28 augusti 2010, 10:47
Vi fick nyligen ett hedersuppdrag i att via import från Japan ta hem en ”nyare” Mitsubishi Evo 8 – 9 med ”det lilla extra”. Som alltid med DIREKTKÖP FRÅN JAPAN är det en budget man måste anpassa sig till och få ut så mycket som möjligt för kronorna på auktionerna.
Vi fick gräva extra djupt, men det gav grymt resultat- inte nog med att vi hittade ett ex. som hade rätt mix av (svindyra) kvalitetsdelar på sig; det vart en Evo IX!
Det var inte alls dumt, denna generation av Evo anses av många som den bästa med sin starkare motor/drivlina och exteriör- så den gode väns storebror som bestämt sig att ge oss det förtroendet med att hitta en bil i Japan är nog mer än nöjd! 🙂
Men uppgraderingar som Öhlins coil-overs, Enkei forged WRC fälgar, boost-up trim och en massa annat lull-lull kan man inte säga annat än att utbudet i Japan återigen bevisar sig vara en guldgruva. Speciellt om du är villig att betala lite mer för en bil likt denna, otroliga möjligheter att få delar för xx.xxx:- värde bara man lägger till lite för den ”normala” budget som krävs…
Vi hälsar inofficiellt Patrik till Superior-familjen, men det kommer mer om både honom och denna tokfina Mitsubishi Evo IX i bloggen här framöver…
Kommentarer
2 kommentarer till “Vi välkomnar vår första Mitsubishi Evo IX (9) importerad från Japan!”
Snygg bil =)
Men kommer bli svår att bli av med i framtiden (om) han vill sälja vem köper en högerstyrd Evo 9:a?? kommer bli skambud utan dess like…
Så sa folk om i stort sett alla bilar jag tog hem i början (2003-) men ändå har de flesta kunderna sålt sina bilar med vinst. Då Evo IX är den mest fulländande Evo’n och trimvänlig så tror jag knappast priserna på dom kommer rasa. Kolla bara Evo VI som än idag står högt i värde LHD = RHD kan vara prisvärt.
Men i grund och botten tror jag du måste tänka på vad detta ex. kostade kund mot vad ett lika fint och påkostat LHD ex. kostat i Sverige. Där blir matematiken än mer väsentlig. 😉