Byte av hjullager och kamrem på Davids Subaru Impreza STi Type-R!

18 augusti 2010, 16:44

Det är bråda dagar nu när Superior Syd Davids fräscha Subaru Impreza STi GC8 Type-R ska levereras; byte av hjullager och kamrem ligger ”prio idag” och när det gäller service av Subaru har vi Dennis som extraresurs här i Södertälje och den ”lilla” Superior-verkstaden.

 

Då det varit mycket otur i farten med leveranser av delar vart vi dessutom tvungna att be en klippa i Superior-familjen om hjälp, nämligen Cimmy från Södertälje. Han tog fart på oerhört kort notis och det möjliggör att David kan få sin bil som planerat till helgen. Är riktigt tråkigt att på modeller som t.ex. Mazda RX-7 så krävs lite extra kompetens; och där är vi sjukt fullbokade för tillfället…

 

Men som sagt, på de andra modellerna såsom Subaru, Toyota och dylikt så har vi alltid möjligheter att trolla med resurserna. Därför alltid värt att skicka oss ett mail eller slå en signal om ni t.ex. behöver en service eller något monterat på eran Japanska sportbil. 🙂

 

 

Davids Impreza är lika rolig att köra som den ser ut, galet hur snabbt hornen växer ut i pannan bakom ratten på den- en klockren modell att importera DIREKT FRÅN JAPAN för dig som älskar buuus! 😀



Kommentarer

18 kommentarer till “Byte av hjullager och kamrem på Davids Subaru Impreza STi Type-R!”


  • David.J GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    wohoo..nu är det nära…

  • David.J. GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    Påställd, försäkrad. skyltar och skylthållare framplockat, även regbeviset ligger framme. Kl 12.06 går tåget imorn :)…..

  • Ferox skriver:

    Snart ska det brännas järnet i Växjö vid Atracco rondellen speciellt 🙂

  • Micke_J skriver:

    Hoppas David lär sig bilen första veckorna i ägo, för den verkligen bjuder in till djävulsk körning om man inte sansar sig lite… 😉

  • David.J GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    ja ska försöka ta det lugnt i början iaf =). Får ju några varv på mantorp den 29e å lära mig lite var gränsen är.

    Glömde föresten tacka Cimmy och Dennis som ska fixa det sista med bilen. STORT TACK!!! Micke gör som vanligt ett kanon jobb med allt…..

  • Ferox skriver:

    Är den original i motorn och chassit eller är det lite mods på den?

  • David.J GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    den är orginal i motor och chassit har fått coilovers. Annars är det orginal va ja vet.

  • David.J GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    nu är jag hemma..bilen är hel och resan gick kanon. Lite långt att köra i en type r med coilovers dock =). Svanken å ryggen är lite öm nu. Men rackars va fint han går =).

  • Micke_J skriver:

    Det var en intensiv vecka som vi målinriktat klarade av galant tillsammans. Bra gjort av alla inblandade som verkligen körde på respektives toppförmåga! Ska bli riktigt roligt att se hur den går efter boost-up trimmet, GC8 Type-R ligger top 3 i roligast bil att köra från Japan lätt…

  • Ferox skriver:

    Hur är den i jämförelse med de lite nyare Sti 265 hk?

  • Micke_J skriver:

    Ferox: Det kan jag svara på som ägt en Forester STi! Denna motor har mindre vrid, men trots det mycket roligare register! Dessutom bottnar den inte ut efter 6500 varv utan uppmuntrar till att dra ut växlarna mer. Upplever den som en otroligt mycket mer körglad setup ihop med utväxlingen medan 2.5an går mer på ”low end grunt” utan att direkt ge utrymme för att man ska justera med gaspedalen i en kurva t.ex. Sen kan jag även tillägga att jag HATAR det ”drive by wire” aktiga insugsspjället på EJ25an. Förstör totalt…

  • David.J GC8 Type R - Superior Syd skrev skriver:

    Ja har inte kört den nyare sti’n så ja vet faktiskt inte. Men de ja vet är att denna modell är sjukt kul att köra. Inbjuder till inspirad körning direkt när du kör iväg. Ångrar verkligen inte att ja valde att köpa denna modellen….

  • Ferox skriver:

    Tackar för svaren Micke och David. Hoppas kunna komma till Mantorp och ta en titt på bilen. Ser väldigt fin ut på bilderna.

  • David.J GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    Bilen kommer nog inte till mantorp. Kopplingen har börjat slira nu när vi fått dit nya stift och FMIC. Men den ska bytas i slutet på veckan eller början av nästa. Sen ska de mappas så fort de går efter det. Så på söndag kommer imprezan stå hemma. Det får bli bruksbilen upp. Blir mkt billigare så.

  • Ferox skriver:

    Det låter som FMIC ger bra resultat. Lite tråkigt att kopplingen inte klarar en liten effektökning utan att slira. Men huvudsak pulver finns 🙂 Kommer det att effektmätas i samband med mappningen?

  • David.J GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    japp..den kommer köras i rotortest i samband med mappnigen…..

  • David.J GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    glada nyheter. Kopplingen är nu bytt även downpipen byttes i samma veva. Så nu är det bara bränslepumpen kvar sen så kan det mappas. Så ska se om tiden på fredag(som ja avbokade i måndags pga kopplingen) finns kvar. Får hoppas det.

  • Micke_J skriver:

    Snart dags för en projekttråd hehe, skönt att alla småsaker benas ut i ett raskt tempo. Bilen kommer vara ett litet as när den är klar. 🙂

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (88 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (31 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Se en av våra demobilar

    GZON "SCANDINAVIAS FINEST" RX-7 Spirit-R
    GZON ”SCANDINAVIAS FINEST” RX-7 Spirit-R
    Jakten på perfektion är en subjektiv sak. Under alla år som vi på Superior Imports AB, och framförallt Tekniskt ansvarige på vårat företag Martin R [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo V300 Vertex edition (2JZ-GTE)
    Toyota Aristo V300 Vertex edition (2JZ-GTE)
    Mazda RX-7 Type-RB FD3S "Series 8"
    Mazda RX-7 Type-RB FD3S ”Series 8”
    (SÅLD!) Toyota Aristo 2JZ-GTE VVTi 2003 Facelift (4-dörrars Supra)
    (SÅLD!) Toyota Aristo 2JZ-GTE VVTi 2003 Facelift (4-dörrars Supra)