5 mars 2011, 14:15
På senaste tiden så har det hänt väldigt mycket inom världen av bränslepumpar.
Visst det kommer säkert nya bränslepumpar hela tiden, Men inte när det kommer till In-Tank pumpar.
Dvs såna som du kan ersätta din original pump med på samma plats i tanken.
Jag har redan skrivit och förklarat allt detta innan, Så jag tänker inte göra det igen.
Men det enda vettiga och det bästa alternativet har i MÅNGA år alltid varit en Walbro 255 pump.
Den har givetvis sina begränsningar, Och vill du ta steget efter 255ans begränsningar så innebar det plötsligt mycket mer jobb .
Men nu på senaste inom en väldigt kort tid så har det kommit inte bara ett utav två andra alternativ.. Som flödar bra mycket mer.
Varför det inte har hänt tidigare, Eller hur det kommer sej att det plötsligt går att göra en pump som flödar så mycket mer fast i samma storlek helt plötsligt är upp till tillverkarna.
Men både Deatschwerks och Aeromotive är företag med mycket erfarenhet inom bränslesystem.
Dom erbjuder nu en 300LPH och en 340LPH (Liters per hour).
In-Tank pumpar alltså.. Det är det som är det viktiga i detta sammanhanget.
Här är ett diagram som visar hur dom skiljer sej från varandra.
Nu visar inte denna exakt som siffror som företagen anger, Varför vet jag inte, men stirra inte så mycket på siffrorna här utan linjerna.
Oavsett siffrorna så ser ju alla att dom skiljer sej markant från varandra. Iallafall från Walbro 255.
Själv börjar jag undra varför jag beställa en 340 istället för en 300 som verkar vara mer linjär.
Men men.. Det är från bil till bil och vilka krav man som förare har.
När det kommer till storleken och utförandet utav pumparna så finns det ingen anledning att laga nått som inte är trasigt.
Walbro 255 storlek och form har alltid funkat (Med vissa små modifikationer) så det finns inget skäl till att pröva nått nytt ”hus” till bensinpumparna.
Jag vill här också påminna er om att dom nya pumparna är alltså inga kopior utav Walbro utan helt individuella produkter.
När jag beställde min pump (Först 300 och sen 340) så var jag väldigt skeptisk på om dom verkligen var exakt lika stora som 255an.. Jag fick en bild i huvudet om en tjockare och mer svullen variant som jag skulle försöka pressa ner i min tank!
Men som vi ser här så är det inget vi behöver oroa oss över.
Vad jag har förstått det som så erbjuds dessa nya pumparna bara som ”in-line”.
Vilket jag tycker är jävligt skönt.
Jag ska visa er.
Walbro har två eller 3 olika utföranden på sin pump.
Här är dom två viktigaste skillnaderna
Jag kallar den ena för en leftie.
Som ni ser så är botten på den ena spegelvänd (OBS bry er inte om modellnamnet, trots att den heter 341/2 så är det båda 255 LPH pumpar)
Denna stora skillnad.. Som bara märks utav en siffra är kanske smidigt för visas.. Men för mej blev det ett JÄVLA problem som slutade med att jag fick akut beställa hem en rätt pump dyrt ifrån Stockholm, När jag dagen innan hade fått hem den jag beställde RÄTT men fick fel för mindre än halva priset från USA:
Vilket som.. Dom nya pumparna är alla ”rätt”… Och jag vet inte ens vart min leftie 255a är….
Så.. Där är en välförklarlig presentation om jag själv får säga det.
Så nu till för- och nackdelarna med dom olika pumparna.
* Beprövad och bevisligen fungerat i många år.
* Kostar typ hälften utav vad dom nya pumparna gör.
* Är en stabil lösning för bilar upp till 500-550 hjulhk.
* Finns i olika utföranden (Dom jag visade ovan)
* Begränsad garanti
* Låter/viner en hel del när den är igång.
Deatschwerks 300 LPH:
* Bevisat att flöda mer än Walbro 255.
* 3 års fabriksgaranti.
* Ska vara mycket tystare vid användning pga en annorlunda turbin-design (Därför den levererar så linjärt antar jag)
* Finns bara i 342 utförande (In-Line)
Aeromotive 340 LPH:
* Flödar ÄNNU mer.
* Begränsad garanti.
* Finns i 342, 341 och även 340 utförande, 340 innebär att ”nippeln” sitter i mitten.
Så.. Åter igen så undrar jag om jag inte ska ta en Deatschwerks 300 LPH istället….
Som sagt, jag ska inte ladda mer.. Vill bara vara på säkra sidan liksom..
För den som vill vänta så ryktas det om en 300+ LPH pump ifrån Walbro, Vilket är ganska så självklart kan jag tycka, Eftersom dom annars kommer tappa MYCKET mark.
Men ingen har sett en sådan pump ifrån Walbro ännu.
Men jag tar det som att Walbro är noga som vanligt och tar sej gott om tid att testa pumpen innan dom släpper den på marknaden.
Skulle inte nån av dessa pumparna duga så kan du köpa en Veyron-Pump.
Jag vet inte märket..Men det är samma sorts bensinpump som sitter i Bugatti Veyron.
Veyron har säkert två såna dock.
Men den ska visst ”out-flow” alla andra singelpumpar på marknaden.
Liten, smidig och väldigt enkel i sitt utförande.
Den har bevisligen klarat av att leverera bensin i en 350Z med 800+ hk på hjulen.
Sååå… Ska jag avboka min 340 pump kanske?….
Kommentarer
5 kommentarer till “Jämförelse : In-Tank bränslepumpar”
Med ett grundtryck på 3 bar så kan man ladda upp till 2.3 bars laddtryck och fortfarande ha fördel av 340 pumpen.
Jag skulle inte rekomendera 500 hjulhäst med en 255 Walbro, Det är att ligga alltför nära gränsen då Walbro har en tendens att tappa orken med timmarna i bruk.
Ja jag ligger ju på den effekten. Och ibland så stryps bilen till på höga varv.. Sen om det är mappningen eller pumpen vet jag inte.
Ja då borde du mäta trycket på bränslet vid höga belastningar. Det går att mappa även med en för liten pump men det brukar synas i att öppningstiderna skjuter iväg pga dalande bränsletryck. Börjar pumpen sen tappa orken så finns inga marginaler utan motorras närmar sig med stormsteg.
Jag hade rekomenderat dubbla Walbro i ditt fall.
Näns inget i tråden om pumparna funkar med E85.
Nu när det går mycket rykten om att båda 95,98 samt 99 kommer försvinna så funderar nog fler å fler på E85.
Som jag fattat det så är inte Walbron så bra med e85 medans dom andra pumparna ska klara det fint ?
Nej, har fått bekräftat från många håll att det är Bosch som gäller om man ska köra E85. Tror även dessa nya pumpar kan vara känsliga för det, annars tror jag de hade marknadsfört det mera…