Toyota Corolla Levin AE86, blir det mer JDM?

24 november 2009, 21:49

Vem vill köpa en över 20 år gammal kultbil? Uppenbarligen många, speciellt fans av gamla animeserien INITIAL D. Vi har fått stadiga förfrågningar om denna modell men få vill i slutändan lägga nästan 100k för ett ex som man kan garantera är fräscht.

 

Så är det med entusiastbilar, speciellt när de i Japanålder är från stenåldern. Då går priserna faktiskt uppåt med råge för fina exemplar…

 

Bilen har mest fått sitt kultvärde genom just den tecknade serien, men har länge varit en stor ”trackday” favorit i Japan genom 90-talet tills idag då den officiellt nått kultstatus. Ville inte göra en write-up mer än så, har fått bekanta mig lite med den då seriösare intresse visat sig- och kanske kan en sådan leta sig till Sverige via oss innan vintern är över.

 

 

Skriv gärna en rad eller två om det du vet om denna modell, motorer, lådor, prestanda…?



Kommentarer

15 kommentarer till “Toyota Corolla Levin AE86, blir det mer JDM?”


  • lego skriver:

    så jävla fräna!

  • Brenna skriver:

    Riktigt coola bilar de där! Har filmen Initial D (ej tecknat) Riktigt bra film, rekomenderas! Om jag minns rätt ska den modellen finnas som vänsterstyrd i Danmark? 125hk sugmotor om jag minns rätt. Den finns väl med turbo i japan, eller är det något jag fått för mig?

  • sjunne skriver:

    detta är ett av mina drömprojekt, alltid första bilen jag köper i forza. Vänsterstyrd i Danmark??nu ska här googlas ;)…

  • Micke_J skriver:

    Senaste kunden som sökte en sådan nämnde också om LHD ex i Japan. Whats the story?

  • Edin skriver:

    http://www.driftworks.com/forum/drift-cars-sale-private-sales/100216-2x-corolla-ae86-coupe-levin-trueno.html

    Exempel på 2 stycken vänsterstyrda truenos. Verkar som att dom flesta har sitt hem i usa nuförtiden. Utan tvekan en bil jag hade köpt ifall jag varit ute efter en sladdbil. Mums!

  • Micke_J skriver:

    Med risk för att bli dumförklarad, men de är RWD va? Och hur ser drivlinan ut? Motor och låda sitter vinklade…?

  • sjunne skriver:

    japp rwd, 1,6 med 112-130hp. Fanns variant från japan(såklart) som vägde endast 910kg från fabrik:)hitta en på youtube med wankel!!!hehe
    motorn sitter på längden..delar växellåda med dom tidiga celican..googlat hela dagen nu :)http://videos.streetfire.net/video/Toyota-trueno-AE86-Test_647100.htm

  • Micke_J skriver:

    Sjunna som alltid en ”top dog” när det gäller att kommentera i bloggen… 😎

  • sjunne skriver:

    hehe…så är det när man bara sitter och väntar 😉

  • Steffen skriver:

    Sök Katsuhiro Ueo på Youtube för att se när han rattar runt sin AE86a i D1-tävlingarna i Japan. Rätt kul att en effektsvagare bil kan ligga uppe med de riktigt effekthåriga bestarna och fightas.
    En sak är iaf säker, jag skulle aldrig våga åka med honom när han går banzai på rakan å slickar muren 🙂

  • Brenna skriver:

    Här har ni en lite trevlig touge battle mellan Tsuchiya och hans AE86 mot en R34 GT-R. Visst att Tsuchiyas AE86a är lite preppad med saker, men den har bara 170hk.. Enjoy – http://www.youtube.com/watch?v=rQdHLM1EmJY

  • Sir_Pierre skriver:

    Är totalt förälskad i denna bilen. den perfekta vinterbilen enligt mej. har letat vänsterstyrt i norge och danmark men inte hittat nått vettigt alls.

    det fanns en sliten jävla coupe men det e inte riktigt samma sak.

    Lite info då.. ett kärt barn med många namn Corolla,trueno,Sprinter och Levin
    vilken modell det är ser man på lamporna. popup eller inte.

    Gjordes mellan 83 och 87,facelift 85.
    finns som coupe och hatchback ( den mest kända)
    och i ett par olika motoralternativ en 1.5a och 3st 1.6or

    väger inte ett skit, 941 kilo ( automatarn lite mer men vem fan vill ha en sån)

    toppversionen var GT-S modellen medl 130hk motorn som fanns i första MR2 också,med hela kittet..twin cam och deras version av V-tec som dom kallade T-Vis, varvade strax över 8000rpm

    men hela poängen med bilen var ju just rwd ( som alla toyotor hade fram tills 86) och en riktigt LSD/diff, man kunde välja 1.5 eller 2.0.

    en mycket lätttrimmad motor,200 sugis hk e inga problem , japsen visste vad dom sysslade med redan då,
    Varför bilen blivit så poppis e just rwd och billig ( förr iallafall) se det som japsens Volvo 240,

    Här borde finnas en massa info
    http://www.dorikaze.ca/dorikaze_corollas.php

    jag har nog sökt ihjäl mej på blocket efter en gammal rwd toyota,

    sist men inte minst. em Skyline motor passar nästan rakt ner 😉

    Kolla gärna denna AE86 bloggen
    http://www.hachiroku.com.au/blog/

  • Micke_J skriver:

    Riktigt nice write-up Pierre. Du är lite av ett orakel när det gäller sånt, borde anställa dig som gästbloggare. 🙂

  • Sir_Pierre skriver:

    bär på sjukt mycket onödig info hehe. ja er sida blev ju spärrad på jobb ( där jag mer eller mindre bott) men nu som arbetslös så kommer det nog skrivas en hel del =)

  • Stoffe B4 skriver:

    Va i finland för ett par år sedan och kollade på F-Cup rally. Där åker de rätt mycket med dessa bilar eller AE85:an. Så karosser och delar finns förmodligen tillgängligt på nära håll.

    Ps: denna är bara för läcker; http://img.post.mop.com/picture/200508/30/88/57388/200508301413546493.jpg

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (88 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (31 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Se en av våra demobilar

    Superior "STREET MONSTER" Supra -98
    Superior ”STREET MONSTER” Supra -98
    Som bland de första i Sverige med en nyare VVT-i Supra visste vi att vi hade chansen att göra något riktigt spektakulärt- för att ge gatbils-scenen ett [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo V300 Vertex edition (2JZ-GTE)
    Toyota Aristo V300 Vertex edition (2JZ-GTE)
    Mazda RX-7 Type-RB FD3S "Series 8"
    Mazda RX-7 Type-RB FD3S ”Series 8”
    (SÅLD!) Toyota Aristo 2JZ-GTE VVTi 2003 Facelift (4-dörrars Supra)
    (SÅLD!) Toyota Aristo 2JZ-GTE VVTi 2003 Facelift (4-dörrars Supra)