5 juni 2009, 23:29
Vilken expedition jag nyligen kom hem från! Vändan till K-holm som var en smula spontan och på kort notis då Johan ”The Rock” Carlsson och Mattias på BTO hade lite tid över för att bearbeta toppen till MIN SOARER. Eftersom vi inte tänkt plocka mer än 750HK denna säsong drog vi gränsen vid att endast plana av den och byta ventilfjädrar och retainers. Mer jobb än så är bortkastat på en så fin topp 2JZ-GTE maskin har från fabrik.
Däremot upptäckte vi snabbt att gamla spikskador kunde störa flödet i toppen en del, samt att det är dumt att chansa att toppackningen inte håller helt tätt heller. Därför drog Mattias fram svetsen och la dit nytt material som sedan snyggt bearbetades och planades av på nytt. Ni kan se på bilden till vänster hur råjobbet ser ut och här till höger resultatet.
Nöjda med planingen började vi göra ren den från spån och kikade närmare på ventilerna och ventilsätena. Även där kändes det dumt att chansa med att de verkligen höll tätt, och vi kom fram till att lämna bort dom på mirafräsning så det blir helt plant var det bästa man kunde göra. Det ger även lite mer effekt och bättre flöde, så varför inte?
Eftersom det var ont om tid var det bara ställa sig in på att hoppas få någon ombord någon som var van vid snabba ryck utan gnäll. Det ledde oss in till en riktig räv i branchen, nämligen Göran Ernlund aka ”Dr. Ernie” på DTE RACING.
Göran var väldigt enkel att ha och göra med och ca 20min efter att vi ringt och presenterat oss så var vi ute i hans verkstad där han bygger många dragrace V8-bilar som tillhör gräddan i det segmentet i Sverige. Kändes faktiskt som lite av en ära att stå och diskutera med någon som när man ”växte upp” i hobbyn endast fanns som ett namn i Bilsport. Bygget med ”Muppen” 200SX som de fick ut över 900HK på var en enorm inspiration på den tiden det begav sig.
Han var inte så kameraskygg utan vi tog en bild ihop. Vad säger man ”old school” meets ”new school”? 😀
Hursomhelst så hade den gode doktorn mer än en idé när man väl var där ute, och vi inväntar spännande förslag på hur man kan få motorn ännu vassare än först tänkt. Vi gav Göran hemläxa att läsa lite om oss som företag och hoppas på ett framtida samarbete, den kompetens och förutsättningar han besitter för motorer är dumt att tacka nej till- och vi på Superior är inget dumt skyltfönster när det gäller Japs…
Jag måste säga, trots att man varit med en hel del kring kunders projekt och andra bilar så finns det inget som man suger i sig kunskapsmässigt och utvecklar som ett helt eget projekt. Det är ingen barnlek och utan alla kompetenta människor omkring mig hade man inte kommit någonvart, detta är ett tidigt tack till er- men redan nu smids planer för hur man ska vissa en symbolisk uppskattning för de som engagerar sig för att man ska kunna uppnå en dröm. You guys rock! 😎
Kommentarer
6 kommentarer till “En riktig (200MPH Soarer) T O P P E N dag!”
Micke…
Mira fräsning ger inte mer effekt och flöde än en vanlig hederlig ventil inslipning. Det som gynnar effekten och flöde är vilken vinkel man lägger på sätet 🙂
Riktigt duktig kille den där Dr.Ernie. Hade min topp på portning där och resultatet var inget att klaga på! Kul projekt bil Micke. Kommer den ut på gatan i år eller?
Rotary…
Anledningen med mirafräsningen är inte att få något högre flöde, utan att det i dagsläget sitter en kolv fastbankad imellan ventilerna och sätet på 6ans cylinder!
Så det är nog inte så tätt där just nu!
//”kolvbögen”
Ernie har ett recept på ut respektive insugs klart, flödet lär helt klart bli bättre- och det leder i min värld till mer effekt också. 🙂
Det hänger sjukt mycket i luften beroende på hur det går den här helgen till att börja med. Sen ska väl två-tre berg till bestigas innan det är uppstart. Tar en dag i taget, men gör allt i min makt så den kommer ut i år redan…
Nä, stämmer bra att den cylindern inte mådde så bra. Men nu är det ”as good as new” efter att Johan och Mattias har trollat lite! 🙂