25 april 2009, 17:12
Något som knappast undgått speciellt Nissan Skyline-ägare är snackat om lager i motorn. Rätt enkelt förklarat är lagret den delen som ha flyta mellan vev/block samt stakevev. Ni som inte är så hemma på detta känner igen det som ”halvmånar” som man pusslar in i ovan nämnda hårdvara i motorn.
Varför jag just nämnde Skyline som en modell i detta sammanhang är för att de råkar ut för ett s.k. ”lagerras”. Det blir kort och gott dåligt med olja mellan lagret och dom delar det sitter mellan = friktion = ras. Om detta är ett resultat av dålig service och lager som gått ner sig med tiden, eller helt enkelt fel sorts lagerspec är stora hemligheter i motorbyggares kassaskåp…
När jag skulle bygga min motor bad jag iaf. Anders att ta fram det bästa lagret som finns på denna planet, och då blev det detta. Har på ren entusiastnivå fått jämföra olika lagers ytor/finish och har efter idag även här fått självförtroende för att det som sitter i min bil är det bästa marknaden har att erbjuda:
Gissa vilket som är Toyota OEM och vilket som är eftermarknads? Ledtrådar är att det ena saknar någon beläggning och är gjort i ett material som ska leda värmen till vevstaken istället- och därmed behålla smörjning på bästa sätt ändå. Vidare kan racelagret tåla en smula friktion utan att gå ner sig helt, medan det från fabrik ger upp så fort blybeläggningen blivit sliten.
Som vanligt ska ni KONTAKTA OSS om ni är i farten och bygger motor som ska ha lika bra lager. Vi har rätt kunskaper för att bygga enligt spec som passar just din bil! 🙂