Thomas Toyota Soarer med nya 19″ Rota …och ny ”fälg-debatt”!

15 maj 2011, 15:29

Nu kommer kapitel 431 i boken om det här med äkta JDM-delar eller inte. Ett märke som skapat mer debatt än något annat där är ju att köpa eller äga ROTA WHEELS – märket som tagit den Skandinaviska Japs-scenen med storm.

 

Framförallt för dess attraktiva pris men självklart också då de håller låg vikt och sedan har liknande (plagierade) design som många mycket dyrare fälgar från Japan såsom Volk, Advan, Enkei och andra namnkunniga favoriter.

 

Vi har ju våran gästbloggare och ansikte utåt för SUPERIOR-TV här som är strikt emot detta och själv åker omkring på sin andra eller tredje uppsättning hjul från Volk Racing, och vi ska snabbt slänga in en bild på hans bil med som innan vi lämnar honom och hans förakt för ”kopior” på dessa rätt snart- SIR PIERRE med sin ”GOLDEN 350Z RS”:

 

 

(Bilden ovan tagen och ägs av Martin BILBILDER.SE Persson som är en av våra stjärnfotografer i SUPERIOR SELECTED PHOTOGRAPHER stallet.)

 

Men vi ska vända på steken rätt snabbt nu, för jag tror många fått om bakfoten om att även vi som företag tokdissar Rota Wheels, men det är där ni faktiskt har fel!

 

Faktum är att vi sålt ett par uppsättningar, och fälg-gurun #1 Martin ”Gzon” Gustavsson som är känd som en ännu större fetischist av dyra hjul likt Östermalms-kärringar är av döda djurs pälsar…

 

Han har faktiskt mer än en uppsättning han använder för att bredda urvalet till sina bilar, oftast på de som ska användas på trackdays som inte kräver samma klass som ett råbarkat Time Attack t.ex. Det underlättar ju även att ha flera uppsättningar med R-däck på vissa så man alltid kan variera sig utan att missa det roliga eller skada sina finfälgar som till vardags sitter på…?

 

Så det är med stor stolthet som vi nu visar något som jag hoppas bli återkommande i bloggen, nu när vi äntligen hittat en riktigt bra och seriös leverantör av Rota Wheels; visa hur bra det kan bli för ändå rimliga pengar.

 

Thomas från Stockholm har monterat en uppsättning 19″ Rota P45R i gunmetal som vi levererat, och den mycket trevliga människan var även en stor bidragande orsak till att vi efter en lång process hittade en partner som mötte våra höga krav på service; så det är där vi är nu med att öppet visa våran kärlek (i det prisvärda segmentet) för detta märke!

 

 

Voilá! Vad tycks? Thomas är ett stort fan av Hellaflush och även om han inte kommer gå in stenhårt för det denna säsong, så tycker jag det verkar ordentligt lovande- eller hur? Eller som han själv uttrycker det; ”lite lägre, lite roligare hjulvinklar- sen är den OK för denna säsong…”.

 

Man kommer väldigt långt bara på en fruktansvärt snygg bil från fabrik, men där kanske min bak/hjärta talade eftersom det nog inte undgått många man är ett enormt fan av Toyota Soarer? Är ändå hemskt kul att man lyckas ”smitta” folk då och då, och Thomas är inget undantag där heller.

 

Inte ska man behöva dölja personliga preferenser heller bara för att man importerar allt från Japan? Och om sanningen ska fram så är Soarer en ruggigt kompetent bil med massa potential, speciellt om man väljer en med manuell låda (från fabrik eller konverterad, doesnt matter). 😎

 

Till sist då, ”hur tänkte ni nu med märkes-fälgar vs lågpris”… Rätt enkelt! Har man råd ska man alltid köpa något i en högre prisklass. Det går inte jämföra en uppsättning Rota med äkta Volk eller Advan. Det är ingen överdriven hype och prislappen känns motiverad även för dessa svindyra, ibland 3-4ggr så dyra fälgar. Som allt annat så är det inte ”himmel vs helvete” utan snarare att uppförs-backen till riktig ”premium” oftast kostar orättvist mycket.

 

 

Men knappast så att om någon säger att ”Rota är samma sak… typ?” så kommer vi sitta still och hålla med. Utan rätt ska vara rätt, och det vi inte skäms över är att konstatera att detta märke är kungar i lågpris-segmentet och klarar insteget i kvalitet som vårat egna varumärke står för. Men som sagt, prisvärt/budget = inga mirakel heller! 🙂

 

Ser fram emot fler beställningar av deras sortiment, och vi har redan nu ett par beställningar till mycket spännande bilar inom Superior-familjen…

 

KONTAKTA OSS om du vill ha Rota-fälgar eller äkta JDM-ädelstenar som Volk från Japan till rätt pris av Sveriges JDM-importör #1!



Kommentarer

16 kommentarer till “Thomas Toyota Soarer med nya 19″ Rota …och ny ”fälg-debatt”!”


  • Sir_Pierre skriver:

    Alltså… Jag VILL påstå att det är billigt och smidigt om man nu kör drifting och behöver ha med sej 4 uppsättningar med däck+fälg på ett event..
    Och visst dom suger säkert att rulla på.. MEN! Det är så jävla fel som det kan bli!
    Vad jag tycker har ni hört och läst en massa gånger, annars länkar jag gärna in det igen. Men höjden av fel upplevde jag på den mässan jag var på i danmark.. Där var det alltså en kille som hade andra fejk-fälgar.. Där han hade satt en Rota centrumkåpa på.. Förstår ni då hur jävla fel det är när folk tror att Rota är så häftigt att dom Imiterar kopior?!?! Så just för att folk ska fatta att Rota INTE är några högkvalitetsfälgar med nån respekterad Racing status så har jag valt att TOTAL banna dom! Så att folk lär sej vad det är.. Alla har inte samma krav eller plånbok. Men ni ska veta vad det är ni köper.. Köper ni billiga fälgar för att ni skiter i vad dom väger eller hur dom håller när det väl gäller så fine.. Men ni ska inte tro att det är top off the line produkter eftersom ”alla” kör med dom. Vill ni köra med rota så gör det.. Men ni ska veta att det är så långt ifrån Volk som det bara kan bli även om dom ”ser likadana ut” Detta var alltså mitt försök att vara så neutral som möjligt eftersom jag inte vill totaltrasha något som ”vi” säljer. ….. MEN… Egentligen vill jag go on and on… Men hey… Läs här istället

    http://main.superiorimports.se/blogg/pierre/falska-falgar/

  • 1JZ Tompa skriver:

    Jo tack Micke.Är mycket nöjd med hur fälgarna passar på min bil.
    Har förnärvarande även justerat camber runt om och kan bara säga jag har svårt att låta bli att le stort när jag ser hur bra det blev.
    Rota är för mig en klart prisvärd instegsfälg om man nu kan bortse från den rena ”rippoff”faktorn.
    Sen är jag väl lite tvärt om som har Rota fälgarna som ”finåkar hjul”och mina smidda monoblock Rays som ”drift/lek hjul”.
    JDMmm….

  • Adam Wangan Meet Crew skriver:

    Måste hålla med Pierre här också!
    Visst jag har ingen bil ens men en åsikt har alla rätt till.
    Min personliga åsikt att som Pierre man får man betalar för.
    Förstår också att det är en kostnadsfråga men jag tokdissar också rota just pga att det är kopior och dem förstör i det långa loppet för rays.

    Visst det kostar dubbelt så mycket men jag kör hellre OEM än sätter på Rota på min bil.

    Just my 50 cents.
    Kommer antagligen behöva spara 6 månader när det väl är dags, men det blir SÅ lätt värt väntan 🙂

  • Micke_J skriver:

    Säger som jag alltid gjort, förstår båda lägrena. Vi är nog enda firman som är seriös nog och poängterar vad man får för pengarna när man köper Rota. Det går inte svartmåla det, men de som tror bara för att de liknar Rays och är århundradets fynd behöver rättas till. Om man sen vill lägga de stora slantarna på fälgar eller köpa Rota + lite väss i motorn är helt upp till var och en. Köper allas prioriteringar där, även om jag personligen också hade bränt mycket budget på riktigt bra fälgar- de gör ändå i mitt tycke halva bilen…

  • Sir_Pierre skriver:

    Jag läste första meningen igen.. Och har en sak att erkänna..
    Jag har jävligt mycket jänke-saker på min Nordic Spec JDM bil..

    Det finns ju dom som bara vill ha RIKTIGA JDM grejer på sina bilar.. Och då med ordet rätta betydelse.. Dvs saker som BARA såldes i Japan och inte utanför.

    Så jag håller kvar vid att mitt är ett svenskt hemmabygge.. Byggt av en Zigenare med delar ifrån USA och Japan =) God blandning i den godispåsen 😉

  • Sir_Pierre skriver:

    OBS. Det går riiiiktigt långsamt när man ska kommentera.

  • Hallsten skriver:

    Men vad då Tomas, man har väl finskor när man går bort och ska på kalas och sen sliper man på sig mer funktionsdugliga och mer ”purpose built” skor när man ska ut och springa eller bergsklättra?
    Tycker du gjort helt rätt!

    Kan intyga att fälgrna ser än snyggare ut i verkligheten!

  • 1JZ Tompa skriver:

    Helt rätt Pierre.Min vagn är också byggd av delar från alla världens hörn.
    Det är bara själva bilen,några elektronik boxar(HKS,Greddy),kamdrev(Greddy) och coilovers(Tein) som kommer från japan,resten är gott o blandat.
    Är hittills faktiskt riktigt nöjd med vad denna kompott åstadkommer tillsammans.
    Ja Hallsten,du kanske har rätt när det gäller val av skor.
    Kan också intyga att det MYCKET svårt att få fälgarna bra på bild!(i allafall med min skitkamera).

  • Steffen skriver:

    Sitter här och funderar lite som vanligt och denna gång så började man klura lite över kvalitéskillnaden mellan Rota och de tillverkare som kopierats. Det är ju rätt uppenbart att skillnaden är riktigt stor i själva tillverkningsprocessen och hur pass stryktåliga de är men hur är det när man kommer till lacken/ytfinishen på fälgarna? Är det grotesk skillnad och hur pass tålig är lacken för vårat härliga klimat?

  • Micke_J skriver:

    Steffen: Självklart långt ifrån lika långt. Fälgar är något som slits, och en uppsättning Rota efter ett par säsonger ser nog likadana ut i skick som en uppsättning Volk/Advan som ibland har nästan 10 år på nacken. När du säger det så var det en mycket intressant punkt som gör det hela med ”köpa rejält par skor nu, eller shoppa sporadiskt på Din Sko” typ av argument.

    Givetvis går båda bra, men köper man en uppsättning Volk eller dylikt, så lovar jag att de med rätt vård håller i minst 5-8 år innan de måste bytas. För Rota skulle jag säga (rätt snällt) runt hälften av det. Så ser man framåt är kanske märkesgrejer fortfarande rätt ”ekonomiska”?

    (Gillade den som sa det där med finskor dessutom, har ett par Prada man gjort sig ökänd över- haft dom i snart fyra år…) 😀

  • Sir_Pierre skriver:

    Man har ALLTID rena, fina och bra skor på sej som ALLTID ser splitternya ut oavsett övrig klädsel eller väder!

  • Micke_J skriver:

    Pierre: Nu kändes det där en smula orealistiskt, man har alltid sina ”bum-days”- att vara på topp i alla lägen och ALLTID lägga den energin är nog önsketänkande…

  • 1JZ Tompa skriver:

    Jo,självklart ska det vara stor skillnad på kvalitet/stryktålighet mellan tex Rota kontra Volk,det avspeglas i prislappen.
    Vad gäller finish på lack mm så har jag inget att klaga på (ännu).
    Min uppsättning kommer att få smaka på både curbs,drifting,rattlåsrace,gatåka mm under säsongerna som kommer så får man se vad dom tål.
    Man har ju inte alltid möjlighet att släpa med sig x-tra hjulen.
    Men kan som föredetta innehavare av egen däckfirma säga spontant att dom känns rätt bra(bortsett från rippoff faktorn).

  • Edin skriver:

    Hum, jag tror jag hittat mig en soulmate när det gäller fälgar 🙂 Välkommen till min klubb av konstant hatande av fakefälgar 🙂 Ni kan väl komma ner till mitt garage och stå vid min sida när jag predikar om att man ska köpa äkta fälg så pengarna går till rätt ställe, så slipper jag stå där själv iaf 🙂

  • Sir_Pierre skriver:

    Nope.. Även om jag så bara har joggingbyxor på mej eller ska ut i regnet så är det alltid fräsha sneakers som gäller… alltid alltid.. Skulle inte ta mej själv på alvar om jag hade skor som inte såg nya ut. Men så har man också 40-50 par att variera sej med. oavsett hur du själv ser ut eller mår så e det enkelt att slänga på sej en ren tröja och ett par rena sneakers =)

  • Micke_J skriver:

    Det krävs som sagt en extrem fetisch för att leva upp till dom orden, men lite lite har du smittat mig iaf. 😉

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (88 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (31 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Se en av våra demobilar

    GZON "20B POWERED THREE ROTOR" RX-7
    GZON ”20B POWERED THREE ROTOR” RX-7
    För att få den ultimata prestandan måste du hitta den ultimata motorn. Efter ett par års vila återkommer nu en välkänd bil inom FD3S-kretsar tillbaka p [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo V300 Vertex edition (2JZ-GTE)
    Toyota Aristo V300 Vertex edition (2JZ-GTE)
    Mazda RX-7 Type-RB FD3S "Series 8"
    Mazda RX-7 Type-RB FD3S ”Series 8”
    (SÅLD!) Toyota Aristo 2JZ-GTE VVTi 2003 Facelift (4-dörrars Supra)
    (SÅLD!) Toyota Aristo 2JZ-GTE VVTi 2003 Facelift (4-dörrars Supra)