12 januari 2011, 01:30
Innan idag i min blogg så fick jag en fråga om jag kunde rekommendera Advan fälgar.
Btw, Jag tycker om när ni kommenterar och gärna ställer frågor som jag kan göra inlägg utav =)
Så det fick mej att börja tänka på mitt fejk/dåliga vs äkta/bra fälgar inlägg.
Huvudproblemet med att folk tror Rota e bra grejer är ju för att dom inte vet bättre.
Folk tror att Rota är kvalitetsgrejer eftersom dom inte känner till vad som finns där ute och vad riktiga saker kostar… Och när dom då ser att ett set Volk fälgar kostar 10 gånger mer så blir dom avskräckta som fan.
Men det finns så väldans mycket mer som ligger i prisklasser långt under Volk och bara snäppet över Rota, Men som ändå är riktiga kvalitetsgrejer.
Så, Alla känner till BBS.. Dom flesta känner till Volk, Men jag tänker lyfta fram några andra märken, Och denna gången eftersom inlägget läggs upp här hos Superior Import också så blir det enbart JDM fälgar denna gången.
Eller om det ens blir nått annat inlägg.. JDM fälgar är det bästa, lättaste och mest prisvärda tycker jag.
Dessa fälgarna som jag kommer skriva lite om nedan är fälgar som funnits på marknaden ett tag, Fälgar som är lite tidlösa och som alltid funkar.
Eller jag kan börja med o nämna vilka egenskaper man söker hos ett par fälgar.
* Utseendet är väl det folk går efter mest, Det måste vi erkänna att vi alla funkar så.
* Vikt, Så lätta fälgar som möjligt, Ofjädrad vikt är nått man vill ha så lite som möjligt utav, Man brukar säga att 1 kilo ofjädrad vikt är som minst 10 på karossen, Sen om nån vill räkna ut det till effekt osv så är upp till er.. Men jag tycker att det ger lika mycket effekt som ett klistermärke.. Man ska inte blanda ihop vikt och effekt.
En liten bonus grej där, Dina originalfälgar e kanske skitfula, Men dom kan i många fall vara lättare än dina eftermarknadsfälgar, Så visst, Det är inte alla som bryr sej om att jaga dyra hundradelar på bana, Men mer vikt ger ökad bränsleförbrukning osv osv också.
Det tråkiga är ju bara att ju lättare fälgar du kollar efter destu dyrare är dom, Det kostar mycket mer att banta sin bil än att trimma den.. tro mej jag vet.
* Styrka, Man vill ha hårda fälgar, Skulle olyckan vara framme eller om du är aktiv så vill du inte ha fälgar som delar på sej osv.. Jag har många skräckexempel på det i mitt Rota vs Volk inlägg.
Smidda fälgar har dessa icke ytliga egenskaper, Eller ja jämfört med icke smidda iallafall.
Fälgar i smidd aluminium är lättare och starkare än icke smidda aluminium fälgar.
Vet ni inte vad skillnaden är så kan ni se klippet längst ner i mitt gamla inlägg.. Orkar inte gå in på det (Kollar fortfarande på The Wire samtidigt som jag skriver)
Och just det.. En annan sak.. Min polare med Integran har fått lite skit för att han har tyska fälgar på en JDM bil.. Folk.. Ni kan ha vilka jävla fälgar ni vill oavsett vilket land bilen byggs i.. Bara det är BRA fälgar.
Hur snyggt e det inte med ett par Volk fälgar på en Porsche t.e.x??
Och det finns miljontals olika fälgar där ute, Och många bra.. Men dessa jag nån gång ska komma fram till i detta inlägget är såna som jag tycker man borde känna till.. Ja som jag skrev ovan.. Funkar alltid. Tidlösa.. bla bla bla.
So lets get to it!
Givetvis måste jag börja med mina favoriter.
Volk TE37
För mej så finns det inga andra fälgar som skriker JDM lika mycket som dessa.
Snygga, enkla, Lätta (har alltid varit en av dom lättaste i sin storlek)
Jag är själv inne på mitt andra set TE37.
Först hade jag Time Attack Edition.
Gillade dom som fan!
Och nu har jag ett set custom made i magnesium utav deras nya modell SL,
Som står för Super light.
Om man bortser från mina i magnesium.. Som jag väntade i ett år på.. Så är Super Lap versionern både lättare och billigare än dom ”vanliga” TE37orna.
Volk TE37är riktiga ikoner inom racingvärlden, Detta är ”Riktiga” fälgar. Du kan aldrig gå fel med ett par TE37.. Oavsett vilken bil du sätter dom på.
Dessa fälgar är tyvärr just därför också dom mest kopierade fälgarna där ute.
Egentligen är dessa fälgarna värda ett inlägg för sej själva. Men jag ska inte tjata ihjäl er om dom.
Fälg nr 2 är också från Volk, Och är faktiskt några gram lättare än dom vanliga TE37 i samma storlek, Men är inte alls lika populära, Men ändå populära nog för att råka ut för pirater (Rota)
Fälgarna heter Volk Racing CE28N.
Även om jag inte gillar tunna ekrar, Så får jag väl säga att jag tycker om dom ändå.. Men det beror lite på vilken bil dom sitter på..
Och vetskapen om att jag vet hur bra och lätta dom är.
Precis som med TE37orna så erbjuds dom i en mängd olika storlekar och färger.
Och av nån anledning så tycker jag att dom passar bäst på en S2K eller NSX.
Nu känner jag att jag har lätt för att fastna på Volk och bara skriva om dom.. Men ska försöka att inte..
Men jag måste rekommendera 2 Volk modeller till.
Nismo LMGT4
Påminner mycket om TE37orna, Men är mycket billigare.
Och RE30
Som tyvärr också är vanliga som kopior.
Sen lämnar vi Volk for now.
Men inte allt för långt.
Nästa fälg ligger också under märket Ray’s Engineering, Precis som Volk.
Gram Lights 57 Series innehåller en massa liknande(enligt mej) modeller och finns i en massa färger.
Inom 57 modellerna så är det Pro man ska ha tycker jag.. Men överlag så är det en bra serie.
Dom är givetvis tyngre än Volk´s fälgar, Men också mycket billigare, Och eftersom det är fälgar av hög kvaitet som också är snygga så är dom ju absolut prisvärda.
Sen har vi Advan, Vanligast där är RG/RGII.
Dom är smidda och finns i bra storlekar, Det är inte många som erbjuder riktigt breda fälgar.
Man kan tycka att dom och deras RS fälgar är väldigt lika Både Gram light och Volk´s fälgar, Men det rör sej absolut inte om några kopior som Rota.
Advan RS
Dessa fälgarna har vi sett sitta på många HKS byggda bilar. Och i Japan så sitter dom väldigt ofta på BMW bilar.
Ska vi ta ett par Advan till?
Då tycker jag om T7 modellen.
Dessa har också funnits med i gamet länge. Jag tycker dom är riktigt snygga i breda storlekar då dom blir lite konkava.
Väldigt populära fälgar, speciellt i USA, Och eftersom dom funnits med så länge så verkar det som om alla fälgtillverkare har några slags kopior på dessa.
Där finns fler trevliga fälgar ifrån Advan.. Men det får ni utforska själva.. Advan som märke är bra iallafall.
Ett annat företag inom inom företaget.. Ja inom fälgvärlden så är det lite som inom bilvärlden.. alla äger varandra osv osv..
Advan Är Yokohamas modeller utan Enkei och Rays o Volk osv osv..
Och ännu ett dottermärke som måste nämnas här då är Work.. Work går under en massa namn och är för det mesta bling bling fälgar tycker jag.
Absolut inget fel i det.. Ett par såna på en Lexus.. Oh my.
Men dom har också fälgar som är mycket mer race inriktade. Det är då deras Emotional serie.
Deras CR-KAI är riktigt schyssta.
Sen har vi SSR… Som inte ska förväxlas med XXR..
SSR kör mycket på Old School och flerdelade fälgar tycker jag.. Eller jag tycker ju om Old School så det är dom jag har mest koll på.
Jag gillar verkligen deras old school grejer.. Ett par såna på en AE86.. ojoj
Deras mest seriösa grejer är deras Type C.. Eller Competition som dom kallas i USA.
Nästa klassiker är Spoon SW388.
En fälg som EGENTLIGEN inte kommer från Japanska Spoon utan från Ryssland!
Ska jag dra det enkelt så såldes som mattsvarta utav Spoon, Och i det ”ryska utförandet” så var dom vita och hette Desmond Regamaster
En fälg med enkel design och låg vikt.. Dom svarta från Spoon är givetvis väldigt populära på Hondor. Men den ryska varianten kan du se på alla slags bilar.
Jag nämnde Enkei lite snabbt innan.. Enkei är också ett väldigt bra och prisvärt märke.
Inte dyrt alls, men har ändå låg vikt och shyssta grejer.
Vanligast tycker jag är RPF1
Yes yes dom påminner väldigt mycket om en annan ovan nämnd fälg… Men men..
Dom kan jag verkligen rekommendera som en instegs modell för den som vill ha bra grejer för typ rota pengar. typ..
Ännu en släkt utav Enkei är AME.
Då får anses vara rätt så nya i gamet. Men har synts på en hel del racing bilar. Även om dom mest har bling bling fälgar.
Deras mest race är nog Tracer fälgarna.
Dom finns både med och utan läpp..
Och jag gillar nog dom utan läpp och lite konkava..
Ja.. Detta får nog räcka..
Nu har ni båda en massa märken att kolla in och ett par modeller som exempel.
Mer info hittar ni på hemsidorna.
Rays , Som innehåller en massa märken som sagt, Bland annat Volk.
Oftast så suger dom Japanska hemsidorna.. Men bara googla er fram
Och sist men inte minst.. En riktigt bra sida med info om vikten på riktigt många fälgar.
Sidan är inte lika bra som den var innan då den var jättesimpel.. Men kolla in den ändå här.
Just det.. ALLA dessa fälgar finns som kopior.. Tror tom att Rota har kopior på alla..
Men folk.. Stay real..
Så här är två sidor som visar vilka fälgar ni ska UNDVIKA!
Kommentarer
36 kommentarer till “Riktiga JDM fälgar.”
Advan Racing RG är fin fina fälgar =). Nån som sett sånna på nån bil i sverige? Ja är glad ja har sånna på min bil iaf. Passar kanon.
Förresten så har du länkat till hemsidan med Advans däck inte fälgarna. Här är en länk till alla yokohamas fälgar bl.a Advan.
Var är länken David! 😀
Oj glömde den =) haha..
http://www.yokohamatire.jp/yrc/japan/wheel/english/index.html
Jag måste rätta Pierre också, att även fast Enkei är aningen billigare än Advan, SSR och Volk- så tillhör de ändå toppskiktet av fälgar i Japan. Fick hem en uppsättning som du beskrev i bloggen för ett par dagar sen, otroligt fin finish!
Ja grek’s Enkei fälgar som han har på sin GTR är ruskigt fina.
http://www.garaget.org/?car=188964
Så vad hade jag fel i då?
Enkei prisvärda och ”inte dyrt alls” kanske. Allt är ju olika, men de är inte såpass mycket billigare än Volk etc så de kan benämnas med dom orden! 😀
(Men bara en teknisk detalj)
VOLK TILL FOLKET 😉 ce28n is the shit:)hahahaha funkar med SSR typeC oxå
finns väldigt få grejor till våra bilar som jag kallar prisvärt, allt handlar vad man vill lägga pengarna på. Slutat titta på vad det kostar för länge sedan, bättre att svälta än att behöva sätta ett par rota på bilen för att jag inte har ”råd” med the real deal….Skulle själv aldrig köpa rota av ren princip…kanske som vinter fälg…
tyvärr i vårt avlånga land läggs det pengar på att gör bilarna mest för show och väldigt lite go…tur att det finns människor som oss som funkar som motpol 🙂 bilar är till för att användas….har 200 mil i vinter…
Det börjar ju råda jätteinflation när det gäller Rota, så snart kanske intresset vänder då ingen vill vara ”en i mängden” på sin entusiastbil…?
Aja… Enkei RPF1 18 tummare kostar typ 250 dollar styck… Vilket är en JÄVLA skillnad från Volk. 17 tummarna får du under 200 dollar styck,
Oj, ja det var en redig skillnad från listpris. Alla återförsäljare har ju sina volympriser, och vid vissa tillfällen så kanske de har ett stort parti = billigare. Men kolla listpriset…
Var hittar ni listpriserna på rpf1? Grymt inlägg iaf!
Fan vad efterlängtat detta var 🙂
Trots jag varken har jobb eller bil ÄN så kommer jag satsa på work eller volk för man vet vad det är 😉
Sen var det kul du tog upp alla fälgar man själv gillar.
Minns inte om det var du som sa det pierre, men att folk kan lägga massa pengar på kjolpaket/lack etc men sen så sätter dem på Rota på sin bil? det anser jag bara vara så fel.. om man ska ha en bra bil och en som håller ska man fan inte köra på rota för och komma undan billigare…. gör det bra,gör rätt från början 😀
VOLK <3 kommer bara köra på äkta saker 🙂 vill man ha ngt så sparar man för det 🙂 så enkelt e det 🙂
Skippar diskussionen denna gång. Jag tycker som jag tycker.. Rota duger gott och väl för gata. På bana? Då kommer jag dock titta efter annat..
Slängs lite för mycket skit på Rota..
Cim: Ta verkligen inte åt dig, jag tror ”fälgnördarna” är lika extrema åt deras premium-håll som de Rota-nördar de förkastar är i att försvara att Rota inte är en budgetprodukt. Jag står mitt i mellan. C’est la vie, det är bara fälgar afterall. 🙂
Så sant Micke 🙂
Det bör betonas att Rota faktiskt är en av de bättre fälgarna från kina, Jag har själv kört några uppsättningar Rota i G-force serien och de har fungerat bra, även på bana. Problemet hos Rota har varit de överlättade modellerna som inte är smidda, de håller inte. Kollar man övriga kinatillverkare så är fälgarna blytunga för att hålla (dessa fälgar hittar man hos tex, svenska fälg, specialfälgar etc).
Nu har bara de Japanska fälgarna betonats i detta inlägg, det finns många andra fina tillverkare, BBS och framför allt OZ är några av mina favoriter. Superleggera/Ultraleggera är riktigt bra fälgar tex, det tråkiga är att de inte finns i så många dimensioner, hade gärna sett att de hade samma sortiment av storlekar som Advan RS tex.
här va det lite pajkastning. e kul med ett inlägg om fälgar och läsa folks kommentarer, tycker dock inte märket har så stor betydelse då man ska gå efter sytt eget tycke och smak och gillar man plåtfälgar eller 24 karats guld fälgar så e det ju upp till var och en vad man vill lägga. jag e super nöjd med mina Super ADVAN Racing Version 2 men va lika nöjd när jag hade orginal krom fälgar på min förra bil. smaken e ju som baken..
Hi,hi.Ja SIR Pierre har så klart rätt.Volk/Rays IS the shit.Min drömfälg är Gram Light 57Pro med titanium lip,MEN dessa kostar 100.000 yen st!DET tillåter inte min ekonomi eftersom bilen har en lång att göra lista OCH att man har 1000 andra hål att stoppa pengar i.Bara för att retas lite kan jag tala om att jag plockar av mina 18″ Rays Evolution bara för att montera dit 19″ Rota GTR.Tänker givetvis behålla Rays fälgarna tills vidare.
Extremt roligt att se att det finns så delade åsikter i frågan, men även inom familjen..
Gzons inlägg är ett av de bättre på längre. Känns mer opartiskt.
Klart att man gärna vill hypa sina egna fälgar iof.. Gäller så väl mig som Pierre 😉
Sjukt att fälgar berör så mycket! 😀
Måste börja med att jag diggar bloggen väldans mkt!
Gillar också JDM-stuket men har en förkärlek till gamla dieselmercor, men iaf till poängen så det inte blir asalångt inlägg! 😉
Man går på utseende främst, det håller jag med om, och förstår ditt resonemang ( tror jag åtminstone 😀 hihi ), men själv har jag åsikten att kör man en V70 t.ex. o bara vill ha snygga fälgar så är det overkill att köpa dyra RIKTIGA fälger, eftersom bilen troligast inte kommer att kunna använda ett par volk’s t.ex. fullt ut ( utan trim o div. såklart)
Däremot, har man pengarna, och ska seriöst tuna upp sin bil, så ska man ju självklart köpa det bästa man kan få tag i, har råd med, etc.
Dock så inte köpa kopior som sagt om man bara har råd utan får väl helt enkelt spara längre och köpa något med kvalité i grunden åtminstone, t.ex. så finns ju stylingbutikens egna fälgar, ser helt ok ut men många polare här uppe i norr tror ju att de är riktiga racingfälgar…:D
Mvh/ Fredrik! 😀
Pieree du gör bra inlägg. Men ibland låter det som du låter priset styra för mycket. Nu är det ju mina RPF1:or som ligger o väntar o jag ångrar det inte.
För billiga var dom absolut inte, det går inte att jämföra dollar pris med riktiga priser, då det alltid är billigare i usa. De går tyvärr inte att jämföra med Rota.
Du har kanske stor koll på att just den fälgen används en hel del i drifting, precis som dina favortier Volk. Så jag tror absolut inte att det är dåliga fälgar
Ja det blev bara Japanska fälgar här iomed att inlägget hamnade här med. Jag tycker om BBS osv också,. Även om dom inte är så lätta som folk tror.
Och jag har älskat Volk långt innan jag köpte dom, Men det var just därför jag köpte dom.. Och hela diskussionen om att köpa dyra fälgar när det finns andra hål att fylla är just anledningen till att jag skrev detta inlägget ju. Just för att visa att det finns riktigt bra fälgar som inte är svindyra som Volk, Världen är inte svart och vit, Och det finns fler märken än Rota och Volk.
Detta är mitt andra steg i att försöka lära folk om vad som är vad. Som du sa själv fredrik. Folk tror crap e race.
Givetvis tycker jag inte att det är rätt att ha dyrare fälgar än vad bilen kostar.. Men på samma sätt som jag inte förstår dom som kör med astrimmade bilar men med OEM bromsar så förstår jag inte dom som har bilar som är förbättrade på alla sätt och vis, Bromsar, chassi, motor osv.. Men den väljer tex Rota..
Men hela denna diskussionen har vi haft. Ta till er detta inlägget nu och inse att det finns billiga som är bra också.
Lite kul att det alltid är fälginlägget som får flest kommentarer dock 😉
Detta som berör många med 🙂
Jag är också sjukt svag för volk/rays men som pierre kan jag se annat än det med 😉 FAKTISKT, tro det eller ej 🙂
Som dig så blev det en stor diskussion på garaget då jag tog upp detta med.
Behöver inte säga något för jag står på samma sida som pierre på detta.
Jag vill själv gärna stå för äkta saker, men så planerar jag ju ett bygge utan dess like med.. just inom den specifika modellen 🙂 då kan jag inte satsa på annat än det värsta 🙂 spara,spara,spara,spara är min princip 🙂
Klarar jag med csn spara ihop 21k på 1 år med alla hyror betalt osv 🙂 tänk då med jobb? oj nu blev det mycket om mig.. men vill folk ska förstå mig med 🙂
Men folk.. VILL ni missuppfatta inlägget eller inte???
Peter: Detta inlägget är fälgar och märken som jag REKOMMENDERAR! Jag tom nämner just dina RPF1!! Vart nånstans så har jag skrivit att några av ovan nämnda fälgar är DÅLIGA!?!?!?
Jag förstår vad du menar. Men inte jämföra dom med Rota usch haha
Tycker det är synd att det inte finns någon återförsäljare för denna typ av kvalitetsfälgar finns i sverige
Pierre: Jag tror Peter läste det lite på samma sätt som mig, att det i sammanhanget lät som Enkei var väldans mycket billigare än Volk etc vilket inte stämmer. Kvalitetsmässigt är de i samma division, och Peters uppsättning RPF1 kom direkt från Japan specielbeställda med rätt offsets för en Honda Civic FD2. Hmmm! 😀
JO dom är mycket billigare än Volk! Har hittar hur många exempel som helst på det. Men det är FORTFARANDE bra fälgar som jag rekomenderar!
Compomotive MO6 hade jag på min WRX, dom var både lätta å starka (beror ju på vad man jämför med förvisso..) men vilken epa-finish på lacken… kan ha varit det sämsta jag sett, visst, rally ok, men jag hade lackat bättre med ett tippexdoppat ollon, så det var lite sad face 🙁 när jag packade upp dom ur paketet… Så, ännu en fälgkommentar till handlingarna.
Ps: Köpte Volk till min Spec-C RA idag, kostade 3500cr på Grand Turismo 5! 😉
Johan: På tiden att du gjorde comeback i bloggens kommentatorspår… 😉
Ja, tänk om allt vore som i GT5 och bilspel överhuvudtaget. Inga motorras t.ex…
Det var på tiden ja, vissa lär ju jobba å få firman å gå runt först å främst, sen kan man dividera om fälgar den tiden som blir över! 😉
GT5 var riktigt nice, komplett motorrenovering för 7000 credits, 8 fälgar alltså, tog 7,4 sekunder, å vilka lackjobb man kan göra i spelens värld, ingen maskering alls, sen dränka hela bilen i färg, klart å betalt! 😉 sen ville svågern att jag skulle köpa å trimma en hundkoja till max, 160000 credits, utan å blinka… Vad är det för grym värld vi lever i när nästan allt ska krångla, ta tid och vara så förbannat dyrt? Sen ger ju förvisso ett samlag i GTA IV inte lika mycket som ett i verkligheten, så ibland är ju the real thing att föredra! 😛
Jag kör TE37 på min 7a, hur nice du vill!
Har även en uppsättning Enkei K95…
Frågan är vilka man ska kicka på bana och vilka man ska ha ”vanliga” däck på…
Kul att se att fler är lika fälgtokiga som mig. 😛