25 april 2009, 17:42
Om vetenskapen om att bygga en hållbar bottendel känns invecklad så kan man sitta i timmar och förklara olika teorier samt val av delar för att bygga en perfekt topp. Här kan man verkligen klyva hår i all evighet och ändå inte vara nöjd i slutändan.
Jag tycker man kan säga att det handlar mycket om sunt förnuft. Att verkligen bestämma sig för vart effekt ska ligga och bygga därefter utan att bränna för mycket krut. Vi har byggt enligt det vi behöver för denna säsong och lämnar därmed en lucka för att ”go wild” till nästa säsong istället.
Sätter man i perspektiv att många i USA åker med orörda 2JZ-GTE toppar på 800HK maskiner så har vi ändå lagt en hög nivå på det som ska göras. Bl.a. byts ventilfjädrar/retainers ut mot hårdare från Crower, toppbultar från ARP sätts i och kammarna uppgraderas med några lagom från HKS (264/264).
Utöver det blir det bara lagom med massage när det gäller portningar etc. Men en del tricks kommer vi nog hitta på. Eftersom vi inte är ute efter någon toppeffekt utan kommer ha gott om marginal ändå för de ca 750HK vi siktar på så låter vi det vara lugnt med alla sådana modifikationer. Ett stordåd i taget, bara få igång bilen och få setupen körbar är ett enormt kliv framåt…
Avslutar tillsist med en bild på insuget som kommer från JUN AUTO MECHANIC och är en imponerande pjäs. För inte så längesen började kopior på detta insug dyka upp, en fjäder i hatten för Kina då detta är väldigt tekniskt avancerat och inte värt att ens försöka kopia med tanke på allt jobb som krävs.
Det ni även ser på denna bild är HKS fuelrailen och dom stora spridarna…
Blir alldeles stissig av att tänka på hur trevligt bilen kommer låta när den startas upp, ska vi säga att vi hoppas på vetskap om det inom två månader? 🙂
Kommentarer
4 kommentarer till “Bygga en topp: ”Use your head”!”
Flödes siffror i toppen talar ju om en del var max flöde ligger i för lyft m.m Detta är viktigt vid val av kamaxel med dess duration körspel lyft b.l.a Skulle inte ville ha för mkt kamaxel i en ban motor då effektuttaget sällan överstiger 700 hk. Låglyftsflödet är mkt viktigt i en topp som ska ge ett brett moment register. Sen ska man inte förringa velocity, hastigheten i kanalen som inte får överstiga ljudhastigheten. Många parametrar att tänka på, men jag är övertygad att med ert kunnande och kontaktnät kommer ni få en kanon motor 2009/2010!
/Lasse wankel
Jajamen, det var mycket prat om att gå ”Full race” men på gata redan denna säsong, men ett helt nytt ventilpaket och kammar som matchar skulle dra iväg för mycket ekonomiskt sett till effektmålen just denna säsong. Vi har redan en hel del ideér inför 2009/2010 och det märks att du också vet att planering ett år framåt inte är speciellt lång tid när det gäller byggen av denna omfattning… 🙂
Jag vill höra! 🙂 Fy satan vad den kommer låta götttttt!
Synd att man inte får använding för Stillway-systemet. Lät ju sjukt bra på din bil. 🙁