GALLERI: Detaljerna som gör monstret, close-up på Ferrari F40 LM!

16 juli 2011, 11:51

Under gårdagen fick man här på Rivieran i Frankrike väldigt oväntat ta sig en titt på en äkta Ferrari F40 LM (Le Mans). Här kommer lite bilder på

 

När Enzo Ferrari insåg att åldern snart skulle ta ut sin rätt, så bestämde de sig för att bygga F40 som det ultimata inom deras kunnande- och LM var en modell som utvecklades för privat racing inom bl.a. IMSA-serien.

 

Detta ex. sprangs på hos en handlare i Monaco som då tvärt skulle rea ut den för ca 2 miljoner :- SEK då det var lågsäsong och värdet på en F40 hade en temporär svacka. Idag ett år senare ligger de på det dubbla, fråga mig inte varför- men antar det bara är så med exotiska sportbilar…

 

 

Nu står den iaf. hos en bekants garage vars kusin är lyckliga ägaren. Lycklig över att bara få se en så sprudlar ju tankarna på att få åkt med en sväng, men när växellådan har ett väldigt kort intervall och renoveringen går på 15 000 Euro i bara reservdelar, samt att försäkring och dylikt inte är så busenkelt.

 

 

Därför får man bara vara glad över att bara få ha tagit dessa bilder och sett in real life vad riktig racing mer än 20 år sedan handlade om. Det är minst sagt imponerande vilket ihopplocka av sånt man själv hunnit skrapa ytan på inom JDM-tuningen som de redan då hade full koll på, se på den maffiga lösningen för överladdning på dubbel-turbo V8 maskinen:

 

 

Mycket av prestandadelarna är ihopplock från alla möjliga tillverkare, den som tror Ferrari gjorde allt in house själva är nog ute och cyklar. Sen har en del bitar också uppgraderats genom åren, sammanlagt hade denna bil kvitton och historik för över 80 000 Euro (!!!).

 

Vet därför att även om det är en drömbil utan dess like, så är kostnaderna att äga en sådan legend kanske lite mer än det smakar. Men hade man haft löjligt mycket pengar och inte brydde sig alls, utan bara ville ha bland det ballaste som går att köra så…? 😉

 

 

Skulle kunna skriva hur mycket som helst om varenda bild i detta galleri, allt från märkning på de lätta Lexan-rutorna, till lösningen av den gigantiska wastegate-ventilen och självklart hur ren bilen är under sina för funktion lösningar i varenda karossdel. Underbart!

 

Stod en hel del andra riktigt gamla klassiker i garaget också, men denna hade överlägset störst sex-appeal. Men kanske lägger upp bilderna på en Rolls från 1930 bl.a. en vacker dag.

 

Njuta av dessa extremt porriga bilder så länge, nu är det dags för lite mer sol i unika Monaco! 🙂



Kommentarer

2 kommentarer till “GALLERI: Detaljerna som gör monstret, close-up på Ferrari F40 LM!”


  • Brenna skriver:

    Sjukt underbar skapelse! 🙂

  • David.J - Superior Media skriver:

    så underbar bil. Inredningen älskar jag. En växelspak och en ratt. Lite mätare med de viktigaste. Så enkelt och rått. Inte som de nya ferrari som har spakar, vred å knappar till allt möjligt.

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    MICKE_J "GRACEFUL 200MPH" Soarer -00
    MICKE_J ”GRACEFUL 200MPH” Soarer -00
    Varför bygger man om en bil från topp till tå, för att ändå suggestivt endast komma halvvägs av vad en mycket ädel biltillverkare gör på löpande [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.