Yakuzas choice: Toyota Aristo vs Celsior, vilken har mest pondus?

1 oktober 2010, 11:28

Har det otvivelaktiga nöjet att nu leta efter en vardagsbil till nästa säsong då det lutar starkt åt att MAJOR SOARER blir mer ”street/drug” – valet står just nu på en Toyota Aristo eller Subaru Forester STi med en liten joker i Toyota Celsior.

 

Av de två lyxiga Toyotorna hade jag bud på två stycken nyligen som jag tänkte dela med mig av, båda överskred dock budgeten (har en strikt limit då det ska vara en brukis). Håller ni med om att valet är rätt tufft när man ser dessa normalt sett subtila Japanska lyxvagnar lite mer påkostade…?

 

 

Celsiorn ovan är av årsmodell 2002 och det är den samt den lätt faceliftade modellen 2003 som känns mest aktuell. Otroligt väldesignade bilar som ligger mellan att för den med lamt smaksinne misstar den för en större Camry, medan den verkligen tilltalar den mer stilrena och opretentiösa finsmakaren i mig. Vad tycker ni?

 

 

Ariston är enligt mig inte speciellt ”snygg” men talar desto mer med sina muskler under huven (2JZ-GTE med VVTi). Att det däremot finns ett T&E VERTEX bodykit som förvandlar den till en Lexus GS350 gör ju saken betydligt mer lockande, då skulle det bli en bil att behålla länge…

 

Vad säger ni, åka stort och flott med Japansk V8 eller en väldigt tung men lyxig avkomma från Toyota Supra?

 

Tänk så angelägna bekymmer man kan ha ibland… 😉



Kommentarer

13 kommentarer till “Yakuzas choice: Toyota Aristo vs Celsior, vilken har mest pondus?”


  • SIR_Pierre skriver:

    Jag gillar ju tanken riktigt mycket med en GS Sleeper med en massa pulver…
    MEN.. du har redan en bil med en massa pulver, en brukis ska vara raka motsatsen, mjuk och harmonisk, Man ska inte bekymmra sej över mer än att tanka och serva den.

    Sen gillar jag ju LS 430 extremt mycket.
    Vad kostar en såndär 03-04 Celsiorn då?

  • Micke_J skriver:

    Dom är inte helt gratis, men kan man ha lite flyt och se fälgar som ett mervärde förutom bilen så hamnar man kanske på 150-180k för ett ex. som sticker ut? Svårt att få en Europeisk prisbild på dom, inte så vanliga kring som årsmodellerna…

    Grejen är att en Aristo har väldigt enkelt med reservdelar och lättare att felsöka. Så även om det är en Toyota man köper så bör man ha det i åtanke med? Är ju bara därför man börjar lockas till att tycka att det är det ”tråkigare” valet av dom två. 😉

  • Dan T skriver:

    ARISTO:n lätt pga att om du tycker den är tråkig så har du ju din maskin som du har i soaren som är en fin swap motor:) mer bör att hinka ur en stor ve8a ju:) eller så fins det ju jänke prylar man kan kasta i den som en 727 eller liknande:)

  • Sir_Pierre skriver:

    Det jag säger, du får en riktig LS 430 för samma pengar, Nu vet jag att det blir fel sida att sitta o köra på för dej men en LS 430 i USA är INTE dyr , Jag tycker vi borde kolla in fler marknader än Japan 😉
    Och……. HKS har turbo kitt till den V8an 😉

  • Micke_J skriver:

    Pierre: Kollade priserna lite snabbt på E-bay, den generationen ligger på ca 15k USD och uppåt. Det slutar väl på runt 200k minst hemma och klart. Då är det ex som är helt original också. Så visst, hittar man en färdig VIP stukad i Japan kanske det är värt det ändå…?

  • SIR_Pierre skriver:

    Ja man så heter den lexus och har ratten på rätt sida om man nu ska få den lättare sålt i framtiden. kollat mobile.de då?

    Jag har ev en 05a på gång billigt, men har själv inga pengar.

  • Peter skriver:

    Celsiorn är mer en ”lyx”bil o Aristo ser lite mer sportig ut, om man jämför de två. celsiorn är ju ganska ovanlig eftersom den inte finns i sverige. medan ariston finns, fasst under annat namn. Ariston med en liten sjyst sänkning o sjysta fölgar är den komplett. Bara att kolla kontot o sen sslå till. eller köpa en Honda 😀

  • SIR_Pierre skriver:

    Nja., både finns fast under andra namn.. Celsiorn/LS är dock mycket ovanligare än en GS/Aristo. Men en riktig Aristo med Supra motor har vi bara en i sverige (?)

  • Micke_J skriver:

    Pierre: Är rätt säker på att det finns minst en JZS161 som vi sålt (vit, finns på Blocket) samt en av äldre generation som J-spec tidigt tog in (tyvärr rätt risig). Har nog privatimporterats en del man inte har koll på från UK?

    Vad handlar det om för pengar för LS’en? Sugen! 😀

  • Peter skriver:

    ja just det 🙂 . Men Celsiorn är mer ”yakuza” än Aristo. Aristo är helt klart coolare o speciellt med Vertex kitet som du pratat om 🙂

  • SIR_Pierre skriver:

    Ingen aning ännu, Men förhoppningsvis billigare än hos nån bilhandlare eftersom det har varit en firmabil, Har använts på Japanska Ambassaden i Danmark =)

  • Micke_J skriver:

    Men du menar fortfarande LS alltså LHD bil? Du får artigt be om ett pris… 😉

  • SIR_Pierre skriver:

    Jepp en dansksåld LS 430 =)

    Ska träffa chauffören i morgon, Ska höra med honom.

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (88 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (31 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Se en av våra demobilar

    Superior "TIME ATTACK" Skyline BNR34 GT-R
    Superior ”TIME ATTACK” Skyline BNR34 GT-R
    Vi brinner för den mest extrema formen av racing för gatbilar: Time Attack. Sedan tidigare endast en mytomspunnen testplattform i Japan, nu även på framma [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo V300 Vertex edition (2JZ-GTE)
    Toyota Aristo V300 Vertex edition (2JZ-GTE)
    Mazda RX-7 Type-RB FD3S "Series 8"
    Mazda RX-7 Type-RB FD3S ”Series 8”
    (SÅLD!) Toyota Aristo 2JZ-GTE VVTi 2003 Facelift (4-dörrars Supra)
    (SÅLD!) Toyota Aristo 2JZ-GTE VVTi 2003 Facelift (4-dörrars Supra)