi säkert nämnt ett par gånger alltid 4 stycken JDM-bilar som skeppas tillsammans, och här avslöjar vi ett nyförvärv som vi fixat åt Adam Olsson från Hallstahammar; en Nissan Silvia S15 Spec-R -02!

 

Finns en lång story bakom och likt de flesta som anlitat oss för att komma åt det lilla extra som bara finns i Japan, så är det ännu ett skolexempel på vilka godisbilar som finns där. Man blir nästan lite ”torsk” under resans gång när man märker vilka otroliga bilar i ”premium-klassen” det finns när man väl kämpat sig över våra hårda minimi-krav på en JDM-import.

 

 

Adam sökte just något som skulle ha godis eller skick som gjorde det värt den långa resan och väntetiderna, och jag vågar påstå att det blev jackpot denna gång.

 

Detta ex. är relativt ”färdigt” men höll ändå ett grymt cleant stuk som det karossmässigt går bygga vidare på.

 

Den riktiga behållningen är dock det man inte ser. Smockad med allt från gott om godis i chassie, uppgraderad koppling & diff samt en hel del väss i motorn- så lär detta bli en körmaskin som heter duga.

 

Som vanligt är det bara namnkunniga märken som HKS, Tomei eller Cusco som förre ägare noga valt ut, glöm Kina-crap som man här i Europa tråkigt nog ser börjat dominera JDM-scenen…

 

 

Vi lär återkomma en del till denna pärla till S15 men låter er kika lite på bilderna först, lite tråkigt ljus på den underbarta Nissan TV3 lacken bilen har. Men räcker ändå för att väcka mycket ”ha-begär”…

 

 

Vi har god erfarenhet av Silvia S15 och tar gärna emot FÖRFRÅGNINGAR om att ta hem din DRÖMBIL DIREKT FRÅN JAPAN. Man kan aldrig vara nog tidigt ute för att leta efter den…

 

Grattis än en gång Adam, och vi tackar för förtroendet att få ta hem ännu en JDM-pärla till Sverige!


Brennas Auktionsklipp: Extremt el. Original? Vad importera från Japan?

8 juli 2011, 14:44

4iuzcwb6lua4jzkedptrxzojdqxpbttfsc4oq2ixkqxkoyyeblbbayigguoumweizxpznhupquDet kan ju vara svårt att hitta det man söker, sådär precis på pricken att de passar.

 

Så då är frågan: Ska man leta efter en bil som är original eller ska man försöka hitta sig något färdigbyggt som är coolt, men inte riktigt som man tänkt sig?  T.ex någon gammal demobil eller driftingbil.

 

När de gäller originalbilar så är utbudet i princip hur stort som helst. Beroende på modell givetvis. Men generellt så finns de mycket att välja på.

 

Demobilar däremot, växer ju inte på träd. Men det kan va värt att hålla utkik, för då och då så dyker de upp något riktigt intressant.

 

4iuzcwb6lua4jzkedptrxzojdqxpbttfsc4oq2ixkqxkoyyeblbbayigguoumwsvdp5awwnphr Är det så att man sitter och letar efter en fet, färdig bil, och hittar en på auktionen. Så kan de vara lätt att priset springer iväg. Speciellt på Demobilar.

 

Ett exempel, när jag ändå trycker upp bilder på Rx-7or. Vi hittade och budade på en av Veilsides demo-rx-7or åt Alex från Ö-vik. Kommer inte ihåg vad de slutgiltiga budet låg på, men de var HÖGT!

 

Nu hittade ju vi något som i mitt tycke ser mycket bättre ut åt Alex, så de kanske va bra att just den bilen sprang iväg i pris! 🙂

 

Men de är ju också tack vare The Fast And The Furious-filmerna, som just dessa bilar är så hypade. Det går faktiskt få tag i demobilar till rimliga priser också.

 

4iuzcwb6lua4jzkedptrxzojdqxpbttfsc4oq2ixkqxjfbuf7v36rvnz1mu7kvvdyoakomp1emSamtidigt så kan de ju vara värt att räkna på vad de skulle kosta att köpa en bil som är original, och bygga ihop den precis som man vill. Det kan ju faktiskt löna sig, och även om de kanske blir liiite dyrare i längden så har du ju bilen precis som du själv vill ha den.

 

Som ni ser så blev de mycket snack om just Mazda Rx-7 i detta inlägg tack vare exempel hit och dit. Men det passar ju egentligen utmärkt eftersom Vi på Superior Imports AB är experter på just Rx-7! 😉

 

Hur som helst, så finns de något för alla i Japan. Nästa container som ska lastas av inne på ”Superiorground” är ju ett perfekt exempel för det. Med bilar som Alex feta Rx-7, Adams godispåse till S15 (bilder kommer i helgen) samt den otroligt feta 80-tals Skylinen Micke_J köpt till Superior Workshop Växjö som demobil! 🙂

 

 

 

 

Och på tal om S15, så hittade jag en Silvia S15 på auktionen som jag tror alla S15-älskare kommer att gilla! Jag hade gärna bytt ut min kära Subaru Legacy B4 RSK Blitzen mot den! Hittade även en (enligt mig) väldigt osnygg Skyline R33 GT-R som kan va kul att titta på. 🙂

 

Har du frågor eller går du och funderar på att köpa bil från VÅRAT LAGER eller DIREKTKÖP I JAPAN. Så tveka inte på att höra av dig.

 

 

———-

 

Gillar verkligen Brennas bloggande, ibland kan det vara bra med lite allmän info om auktions-handel i Japan som fortfarande är vårat absolut starkaste kort. Har bara inte haft lika mycket tid själv att skriva om det.

 

Visst verkar kommande containern vara något worth waiting for däremot…? 😀


JDM-dröm uppfylld: Nissan Skyline DR30 Turbo RS-X på väg hem!

3 juli 2011, 23:29

Ni som följt VÅRAN FACEBOOK (GILLA OSS!) vet att jag teasat lite om en gammal japansk bil som vi nyligen köpt DIREKT I JAPAN till oss själva. Well, its official; Nissan Skyline DR30 Turbo RS-X är modellen vi slog till på!

 

 

Vet inte hur mycket man ska romantisera detta, men fy sjutton så roligt det känns personligen att äntligen göra mer än bara ”predika” om hur folk borde satsa mer på det grymma gamla pärlor som finns i fjärran öst.

 

Denna modell är nog rätt så underskattad utanför Japan, men vi som sett bl.a. ”Super silhouette” racingserien som pågick under 80-talet så var det inte råare än denna modell (starkaste effektmässigt på sin tid, såklart!).

 

Det var dessutom den första Skyline med turbo också, vilket givetvis bidrog till att man själv valde denna generation som också är relativt prisvärd jämför med t.ex. de 10+ år äldre KGC10.

 

Just detta ex. är inte såpass finkänsligt av sig utan har uppenbarligen gått hårt på bana när man ser ingredienser som overfenders, GT-vinge, bur och rensad inredning. Funkar utmärkt för mig, som söker en känsla före att vara nördigt entusiastisk med orginal-utförande etc.

 

 

Bilen har sina battle scars och kommer som första station så fort den är reggad hamna hos Superior Workshop Syd i Växjö där Dan Toresson och hans gäng ska få ge den lite kärlek. Sen ska vi se till att den hörs, syns och väcker uppståndelse så gott det bara går kommande säsong.

 

Kanske en liten film av SUPERIOR MEDIA hinns med innan hösten blir för kall för en snart 30 år gammal Japan? 😉

 

 

Helt klart så känner man bara själv av den glädje som är i kroppen efter detta närmast spontanköp; att det finns mer mark att vinna med att plocka hem lite äldre Japanska sportbilar. Understryker det jag säger om att känslomässigt får man otroligt mycket för pengarna. Strunta i att vara snabbast, snyggast eller något sådant- bara köp och njut…!

 

…men jag kan lova att jag sällan fått så mycket frågor om en bil på väg som denna ”skrothög”. Uppmärksamhet verkar den med andra ord fixa rätt bra. Kul! 😀

 

Tveka inte att KONTAKTA OSS om du alltid snuddat drömmarna om en riktigt udda entusiastbil eller ett objekt som verkligen skiljer som från mängden att bygga på. Vi hjälper med allt inom JDM!


Toyota Aristo i Japan: ”Vill bara ha en bil och skrapa omkring med…”

29 juni 2011, 15:22

Bara ett kort inlägg och ovan quote från SIR_PIERRE när han förra veckan var i impulstankar om att köpa en Honda S2000 och göra Hellaflush på. Han är ett stort fan av den genrén och allt som har med stance och dylikt att göra (du kan ofta se vulgärt balla bilar av det slaget i hans EGNA BLOGG, check it out!)

 

Denna Toyota Aristo JZS161 fann jag en av nätterna nu senast när man jagade bilar, vad kallar de mest lärda detta stuk för. Kanske på gränsen för oni-camber men ändå galet vilt och välbyggt JDM-hellaflush:

 

Vet iaf. att det förutom en massa skrapande även skulle behöva bytas däck baktill minst en gång per säsong, och den skulle nog inte vara så bekväm att köra heller men… helvete vad fet den var!

 

 

Alltid en viss känsla av vemod när man under högsäsong inte kan köpa in några lagerbilar utan bara kör på uppdrag, många bilar man hade lagt ett skambud på ifall det fanns större kassa för det. KÖPA DIREKT I JAPAN är mer eller mindre som att ha tillgång till en guldgruva av unika bilar…

 

Idag är det fullt med ärenden på agendan, men ett till galleri från GATEBIL MANTORP 2011 av JAMedia.nu ska vi hinna med innan kvällen är över!


Årets impulsköp 2011; teaserbild på kommande gammal pärla!

28 juni 2011, 04:03

Ni som GILLAR OSS PÅ FACEBOOK kanske fick nys om att man nyligen råkade göra sig ett litet spontanköp DIREKT I JAPAN. Vi berättar så lite som möjligt om det nu, och bjussar bara på två teaserbilder av de ca 50-talet jag fått inatt på det kantiga åbäket…

 

 

Tror detta var den mest vältagna och estetiskt bästa bilden, men (hoppas iaf) om ni är nyfikna på själva objektet och vad det blev så blir det nog ett par spännande dagar framöver då jag på VÅRAN FACEBOOK kommer lägga ut fler och fler bilder. Vad sägs om en om dagen i snitt? One more:

 

 

Börjar det brännas lite? Kanske inte en så smickrande, men ack så charmig bild! Vet att de mest inbitna läsarna vet vad detta är, men låt oss hålla uppe charaden ett tag och hoppas ni kommer digga mini-följetongen PÅ VÅRAN FACEBOOK närmsta veckan. Sedan publiceras ett helt galleri istället…

 

Är faktiskt riktigt kul att känna det där pirret i magen igen över något, trots att det finns risk att Superior Workshop Växjö med Dan Toresson i spetsen kommer behöva skruva en del på bilen i fråga under hösten/vintern… 😉


Dagens Youtube med ett dolt budskap: Tomica Skyline DR30 Race!

9 juni 2011, 11:34

Kan ni förstå det dolda budskapet…?

 

httpv://www.youtube.com/watch?v=q7RPrdHzZR0&feature=related

 

…någon kommer bli väldigt upprörd när man kläcker ur sig vad som hänt inatt. Men kanske mjuknar efter att ha sett ovan video? 😉


Längesedan det bloggades om auktioner och retro-JDM?

7 juni 2011, 11:22

I takt med att event efter event avlöser varandra och klipp från SUPERIOR-TV och SUPERIOR MEDIA bara väller ut, så kan man ju få känslan av att våran huvud-syssla kommit på snedden lite?

 

Men så är inte fallet, däremot saknas väl tiden bara att blogga lite om det. Måste ju även kicka igång våran examinerade praktikant BRENNA som varit dålig på att blogga sista tiden, mycket p.g.a. nytt jobb så det är förlåtet- men ändå… 🙂

 

Har haft ett uppdrag ett tag nu att leta lite äldre Nissan, men priserna är under högsäsong lite väl höga även om man såklart inte kan sätta rimliga värden på entusiastbilar. Idag sprang man på något man tyckte var väldigt märkligt vid första anblick, men sedan faktiskt blev ”fulkär” i (kan man bli det, ett derevat av order ”fulsnygg”?!).

 

 

Detta är alltså en HGC211 Skyline som hottats lite enligt ett stuk som kallas Super-Silhoutte om jag inte minns helt fel. Detta mynnade sedan även ut till ”Bozoku” som är en tolkning av detta med överdrivna frontläppar, vingar och sidokjolar.

 

Har nog skrivit ett inlägg om det för något år sedan, om det mest brutala (enligt mig) som gjorts på Japansk mark inom racing. Nästan lite ”Grupp B” fast på en bana känsla över det, detta klipp förmedlar känslan väl:

 

httpv://www.youtube.com/watch?v=mfOXI2vPacw&feature=related

 

Hmm, kanske inte en tydlig dragning till ovan bil ändå. Men då hittade man en äkta DR30 Skyline istället med helt rätt stuk från den tidsåldern:

 

 

Tyvärr förbjöd Gzon mig på några impulsbud i detta skede av säsongen, men alla ni vet att OLD SCHOOL JDM är något vi är väldigt stora fans av och försöker sprida så gott vi bara kan.

 

Därför extra kul att se en viss Datsun 240Z från Dalsland röna stora framgångar på olika träffar, även om den idiotiskt nog inte verkar plocka pokaler. Tänk att en så gammal bil ändå hamnar under ”nytänk” kategorin…?!

 

 

Nåväl, ska fortsätta här på kontoret nu efter rundan på de Japanska auktionerna är avklarad. Senare idag kommer fler bilder från VINGÅKRATRÄFFEN och vi har ju även lovat er en TRAILER AV SUPERIOR MEDIA ikväll klockan 20.00 här i bloggen…

 

När ska någon mer våga anlita oss för ett tvättäkta JDM köp DIREKT FRÅN JAPAN? Vilar en helt sjuk potential av tuffa byggen som skulle dominera scenen om man bara vågade…

 

…kanske får man själv plocka hem något bara för att visa var skåpet ska stå! 😉


Brennas auktionsklipp: Subaru Legacy B4 RSK, klockren bus-brukis!

4 maj 2011, 05:05

b4rskDå var man igång igen efter några tuffa inledningsveckor på jobbet i Forsmark. Något sliten men med stor skrivlust!

 

Marcus ”Brenna” Brenander var namnet för er som hunnit glömma, även känd som Mickes praktikant för ett tag sedan. 🙂

 

Tänkte sticka in med ett inlägg om Subaru Legacy B4 RSK. Tycker de passar utmärkt då Vi tagit hem ett antal ex. av denna modell. Samtidigt som de står två st B4 RSK i lagret TILL SALU just nu och väntar på nya ägare.

 

Ska ju inte heller sticka under stolen med att de är ett ypperligt läge att nämna att min privata Subaru Legacy B4 RSK Blitzen är till salu. 😉

 

beedturbo2Kan ju börja med att säga att detta är en sjukt rolig och praktisk bil. Den Bästa bil jag haft faktiskt.

 

Ett ganska bra betyg eftersom jag kört Toyota Soarer och Nissan Silvia S15 innan, samt en massa billiga skitbilar som tidigare brukisar.

 

Men omständigheterna då gjorde att jag bestämde mig sedan för att bara ha en bil. Och då föll valet på en Legacy B4 RSK, och jag ångrar mig inte en sekund. Grabbarna på Superior hade öst beröm över modellen, och som sagt så vart man inte besviken när man väl fick sin!

 

Lite allmän info om RSK:n. Den kom 1999 och gjordes fram till 2003 (Facelift kom -02 för både B4 RSK och Blitzen). Under huven sitter det en 2 liters boxer 4:a med twinturbo på 280 friska hästar (260 med automat). Och med en vikt på strax under 1500kg så går den faktiskt riktigt bra!

 

Blitzen, som jag kör. Är resultatet av ett samarbete mellan Porsche och  Subaru. Porsche har bl.a designat kjolpaketet, fälgar och inredning. Färger brukar också va något som kommer med Blitzen och skiljer från normala utbudet.

 

be5-125312seatbFörutom den starka ”Premium red” som är exklusiv för bara Blitzen (självklart så finns Blitzen i andra färger), så är de ofta skinnklädsel som utmärker sig. Här har ni ett inredningsexempel på min Blitzen (sätesvärmare är gött på en JDM-bil).

 

B4 RSK finns även som kombi, men går då under namnet  GT-B. En trevlig familjesleeper som ingen Svensson-Volvo eller Saab har någon chans mot! 🙂 Även Blitzen finns som kombi.

 

Ni som var på Elmia kunde ju spana in  Eliza’s stylade GT-B. Kanske inte så mycket sleeper i just de utförandet men en riktigt fet bil som går bra och är väldigt praktisk! Klockren som bruksbil kan man säga. 🙂

 

 

Jag har kört med min Blitzen under 2 vintrar nu, och är verkligen nöjd med bilen och jag brukar den väl.  Har kört strax över 3000 mil sedan jag hämtade den. Fick också beröm på besiktningen senast för att jag hade en bil i så fint skick. Speciellt undertill, men det är inget ovanligt när det är Japan-importer. De brukar hålla otroligt hög klass med enormt lite rost undertill. Blir väl så när man inte använder salt på vägarna?!

 

169520-17440361Men man behöver inte vara rädd för att bruka dessa bilar på vintern här i Sverige. Så länge man sköter om bilen och tvättar den ordentligt och hyffsat regelbundet.

 

Måste även berätta om ytterligare en specialmodell som är mer speciell än alla Blitzen och Limited editions som finns hos Legacy! Nämligen Subaru Legacy S401!

 

En version som kom 2003 och har i princip allt som STi-katalogen har att erbjuda. En version som endast byggdes i 400ex, och är utrustad med läcker svart läderklädsel, 6vxl låda, 18″ fälgar och 293hk istället för B4 RSK’s 280hk. Dock finns inte S401 som kombi.

 

Är du sugen på en B4 RSK, Blitzen eller kanske tillochmed en S401!? tveka inte på att höra av dig angående DIREKTKÖP I JAPAN. Annars finns de två otroligt fräscha exemplar i lagret som står och väntar på att just Du ska höra av dig! 🙂

 

legacy00stigrillsample3

 

I galleriet finns bilder på Min Blitzen samt ett tidigare ex från innan faceliften där ni klart kan se skillnaderna i bodykitet. Enjoy!

 

 

Mickes kommentar: Skönt att ha ännu en pusselbit i våran familj tillbaka, stackars Markus får slava järnet på kärnkrafsverken för att få en skön lön i slutet av månaden. Bra val av bil då vi som sagt har två idealiska TILL SALU JUST NU.

 

Hade inte heller tackat nej till sen S401 modell, och denna generations är ändå inte omänskligt dyr (om man kan komma över en). Alltid kul med inslag om allt det roliga som man kan finna i Japan, och som Marcus skrev är det bara KONTAKTA OSS för alla sorts frågor om import etc! 🙂


Brennas auktionsklipp: Nissan Silvia S15, en personlig favorit!

13 april 2011, 16:26

dinodc-w007Det har varit en hel del S15 i skallen på sistone, då man gått och blivit sugen på en sådan leksak igen!

 

Så jag tänkte dra ihop ett litet inlägg om just Nissan Silvia S15. Visst de är en av de kändaste japanska bilarna. Modellen syns i drifting-filmer världen över.

 

Men de brukar alltid finnas något som inte alla vet… 🙂

 

Nissan Silvia S15 gjordes mellan 99-02, och kom med två st motorval. Spec S, (SR20DE) 4cyl sugmotor på 165hk med 5vxl manuell (160 med automat). Och Spec R, (SR20DET) 4cyl Turbomotor på 250hk med 6vxl manuell (225 med automat).

 

variettaroofDet dom flesta känner till om S15 är snygg, snabb, lätt (endast 1240kg) och rolig bil som sägs varaDen ultimata driftingbilen”. Så därför tänkte jag hoppa över den biten och gå in på något som inte lika många vet om.

 

Nämligen Varietta. Ja Nissan Silvia S15 finns som plåtcab. ”Shit vilken klockren sommarbil” kanske några tänker då. Jovisst, de är en schysst cab som ser hyffsat bra ut (nedcabbad iaf). Men de finns ju en ”downside” med denna härliga sommarbil.

 

Nissan Silvia S15 Varietta finns bara som Spec S = sugmotor! Tyvärr tycker jag, då jag gärna hade sett Variettan med Spec R motorn. Men de är väl en bil som passar sig mer till den som vill glida än att köra fort och ligga på bredställ genom stadens korsningar. Den är väl inte heller helt slö då bilen ”bara” väger 1360kg. Inte så pjåkigt för en plåtcab?

 

Variettan är framtagen av Autech, som är ett dotterbolag till Nissan. För er som inte har så stor koll på Autech, så har de tagit fram modeller som Stagea 260RS, Fairlady Z33 Nismo 380RS, Skyline R33GTR 40th anniversary (som är 4dörrars) plus ett antal till.

 

large_77677-1045612Dock föredrar ju jag den vanliga S15 Spec R. Den ser mycket bättre ut om du frågar mig, då jag tycker att Variettan ser lite lustig och ”bullig” ut när taket är på.

 

Måste säga att jag saknar min gamla S15, och de är inte helt omöjligt att de blir en till när min Subaru Legacy B4 RSK Blitzen väl är såld. Det är min gamla pärla ni kan skåda på bilden här bredvid, men även uppe i sidhuvudet så dyker den upp ibland, tillsammans med två st otroligt feta kärror som numera rullar i Norrköpingstrakten… 🙂

 

Är du sugen på en S15 spec R eller kanske en Varietta, så tveka inte på att höra av dig till Micke angående DIREKTKÖP I JAPAN. Jag personligen rekommenderar S15, då de är en otroligt snygg och rolig bil som får folk att vända på skallen.

 

 

Mickes kommentar: Minns mycket väl när Brenna fick sin Silvia och genast gladde sig över den högre och bokstavligen lättare busfaktorn vs Toyota Soarer som han hade innan. Det är helt klart en av de snyggaste och modernaste busbilar vi har, sen kan man självklart väga vad radfyran har att komma med mot en wankel eller rak sexa- men en bil med massa upsides som passar ungdomen klockrent!

 

Brukar ofta få prisförfrågningar om dessa, och det är givetvis omöjligt att uttala sig om dom då det finns massor av exemplar med reparationshistorik- eller som är rätt sönderkörda = kan verka billiga. Men ska man ha en som vi vågar kalla en Superior Import så kommer man långt med ca 150-170 000:- hemma och klart. Något att fundera på kanske, specielt nu när yenen sviktat lite och krisen medfört lite lägre priser…?


GALLERI: Mazda RX-7 RE-A, C-West N1 widebody på väg från Japan!

9 april 2011, 17:09

Vi presenterar ett komplett galleri färskt från vårat ombud i Japan på vårat senaste inköp i Japan, en Mazda RX-7 Type-RS beställd via DIREKTKÖP I JAPAN av Alex!

Bilen beställdes av oss med krav på att det skulle vara något top of the line och i antingen enormt bra skick, eller att den var väldigt påkostad med kvalitets JDM-delar.

Efter ett par veckors sökande dök denna best upp precis som vi precis varit i luven med Veilside Japan över deras hutlösa överpriser på en RX-7 med Fortune widebody. Vi bommade den i första taget då prislappen var för hög mot våran budget, men när den sedan dök upp igen (blev osåld) så gjorde vi ett nytt försök och kunde trots ojämn valutakurs vinna den!

Otroligt nog kändes det som vi kunde slå båda våra kvitterier vi tänkt kompromissa mellan, och hitta en bil som både var otroligt välskött (4700mil!) och dessutom väldigt påkostad med eftermarknadsdelar- utan att för den delen vara en racebil som krävde lite arbete.

Man kan tydligt se att t.ex. skick på de kanonfeta Advan T7 19″ fälgarna är perfekt och likaså lacken på bilen. Passformen på de numorösa antalet RE-AMEMIYA N1 Widebody delarna och C-WEST fronten gör att bilen ser ut som något riktigt elakt Mazda själva har släppt från fabrik.

Väldigt sällan man ser en såpass ekiperad bil ändå bibehålla ett stilrent stuk med klockren passform. Att säga att man längtar efter att se den in real life är en grov underdrift!

Vi på Superior Imports vill tacka Alex för förtroendet att låta oss leta upp hans drömbil. Vi har märkt av att det runtom i branschen inte är speciellt tacksamt att vara någon som drömmer om något utöver det vanliga, och efter långt och dedikerat sparande har ekonomin för att kunna uppnå den visionen.

Att förvalta en större budget verkar på pappret som världens lättaste uppgift, och så må vara fallet om man dessutom bara är sjukt angelägen som köpare att hitta något.

Men det är där vi helt uppriktigt sagt tar ett ansvar för att kunden inte ska spendera sina pengar på vadsomhelst. Genom åren har vi otaligt många gånger tagit hem bilar bevisar exakt vad vi menar, och folk blir lika förvånade varje gång- hur kan den vara så fin…?

Det är enklare än du tror, för oss iaf! DIREKT I JAPAN på de olika auktionerna och vårat nätverk av partners därborta finns alla premium-exemplaren! De kostar mera än det genomsnittliga liket via UK-import, men är samtidigt mycket fräschare och bättre utrustade. Dessutom med klar historik över om de varit krockskadade innan eller inte.

Vi kommer denna säsong gå på offensiven i att visa hur en riktigt bra JDM-import ska se ut. Med bl.a. våran satsning på en Superior Drivers Club där alla våra trogna kunder faktiskt ska visa var skåpet ska stå, på bästa möjliga vis; med sina egna bilar och brinnande intresse!

Är du därför likt Alex som köpt denna pärla på väg hem nu, otroligt intresserad av att köpa en Japansk sportbil– ta då jättegärna först och besök oss på något av våra EVENTS DENNA SOMMAR bara för att ta en liten titt. Prata lite med tidigare kunder, och själv sedan avgöra vad din magkänsla säger om vart du ska vända dig för din import.

Vi skäms inte för att säga att vi helst handlar med bilar i högre klass än genomsnittet. Men det är också därför vi till varje spekulant som funderat på att komma billigast undan med sitt bilköp; hellre sparar några månader eller t.o.m. ett år extra- för att verkligen få valuta för pengarna och framförallt göra sitt drömklipp direkt istället för efter en massa arbete/kronor senare på ett billigare objekt…

Återigen tack till Alex, som med tålamod och förtroende placerat hos oss nu har sin RX-7 drömbil på väg hem med norra delen av landet som slutstation.

Hoppas flera finner detta lika inspirerande som jag, känns kanonkul att Japans skatter kommer till Sverige- och vi kommer fortsätta med detta i många år framöver! 🙂


Veckans Galleri: Godis som Widebody Soarer och roliga familjebilar!

6 april 2011, 09:23

soarer1Ja, då har man suttit och spanat på auktionerna igen. Hittade också en del trevligt som jag tänkte dela med mig av.

 

Hittade bl.a denna otroligt feta Toyota Soarer med widebody kit. Har ju själv haft Soarer, så är ju svag för dess linjer. Så man skulle ju inte tacka nej till att trycka in denna i garaget bredvid Silvian och Forestern som redan står där (Iallafall när jag blundar). 🙂

 

Gillar ju också stuket med röd bil och guldiga fälgar. Tycker det passar galet bra tillsammans. Det är ju vissa likheter mellan denna Soarer och den Silvia S15 jag hittade förra gången jag la ut ett galleri. Plus att min kära Blitzen även den är just röd!

 

2myh0mb6prfnh6pylnuovxjorfeewvmg6wlwdczpdz4d9nmspzsufpzqeatqqhysqezxzoqvx På tal om ”Blitzen” så hittade jag detta fräscha men lite udda exemplar. Vad är de som är udda undrar man då? Jo de är årsmodell 2003, samma som min. Men dom har tryckt på den gamla vingen som satt på innan faceliften kom -02.

 

Men måste säga att Blitzen klär faktiskt mycket bättre i rött. Inte bara för att min är röd, men tycker linjerna försvinner i det svarta. Det kan ju iofs ha med bildkvaliteten att göra.

 

 Men min personliga åsikt är rött före svart, vet inte om det är många som håller med mig om detta. Kanske kan lämna en kommentar nedan om vilken färg du tycker är mest attraktiv? Själv ska jag SÄLJA MIN LEGACY BLITZEN vilket känns lite synd, men känns som någon annan har bättre bruk för den fullmatade premium-känsla bilen har; medan man själv börjat längta efter något man kan köra hårdare med gott samvete…

 

evo1Jag satt även och spanade lite över Micke_J’s våta dröm. Nämligen Mitsubishi Lancer Evolution ”Wagon”. Tycker dom är riktigt intressanta, och de vore ju en dröm att ha en sådan ståendes på uppfarten när man landat med familj och hus- men ändå vill ägna sig åt lite bus… 😉

 

Ett annat kul alternativ om man letar prisvärd och väldigt rymlig familjebil är ju Mitsubishi Legnum VR-4. En riktig sleeper med V6 twinturbo på 280hk original samt 4WD.

 

Den modellen finns ju även som sedan, och går då under namnet Galant VR-4. Visst låter (och ser) den betydligt roligare än den svenska Galant V6 på 163hk och FWD.

 

 

Blev du sugen på någon av dessa modeller, så tveka inte på att höra av dig till Micke angående DIREKTKÖP I JAPAN. Nu är det dags för Brenna att sova, eftersom man ska upp vid kl 06 och köra 50 mil norrut till Forsmark för lite jobb, så man kanske kan få råd till drömgaraget! 😉

 

Enjoy!

 

 

Mickes kommentar: Många fina val av bilar i detta inlägg, och visst är det så att både Soarer och Legnum/Galant till stor del är ”bortglömda” modeller med massor av value för pengarna. Faktiskt så väckte den vita kombin ovan visst ha-begär, och när de ligger på nästan halva priset mot en Evo IX Wagon så kan man ju börja fundera…

 

Kan även till 100% rekommendera Brenanders Subaru Legacy Blitzen som är ett riktigt fint ex. som dessutom nyligen genomgått en jättestor service hos Superior Syd. Bara slå till och åka riktigt smutt i sommar! 😎


Brennas JDM-tips: Mitsubishi FTO, en riktigt prisvärd ”ungdomsbil”!

5 april 2011, 09:21

creative-sports00Tänkte följa upp de tidigare inlägget med ännu en ”udda” modell. Nämligen Mitsubishi FTO.

 

FTO som gjordes mellan 1994-2000, kom med 3st motorval. GS, 1.8 liters 4:a på 125hk. GR, 2.0 liters V6 på 180hk och GPX Mivec, 2.0 liters V6 med mivec (Mitsubishis svar på V-tec) på 200hk. GPX Mivec bytte sedan namn vid faceliften (-97) till GPvR

 

200hk i största motorn är ju inte speciellt mycket, men med tanke på att bilen väger straxt UNDER 1200kg så är den rätt kvick ändå.

 

”Tyvärr” så är FTO endast framhjulsdriven, vilket kanske har gjort att den inte blivit riktigt lika populär att importera (hit) som andra Japanska sportbilar. Trots det  så blev FTO väldigt populär som ”grå-import” till Storbritanien, Irland och Nya Zeeland. Den blev även framröstad som ”Car of the year” år 94-95.

 

mitsubishi-fto-210813Man kan säga att Mitsubishi FTO är Japans svar på Mitsubishi Eclipse, då Eclipsen bara tillverkades som vänsterstyrd.

 

Visst skiljer de en hel del om man jämför modellerna. Men båda är sportcoupéer med ungefär lika starka motorval. Det kanske inte fanns plats för båda modellerna på samma marknad. Men de är ju bara mina spekulationer. 🙂

 

Hur som helst så är det ett riktigt trevligt och roligt alternativ till Honda Civic Type R. Jag har själv både åkt med och provkört Mitsubishi FTO (GPX Mivec) och kan säga att de är en riktigt rolig bil att köra! 🙂

 

Måste faktiskt erkänna att jag alltid varit lite svag för Mitsubishi FTOs former. Vem vet, de kanske kan vara ett projekt att bita i framöver. 😉

 

800px-mitsubishi_ftoJag måste ju även berätta att de finns ju en ”retromodell” av FTO (Annars hade jag väl fått skäll av sir_pierre eller någon annan allvetande 🙂 ).

 

Den hette Mitsubishi Galant FTO. Det var en liten sportcoupé som gjordes mellan 1971-1975, och största motorn var på 110hk! Med tanke på att den bara har en vikt på bara 875kg samt bakhjulsdrift, så var det nog en riktigt populär busbil på sin tid. 🙂

 

Blev du lite nyfiken på en Mitsubishi FTO så tveka inte på att kontakta Micke angående DIREKTKÖP I JAPAN. Det är en riktig ”Headturner”, och man får mycket bil för pengarna!

 

 

Mickes kommentar: Har själv stått bakom importen av en handfull FTO till Sverige, och som Brenna säger så är det en riktigt prisvärd liten ”ungdoms-bil” med sina sköna former och go-cart känsla i väghållningen. Har faktiskt inte koll på vart de man tagit hem tog vägen, någon som sett dem ute på gatorna…?


Vi presenterar ett Mazda RX-7 nyförvärv i Japan på väg till oss…

25 mars 2011, 07:22

God morgon! Idag var det faktiskt halvknepigt att sova, releasen av våran SENASTE FILM och spänningen i att se vad folk tyckte var en av orsakerna. Men det finns flera roliga solstrålar som ställer till det med sovandet, och denna extrema Mazda RX-7 Type-RS som vi nyligen via DIREKTKÖP I JAPAN ordnat åt en kund i Örnsköldsvik är en av dom:

Needless to say, så har den extremt mycket godis på sig i karossen från premium-tillverkaren RE-AMEMIYA fast de kryddat detta med en C-West front, Advan T7 19″ fälgar och en Ings+1 GT-kolfibervinGe!

Man kan även lägga till gott om uppgraderingar i väghållning såsom coil-overs, och alla de viktiga bitarna i ett ”boost-up” paket redan finns där med en mappningsbar Apexi Power FC styrbox och V-mount Intercoolerkit (ska bli riktigt roligt att se vad man kan åstadkomma när Gzon pillat med den väl här i Sverige effektmässigt)!

Gott om ”äkta” JDM-godis alltså, och det är inte ofta som man springer på ett ex. av denna magnitud som ändå har bibehållt skick och låga miltal (4700) utan att de skjuter iväg i astronomiska priser. Det finns gott om fina RX-7 i Japan, men så fort de kryper ner under 5000mil så brukar priserna bli lite orimliga enligt mig.

Värt att lägga till att detta givetvis är en ”Series 8” faceliftad och uppdaterad Mazda RX-7 (1999- framåt). Därför kände det som lite av en dröm att hitta ett ”färdigt” med påkostat godis ex.

Den hade helt enkelt förutom allt ni med era egna ögon kan se de beståndsdelar som vi på Superior alltid försöker följa när vi jagar bil (Grade 4 = utsida, B = inredning – självklart utan reparationshistorik).

Känns riktigt kul att kunden som heter Alex; som hade satt en hög nivå för sitt RX-7 köp med stort förtroende/budget i våra händer… fått massor för pengarna och ett ”säkert kort” på förhand. Nu väntar vi på en specialbeställd laddning närmare foton på nyförvärvet, och stackars Alex får lära sig helt nya dimensioner av ordet tålamod… 😉

Enormt kul att få möjligheten att ta hem såpass fina JDM-bilar till Sverige, vi har aldrig varit blyga om att vi helst jobbar efter höga krav och premium-bilar före stora volymer.

Nu har vi (ännu) ett exempel på val vi är extra stolta över att visa- KONTAKTA OSS därför om du också vill ha hjälp med det allra bästa DIREKT FRÅN JAPAN!


Blogg-arkiv

Blogg-kategorier

  Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
  Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
  Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
  Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
  UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
  Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
  Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
  Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
  Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
  Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
  Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
  SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
  Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
  Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
  Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
  Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
  Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
  SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
  Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
  RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
  Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
  Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
  Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
  Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
  Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
  Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
  Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
  Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
  JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
  JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
  iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
  Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
  Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
  Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
  Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
  Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
  Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
  Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
  SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
  Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
  Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
  Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
  Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
  Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
  Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
  200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

Sök i Bloggen

Vår senaste video

Se en av våra demobilar

GZON "SCANDINAVIAS FINEST" RX-7 Spirit-R
GZON ”SCANDINAVIAS FINEST” RX-7 Spirit-R
Jakten på perfektion är en subjektiv sak. Under alla år som vi på Superior Imports AB, och framförallt Tekniskt ansvarige på vårat företag Martin R [...]

Senaste bilarna i lager

Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.