7 oktober 2009, 18:39
Idag löste man äntligen problemet med att 200MPH SOARERN inte laddade som den skulle! Det krävdes en hel del pillande fram och tillbaka med elementära saker, bl.a. var ju den stora förändringen att en ny dumpventil ersatte den gamla men även silkonslang mellan IC och tryckrör på insugssidan byttes samt slangklämmorna.
Den otroliga känslan när boostmätaren äntligen visade 1.7 och det öser på utav helvete var svårslagen. En grym kick!
Jocke och Jimpa på JRM RACING bistod med alla delar och support, dessutom fick jag låna deras uppfart på kall asfalt i halv storm. Ingen tid att förlora med att åka mellan garage när man bara vill få något klart- envis som få (och dum).
En liten bild på nya dumpen, funkar bättre än XXX är ju rätt så uppenbart!
Detta innebär iaf. att vi äntligen är redo att ställa det gråa monstret på rullar efter att som bäst ha kört 11.25/209 på kvarsmilen. Även fått bättre slutfarter upp mot 213km/h men ligger alltid i snitt kring 211 i mål. Så det finns en del mos, frågan är hur mycket som ”försvann” nu när det finns en drivlina och en hel del andra faktorer som påverkar. Min gissning och förhoppning är en bra bit över 700HK och då vet vi att det finns dussintalet saker att förbättra till nästa år med identisk setup.
En annan bil som också ska visa vad den går för är Gzons TIME ATTACK SKYLINE. Den har verkligen chockat hela gatbilsscenen i år med sina tider på Mantorp (1.24,9), Superstage (1.21,9) och kvartmilen (11.54/214 (!)). Vi har märkt att den styrbox man får av Tomei inte är optimal på svenskt bränsle och kan inte riktigt ladda de 1.6 bar som man får ut de utlovade 650HK i motorn av i ARMS kitet- men slutfarten på strippen samt driftbox loggor på bana på rakorna visar ju att det ändå är en hel del effekt i maskin trots sämre ladd.
Vi kommer dokumentera utförligt denna bromsning och vill redan nu i förskott rikta ett stort tack till en firma som vi garanterat ger vårat kvalitetsstämpel åt, JRM RACING. En liten bild på Jimpa och en BMW E46 M3 de håller på att bygga om till ”Trackday spec”. Inga glamorösa kostymer för min del utan en bekväm fleece-tröja från -97 som det står ”Club Corvette Sweden” på. Mickes-mode-måsten ger full pott för att man har en sådan i garderoben…
Kommentarer
9 kommentarer till “INFÖR: Bromsning hos JRM av våran Soarer och Skyline!”
Aaaah! M.M.M! Tärningkast 6
Ska bli kul att se vilka siffror ni kan visa efter bänkning
Allt handlar om siffror. Nog för att effekt är sämsta måttstocken för prestanda, men en riktig effektkurva avslöjar ju om man har ett bra koncept eller inte iaf…
Det är faktiskt kurvan som är mer intressant än själva siffrorna. Att mäta effekt på hjulen är egentligen ett väldigt dåligt sätt att mäta effekt. Att tuna och mäta effekthöjning/minskning fungerar dock bra. Navmätning är mer exakt, om man nu ställer in bänken korrekt.
Får väl gå emot och säga att nav är inte så värst optimalt. Visst det slirar inte och man får inte problem med drivlineförluster med varma slicks osv men hur man än vrider och vänder på saken så går en bil på hjul och man har drivlineförlust pga däcken oavsett vilka däcka man kör på. Skall man tuna och testa ut prylar så är motorbänk optimalt vill man få en mer realistisk siffra så bromsar man på hjulen och då skall man mäta hjuleffekt och inte jubla över en kalkylerad motoreffekt.
Förlusten med vanliga gatdäck är ungefär den samma man får när man åker slicks på gatan. Mao bänka inte på slicks för det går jäkligt tungt efter några repor när däcken fått upp tempen.
Vädigt bra inout som vanligt från Jörgen aka Mr. Rotary…
lycka till med bromsningen…..väntar spänt…
lol, mäkta imponerad att du får på dig den tröjan från 97, gissar att du var en liten tunnis då
Hmm, det var en XL och vad jag vet är XL från den tiden samma som det är idag. Dessutom har jag gått ner sjukt myckt i vikt denna säsong och är väl en tunnis egentligen…