23 juni 2011, 21:04
Våran spektakulära odyssé genom GATEBIL MANTORP 2011 fortsätter, Christoffer Talvis @ GREENLIGHT MAGAZINE ger oss sin Del 2 av 2 som innehåller mycket intressanta bilder som väckte skrivlusten direkt. Så utan att tveka kör vi igång direkt med mina personliga favoriter och anmärkningsvärda foton ur detta galleri!
(Äntligen en klockren bild på Team Yellows gamla Sprinter som precis som deras andra bilar var ett otroligt fint JDM-bygge. Hann tyvärr inte se så mycket av den in action, men som Dag Harlem som är team-chef nästan lite halvnöjd sa efteråt på lördagen så ”var inga bilar hela längre” = job well done era galna norrmänn!)
(Om jag inte missminner mig så var detta våra grannar vid Camp: Superior som vi kom väldigt bra överens med efter ett par speedbumps! Jag vill ge denna bil samt deras Soarer ”underdog award” då deras tandemdrift var bland det mest vårdslösa jag såg under hela helgen; självklart med våra GoPro kameror monterade = ska bli kul att se!)
(Även våran egna käre SIR_PIERRE körde brett med sin grymma Nissan 350Z RS och lyckades glädja många med-åkare. Om ni undrar vad de osymmetriska dekalerna gör där så är det för att dölja battle-scars, och jag gillar mer och mer att den trenden sprider sig i Sverige –> ”Drift-missiles”. Men nu blev nog Pierre ledsen i ögat när jag benämnde hans vrålåk som en sådan…)
(…men ledsen kan Pierre gärna få vara, för vem åker till Gatebil med blankslitna R-däck och förväntar sig att de inte kommer behövas nya förs i absolut sista sekunden i totalt ösregn när alla har packat ihop?! Men som tur var hade vi våran vän Peter Björck som fick låna en ”ny-gammal” vän Alx Danielssons verkstad hans team DMS har på Mantorp för att ”bail the dumb guy out”. Bakläxa Pierre, men vad skulle man göra utan sina vänner!)
(Tycker man ser för lite byggen på totalt överraskande karosser nuförtiden? Visst är det sjukt tacksamt att börja på en Toyota Supra, men kom inte och säg att det är extra kredds när man istället lägger resurser på att göra en extrem bil av en Corolla som denna? Fick mig tänka tillbaka på den tiden Carlos Sainz rattade en sådan i WRC, och det ofta var min favorit i Colin Mcrae TV-spelen. Nostalgi…)
(Alx Danielsson har som en av sina satsningar av hundratalet balla racingserier, privatlektioner och diverse stekiga uppdrag även nöjet att drifta PBZ-Skylinen som till denna säsong har nästan 600HK i maskin. Vi fick tyvärr inte se så mycket av den, och jag har öppet sagt med halv beundran att det är coolt att man vågar bygga driftbil på en RB26, men helt klart knepigt med effektregistret. Alx bara skrattade och sa att ”man får dra den till 9000 varv istället”. Mjo, det är lätt för en racingstjärna att säga!)
(Här har ni den officiella bilden på mitt ”stil-misslyckande” när jag körde på pannband ett par gånger med inspiration från superstjärnan Jon Olsson. Tyvärr har jag varken miljoner på kontot, kan knappt stå på en snowboard eller knappt en fraktion av den sex-appeal den mannen har. Better luck next time! Helgens fail stod Arash @ PBZ för när han sa att jag såg ut som ”en gangster” i det. Då han är från Uppsala så antar jag att han nu har ett gäng kriminella som knackar på dörren snart och undrar varför han förolämpat dom så gruvligt!)
(Ett bygge som alltid lockat mig är att göra en BNR34 Skyline front på en R32 kaross. Men nu när jag sett det live så är jag faktiskt rätt kluven… Visst är det imponerande framifrån, men resten av karossens linjer och proportioner blir rätt fel va? Tar gärna åsikter om detta i kommentarer nedan, men en ball bil var detta ändock helt klart!)
Nu blir detta sista galleriet på ett dygn då vi går in i Midsommar-firande här i Sverige, men ingen rast och ro- utan vi slängs in i garaget igen redan på lördag då det ska meckas med en mycket speciellt bil. För ni har väl inte glömt att Superior förutom att vara duktiga på media och dylikt även skruvar en del; ibland på en av Sveriges absolut snabbaste banbilar…?
Jag önskar er alla en super-god och trevlig Midsommar, coachens tips kommer lite sent då Systembolaget har stängt för helgen; men nästa gång ni ska dricka öl- ge Innis & Gunn öl lagrade på romfat en chans!
(Evigt tacksam till Johan Carlsson som en gång i tiden under ELMIA 2008 fick mig prova en sådan öl, det förändrade mitt liv… en aning iaf. 😉
Kommentarer
12 kommentarer till “SUPERIOR SELECTED: Talvis härliga blandning Del 2 @ Gatebil Mantorp 2011!”
Mycket trevlig media från hela helgen!
Inte sugna på nytt event snart? Eller ni kanske är på Rudskogen den helgen.
http://www.zatzy.com/smaland-ostergoetland/377230-5100-trackday-loerdagen-9-juli-mantorp-park.html#post4543333
hehe.. Dom var ju inte blankslitna när jag körde upp =) Och hade däck beställda till helgen.. Men oavsett så var jag ju ute lite väl i sista sek..Och blev räddad av två otroligt hjälpsamma killar! tusen och åter tusen tack
Pierre: Det var ju ohygglig tur att de bara dök upp från tomma intet?! Hehe, gotcha back bro . 😉
yeah yeah Micke jag e lika tacksam till dej 😉
Jag vill till Rudskogen,. resten av gönget är upptagna
härliga bilder;) angående r32an med r34ans front asså det passar bara inte ska du ha en r32a så ska det vara den all in dem är ju coola på sitt vis:D samt att linjerna passar inte med r34ans front men ett exempel på där du kan trycka på den fronten är ju på Stagean och vips så smäckert passar med alla former osv:) men det är ju bara vad jag tycker:D
Kan bara hålla med Micke här,ge Innis & Gunn ett försök.
Ni kommer INTE att bli besvikna!
Det är bland det godaste man kan dricka i
Ölväg just nu.En ny personlig favorit faktiskt!
JDMmm..
SÅ sjukt fett det verkar 🙂
Synd man inte kunde delta men hoppas att det rett ut sig till nästa år iaf!
Tjena Micke!
Hoppas du inte tog det som en förolämpning (skojade bara med dig), men jag kände ”nästan” inte igen dig efter din makeover. 🙂
En liten rättelse. Vår bil producerade 630hk på bakhjulen nu senast vid panikjusteringarna i dynon precis innan vi lastade och körde ner direkt till Gatebil. Det ligger alltså kring 700hk-krokarna i motorn nu. Vi hann inte med mer, men den ska upp till ca. 700hk på bakhjulen innan jag är nöjd denna sväng.
Alx sa 9000rpm… jag säger 10000rpm. Den är inte så knepig som man kan tro att köra. Vi har fullt ladd vid 4500rpm och drog den förra säsongen till 8500rpm.
Denna säsong är det fullt ladd vid ca. 4300-4400rpm (om jag minns rätt från stressmappningen) och vi kommer att dra den till 10000rpm innan säsongen är över (ventilfjädrar krävs, resten är fit for fight). Som det ser ut på vridkurvan ligger den på över 500Nm från laddpeak (4300-4400rpm) till varvstopp (just nu 9000rpm, snart 10000rpm). Alltså ett register, under maxladd, på nu över 4500rpm och sen om jag får som jag vill, över 5500rpm. Det måste väl anses vara helt ok? 🙂
Grejen är denna dock, jag har sneglat lite smått på time-attack. Vi har lite R-däck hemma redan och behöver skaffa fälgar som funkar. Fram blir det 265mm 18″ och bak blir det 315mm 18″ som precis går in i de breddade bakskärmarna. Torrvikten på bilen är 1180kg. Vi har lättat mer än 200kg från standardbilen. Vore kul att se vad den kan prestera. Alx verkar optimistisk iaf.
Bra jobbat med mediabiten. Brukar se någon filmsnutt här och var, det är skitkul!
Full fart framåt boys! 🙂
Glad midsommar!
Mvh
Arash Adib
PBZ
Good lord no! Var mest jag som skojade på Uppsala-gangsters bekostnad med dig som hävarm. 😀
Satan vad vass motor på original vevaxel?! Vi lade en förmögenhet på vår Time Attack motor med värsta allt inkl. Tomei-stroker och ”all inclusive” på Ultra Motors recept- ändå varvar vi inte mer än max 8500 varv på Tomei Arms kitet. Med andra ord, grattis till en sjuhelvetes motor. Skulle vara skitkul att ha med er på de TA-körningar som körs i år. Med Alx bakom ratten är sky the limit… 🙂
Haha härligt 🙂
Stroker blir automatisk lite mer problematisk att varva mycket med, just pga. längre slag och kolvhastighet.
Har ni kvar den bilen i er ägo? Vore kul att köra lite tandem på bana någon gång 🙂
Klart den är kvar, är en fet gris med full weight men ändå i sitt livs form inför denna säsong med bl.a. nya bromsar. Alx känner den väl, tar gärna en battle med samma förare bakom ratten. 🙂
Hell yes, till allt ovanstående!!
Vore ascoolt att göra ett Best Motoring-upplägg med direkt jämförelse samt storfrossa i all teknik och data runtomkring då dessa två vidunder inte kunde vara mer olika trots att de båda är Skylines!!