22 september 2010, 10:48
Försiktigt har man låtit sig påverkas av rådande trender och då mycket tack vare våran enormt medvetne SIR_PIERRE som alltid har udda ideér och bilar som Aristo, Cima, President och andra att blogga om.
Sånt sätter spår. N vet hur det är när man sitter där och den där härliga porten öppnas till att man ska köpa något nytt och man andas luft som om det vore mitt i slutet av 1800-talets Klondike ungefär. Adrenalinet man får av insikten i att man har makt att välja preciiis vad man vill..?
Den känslan håller i sig ett tag tills saker som sunt förnuft, ekonomi och dylikt (flickvänner?) sätter stopp för ens drömmar och man blir ståendes där med något som inte ens var en fraktion i närheten av stjärnorna man siktade mot först.
Hursomhelst ska det snart bli dags för yours truly att köpa sig en vinterbil. Valet i både hjärta/hjärna är redan gjort. Men likt många av oss där ute som älskar JDM (Japanese Domestic Market – ni ska kunna detta nu) så springer ju fantasin iväg en stund? Kan för övrigt först direkt avslöja att mitt val av vinterbil är Subaru Forester STi, som nyligen lite internt även blev utsedd till BÄSTA GETAWAY-BIL här i bloggen. Den bilen kan allt. 😉
Back to topic… Suttit några snabba klick och utforskat vad man kan hitta ifall man vill åka lite bättre än alla andra. Vi börjar med två val som faktiskt finns i en avlägsen tid då man kanske får mer nytta för ett baksäte som heter duga. Det är dessutom varje märkes respektive flaggskepp och det ordet är verkligen det minsta man kan säga om Toyota Celsior:
Ni känner igen den som nyare Lexus LS, men detta är modellen innan Japanerna själva gick ”full circle” och själva började sälja sitt från början marknadsföringsknep för tröga amerikaner (Luxury EXports US). Har enormt stilrena linjer och representerar Toyotas varumärke i överlag riktigt bra med att fokusera på kvalitet och funktion med enkla former. Bilarna ligger dock ännu kring 200k SEK hemma och klart strecket, och därför förblir det en axelryckning.
Samma sak kan man efter lite research säga om Honda Legend som även om den med sina Mercedes influencerade linjer är rätt skönt Japansk; inte är motiverande nog att ta hem även om det här relativt sätt börjar bli väldigt mycket billigare att ta hem en högerstyrd.
Än en gång värt att nämna att baken är riktigt go på denna väldigt bortglömda V6 försedda modell. Vi vet alla att Honda dessutom är i frontlinjen när det gäller NA-motorer så vore spännande att se vad deras största motor volymmässigt går för…
Vidare kollar man lite på Nissans utbud av lmer exklusiva bilar i Japan och man kan hitta ett par udda och ärligt talat lite fulsnygga modeller. Går man tillbaka i tiden lite har vi Nissan President som förmodligen har oblygast namn i sammanhanget.
Bygger på lite mer gammaldags linjer och är väl mer som Pierre redan påpekat innan ett utmärkt objekt för ett ”Hellaflush” typ av projekt. Faktum är att bilen till vänster här på på auktion här i dagarna. Någon som är sugen? 😉
Sista outsidern i sammanhanget vi kikar på är en modell som vi tog hem för första gången redan för tre år sedan. Men än idag är det enda exet i Sverige. Inte så bra bra reklam när man lägger upp det så? Blir ni ännu mer konfunderade om jag säger att bilen har komfort, kvalitet och mekanisk potens som få modeller i världen kan slå?
Eller ska jag gå rakt på sak och säga att det är enda bilen förutom Toyota Supra som levererades med 2JZ-GTE motorn från fabrik? Okay, here we go:
Toyota Aristo givetvis, en bil det inte är svårt att bli kär i när man sett och kört en live. Har faktiskt funnits i huvudet ända sedan vi levererade våran till en nöjd Norrlänning många år sedan.
Tänk om man bara kunde byta ut den mjuka lite väl Merca-influencerade (?) fronten till den nyare från Lexus GS istället. Det vore ultimata vardagsbilen för mig personligen för att sätta guldkant på tillvaron för en själv bakom ratten…
httpv://www.youtube.com/watch?v=qVup3SH0jzQ&feature=player_embedded
Men…? Äh glöm det, måste ha sett fel. 😉
Vilken VIP bil hade du valt? Flera bidrag att ge exempel på? Kommentera nedan!
Kommentarer
16 kommentarer till “Sikta högt! Japans VIP guldgruva, ett axplock exklusiva JDM-bilar!”
Micke klart du ska ha en Aristo sen vi snackade om det på msn 😉
Jag köper en aristo av er senare med, så jag kommer till er sen direkt!
Först jobb,sen 200an sen blire en aristo 🙂
Det vettiga valet är Forester
Det snygga valet är Celsior
Det coola valet är Aristo
Sen har du Nissan Cima,
Infinity Q45
Nissan Gloria/Cedric
Nissan Fuga
Nissan Leopard… Ja nissan har massa som bygger på samma bil.
Dom heter alla Y34 eller Y33 om du vill ha en äldre.
En Toyota Crown kanske.
Sen vet jag inte hur billiga Hyundai Genesis har hunnit bli.
Toyota Majesta
Diggar inte alls Nissans formspråk, President fick plats just för att den precis klarade gränsen för att vara ful/cool…
Adam: Vore kul att ha varsin en vacker dag! 😀
ne dom ser alla ut som en fulare version utav Lexus LS… Som i sin tur är en fulare version utav Mercedes S-Klass.
Äntligen skrev ni ut vad det förbaskade och ofta förekommande JDM står för! Tack för det! 🙂
Finns det möjligtvis vänsterstyrda Aristo i USA? 😉
BTW Du får ju en fin Lexus LS 430 för samma pengar som en celsior…
Så på så vis var den ju inte prisvärd, Eller är dom utrustade på exakt samma sätt? massage i baksätet, champagnekyl osv?
Pierre: Finns en hel del GS300 i USA med NA-T eller rakt av 2JZ-GTE monterade i efterhand i USA. Eller försökte du spela mig ett spratt? 😛
Du har nog rätt, Celsior är nog snarare mindre vräkigt utrustad och då är dessutom alles elektronik på Japanska. Kan bli besvärligt. Men det är ändå den fetaste T O Y O T A du kan köpa. 😉
Nene jag menade monterade från fabrik som i Japan.
Forestern ligger ju inte direkt i samma klassning som de övriga bilarna. Forestern är en en busig lättare bil med 4wd, de övriga är STORA bilar med gott om komfort och bakhjulsdrift. En Aristo med 2jz-GTE VVT-i, automat med ”lagom” trimmad singelmaskin, brett register och strax under 500Hk skulle vara en bra bruksvagn. 😀 Givetvis med en fränare diff. 🙂
Jadu, det är bara att plocka hem en Legend så kan du se vad den går för. Smocka den dessutom full med Mugen så får du en fin bil 🙂
Tyvärr så är Legenden inte så vanlig/ populär i sverige
Nu fick du det låta riktigt nice Gzon, tänk dig ett förfinat aningen mindre kit som vi hade på widebodyn med auto och som du säger rolig diff- skulle nog förvåna många vid rödlyset eller motorvägen. Sen ett Vertex frontparti-kit på det. Okay, det blir fasen en aristo…
Legenden har ju oxå 4wd 🙂
Det har du alldeles rätt i Peter, men det är nog en touch mer åt det mogna hållet jämfört med en 2JZ-GTE Aristo. Vore ju vrålcoolt om man gjorde som du, börja med en förhållandevis ”enkel” bil och kitta upp den lite för ett sällsynt stilrent men uppmärksamhets-givande stuk! 🙂
ARISTO FTW 😉 sen med junction produce kit och deras scara fälgar i 19′ dimension och en fin sänking med tein coils 🙂 sen deras grill med och du har nu en vinnare 😀
lack? vit,svart really doesn’t matter 😀
Finns typ bara i svart eller vit. De andra färgerna är rätt trista. De fanns med betydligt roligare färger i USA?
Sen SKA det vara Vertex facelift kit och inget annat! 😀