Subarus nya slogan ”Proud of Boxer” – Legacy B4 tävlar i GT300!

18 januari 2011, 11:00

Tidigare har vi bloggat om Subarus lilla smygförsök att slå sig in i Japanske GT-seriens ”lilla” klass med en Legacy B4 som såg oharmoniskt brutal ut.

 

Till denna säsong så verkar de ha höjt ribban en del, och en långlopps-seger på Suzuka i slutet av förra säsongen lovade gott.

 

Tokyo Auto Salon 2011 hade de senaste versionen av detta monster som sannerligen mest var i ”shakedown” utförande säsongen innan. Ganska lägligt passar de på att lansera en ny slogan som lyder ”proud of Boxer” med buller och bång; med bl.a. en ny snålare med mer kraftfull motor som också ställdes ut på mässan.

 

 

Ni som kan tycka detta är en typisk ”reklamklyscha” borde börja öppna upp ögonen inför faktumet att Boxer-motorn kommer ta mer och mer marknadsandelar (vilket den stadigt gjort senaste 10 åren). Man märker mer och mer att t.ex.

 

Subarus rätt färska dieselmotorer är väldigt poppis, våran kollega i branschen Strängnäs Bilforum kan intyga det efter att förra året var deras överlägset bästa hittills.

 

Men vi ska mest prata GT300 då denna fräcka Legacy i sitt ”orörda” kolfiberutseende verkligen stack ut från mängden på Tokyo Auto Salon.

 

Tycker de jobbat bort mycket av det som förra utgåvan ärligt talat såg ut som en enda röra av overfenders, ventiler, diffusers etc- och nu liknar en riktig racebil med stil.

 

Det finns inte överdrivet mycket info att förtälja om årets upplaga, mer än att detta kanske egentligen borde varit ett chassie för den större klassen (GT500) där den fått tävla mot Nissan GT-R bl.a.

 

Normalt ska den mindre klassen ha mer ”intakta” karosser som de ser ut från fabrik, jämför gärna med bilden till vänster för att själva räkna ut hurpass mycket som är förändrat på den 4-dörrars i storlek farligt nära premiumbilar- att man kanske tänjt lite på gränserna för detta?

 

 Men vi får väl låta Subaru som är färska inom denna gren få ett frikort denna gång kanske?

 

Lite som när Honda skulle ge sig in i GT500-klassen för första gången med en icke serieproducerad bil.

 

Kanske stämmer det som en annan skribent skrev om GT-racingen i Japan att ”regelverkat är ungefär lika tydligt som en knivfight mellan ett gäng vilda apor”… 😉

 

 

Min gissning är att ifall de hittar inställningarna tidigt på säsongen och Boxer-motorn håller ihop; så kommer den slakta Porsche GT3 och dylikt som också kör i klassen. Men det återstår att se, klart är att hela Subarus racingdivision hårdprioriterat denna säsong runt GT-racing och låter rally ligga lågt = borde ge resultat…

 

 

Avslutar med att ställa frågan om vad ni tycker om Boxer-motorn, har den potential att ersätta klassiska V-motorer och kanske t.o.m. utmana gamla tråkiga radmotorn…?



Kommentarer

6 kommentarer till “Subarus nya slogan ”Proud of Boxer” – Legacy B4 tävlar i GT300!”


  • Steffen skriver:

    Med bränslesnåla å effektivare boxermotorer så tror jag nog att många kommer tittar mer på Subaru. Legacy och Forester är ju jäkligt trevliga vardagsbilar som fungerar skitbra året om oavsett väglag. Det som har varit en stor nackdel innan är just bränsletörsten som säkert fått en och annan att titta efter annat. Prismässigt så är de ju hyffsat prisvärda och andrahandsvärdet håller sig rätt bra också.
    Om boxermotorn kommer konkurera ut V- eller radmotorerna är dock ytterst tveksamt men en sak är säkert, en Subaru med boxer4a och 3″ system låter fullkomligt underbart 😉

  • Cim skriver:

    Jag är ledsen men den är verkligen gräslig.. Fronten visst, men baken.. Nja..

  • sjunne skriver:

    Wankel och boxer har alltid jobbat i motvind…men ack så sköna skapelser:)
    Håller fullständigt med Steffen, synd bara att dom börjar bli ”Svensson”..kanske för att passa stora massan och sälja mer, vad vet jag
    En gatuversion på den, en nätt liten begränsad upplaga..tona ner den lite kanske 😉
    och en H6 istället med turbo 🙂 tur att det inte kostar att drömma

  • sjunne skriver:

    Perrin H6 turbo motor som jag hade i åtanke http://www.perrinperformance.com/pages/show/32

  • David.J GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    Om vi nu ska prata boxer som är underbara moterer att köra med =). Stoffe visade mig denna på tuben förra veckan. Det är en USA Impreza 2.5RS med en 6 cylindrig 3.3L EG33 från den otroligt fula, tråkiga och även okända Subaru Alcyone SVX. Motorn är på 230hk orginal men denna är strokad till 3.5L och trimmad till 320hk på hjulen. Detta är utan turbo =).

    http://www.youtube.com/watch?v=wqnuj58lFQI

    http://www.youtube.com/watch?v=gkfC2k0AZPQ&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=AUVwMznieAE&feature=related

  • Micke_J skriver:

    Skitbra exempel David, Stoffe har visat mig den med. Finns de som kör 3.6 maskinen också fast med överladd. Men detta kändes ju som ett riktigt roligt NA-alternativ med unikt ljud också…!

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (88 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (31 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Se en av våra demobilar

    GZON "20B POWERED THREE ROTOR" RX-7
    GZON ”20B POWERED THREE ROTOR” RX-7
    För att få den ultimata prestandan måste du hitta den ultimata motorn. Efter ett par års vila återkommer nu en välkänd bil inom FD3S-kretsar tillbaka p [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo V300 Vertex edition (2JZ-GTE)
    Toyota Aristo V300 Vertex edition (2JZ-GTE)
    Mazda RX-7 Type-RB FD3S "Series 8"
    Mazda RX-7 Type-RB FD3S ”Series 8”
    (SÅLD!) Toyota Aristo 2JZ-GTE VVTi 2003 Facelift (4-dörrars Supra)
    (SÅLD!) Toyota Aristo 2JZ-GTE VVTi 2003 Facelift (4-dörrars Supra)