3 augusti 2009, 12:23
Redan första titten efter raset såg man vad som hade hänt, någonting i korset direkt efter lådan har sagt hej då! Vi tog hem bilen och igår rev jag ner för att se vad den egentliga skadan var, samt granska konstruktionen för att se hur man kan reparera/ersätta den.
Var inga problem att plocka ner den splinesade del som sitter på kardan mot korset. Vidare så är korset satt med en adapter mot lådan. Ni som inte redan vet om att det är en specialkardan där själva ”pinnen” är av kolfiber gjuten runt stången vet det nu, allting är med amerikanska skruvar så det är verkligen ett hopkok som man trodde skulle hålla bättre.
Nu har jafg iaf. ringt runt lite till de flertalet verkstäder som håller på med detta och landat vid att omgående åka till Roger på SVEA KARDAN för att ta en titt på det hela.
Har vi tur kan bultdelningen mot adaptern leda till att vi kan få på något mycket grövre kors, men bekymret blir att sedan få till den splinesade delen mot kardan…?
Håll tummarna, har vi tur och Roger ”knows his shit” så är Soarern rullandes till helgen och Dragrace på Kjula!
Kommentarer
2 kommentarer till “Att rasa en kardanaxelknut för dummies:”
I added your blog to bookmarks. And i’ll read your articles more often!
Thats good mate. Keep it up! 😉