Elmia 2011 – Torsdagen: 1

22 april 2011, 08:25

Nu sitter vi i vår monter i A-hallen.

 

Just nu pågår det T-Shirt och visitkort utdelning.

Ne det är inget fel på bilden.. Micke ÄR så blek.. Trots 2 veckors flitigt användande utav ”Brun utan sol”.

 

Det fixas och donas här för fullt, I Sista minut som vanligt, Visserligen så öppnar inte mässan dörrarna för publiken förrän om en 45min.

 

Som tur är så har ett helt gäng med folk som hjälper till med allt och inget (Jag står för inget eftersom det första jag gjorde var att sätta mej vid datorn).

 

Men jag ska faktiskt ta och lämna mässan redan, Leta upp närmsta ICA eller liknande och jaga fatt på nått att förbruka.

 

Resten av gänget lämnar jag här med sina egna uppdrag.


Teaserbild: En ”före / efter” bild på Peters Honda Civic FD2 -07!

11 april 2011, 12:34

I helgen har det hänt grejer i Superior-verkstaden Katrineholm! Peter Kaldjärvs riktiga JDM-raritet vi importerat åt honom från Japan, en Honda Civic FD2 2.0 V-tec -07!

 

Den fick nu äntligen sitt premiumgodis monterat på sig av Gzon och assistans i form av ”Bänk-Jonas”. Vi börjar med en before bild av bilen:

 

 

Efter att Peter via oss tagit hem ett komplett kjolpaket och chassie från en av världens bästa Honda-tuners Mugen så har det varit en lång vinter för honom att äntligen få sina godsaker monterade. Men nu lagom till Elmia 2011 är det så dags som det bara kan bli, och här  kommer en teaserbild på resultatet:

 

 

Tyvärr bara fotat i all hast under montering, men finns ett par bilder till som jag tänkte Peter i första hand ska få njuta av; innan vi slänger upp ett galleri och berättar mer. Förutom det ni ser har det som sagt monterats nya stötdämpare, kjolar och så självklart bakdel också. Sen får man inte glömma de läckra Enkei RPF1 18″ fälgarna också. Lovar ni får se mer senast imorn!

 

Vad tycker ni? Visst är det underbart när man kan se vad enbart stilrena uppgraderingar kan göra med en bil- utan massa galna kjolpaket används…? 🙂


Hos JRM Racing för specialmappning av en elak Mazda RX-7…

5 april 2011, 17:23

Idag har det rullat på i vanlig tur såpass bra, att alla medlemmar som skrev upp sig i Superior Drivers Club kommer få ett utskick om att de är antagna och info om närmast kommande drag för klubben!

 

För er andra som anmält intresse men inte kommit med, misströsta ej då vi lanserar något med ett  b r e t t JDM-format inom kort. Där ska alla med minsta intresse för Japanska sportbilar med, så håll koll och var redo för när det lanseras! 😀

 

Men strunt i det, just nu är jag faktiskt hos kollegan JRM RACING för att få låna deras fina bromsrullar för att mappa en av de värsta Mazda RX-7 singelturbo vi någonsin byggt; nämligen Matte från Jönköpings svarta monster!

 

 

Sitter här inne på deras kontor (gästvänliga killar detta!) och lyssnar på tomgång som brölar på duktigt, ”jävla gräsklippare!” – Brister JoCCe mittemot mig ut! Och varför skulle det inte låta mycket? Maskinen är som sagt bland det vassaste vi byggt med otroligt mycket custom såsom turbokit, maskin och egentligen det mesta utvalt och mixat from scratch. Vill ni veta hur det låter…?

 

httpv://www.youtube.com/watch?v=ZsWFDFxrEHE

 

Vet inte vad vi sätter för effektmål, JoCCe pratade om att de på Imprezor med samma turbo brukar plocka runt 600 motorhästar vilket enligt mig låter lite högt för en wankelmaskin med lågkomps-rotorer. Men tamefan om vi inte lyckas få värsting-mappen att ladda 2.0 bar utan att något protesterar! 🙂

 

Håll tummarna, och du som får ett mail ikväll… Se till att svara så snabbt som möjligt på det!


Ermin får hem sitt Über-JDM bodykit från Crossfactory till Skyline R34!

21 mars 2011, 11:18

Som ett litet bonusinlägg så måste jag ju dela med mig av lite very JDM delar vi fick hem i våran senaste container förra fredagen! 🙂

 

Är ju ingen hemlighet att du som kund hos oss även har en direktlänk till Japan med den logistik/fraktmöjlighet med bil-containrarna. Har blivit en del supersällsynta kjolpaket genom åren, men tror vi ärligt talat varit dåliga på att belysa detta…?

 

Ermin har iaf sedan ett par år tillbaka varit stolt ägare till en otroligt fräsch och lågmilad Nissan Skyline ER34 GT-T som vi tog hem via DIREKTKÖP I JAPAN. Kort efter det så rev han ändå ner stora delar av den tokfina karossen och byggde sitt egna kjolpaket, men sneglade också mot Japan om vad som vore kul och framförallt udda att kosta på sin pärla med.

 

Valet föll på ett litet företag som heter Crossfire och som ärligt talat inte gjort sig så kända utöver ett par lyckade framträdanden på bilmässor i Japan. Var faktiskt på den vägen Ermin fick nys om dom.

 

 

 

Sagt och gjort så kontaktade vi våran leverantör i Japan som på 5min kan etablera direktkontakt med alla de företag som finns där (stora som små) och en beställning lades.

 

I sanningens namn så var det extremt tydligt att detta bara var ett litet företag som förmodligen sköttes på deltid, och det var många sura miner i den service vårat ombud fick av dom; samt lååånga leveranstider…

 

Men nu har allting äntligen ankommit, och med det även en OEM Nissan Skyline BNR34 GT-R V-spec beg. bakdel också så att Ermin har allt som behövs för att sätta igång med sitt bygge. Känns otroligt roligt att kunna hjälpa till med en helhetslösning, och även om det var väldigt lång tid så vågar jag nog påstå att väntan är värd det! 🙂

 

 

Tycker det är otroligt roligt när folk vågar prova något nytt, och då bestämmer sig för att satsa det som krävs för det- istället för att köpa ännu en kopia av ett kjolpaket 100st andra i Sverige har. Det är för mig mycket mer värt ifall man ändå varit entusiast nog att köpa en JDM-sportbil, men ändå vara som ”alla andra” med samma bil. Aldrig förstått det där?

 

 

Vi önskar Ermin och resten av det sköna gänget i Markaryd lycka till med sina projekt, kan lova er att den lilla byn är sett till intresset där; en av de främsta när det gäller Japs-sportbilar! 🙂


Katrineholm för att möta upp väldigt speciell Honda Civic FD2 Mugen!

12 mars 2011, 13:27

Idag är det lugnare tempo på schemat och en tripp till Katrineholm som gäller. Planerna som först stod, vilket var att möta upp Peter Björck fick vi skjuta på tills imorn istället- men det är en annan kille med samma förnamn som vi ändå ska ta emot idag…

 

Denna Peter, vars GARAGET.ORG NI KAN LÄSA HÄR har en minst sagt udda Honda Civic som vi plockade hem till honom förra året.

 

Om det inte var nog JDM att åka med den enda 2.0 liters Civic utan Type-R, så bestämde han sig dessutom för att kosta på den med allra bästa godiset från MUGEN!

 

Som ni alla vet är absolut högsta premium man kan vända sig till för eftermarknadsdelar till Honda, och det ligger därför i garaget stötdämpare, komplett kjolpaket och lite annat lull-lull från dom som ska monteras lagom till Elmia 2011.

 

 

Dessutom har han en uppsättning ENKEI RPF1 fälgar i 17″ som ska få helt nya däck på sig och få perfekt inpassning mot karossen.

 

Bygget är helt klart i klass med vad amerikaner egentligen kallar äkta JDM-stuk med sina genuina delar, perfekta passform- och ”keep it stock” typ av look.

 

Ska bli väldigt intressant att se slutresultatet av detta recept Peter skissat fram; och vi gjort möjligt via våra goda kontakter i Japan ihop med suverän logistik (skeppa med bilcontainers = pålitlig och prisvänlig frakt).

 

Ska bli kul att träffas igen, senast var ÅRSMÖTET 2010 och det finns mycket att prata om nu också såklart!

 

Efter det väntar ”kalas” hemma hos Martin och andra vänner från Katrineholm. Skönt med sol BTW, simma lugnt! 🙂


Motorljud: Phantom Supra powered by MajoR vs Nissan GT-R P800

9 december 2010, 05:30

Sprang på lite roliga filmer här under natten, när jag höll på att skriva ihop ett litet mail till ett företag som MAJOR BY SUPERIOR IMPORTS ska samarbeta med när det gäller Robin Antonssons ”Phantom Supra”. Var någon som under TIME ATTACK MANTORP hade filmat en kort sekvens ”fly by” på start/mål rakan med två väldigt goa bilar…

 

Phantom Supra – Powered by MAJOR fly-by @ MANTORP PARK:

 

httpv://www.youtube.com/watch?v=JAwYG07mw9E&feature=player_profilepage 

 

Samma kille hade även gjort samma tagning på en Nissan GT-R med det ökända ”Bugatti Veyron-dödande” P800-kitet som ger effekt likt dess namn i den redan ruskigt snabba bilen från fabrik:

 

httpv://www.youtube.com/watch?v=kVqHu2deucw

 

Vad tycker ni? Vilken maskin låter hårigast? Jag vet iaf vad jag kommer minnas från denna träff, speciellt efter att Dr. Ernie DTE RACING som stått för mappningen hade varit på plats och justerat lite inför själva racet. Marken skakade då ändå ut till depån varje gång Robin susade förbi. Riktigt mäktigt…

 

 

I själva Time Attack racet vet vi ju alla hur det slutade med en förkrossande seger för Supran på den helt otroliga tiden 1.23,7. Good times… 😎


And so it begins; Sveriges första Nissan 200SX med 1JZ-GTE motor?

23 november 2010, 12:05

Calle Linnarsson köpte för ett tag sedan en hel 1JZ-GTE motor av oss som han skulle ha till sin driftstukade Nissan 200SX. Motorn hade vi haft ståendes ett tag i verkstaden och ärligt talat ruvat lite väl mycket på, då 2500cc stor rak sexa från Toyota är väldigt fint att ha tillhands för ett litet busbygge t.ex…

 

Men nu blev det alltså så att Calle; som först spontant kontaktade oss för att fråga om någon kul motor till sitt projekt; tillslut blev ägaren av den. Ska man kalla denna bild det officiella startskottet för projektet som vi hoppas startas upp och bränner sin första uppsättning däck denna säsong…?

 

 

Har personligen stor respekt för någon som vågar trampa sig ut på riktigt djupt vatten och se utmaningen i att greja något som i detta avlånga land inte har gjorts ännu. I USA däremot där 1JZ-GTE är ett mycket mer prisvärt och busvänligare motoralternativ mot 3000cc ”storebror” 2JZ-GTE, så har man sett det mesta förses med en spis av detta slag.

 

No guts no glory, önskar Calle mer än lycka till- och hoppas på flera bilder under vintern som är roligare att titta på men med samma innebörd för projektet! 🙂


Grattis #2: DanneDK får officiellt kalla sin GT-R för ”Blu-ray”!

18 november 2010, 22:20

Superior Imports är oerhört stolta över att våran kund Daniel ”DK” Karlsson nu fått vördnaden; att officiellt få kalla sin Nissan Skyline R32 GT-R för BLU-RAY”!

 

Formatet som i dagens läge är marknadens bästa lagringsmedia och är det i folkmun man kopplar till storfilmer med knivskarp bildkvalitet och ljud;  har beviljat Daniels först lekfulla antydan- till att officiellt godkänna att logotypen förknippas med bilen!

 

Daniel har inte själv bestämt hur vidare samarbete/sponsring kommer se ut, men det känns faktiskt riktigt kul att en väldigt udda idé får gehör på detta vis- men ser man en bild på Daniels GT-R som vi nu har på väg hem till honom så känns ju matchningen klockren! 🙂

 

 

Stora eloger till Herr Karlsson som faktiskt vågar tänka lite större och tog sig tiden att ansöka om varumärkets officiella stöd. Tänk om flera vågade följa upp på lite småtokiga ideér, vi på Superior Imports är själva av den attityden- något vi är stolta över men som hos inskränkta inte alltid är så poppis… 😉

 

 

Då var det bara jaga varumärken att söka stöd/spons för, vill ni hitta en Japansk sportbil i ”Blu-ray” kvalitet DIREKT I JAPAN  KONTAKTAR NI OSS för mera info!


GALLERI: Nissan BNR32 Skyline GT-R ”Blueray” på väg till DanneDK!

15 november 2010, 22:01

Tänk om man kunde hitta en ordentligt påkostad Nissan Skyline BNR32 GT-R som ändå hade ett skick jämförbart med en som är original och lågmilad?

 

Ja, ni vet hur storyn går här om hur utbudet i Japan är unikt när det gäller JDM sportbilar. Ju närmare källan till något man kommer desto bättre är kvalitén. Det säger sig självt lite iofs, men kommer fräckt fortsätta poängtera detta ändå- s*rw you UK-guys! 😉

 

Men denna gång har vi än en gång överträffat alla förväntningar och knäckt en riktigt fin nöt då det är en väldigt kräsen person som anlitat oss för uppdraget. Resultatet? Varsågod, som ägaren Daniel ”DK” Karlsson själv kallar denna Skyline efter han först fick se bilderna- ”Blueray GT-R”:

 

 

Fullkomligen älskar denna trekvartsbild av baken som fångar det härliga med bilen som i början av 90-talet satte igång prestandakriget, ge mig ett G, ge mig ett O och ja ni vet att det ska bli G O D Z I L L A av allt när ramsan är klar.

 

Kan ni förstå varför folk nästan 20 år senare väljer dessa bilar som sina trimobjekt? Skadar inte när premium-tillverkaren Do-Luck satt sin personliga prägel på karossen med sitt härliga kjolpaket, ännu mer av ett ”modernt” lyft för den.

 

Faktiskt också bland de få gångerna man sett att kromfälgar gör sig bra på en annars så starkt förknippad med racing bil som Skyline GT-R.

 

Rätt ”stance” är det ju också, tacka det fina chassiet från Tein för det, och jag tror inte Daniel med de övriga småsakerna bilen är uppgraderad med i Japan kommer ha något problem att blänka på träffar + göra bra ifrån sig på våra banträffar! 🙂

 

Alltid lika roligt att få uppdrag av extra kräsna människor som kräver det där som skiljer bilen från standardsortiment. Ska inte vara tråkig och säga det högt, men raka sanningen är- betalar du lite mer och letar i Japan så får du i slutändan mycket mer bil för pengarna!

 

 

Daniel är en ”andra generationens” Superior-kund efter att innan ha ägt en annan Skyline importerad av oss. Så vi kan egentligen inte hälsa han välkommen mer än tacka för återseendet.

 

Väldigt kul att behålla honom inom familjen, han har redan blivit en bra resurs då han via sin position som stationschef på MR. CAP kan ordna makalösa resultat på rekondsidan. Welcome back Daniel-san!

 

Om du är sugen på att hitta en Skyline oavsett generation och modell DIREKT I JAPAN, snurra ihop ett mail på KONTAKTA OSS– bil hemma till Elmia 2011? 😎


MINIGALLERI: Sista (?) höstbilderna – Steffens Legacy B4 RSK -02!

4 november 2010, 16:15

Vi börjar nå slutet på våran miniserie här under hösten, Steffen har här bidragit med ett litet galleri på sin Superior-importerade Subaru Legacy B4 RSK -02! Detta är den enda sedan med facelift vi tagit in hittills och var nästintill tråkigt fräsch i skicket när den kom DIREKT FRÅN JAPAN:

 

 

Han har under säsongen använt den fullt ut och nu går den in i välförtjänt vinteride, för att sedan till våren återkomma igen med en handfull uppgraderingar! 🙂

 

Har faktiskt svårt att komma på en bil som kan kompromissa i prestanda, körglädje, komfort och kvalitet som en B4 RSK. Där fick Subaru in en riktig fullträff, bra på det mesta- även om vissa gillar/ogillar den sekventiella turbostyrningen olika mycket (liten + stor turbo = bra botten och topp men en liten svacka i mitten).

 

Känns hursomhelst som en snäppet mognare bil än en Impreza och därmed mer optimal för året runt bruk kanske? Finns ju som ni vet i kombi-utförande (wagon) också, där snackar vi enormt prisvärd bruksvänlighet kombinerat med ovan faktorer. Men självklart är ju sedanen snäppet hetare i sin helhets-design… eller? 😉

 

Diggar skarpt våran egna custom ombyggnation av lyktorna som på just B4 RSK och t.ex. Skyline R33 gör sig enormt bra. Där tror jag det är många som kliar sig på huvudet och undrar vad som gör att denna bil har en väldigt speciell look mot andra Legacy?

 

 

Om du är intresserad av att IMPORTERA EN SUBARU B4 RSK FRÅN JAPAN så tycker jag du ska skynda dig att KONTAKTA OSS– än finns tid att få hem en i god tid till våren… 🙂


WRC höstrally? Davids Subaru Impreza GC8 Type-R!

27 oktober 2010, 17:01

Hösttemat fortsätter och nu har även David @ Superior Syd Media varit i farten med sin Subaru Impreza GC8 Type-R som verkligen inte skäms för att fotas i denna miljö. Börjar bli farligt nära att gränsen för vinter är här, så vi kör på med att hylla den underbara hösten ända tills första riktiga snön naglar sig fast på marken:

 

 

Vi har tagit upp denna fräscha Type-R = coupé av Impreza förut och det med all rätt. Ett fräscht exemplar med ”lagom” mycket extragrejer på utsidan, viktigaste är ändå att nämna vilken otrolig körupplevelse denna STi-modell har där den ställbara diffen (exklusiv på Type-R och RA) ger myyycket nöje för pengarna en nyare Impreza inte kan mäta sig med…

 

 

Det absolut roligaste är att ha dessa bilar under vintertid, lovar att den är svårslagen på en snöig väg eller ute på isen i ren körglädje! 🙂


Mera höstbilder! Pers JDM Subaru Forester -99 ”STi” i skogen..

21 oktober 2010, 19:20

Per var bland de första som av en slump skickade bilder på sin nylevererade bil han köp av oss importerad från Japan, en äldre Subaru Forester med STi kjolpaket!

 

Denna bil var en som fick ”extra lull-lull” med en ”FormulaU-behandling hos MR CAP, utförd av stationschef där Daniel ”DK” Karlsson som också är en kund hos oss. Givetvis ville Per med sin duktige flickvän som fotograf ta lite kort på bilen ”hemma” i de Värmländska skogarna där den kommer rulla, violá!

 

 

Här kan man snacka enormt stämningsfull bild återigen, nog för att bilen t.o.m. enligt namn trivs i skogen- men denna ulv i fårakläder gör faktiskt narr av en motsvarande Impreza GT eller WRX med sin prestanda!

 

Mer kommer det bli dessutom, Per har redan börjat spåra iväg i uppgraderingar som Forestern ska kostas på med. Vi coachar med lite tålamod och att göra saker till våren för att här under vintern först lära känna bilen

 

 Men nästintill spikat är en uppsättning coil-overs, större fälgar och en ny koppling. Lite lagom sådär, lovar att man kommer väldigt långt med det i denna prestandastarka men enkla och bruksvänliga ”sportkombi”!

 

Det är kul att även modeller som är lite mer ”anonyma” bland utbudet ”JDM-bilar” (bilar som bara såldes på den Japanska marknaden) går hem hos folk, går ju faktiskt att dra den enkla slutsatsen till att de i Japan gått lite lugnare än en vanligare sportbil = perfekt att ta hem som en bruksbil att åka runt bekymmersfritt i.

 

 

Vet inte vad för magiskt material de använt på avgassystemet på denna bil, men är faktiskt bland de argaste Boxer vi någonsin hört- trots att den är helt original?! Ni som är frälsta i det härliga lite ”motorbåtslika” ljudet de vinklade kolvarna ger kommer gilla den korta film Per även fixat upp:

 

httpv://www.youtube.com/watch?v=8GUp3wpkoqQ

 

Inte illa för en prisvärd, fräsch och väldigt driftsäker kombi med massor av bruksvänlighet!

 

Grattis till köpet Per, och om du är sugen på en liknande kombi via DIREKTKÖP I JAPAN så är det bara KONTAKTA OSS direkt! 🙂


Höstbilden: Rickards tokfeta Lexus-vita Nissan Skyline R32 GT-R!

20 oktober 2010, 21:50

Fick genast i form av en Nissan Skyline R32 GT-R napp i min önskan jag skrev i senaste VECKANS GRUS om att ni skulle skicka in bilder på era bilar i höstmiljöer till info@superiorimports.se. Hade en handfull bilar som skulle upp, men tyckte denna var otroligt klockren som exempel- så han trängde sig före:

 

 

Jag börjar mer och mer känna mig som lite av en ”höst-fetischist” då jag fullständigt älskar färgerna! Do-luckfronten fullkomligen myser bland löven och ni ser den underbara Lexus pärllacken i sitt vitaste läge!

 

Otroligt bra fotat av Rickard; speciellt med tanke på att han precis varit och hämtat sin pärla (mer om det i veckan då han givetvis ska få ett officiellt varmt välkomnande av resten av Superior-familjen!).

 

Fortsätt skicka in bilder, ska låta dom fortsätta husera i bloggen. Blir en Forester med STi-paket imorn… 🙂


Höstbilden: Porsche-orange Mazda RX-7 FD3(R)S i solskenet!

19 oktober 2010, 13:10

wal4

Jonas från Finspång mailade för ett tag sedan lite bilder på sin unika Mazda RX-7 FD3(R)S som Martin ”Gzon” Gustavsson en gång i tiden byggde som ett bidrag till Elmia 2008 samt jaga tider på Superstage med.

 

Då jag tidigare i vårat veckoblad VECKANS GRUS uppmuntrade till att folk skulle skicka in lite ”höstbilder” så lägger jag upp detta som ett exempel. Bilderna behöver ur fotografisk synpunkt inte hålla högsta klass, utan sköna färger och inriktning på att ha med ”höststämning” duger gott och väl!

 

Ni kan maila alla bidrag till info@superiorimports.se så får vi se om de dyker upp i bloggen eller inte?

 

Ut med er och hitta ett färgrikt träd att ställa er framför. Eller varför inte parkera bilen på en gata med massa löv på marken? Poängen är att ni som fortfarande har bilen i bruk ska få lufta den lite, så fundera inte för mycket utan använd den där fina bilen och mobiltelefonen med fullt duglig kamera till något! 🙂

 

wal5

 

walen6Gillar denna till höger bäst av dom alla, synd att den kanske var lite väl rik på sol även fast det sannerligen får den Porsche GT3 RS OEM färg att verkligen lysa upp. Sen aldrig fel med dom där löven som man tjatar om också?

 

Ska inte tjata för mycket på er då det verkligen börjar bli sent på året nu, men är riktigt roligt att så fina sportbilar används långt mera på året än många andra exotiska som knappt får komma ut. Är lite det som är det stora plusset med Japanare, att de är enormt gatvänliga och byggda för att köras!

 

Kan någon förresten svara på vilka temperaturer ni kommit ned till runtom i landet? Här i 08-land har det krupit neråt snabbt senaste veckan. Men är fortfarande soligt och torrt vissa dager = kördugligt. Norr? Söder? Kommentera nedan…

 

Alltså, maila in en bild på din Japanska sportbil så ska vi försöka få upp den i bloggen. Vi får väl se om det blir ett liknande race under vintern också…? 😉


Smakfråga: Mazda RX-7 FD3S dekor – ”wannabe” eller bara klassisk?

30 september 2010, 21:32

En av veteranerna i familjen; Jon ”Lego” Olsson som sakta utvecklat sin Mazda RX-7 FD3S i flera år- exakt till de stuk han inspirerats av under år som stor JDM och framförallt Wankel-fanatiker har nu kommit långt.

 

Kvar på listan är att fortsätta refinera bygget tills den nått sin topp i ”stock body”, dvs innan vilda widebody-kit från FUJITA ENGINEERING (FEED) eller RE-AMEMIYA kommer inhandlas.

 

 

Ovan är en liten PS-bild på konceptet till nästa års säsong, han gör ingen hemlighet av att han inspireras på samma sätt som Gzon gjorde när han byggde sin Orangea FD3(R)S som Jonas från Finspång nu äger. Ni har väl inte glömt den?

 

 

Så vad tycker ni om ovan, är det för mycket ”wannabe GT3 RS/Carrera RS” över det eller helt enkelt bara inspiration från en klassisk design lagt på en modern sportbil?

 

Jag som själv inte skäms för att ta vibbar från hela bilindustrin och extrema cross-overs som kläder/design- tycker det ser helgjutet ut. Man kanske behöver en liten justering just för att ge den en unik touch bara…?

 

Är alltid sjukt roligt efter endast tre år som aktiebolag och ha jobbat med detta på heltid se kunders bilar växa framåt. Jon har varit en trogen kund som trimmat sin bil och hela tiden sökt support i takt med sitt ägande, ända från första början då man satt i Japan och försökte hitta en helrätt bil åt honom.

 

En liten tår i ögat av stolthet faktiskt att se hur saker och ting utvecklas- se bara bilden nedan som är ett gammalt kort på Legos bil färskt hemkommen. Mycket som hänt sedan dess även om det mesta av krutet har bränts under huven och för att få bilen körglad på bana…

 

 

Kommentera nedan med eran synpunkt, och håller ni med om att mer etablerade aktörer bara ska bli smickrade när folk plagierar dom?


Bästa höstfärgen på en bil? Mazda RX-7 FD3RS i Porsche GT3 RS orange!

25 september 2010, 16:25

Om du hade en Mazda RX-7 och ville göra den till det största estetiska lyckopillret det bara går i skuggan av den ankommande hösten… vilken färg lackar du den då i? Gzon har sin egna take på det och idag är det Jonas från Finspång som enligt mig äger en kandidat till ”lyser upp i vardagen bäst” som inte är att leka med:

 

 

Detta är den färskaste bilden på bilen och ni kommer få läsa otroligt mycket om den kommande säsong då den gör sin comeback på scenen. Denna har sedan sin tid utställd på ELMIA 2008 varit en stor favorit bland folk som känt oss sedan dess, men den föll av kartan lite sedan dess- men nu är den alltså mer eller mindre klar för att leta sig tillbaka till toppen av RX-7 träsket i Sverige…!

 

 

Jonas är en av tre killar som är från Finspång och har en av våra gamla tungviktare till bilar. Vågar man som jag poängterat förut; utnämna den byn till Sveriges mest JDM-berikade…? 😉


GALLERI: Superior Syd Davids Subaru Impreza GC8 STi Type-R!

28 augusti 2010, 17:48

En första titt på denna underbarta DIREKTIMPORTERADE FRÅN JAPAN Subaru Impreza GC8 STi Type-R som tillhör våran mediakille David @ Superior Syd. Han har redan varit i farten med både P1 frontläpp, vita blinkers och en del småtrim såsom frontmatad Intercooler och främre rör.

 

Kopplingen sa upp sig direkt efter det, så blev en Exedy Steg 1 som ska klara hårda starter om ny programvara som ger en bra bit över 300HK. Med de kaxiga Tein-coilovers som sitter på och Type-R’ens brukligt uppmuntrande till aggresiv körstil; så bör det gå undan när allt är färdigt!

 

 

Det återstår ännu att ge bilen en rejäl omgång med polermaskinen, men det tror jag Dan @ Superior Syd råder bot på inom kort. Ni kommer få se bilen debutera officiellt på Wangan Meet som vi ska berätta om lite längre fram här i bloggen. Men håll med om att den redan nu är duktigt tuff? 😀

 

 

Vi har senaste året verkligen börjat luta oss starkt till det roligaste Subaru producerade ”gömt” i Japan, KONTAKTA OSS och hör efter allt roligt som går att KÖPA DIREKT I JAPAN!


Jakobs superfräscha lågmilade Toyota Supra direktköpt i Japan leveransklar!

16 augusti 2010, 15:22

En av Sveriges fräschaste i originalskicket Toyota Supra MKIV Twin-Turbo 6-vxl lämnar snart Katrineholm för att husera i Skåne. Det är Jakob som gav oss förtroendet att hitta något med lagom mycket uppgraderingar men skick utöver det vanliga som man ser i Sverige.

 

Sagt och gjort så tog det oss ett litet tag, men tillslut fanns det en lågmilad -95a på väg från Japan! Detta ex. kanske inte ser så märkvärdigt ut, men det är som med mycket annat i premium-segmentet av saker de små skillnaderna man upptäcker live som gör det till en av de finaste bilar sett till årsmodellen som vi någonsin sålt!

 

 

Jag brukar själv skaka lite på huvudet när folk vågar påstå ”en av Sveriges…”, men detta ex. tåls att jämföras med. Speciellt med åtanke på att bilen är i detta skick direkt från Japan, kort och gott ett otroligt välbevarat ex. som med tiden bara kommer behöva fåtalet åtgärder- precis som Jakob ville ha det!

 

Grabbarna i Katrineholm la ändå en liten rekond extra på den för att belysa de härliga detaljerna såsom äkta 18″ BBS LM fälgar, ett läckert rostfritt cat-back avgas och så självklart också Superior Imports dekaler! 😉

 

Är däremot lite nyfiken på vad det kan vara för kjolpaket, Robin Antonsson trodde han var ensam i Sverige med sidokjolarna som är av en gammal DO-LUCK typ på sin Phantom Supra. Men fronten är något rätt hungrigt ”old school” typ av stuk som jag inte sett förut. Finns någon riktig Supra-nörd större än en själv som vet vad det är? 😉

 

 

Vi tror att resan hem på ca 6 timmar till Skåne kommer vara bland det trevligaste Jakob gjort denna sommar, vi tackar otroligt mycket för tålamodet och hoppas flera vill ge oss chansen att hitta sin drömbil DIREKT I JAPAN. Har varit ett långsamt uppsving för oss i Södra Sverige, men fler borde skrota att låta det geografiska avståndet sätta stopp för att få sig en Superior Import istället för billigare dussinbilar från UK t.ex….

 

KONTAKTA OSS ifall du är sugen på en Supra som skiljer sig från mängden eller håller ett skick utöver det vanliga, alltid öppna för nya medlemmar i Superior-familjen! 🙂


Hjälp med bilimport från Japan, England eller… Nya Zeeland? Inga problem!

31 juli 2010, 21:33

backviewTraditionell import från JDM-täta länder som Japan och England / UK har vi gjort på proffesionel basis väldigt länge. Nu fick vi en intressant förfrågan från Richard i Nya Zeeland om att ev. per konsultuppdrag hjälpa honom med att via flyttgods få hem hans fina Subaru Impreza STi V7 wagon.

 

Vi tog tidigare i år hem en ”flyttsvensks” bil direkt från Japan, en riktigt fräsch Mitsubishi Evo VI. Via den storyn i bloggen fick Richard nys om oss och diskussionerna igång om att istället för att behöva sälja sin pärla, forsla den till Sverige och ta del av ett mycket fördelaktigt villkor som kallas ”import av flyttgods”.

 

 

Undantagen som det ger (förutsatt att du ägt bilen i utlandet ett år och kommer äga den i Sverige lika länge) gör att man inte drabbas så hårt av tull/moms. Men utöver det så är det som vanligt en kostsam process att skeppa en enda bil då alla skeppningsombud, hamnar, containerbolag och dylikt ska ha sin del av kakan.

 

Därför är en fast och trygg partner som har erfarenhet av denna logistik en bra investering, även fast vi har en hög timpenning så kan det bli billigare än om du gjort hela projektet på egen hand i egenskap av privatperson…

 

Riktigt läckert med miljöerna Richards välputsade Impreza får vistas i. Även förra ”utlandsuppdraget” hade lyxen att kunna köra sin entusiastbil med vackra bakgrunder som Mt. Fuji t.ex. Får en att drömma sig bort en aning, eller hur? 😉

 

Alltid spännande med mer exotiska uppdrag, vi ser alltid lösningar före problem- KONTAKTA OSS ifall du har frågeställningar inom bilimport!


En anmärkningsvärd ”Superior-Import” på väg in i lager igen…?

9 juli 2010, 17:33

Detta otroliga hantverk som det står ”Nissan Skyline GT-R” på bakluckan verkar söka sig hem till oss igen. Vi tycker att det är helt riktigt att speciella bilar som vi sponsrat mycket eller haft som demobilar får gå i en ny cykel vägen via oss. Är alltid synd att se bilar vi lagt mycket kärlek och energi på annonseras privat på blocket i andra eller tredje generation, vi är alltid öppna för att likt sällskapsdjur hitta nya vårdande ägare till pärlor vi sålt. 😉 

 

Sälen-Johan aka ”The Captain” har inte haft mycket tid för bilen sedan han blev egen företagare, sedermera har det blivit dags för en ny motor i monstret också- och då sköter vi hela den biten så näste ägare vet precis vad han får. Ska bli väldigt intressant, men just nu bara en liten brasklapp i bloggen… 🙂

 

 

Vill du bli ägare till en av Sveriges tuffaste Skyline, KONTAKTA OSS med intresseanmälan!


Blogg-arkiv

Blogg-kategorier

  Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
  Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
  Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
  Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
  UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
  Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
  Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
  Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
  Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
  Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
  Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
  SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
  Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
  Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
  Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
  Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
  Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
  SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
  Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
  RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
  Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
  Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
  Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
  Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
  Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
  Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
  Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
  Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
  JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
  JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
  iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
  Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
  Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
  Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
  Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
  Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
  Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
  Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
  SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
  Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
  Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
  Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
  Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
  Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
  Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
  200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

Sök i Bloggen

Vår senaste video

Se en av våra demobilar

Superior "TIME ATTACK" Skyline BNR34 GT-R
Superior ”TIME ATTACK” Skyline BNR34 GT-R
Vi brinner för den mest extrema formen av racing för gatbilar: Time Attack. Sedan tidigare endast en mytomspunnen testplattform i Japan, nu även på framma [...]

Senaste bilarna i lager

Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.